Situatie:
Ik heb drie tabellen in mijn db:
Probleem
Ik wil een query die als resultaat geeft: alle automerkgegevens + een kolom 'in garage' die de waarde 'ja' of 'nee' geeft, als betreffende automerk in een van de garages aanwezig is.
Mijn poging:
Deze query werkt niet: de SELECT in IF geeft meer dan 1 waarde terug. Dit klopt natuurlijk, maar ik wil dat hij voor iedere rij apart gaat IF-en.
Het is al de 80ste niet-werkende query + de uitleg op MySQL.com is niet erg behulpzaam (ze geven daar alleen erg simpele voorbeeldje, IF 1>0)
Kan een van jullie mij op weg helpen in deze materie?
Ik heb drie tabellen in mijn db:
code:
1
2
3
| Automerken: [ID][naam] //gegevens automerken Garages: [ID][naam] //gegevens garages Garages_automerken: [automerkId][garageId] //koppelt automerken aan garages |
Probleem
Ik wil een query die als resultaat geeft: alle automerkgegevens + een kolom 'in garage' die de waarde 'ja' of 'nee' geeft, als betreffende automerk in een van de garages aanwezig is.
Mijn poging:
SQL:
1
2
3
4
5
| SELECT ID, naam, IF((SELECT automerkId FROM Garages_automerken WHERE automerkId = ID)=NULL, 'nee', 'ja') FROM `Automerken` |
Deze query werkt niet: de SELECT in IF geeft meer dan 1 waarde terug. Dit klopt natuurlijk, maar ik wil dat hij voor iedere rij apart gaat IF-en.
Het is al de 80ste niet-werkende query + de uitleg op MySQL.com is niet erg behulpzaam (ze geven daar alleen erg simpele voorbeeldje, IF 1>0)
Kan een van jullie mij op weg helpen in deze materie?
[ Voor 5% gewijzigd door Rekcor op 21-03-2007 12:35 . Reden: voorbeeldje klopte niet ]