Plaatsing hyperlink niet conform W3C-advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 09:14
Op nieuws: Midrange DirectX 10-kaarten komen boven water staat onder het plaatje: "Voor meer foto's, klik hier."
Een tekst als "Meer foto's.", met foto's als link, zou volgens het advies van de w3c beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Laat dergelijke opmerkingen voortaan achterwege

[ Voor 68% gewijzigd door Yoeri op 21-03-2007 13:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Modbreak:Voeg wat toe of reageer niet.

En als je het ergens niet mee eens bent, dan kun je dat ook op een normale manier aangeven. Kappen nu.

[ Voor 84% gewijzigd door Yoeri op 21-03-2007 13:35 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

ok dan....beetje dimmen graag...is het onderwerp zo taboe dan? :?
een link die "klik hier" zegt is voor veel mensen eenvoudiger te begrijpen dan hetzelfde sleutelwoord gewoon als link te plaatsen, en estetisch gezien maakt het imo absoluut niets uit. Waarom zou het dan plots "fout" zijn zodra er iemand op zijn site zet dat dit niet de juiste manier is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
Ik vind een link zonder 'klik hier' ook beter. Een tekst die gehyperlinked is daar hoef je niet bij te zeggen dat men erop moet klikken. Dat is imho vanzelfsprekend. Ook is het nogal storend (in ieder geval voor mij).

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Boeboe schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:42:
Waarom zou het dan plots "fout" zijn zodra er iemand op zijn site zet dat dit niet de juiste manier is?
Het is niet per definitie fout, het is een advies dat w3c geeft :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Outerspace schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:54:
[...]

Het is niet per definitie fout, het is een advies dat w3c geeft :)
Het is ook geen advies van w3c, slechts een tip, niks meer, niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:36
Wel een tip die imho met het oog op SEO best zinnig is. Ik had er eigenlijk nooit zo naar gekeken, maar het klinkt best logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Carpento schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:44:
Wel een tip die imho met het oog op SEO best zinnig is. Ik had er eigenlijk nooit zo naar gekeken, maar het klinkt best logisch.
In dit specifieke geval niet "Meer foto's" of "Voor meer foto's, klik hier" zal er niet voor zorgen dat search engines er wat leuks mee kunnen ;)

Verder vind ik persoonlijk dat je voor dit soort kleine zinnetjes het prima met "klik hier" kan doen, zeker als achter die link toch alleen maar plaatjes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Titelfix, was 'Klik hier'

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongelooflijk dat zo'n discussie na zoveel jaren www ervaring nog gevoerd wordt.

Dat "klik hier" is een verschrikkelijk constructie. Dat is al vele jaren geleden aangekaart door alle deskundigen op het gebied van vormgeving, taal, informatie verstrekking etc etc... Je zou het gewoon nooit moeten gebruiken.

Die 'tip' van W3C is wel degelijk een (heel goed) advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:26:
Dat "klik hier" is een verschrikkelijk constructie. Dat is al vele jaren geleden aangekaart door alle deskundigen op het gebied van vormgeving, taal, informatie verstrekking etc etc...
bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:44
De 'klik hier' links zijn vooral onhandig voor mensen die braille of spraak gebruiken. Je mist dan een groot deel van de context. Ook handige hulpmiddeltjes die alle links op een pagina onder elkaar zetten zijn dan volkomen zinloos. Zelf stoor ik me er niet aan maar vanuit toegankelijkheidsoogpunt kun je het beter vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

xtra schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:41:
De 'klik hier' links zijn vooral onhandig voor mensen die braille of spraak gebruiken. Je mist dan een groot deel van de context. Ook handige hulpmiddeltjes die alle links op een pagina onder elkaar zetten zijn dan volkomen zinloos. Zelf stoor ik me er niet aan maar vanuit toegankelijkheidsoogpunt kun je het beter vermijden.
Nee mensen die gebruik maken van braille of spraak zitten ook echt te wachten op een pagina met foto's :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Erkens: Uit de archiven:
http://www.useit.com/alertbox/designmistakes.html
http://www.useit.com/alertbox/weblogs.html
http://www.w3.org/Provider/Style/ReadableText.html

Overige bronnen zul je zelf moeten zoeken... Zulke voor de hand liggende zaken heb ik echt niet meer in mijn bookmarks.

@xtra, inderdaad bij dat soort situaties is het extra duidelijk hoe raar zo'n "klik hier" link is. Maar ook het gewone publiek heeft er last van. Alleen valt het dan niet zo duidelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 09:14
Ik weet niet zo goed hoe het met dit soort onderwerpen werkt bij tweakers.net. Blijft het bij een discussie? Of kunnen we misschien vragen om of wachten op een officieel standpunt?
Met andere woorden: kunnen we een 'klik hier' in de toekomst aankaarten als typo?

Bedankt voor de titel fix trouwens, dit is een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En volgens die mensen moeten webteksten voorzien worden van dikgedrukte worden midden in alinea's en elke alinea voorzien zijn van een kop en hyperlinks moeten - bij voorkeur een blauwe - kleur en onderstreept zijn. Allemaal van die kleine dingen waaraan de artikelen van ons niet voldoen, en wat bovendien in mijn ogen totaal overbodig zijn als je als site zijnde goeie content wil hebben. Er wordt al een titel aan een tekst gehangen en een vetgedrukte lead gebruikt. Meer dan genoeg om vlot een tekst te skimmen en erachter te komen waar onze teksten over gaan. En om dan ons te wijzen dat 'klik hier' als link gebruikt wordt en dan alstypo laten aankaarten? Daar is grammaticaal en spellingtechnisch niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Op persoonlijke titel
Naast het feit dat het de eerste keer niet zou zijn dat een user komt vragen waar de foto's dan wel te vinden als we
Meer <a href="http://tweakers.net">foto's</a>
doen.

Als redacteur
Met de suggestie om de link inderdaad onder 'foto's' te gooien ipv de tekst 'klik hier' toe te voegen is niets mis. Anderzijds is dat slecht een advies, net als het advies om al dan niet 'www' voor een url te gebruiken en <b> door <strong> te vervangen ;)

Een specifieke reden om hier voor 'klik hier' te kiezen had ik niet, al speelde de reden die ik hierboven op persoonlijke noot aanhaalde echt wel mee in die beslissing. Daarnaast is het inderdaad zo dat het slechts om een lijstje met foto's gaat, wat dus voor tekstbrowsers en blinden sowieso weinig interessant is. Granted: nu krijgen die 'klik hier' voorgeschoteld zonder te wéten dat het oninteressant is. Al valt dáár dan weer tegenin te brengen dat de title-tag duidelijkheid schept.

Conclusie: ik vind het eigenlijk niet nodig om dit te fixen, maar ga er volgende keer wel rekening mee houden cq. aan denken. Omdat ik echter in zo'n goeie bui ben: consider it fixed :)

En mijn excuses voor de late reactie nog :)

[ Voor 3% gewijzigd door Yoeri op 22-03-2007 21:46 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 16:47
Het voegen van een link onder 'klik hier' is voornamelijk 'not done' als het World Wide Web wordt gezien als een puur Hypertext systeem. Wanneer de geschiedenis en de principes achter hyptertext worden bekeken, is te zien dat het idee is dat documenten een soort hierarchische structuur vormen waarbij bepaalde (gelinkte) termen worden gespecificeerd wanneer op de link wordt geklikt en waarbij de gebruiker op basis van de naam van de link kan afleiden wat er op de pagina staat waar de link naar verwijst.. Aangezien 'klik hier' niets zegt over waar de link heen leidt, wordt het afgeraden om op die manier naar pagina's te linken. Hier is in het verleden ook best wel heel veel onderzoek naar gedaan, ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.

Daar is wel tegen in te brengen dat het WWW al lang geen puur hypertext systeem meer is en webapplicaties (dus geen sites met voornamelijk documenten met informatie, maar echt sites die iets 'doen') zich sowieso al niet meer conformeren aan het pure hypertext idee waar het WWW mee is begonnen. Maar in een document zoals dit is het denk ik wel beter om 'klik hier' te vermijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin Sturm op 24-03-2007 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

crisp

Devver

Pixelated

Yoeri schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:45:
[...] en <b> door <strong> te vervangen ;)
offtopic:
Dat is een misverstand: <b> is enkel stilistisch en zou dus vervangen moeten worden door font-weight:bold in CSS; dit in tegenstelling tot <strong> dat een semantische waarde vertegenwoordigd. Als je <b> gebruikt om nadruk aan te geven dan gebruik je gewoon het verkeerde element ;)

Verder ben ik het er wel mee eens dat link-tekst een relatie moet hebben tot hetgeen waarnaar gelinkt wordt; dat is vanuit accessibility (wordt ook genoemd in WCAG) en semantisch oogpunt het meest correct.

[ Voor 28% gewijzigd door crisp op 24-03-2007 22:13 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over link-tekst relatie gesproken...

Uit: nieuws: Microsoft zet Soapbox-registraties tijdelijk stil

...en geschikte filtersoftware staat nog in de kinderschoenen...

Dat vindt ik toch wel een extreem lelijke contructie...

De enige manier waar ik daar kon begrijpen waar de links uberhaupt naar verwezen, was om in de statusbar naar de URL te kijken. En gelukkig dat die URL's duidelijk genoeg waren dat ik dan begreep waar het over ging.

Als er al zo'n draak van een link gemaakt wordt, zorg er dan in ieder geval voor dat er een 'title' attribuut met een korte beschrijving bij zit... Dat maakt het dan al een stukje gemakkelijker.
Pagina: 1