[excel 2k] macro/vbscript omzetten email -> hyperlink

Pagina: 1
Acties:

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het dankbare taakje op me genomen om een gigantische excelsheet met enkele duizenden namen, adressen, telefoon-, faxnummers etc te actualiseren. Nou is er ook een kolom emailadressen.

Deze kolom bestaat uit complete emailadressen, maar dan niet in de vorm van een hyperlink, maar in de vorm van een gewone text, wel met de @ er al in. Een simpele alles selecteren en een hyperlink button hitten werkte helaas niet, dat was even te kort door de bocht, maar ik wil wel graag dat alle mailadressen clickable worden.

Dus ik regelde een simpele macro waarin ik precies deed wat nodig was om er een hyperlink van te maken, maar het probleem is dat dat voor die ene cel dan wel werkt, maar extrapoleren naar de hele kolom lukt niet. Kortom, ik moet in vbscript gaan klooien ben ik bang, t kan nooit heel erg moeilijk zijn, maar ik heb ff geen idee hoe ik verder moet. Iemand die een handige aanwijzing voor me heeft waarmee ik een eindje verder op weg geholpen wordt?

code:
1
2
3
4
5
  Cells("E3").Select
    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:= _
        "mailto:blaat@blaat.com", TextToDisplay:= _
        "blaat@blaat.com"
End Sub

dat is wat ik nu heb, maar ik begrijp dat die anchors veranderd moeten worden, alleen, hoe?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Loopje eromheen als in:
Visual Basic:
1
2
3
4
dim r as range
For each r in selection
          'doe je ding
Next r

Dit loopt door alle cellen in het huidige geselecteerde blok. Vervolgens wordt het anchor dan uiteraard niet selection, maar het object r, en adres en texttodisplay haal je uit de waarde van r, dus iets als "mailto:" & r.text.

1000 keer opschrijven 'VBA is geen VB script' en inleveren bij de mod van dienst :(

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 21-03-2007 10:48 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Lustucru schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:47:
Loopje eromheen als in:
Visual Basic:
1
2
3
4
dim r as range
For each r in selection
          'doe je ding
Next r

Dit loopt door alle cellen in het huidige geselecteerde blok. Vervolgens wordt het anchor dan uiteraard niet selection, maar het object r, en adres en texttodisplay haal je uit de waarde van r, dus iets als "mailto:" & r.text.

1000 keer opschrijven 'VBA is geen VB script' en inleveren bij de mod van dienst :(
:D

sorry baas :D

Ik ga er ff mee aan de slag :)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
opdatum:

heb m aan de gang met de volgende code:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
'
   For Index = 7 To 3845
    Cells(Index, 5).Select
    email = Cells(Index, 5).Value

If email <> "" Then ActiveSheet.Hyperlinks.Add anchor:=(Cells(Index, 5)), Address:="mailto:" & email, TextToDisplay:=email

Next Index
End Sub