Monitor of LCD-TV voor gamen?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-02 19:02
Hoihoi :)

Vroeger was het zo (volgens de verhalen) dat als je een LCD-TV kocht, je er beter geen games op kon spelen. Dit in verband met het inbranden van de soms stilstaande beelden van de game op het scherm.

Maar aangezien de huidige schermen van een dusdanige kwaliteit zijn, en ik bezig ben met een HTPC cq gameplatform (licht gamen), vroeg ik me af hoe het er tegenwoordig voor staat met gamen op een LCD-TV.

Nu heb ik de Samsung LE-32R71B op het oog... een 32" TV met HD-ready, HDMI/VGA e.d., maar ik kan nergens terugvinden of het scherm het spelen van games aankan. Qua resolutie zal het op zich wel goed zitten, daar maak ik me niet zo druk om. Maar het inbranden van de kleuren bijvoorbeeld (en andere mogelijke problemen die gamen op een TV met zich meebrengen; daar heb ik nog niets over gevonden verder.

Heeft iemand misschien wat informatie/ervaringen die ze kunnen delen hier? :)

Mvg,
Joram

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-02 05:55
Heb zelf ook een 32 inch LCD TV, ik speel met voetbal spellen erop en ziet er best gaaf uit!!
Maar voor schietspellen ga ik toch naar me 20 inch TFT, wat zelf toch me voorkeur heeft voor gamen.
Maar op een LCD TV gamens is niks mis mee, en is zeker leuk om te doen!
Heb zelf een LG 32 inch HD Ready

[ Voor 5% gewijzigd door FidoDido op 21-03-2007 09:17 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:58

The Legend

*Plop*

LCD's branden per definitie niet in dus dat probleem zou niet moeten spelen :?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Kapotlood
Dank voor de reacties :)

Dat LCD's niet inbranden weet ik, maar ik doelde eigenlijk meer op mogelijke problemen bij het spelen van games op een LCD-TV in het algemeen. Bijvoorbeeld de levensduur van een TV, of de aparte resolutie die de PC dan niet pakt... geen idee wat voor problemen er zouden kunnen zijn eigenlijk ;) Maar mochten ze er zijn, dan is dat handig om van te voren te weten, hehehe.

@FidoDido;
Oh, maar dat doe ik ook hoor... nu speel ik niet zoveel schietspellen, maar daar haal ik een iMac voor (met dan Windows via BootCamp). Maar ik wil er af en toe een (mmo)RPG op kunnen spelen, en dan lekker met Dolby Surround heerlijk kunnen genieten van de digitale slachtpartijtjes ^^

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-02 05:55
32 inch heb je een resolutie van 1366 bij 768 dacht ik als ik het goed heb.
En is idd een genot heb zelf ook dolby surround.
Maar op ze tijd is het zeker relax en mooi om te doen ;)
En resolutie is niet een probleem.
En of je nou tv,dvd mee kijkt of gamed maakt qua levensduur niet uit lijkt mij;)

[ Voor 15% gewijzigd door FidoDido op 21-03-2007 10:22 ]

Verwijderd

LCD hebben weliswaar geen screen burn-in op zich maar hebben wel last van "pixel retentie" die tot ghosting kan leiden. Heb het met mijn eigen ogen gezien op het werk met een NEC monitor die de hele weekend aanstond, en de bureaublad achtergond (NEC logo). Dus je moet inderdaad wel uitkijken.

Ik heb het trouwens anders gedaan. Ik heb een LG monitor (4:3) die een TV tuner in zich heeft omdat ik meer met de computer bezig bent dan TV kijken. Was noodgedwongen om iets te kopen naar dat mijn televise de geest gaf afgelopen November, maar kwam eigenlijk goed uit want ik zocht een monitor voor mijn nieuwe PC. Ik ben wel voorzichtig als de PC een tijdje lang op een spelmenu screen heb zitten (soms moet je ook eten eh ;) ) en dan zet ik even het scherm uit. Stond volgens mij ook in de manual dat je daar ook voor moet waken volgens mij.

Vwb beeld ben ik erg tevreden over. Games zien er lekker helder uit en de televisie beeld is ook beter . In het verleden was het contrast van LCD televisies echt bagger (oranje tinten voor huidskleuren e.d.). Die tijdperk is wel voorbij volgens mij.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 20:13
Ik game zelf ook op een tv (37" HD-ready)

Het enige nadeel in mijn geval is dat het op de bank niet altijd even lekker zit als achter een bureau, met de muismat op de leuning (kan mijn arm in hoek van 90*) en het toetsenbord op schoot is het wel goed te doen.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Kapotlood
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:25:
LCD hebben weliswaar geen screen burn-in op zich maar hebben wel last van "pixel retentie" die tot ghosting kan leiden. Heb het met mijn eigen ogen gezien op het werk met een NEC monitor die de hele weekend aanstond, en de bureaublad achtergond (NEC logo). Dus je moet inderdaad wel uitkijken.
Die begrijp ik niet echt. Pixel Retentie? Dat sommige schermen een beetje last van Ghosting hebben wist ik inderdaad... ik heb het zelf alleen nog nooit meegemaakt (zit thuis op 't moment op een Dell 20" widescreen, en op m'n werk op een Apple Cinema Display van 20").

Het scherm wat ik op het oog had was helaas niet meer aanwezig (ik koop hem via m'n broer die bij een elektronicazaak werkt... scheelt mooi wat geld, hehe), dus het is de Samsung le32n71 waar ik nu m'n zinnen op heb gezet. Met responstijden van 8ms of minder lijkt het me dat je van Ghosting niet echt bijzonder veel last zult hebben; m'n Dell scherm heeft dezelfde responstijd volgens mij :) Alleen wat Pixel Retentie inhoudt weet ik niet.

@Extera;
Daar heb ik over nagedacht :) Maar ik speel hooguit een beetje World of Warcraft, dus dat zal nog meevallen hier ;) Daarnaast zorg ik ook dat er een toetsenbord met ingebouwde trackball komt, zodat ik geen muis/muismat nodig heb... plus een loungebank waar je goed gestrekt op kan zitten helpt een hoop, hehehe.

[ Voor 12% gewijzigd door Kapotlood op 21-03-2007 11:54 ]

Pagina: 1