Geldige Configuratie?

Pagina: 1
Acties:

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wij gaan een aantal servers plaatsen in ons eigen rack in een datacentrum, en ik wilde weten of dit een geldige configuratie is die wij nu neergezet hebben, want het werkt niet helemaal lekker.

Wij hebben 2 uplink lijnen, 1 van 1Gbit en 1 van 100Mbit, deze allebei zomaar in onze hoofdswitch van 48 poorten stoppen kon niet, omdat je dan een loop zou krijgen.
Dit zou je kunnen verhelpen met STP, maar hier heb ik geen verstand van dus wij hebben nog een 16 poorts switch gekocht en die erbij gezet.

(het doel is dus redundante verbinding hebben, en redundante switches)

We hebben nu dus 2 switches, met allebei 1 uplink erin. Onze servers hebben allebei 2 netwerkkaarten, 1 gaat naar switch 1, en de andere naar switch 2.
(ook zit er nog een DRAC kaart verbonden met switch 1).

Mag dit zo? Wij wilden met "MAC bridging" dan gaan zorgen dat beide netwerkkaarten hetzelfde IP hanteren.

Het probleem is nu dat ik switch 2 niet kan bereiken, pingen niet, webinterface niet...
Terwijl hij wel gewoon werkt want de netwerkkaarten die er nu mee verbonden zijn hebben nu even een eigen ip en werken wel gewoon!
(1 server heeft nu dus even 2 ip's).

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 21-03-2007 12:51 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:38

rimpeldinky

nani?

hoe probeer je die switch te bereiken? vanuit waar? vanuit switch A zul je zo nooit switch B kunnen bereiken

overigens zou ik me toch even verdiepen in stp dat bied wat extra zekerheid mbt je redundancy, is met een dagje wel te leren

[ Voor 37% gewijzigd door rimpeldinky op 21-03-2007 14:00 ]

*burp*

• xmenno
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-03 09:34
Welk merk/type gebruik je?
Misschien kun je met een trunk wel uit de voeten.

[ Voor 15% gewijzigd door xmenno op 21-03-2007 14:37 ]

Verwijderd

Tekening
Router/Switch specs ?
Spanning Tree is niet zo complex btw.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35

Predator

Suffers from split brain

SanderAlterNET schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:48:
Wij hebben 2 uplink lijnen, 1 van 1Gbit en 1 van 100Mbit, deze allebei zomaar in onze hoofdswitch van 48 poorten stoppen kon niet, omdat je dan een loop zou krijgen.
Dit zou je kunnen verhelpen met STP, maar hier heb ik geen verstand van dus wij hebben nog een 16 poorts switch gekocht en die erbij gezet.
Dat klopt niet echt ...

Je gaat geen loop maken met een server met 2 NIC's in dezelfde switch te steken. Dat ga je wel doen als je die 2 NIC's op je server gaat bridgen. Ik neem aan dat je dat niet gedaan hebt.
Had je dat wel gedaan dat had je nog altijd dezelfde loop gemaakt met de NIC's op 2 verschillende switches te hangen...

PS: de meeste switches die STP ondersteunen activeren dat meestal ook al standaard.

Wat je nodig hebt is een NIC driver die load-balancing of failover ondersteund.
HP heeft bv. de HP Network team tool waar je dan voor fault tolerant of load balancing (wel of niet switch-assisted) kan kiezen.

Je kies wellicht beter niet voor load balancing aangezien je NICs niet dezelfde snelheid hebben.

Als je switches het ondersteunen kan je ook switch assisted load balancing doen via etherchannel of 802.3ad, maar aangezien je NIC's andere speeds hebben ..

De failover is zo goed als onmiddelijk in al die gevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 21-03-2007 17:06 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
In principe kan je gewoon de twee lijnen trunken, dan ziet hij het als 1 dikke 1100Mbit lijn.
Voor meer informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

Misschien handig om aan te geven watvoor "hoofdswitch" je hebt.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Navi
  • Niet online
Mijn 16 poorts switch is een Dell PowerConnectTM 2716
Mijn 48 poorts (hoofd) switch is een Dell PowerConnectTM 2748

Allebei managed dingen.
rimpeldinky schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:56:
hoe probeer je die switch te bereiken? vanuit waar? vanuit switch A zul je zo nooit switch B kunnen bereiken

overigens zou ik me toch even verdiepen in stp dat bied wat extra zekerheid mbt je redundancy, is met een dagje wel te leren
die switch2 probeer ik gewoon te bereiken via internet, die heeft ook zijn eigen IP enzo..
Bij switch1 werkt dit ook gewoon prima.

niet "vanuit" switch A ofzo, hoe wel die ook gewoon moet kunnen aangezien die gewoon aan internet hangt.. (????)
Predator schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 17:04:
[...]

Dat klopt niet echt ...

Je gaat geen loop maken met een server met 2 NIC's in dezelfde switch te steken.
Nee dat doe ik ook niet, de servers hebben 2 identieke 1Gbit NIC's, waarvan er 1 in de 48port switch gaat en 1 in de 16port switch.

[ Voor 36% gewijzigd door Navi op 21-03-2007 20:37 ]

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-03 13:26
SanderAlterNET schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:36:
Mijn 16 poorts switch is een Dell PowerConnectTM 2716
Mijn 48 poorts (hoofd) switch is een Dell PowerConnectTM 2748

Allebei managed dingen.
Met hoofd Switch bedoelt hij waarschijnlijk de switch van het datacenter, deze moet namelijk het trunken van de lijnen ondersteunen. Overigens lijkt het me vreemd dat je uit 1 switch 2 verschillende links krijgt (100mb/1gb). Trunking werkt dan dus niet (voor zo ver mijn kennis rijkt).
Ook zal er op de switch van het datacenter wel het een en ander geconfigureerd moeten worden, hiervoor zal je toch eens even contact moeten opnemen met het datacenter.

STP lijkt mij trouwens veel makkelijker.... Trunking heeft IMHO niet zo veel toegevoegde waarde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanning_tree_protocol

[ Voor 3% gewijzigd door OlivierF op 21-03-2007 21:31 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 14:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken :)

• Navi
  • Niet online
OlivierF schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:30:
[...]

Met hoofd Switch bedoelt hij waarschijnlijk de switch van het datacenter, deze moet namelijk het trunken van de lijnen ondersteunen. Overigens lijkt het me vreemd dat je uit 1 switch 2 verschillende links krijgt (100mb/1gb). Trunking werkt dan dus niet (voor zo ver mijn kennis rijkt).
Ook zal er op de switch van het datacenter wel het een en ander geconfigureerd moeten worden, hiervoor zal je toch eens even contact moeten opnemen met het datacenter.

STP lijkt mij trouwens veel makkelijker.... Trunking heeft IMHO niet zo veel toegevoegde waarde.

nee, hoofdswitch is mijn eigen 48ports.

switch2 is de 16port van mij.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35

Predator

Suffers from split brain

OlivierF schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:30:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe en wat.

Maar zoals ik zei is link failover stukken beter.

De failover tijd is daarvan veel hoger (afhankelijk van de timers van enkele seconden tot 30-40 seconden). Daarnaast is dat een dirty oplossing voor een iets wat netjes opgelost kan worden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Navi
  • Niet online
Sorry voor de kick, maar de configuratie die ik uberhaubt beschijf in mijn startpost, dat is wel geldig en veroorzaakt geen loop?

het is dus:

server --> switch1 --> 1gbit uplink
server --> switch2 --> 100mbit uplink

server heeft dus 2 NIC's :) 1 kabel naar 1 switch en 1 kabel naar de andere, en allebei de switches hebben een uplink

[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 23-03-2007 14:00 ]

Pagina: 1