Goedkope manusje-van-alles-pc

Pagina: 1
Acties:

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Topicstarter
Huidig systeem in het kort:

athlon xp3200+
1GB ram
nforce2
gforce6800 128MB
160GB hdd

De bedoeling is, om mijn huidige (toch wel verouderde) systeem tijdelijk te vervangen. Tijdelijk wil in dit geval zeggen, tot zomer 2008 ongeveer.
Daarna wordt hij, als het goed is, omgebouwd tot een mediacenter pc, door inbouw van een extra harde schijf en een tv-kaart.

Wat wordt er tot dan mee gedaan:
- code compileren
- videocoding
- gaming
- internet/tekstverwerking/spreadsheet
- ...

Antec Midi Tower NSK6500 ATX 430W (zilver/zwart)
ASRock ConRoe1333-DVI/H i945G, SATA2, VGA, GLAN
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB DDR3 DVI/HDTV
Corsair 2x512MB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 TwinX
Intel Core 2 Duo E4400 2.00GHz FSB800 2MB Box
Lite-On DVD-/+/RAM 20A1P 20x/20x/12x Bulk (zwart)
Logitech MX400 Laser Mouse
Logitech UltraX Media Keyboard OEM
Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS

Dit komt midden/eind april op ongeveer 700-800 euro uit. Het is de bedoeling zo weinig mogelijk geld uit te geven en toch een redelijk systeem te kunnen samenstellen dat later niet mis staat naast een tv. (htpc case zegt me niet zoveel)

Ik heb van alle onderdelen reviews opgezocht en alles komt goed door de reviews heen (de voeding van de Antec kast is niet heleaal duidelijk, hoe goed die is), maar je weet nooit of ik iets gemist heb, of dat een andere combinatie beter uit de bus komt ik (ik heb mijn keuze van onderdelen volledig gebaseerd op reviews die ik op het web gevonden heb anandtech/x-bitlabs voornamelijk, verder gewoon met googlen, ik heb met geen enkel onderdeel ervaring, vandaar...). Normaal kijk je dan in de tweakers best buy guide, maar daar staat dus niets tussen voor mijn budget/vereisten.

Ik zou er wel een iets goedkopere grafische kaart in gestopt hebben, een 7600GS bijvoorbeeld, maar dan krijg ik problemen met gamen (mijn huidige 6800 is 'ongeveer' even snel en die voldoet niet meer), ik heb uiteindelijk gekozen voor die ATI kaart ipv de 'standaard' 7600GT door geluids en video overwegingen en de kleine meerprijs. Tot nu toe heb ik altijd nVidia kaarten gebruikt (tot nu toe ook bijna altijd AMD processors gebruikt trouwens, mijn laatste intel dateert van begin jaren 90, een 386).

Waar kan/moet de zaak nog verbeterd worden, waar kan ik makkelijk nog wat geld besparen?
Andere opmerkingen zijn ook welkom. :)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Goed systeem. Enkele opmerkingen:

- De behuizing+voeding is prima, ik heb em zelf en hij voldoet goed. De voeding is erg stil, de kast is mooi en degelijk, en het geluid van de HD wordt gedempt (vermoed ik). Lijkt me dus zeker voldoende.

- Als je wacht op de prijsverlaging van Intel: Op zich erg verstandig, maar het kan zijn dat winkels nog oude processors op voorraad hebben die voor de oude prijzen worden verkocht. Dus het kan wel medio mei worden voordat de prijsverlaging er echt door komt, of zelfs nog later.

- Volgens mij is dat geheugen niet geschikt voor je moederbord. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit geheugen aan afwijkend voltage gebruikt. Je kunt het beste gaan voor non-ecc geheugen denk ik. Dan kom je neer op PC5300 DDR2 cas5 non-ecc. Kost ongeveer 70 euro per GB op het moment geloof ik, misschien slechts 60.

Verder een heel aardig systeem zoals ik al zei. Misschien schieten me later nog wel wat dingetjes te binnen. Succes verder!

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Topicstarter
Bedankt voor de reactie, ik wacht eigenlijk op de E4400, die is er nu nog niet en wordt ongeveer gelijk met de prijsverlagingen geintroduceerd. Ik heb het opgezocht van het geheugen, het heeft 1.9V nodig, het moederbord zou dit moeten kunnen voorzien. Ik had er inderdaad niet op gelet of het geheugen een hogere spanning nodig had, een gelukje dat het maar een klein beetje hoger is dan standaard.

Ik lees net een review over die asus kaart en die reviewer beweerde daarin dat de kaart niet werkte met de ATI drivers, maar alleen met de Asus drivers. Nu, ik heb vroeger een op nVidia chip gebaseerde Asus kaart gehad en ik was niet erg te spreken over hun eigen drivers. Dus ik hoop nu eigenlijk dat er hier iemand met een redelijke zekerheid kan zeggen dat die kaart wel met de standaard ATI drivers werkt (in andere reviews wordt hier geen bijzondere melding van gemaakt, of dat nu wil zeggen dat ze de standaard ATI drivers gebruiken of de Asus drivers, weet ik niet).

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Topicstarter
Deze week besteld:

Antec Midi Tower NSK6500 ATX 430W (zilver/zwart)

Asus P2LD2 R2

HIS X1950Pro IceQ3 Turbo Dual DL-DVI VIVO 256MB

Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 TwinX

Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz FSB800 4MB Box

Plextor PX-760A

Logitech MX518

Logitech UltraX Media Keyboard

Western Digital 500GB 7200rpm 16MB SATA2.5

De grafische kaart is reeds binnen, een deel wordt volgende week verwacht, de rest (waaronder de processor) wordt verwacht rond 16 april. Het is ietsje duurder uitgedraait als gepland. Ik laat nog wel weten of het werkt. :D

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
mag ik vragen waar je het besteld hebt en hoeveel het heeft gekost??

ben zelf ook nog opzoek naar een pc en dit ziet er wel lkkr uit ;)

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Topicstarter
Ik heb het bij een lokale 'pc boer' gekocht, is een goede kennis van me.

Prijs staat nog niet 100% vast, maar het zou in de buurt van de 950 euro gaan uitkomen, vandaar, ietsje duurder. Als je wacht met bestellen totdat de E6420 werkelijk leverbaar is en je koopt het bij een grote online winkel dan kan er vast nog wel wat vanaf. Waarschijnlijk kom je dan onder de 900 euro uit. Maar een lokale aankoop heeft ook z'n voordelen, minder gerotzooi met verzenden als er iets niet in orde is en nog van dat. :)

Pagina: 1