Toon posts:

Zakelijke Server(SQL MSDE+web+mail) Orientatie!

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In de wijk waar mijn bedrijfje nu zit komt er binnenkort glasvezel. We zijn nu net bezig met de website, waar we niet weinig aan de hosting betalen. Met de 100mb upload van glasvezel dacht ik eraan om een server hier in de winkel neer te zetten. We hebben ook een kassasysteem ( Snelstart ) wat ook via SQL server kan draaien, dat wil ik ook op de server hebben.
De hosting nu gaat via Flexservers, Domeinen via openprovider
Ik ben nu nog aan het orienteren, we hebben nog niks gekocht aan servermateriaal

Wat gaat er op de server draaien:
MSDE2000 SQL Server voor snelstart ( MDB Database nu van snelstart is al bijna 400mb )
Webserver voor CRE Loaded 6.2 B2B met +- 10.000 producten
Hij gaat de Fiber verbinding delen tussen onze PC's (Router)
Optioneel een Mailserver

Nou had ik grof de volgende configuratie in gedachten:
Pentium D805 (is deze niet te zwak?)
4gb RAM (Genoeg?)
3x 200gb seagate 7200.10 HDD's in Hardware Raid5 (Weer zelfde, is dit genoeg?)
Intel PRO1000 Gigabit NIC ?

Na wat onderzoek kom ik op de volgende dingen die tegen kunnen werken:
Domeinen/DNS
Mijn domeinen zijn geregistreerd via Openprovider, die volgens mij zelf geen nameserver heeft.
De nameservers gaan dus via flex,domeinen via openprovider. Na wat met de search vind ik : dit , maar dit gaat over dns, niet je eigen nameserver. Na wat meer zoeken vond ik dit , alleen is nog niet duidelijk hoe ik mijn nameserver opzet :'(

Serverload
Gaat deze server alles trekken, of moet ik betere stuff kopen?

Ik hoop dat jullie tweakers kunnen helpen :)
Alvast Bedankt voor alle hulp :>
En mods, als iets verkeerd is plz niet meteen locken :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 12:09 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Als het voor een bedrijf is ga eens profesioneel te werk en koop een lichtere server bijvoorbeeld een HP DL360 G4 deze heeft dan maar 2 schijven maar kun je wel mirrorren. Beetje meer geld ga je naar HP DL380 G5 inmiddels al geloof ik hier kun je 6 schijven in prakken.

Wat voor OS gaat de server draaien??

Meer info zou wenselijk zijn hier.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56

McMiGHtY

- burp -

Probeer het is met een MS Small Bussines 2003 R2 servertje, laat je een leuke aanbieding doen door: Dell,HP,Fujitsu,Toshiba,etc.
Dit ga je toch niet zelf bouwen mag ik hopen

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mutsje schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:52:
Als het voor een bedrijf is ga eens profesioneel te werk en koop een lichtere server bijvoorbeeld een HP DL360 G4 deze heeft dan maar 2 schijven maar kun je wel mirrorren. Beetje meer geld ga je naar HP DL380 G5 inmiddels al geloof ik hier kun je 6 schijven in prakken.
Een DL360 G5 is er tegenwoordig ook in een uitvoering met 2,5" SAS disken, wat betekent dat er nu ook 6 schijven in kunnen. :)

Verder helemaal eens met Mutsje, koop een fatsoenlijke server als het professioneel moet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

....en jij wilde je eigen boekhoudingsdatabase op MSDE en een website op één en dezelfde server draaien?
Je weet dat MSDE max 5 concurrent connecties doet en nog meer limiteringen kent?

* alt-92 kijkt nog eens naar forumomschrijving

Nope, staat toch echt Professional Networking.

Je plan is verre van dat.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je boekhoud database op een server die direct aan het internet hangt???

Beetje riskant, zou ik nooit doen.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
mutsje schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:52:
HP DL380 G5 inmiddels al geloof ik hier kun je 6 schijven in prakken.
Je kan er zelfs 8 in doen :)
Je kan kiezen uit SAS of SATA, waarbij sas zeker wel mijn voorkeur zou zijn....

Who Needs Windows...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oh ja, en volgens mij is het hosten van commerciële sites op een consumentenaansluiting (ook al is ie 100Mbit) niet toegestaan bij zo goed als alle ISPs.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
WAAROM zou ik een server kopen, zitten we niet op tweakers ??
OS gaat windows 2003 server worden, en de msde2000 snelstart ga ik dan op een aparte server plaatsen. Snelstart wordt trouwens gebruikt voor contante kassa,

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan nog, ik mis enige onderbouwing en research om dit in PNS neer te poten.
Server voor de zaak betekent niet per definitie dat dit het juiste forum is hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:35:
Dan nog, ik mis enige onderbouwing en research om dit in PNS neer te poten.
Server voor de zaak betekent niet per definitie dat dit het juiste forum is hoor ;)
Later komen er nog 3 winkels bij, met ons assortimetn van +10.000 producten, en zij hebben nog 1000 elk:)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat zijn je vereisten nou eigenlijk?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:48:
[...]

Later komen er nog 3 winkels bij, met ons assortimetn van +10.000 producten, en zij hebben nog 1000 elk:)
En dus?
Professional is niet alleen het aantal artikelen * vestigingen. Het is ook een manier van iets aanpakken. En waarom je een server zou kopen ipv zelf bouwen. Misschien omdat het professioneler is. Dit zie jij misschien nog niet. Maar als jij 100 servers beheert wil jij echt niet dat het allemaal zelfbouw is. Gewoon 50x server 1 van fabrikant x en 50x server 2 van fabrikant zodat als iets kapot is jij direct een nieuwe kunt krijgen van je leverancier zonder dat er nieuwe producten e.d. inzitten.

Trouwens hoe is je backup geregeld?
Waarom 1 gigabit NIC als die aan 100mb glas komt te hangen? Kies dan voor 1 100Mb nic voor aan glas, en 1Gb voor internet netwerk.
Waarom 600Gb in raid 5? Wil je er dvd's opzetten ofzo? 3x72Gb lijkt me meer dan voldoende voor de data die ik zo zie staan.
Serverload, ik ken snelstart niet. Maar voor een webserver/router vind ik dit toch echt een overloaded machine ( nog daargelaten dat ik het routeren en webserver / mailserver fysiek zou willen scheiden over meerdere machines, 1 fout in je webserverconfig betekent gelijk ook toegang tot de router dus ook toegang tot interne netwerk )

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:50:
Wat zijn je vereisten nou eigenlijk?
Een cre loaded van 10.000 producten hosten, en een prive fileserver.
de snelstart erbij is niet zo slim zeggen jullie :(

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gomez12 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:08:

Serverload, ik ken snelstart niet.
Snelstart is in de beschreven versie (7.x) met een SQL backend een server-client db-app.
De standalone versie is Access based, om je een beetje een idee te geven.
Geen schokkend iets om over een 100Mbit netwerk te gooien.

Voor de rest kan ik het alleen maar met je post eens zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:22:
Een cre loaded van 10.000 producten hosten, en een prive fileserver.
de snelstart erbij is niet zo slim zeggen jullie :(
omg.. Je hebt echt geen idee he..
Heb je al nagedacht over een opzet?
Hoe ga je het verdelen?
Redundancy?
Beveiliging?

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 21-03-2007 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:08:
[...]

En dus?
Professional is niet alleen het aantal artikelen * vestigingen. Het is ook een manier van iets aanpakken. En waarom je een server zou kopen ipv zelf bouwen. Misschien omdat het professioneler is. Dit zie jij misschien nog niet. Maar als jij 100 servers beheert wil jij echt niet dat het allemaal zelfbouw is. Gewoon 50x server 1 van fabrikant x en 50x server 2 van fabrikant zodat als iets kapot is jij direct een nieuwe kunt krijgen van je leverancier zonder dat er nieuwe producten e.d. inzitten.

Trouwens hoe is je backup geregeld?
Waarom 1 gigabit NIC als die aan 100mb glas komt te hangen? Kies dan voor 1 100Mb nic voor aan glas, en 1Gb voor internet netwerk.
Waarom 600Gb in raid 5? Wil je er dvd's opzetten ofzo? 3x72Gb lijkt me meer dan voldoende voor de data die ik zo zie staan.
Serverload, ik ken snelstart niet. Maar voor een webserver/router vind ik dit toch echt een overloaded machine ( nog daargelaten dat ik het routeren en webserver / mailserver fysiek zou willen scheiden over meerdere machines, 1 fout in je webserverconfig betekent gelijk ook toegang tot de router dus ook toegang tot interne netwerk )
omdat die 7200.10;s goedkooop zijn

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ga je ook nog nadenken over de vragen die er gesteld zijn?

Ik bedoel: je roept wat hardware kreten, maar ik mis daarin de onderbouwing.

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 21-03-2007 22:29 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:23:
[...]

omdat die 7200.10;s goedkooop zijn
Sorry hoor, maar je hebt al gezegd dat je het wilt zelfbouwen en je kiest voor 200Gb hdd's ipv 72Gb hdd's vanwege de prijs... Welke prijs heb jij het dan over? Als ik voor een server 200Gb hdd's wil hebben ben ik toch echt redelijk wat geld kwijt, als ik ze al kan verkrijgen. Dan zijn voor mij 72Gb hdd's toch iets goedkoper, of heb jij het soms over de hdd's die deze week bij de mycom in de aanbieding zijn en waarbij er als er 2 in 1 maand uitvallen je hele bedrijf platligt omdat je opeens 2 schijven tegelijk in rma hebt lopen? Nee, geef mij dan toch maar gewoon een nette server met een 4-uur service contract.

Backup heb ik btw nog niets over gehoord, maar ja is dat echt professioneel???

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:15

Asteroid9

General Failure

* Asteroid9 ziet weer een sterk non-PNS topic voorbij komen... :/

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het zal weinig zin hebben, maar hier is een ideetje.

1x SBS2003 Server (enterprise), off-the-shelf Dell/HP doos.
Dat zorgt in ieder geval voor mail (exchange), en SQL voor Snelstart.
Daar kan je dan nog een schijvenkabinetje tegenaan gooien voor storage.

Voor je eigenbouw webserver kan je dan nog kijken voor een supermicro doos naar keuze, en daar gooi je dan maar op wat je wilt.
Pak er een Gbit switch bij, een ASA of Juniper Netscreen of een Sonicwall 2040 en je hebt een 19" half-rackje vol met eigen spulletjes waar je lekker mee kan aanklooien.

Maar dat had je ook prima zelf kunnen bedenken als je wat topics opzoekt hier.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Neem idd gewoon een out-of-the-box Dell/HP/IBM servertje inc. support contract (dualcore'tje met minimaal 2 GB RAM (SQL/webserver) of 4 GB (SQL/web/mail) en een sloot aan disks - RAID 1 of RAID 10 voor performance + uiteraard ook nog offsite backups. Je wilt geen SQL DB draaien op een RAID 5 config met 3 schijven lijkt me. DNS zelf draaien voor je domeinnaampjes. Wel ergens ff een DNS backup regelen (dus op een andere machine, liefst in een ander netwerk).

Neem ook SQL Server 2005 Express ipv. MSDE 2000, de 1st genoemde kent minder beperkingen en is nog iets sneller & uitgebreider ook. Als je echter weinig verstand van IIS of SQL (of Exchange / SBS) hebt kun je het beter gewoon uitbesteden (managed ?) aan een goede ISP. Risico's indekken & afkopen kost geld, maar een gehackte bedrijfsserver kan je de kop kosten als onderneming. Denk niet te licht over beveiliging, het vergt regelmatig onderhoud en is nooit 'set & forget'.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Alles in 1 zelfbouwserver met SQL/Applicaties/Webserver/Domain Controller/... erop is nou niet echt iets wat valt onder de noemer Professional Networking & Servers.

Zoals je al is aangeraden: Koop een merkserver zoals een HP DL360 G5. Het instapmodel is echt ruim voldoende. 2x 72GB in RAID1 en je bent al aardig op weg.
Dan nog een hardware firewall tussen je Internet aansluiting en je server en het gaat er al een beetje op lijken.
Als je zelf geen kaas gegeten hebt van servers, laat het dan in hemelsnaam door een bedrijfje doen. Er zijn zat bedrijven die dit sorot dingen voor het MKB in hun assortiment hebben.

suc6 iig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.