Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Audio switch apparaat unit :P

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Ok ik heb het volgende 'probleem' :P

Ik heb een Cambridge 4.1 setje in mijn woonkamer hangen en daar komt voor mijn oren prima geluid uit (en nee hier ga ik niet over in discussie :P). Ik heb 4/ 5 input mogelijkheden voor het geluid namelijk:

• PC (5.1)
• Discman (2.1)
• Nintendo 64 (2.1)
• Telefoon (voor de MP3-tjes) (2.1)
• Ander ding waar geluid uit komt (2.1)

Nu wil ik graag dat ik een kastje heb waarmee ik makkelijk tussen al die dingen kan schakelen. Op dit moment zit ik te klooien met stekekrs verwisselen iedere keer als ik van aparaat wissel en dat is ook niet ideaal.

Ik zag bij elektronica-online een kant en klaar kastje met 4x audio in en met een mooie schakelaar, maarja zelfbouwen is leuker :P

Een aantal vraagjes:
• Heb ik gezeik met die ene 5.1? Als ik me goed herriner krijg ik alleen het geluid over 2 boxen te horen als ik de ene stekker (de zwarte) in de Pc laat zitten.
• Is het een enorme overkill om een uc te gebruiken of kan dat ook wel?
• Moet je alle signalen (links, rechts en ground) schakelen of volstaat alleen de ground?

Iemand nog mega ideeen of zelf bouw schakel kastjes? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 109% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:28 ]

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 16:22
Onlangs dit (engadget) gezien op hackaday. Uiteraard kan je het helemaal aanpassen naar je wensen, en dus een persoonlijk tintje eraan toevoegen.

[ Voor 0% gewijzigd door MrNGm op 21-03-2007 11:43 . Reden: spatie vergeten :X ]

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Het nadeel van zelfbouw kan zijn dat je door de metaal-metaal overgangen (dus contact tussen verschillende metalen) een soort diode-werking kan gaan krijgen, wat de kwaliteit het signaal beïnvloed.
Ook kunnen slechte contacten een hogere weerstand krijgen en kan er overspraak ontstaan tussen de kanalen.

Je raakt dus waarschijnlijk geluidskwaliteit kwijt...Maar ja, als je het perse wilt....

U vraagt, wij antwoorden.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:28 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
@ Engineer: Ik bedoelde eigenlijk een uc om al die signale te switchen :)
Een transistor aan een uitgang en als die uitgang hoog is dat dan het signaal door gelaten wordt.

Hmm die chips die ze bij Hackaday gebruiken zijn ook wel leuk. Eens zien of ik daar wat mee kan :)

[ Voor 23% gewijzigd door Atlas op 21-03-2007 14:36 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Elektuur heeft daar een leuk schema ooit voor gehad, weliswaar gewoon stereo maar heel eenvoudig 'breder' te maken. Werkt met relais (voor het schakelen) en een PGA2311 (voor het volume te muten tijdens het schakelen en het volume te regelen). PGA2311 is een I2C high end volume regelaar, zeer goedkoop wel. Er is ook een PGA4311 die doet 4kanaals audio.

Titel bij Elektuur was The Audio Link dacht ik.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Simpel versterkertje waarvan je de inputs en de pre-outs gebruikt is geen optie? :)
En de line-in van je pc gebruiken om 1 apparaat minder te hoeven schakelen? Of ben je zo iemand die zn pc wel eens uitzet :P

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MrNGm schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:43:
Onlangs dit (engadget) gezien op hackaday. Uiteraard kan je het helemaal aanpassen naar je wensen, en dus een persoonlijk tintje eraan toevoegen.
Handig ding.
Dit lijkt me voortaan het standaard antwoord op alle "audio switch" vragen.

(ik gebruik zelf een simpele 2x3 tuimelschakelaar om m'n audio te switchen, maar dat gaat in dit geval niet werken)

• MrNGm
  • Laatst online: 05-11 16:22
Ik hoop dat ik 'm ook eens kan bouwen, gewoon voor de grap. Als je eens video moet switchen kan het makkelijk daarmee. Gewoon veel connectors erop (VGASUB-D natuurlijk, SVideo, composite e.d.) en je kan zoveel signalen switchen als je wil. Handig KVM doosje icm bijvoorbeeld Synergy2 alleen moet je dan wel op een knopje drukken als je naar de rand van het scherm gaat.

Tot zover mijn hersenspinsels...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Volgens mij is een analoge multiplexer (bijvoorbeeld de 4051, die is 8-kanaals en goed verkrijgbaar) een erg mooie en simpele oplossing.
Neem er 2, geef ze dezelfde stuursignalen, en je kan 8 stereo ingangssignalen schakelen naar een uitgang. Voor je 5.1 set zal je dan nog wat extra's moeten verzinnen, een analoge switcher (ik dacht een 4066) kan je wellicht gemakkelijk gebruiken (die schakelt dan enkel de 5.1 uitgezonderd de R en L ervan (die gaan door de 4051) door naar de versterker).

Voor de aansturing kan je gebruiken wat je wil, een µC kan daar wel een interessante toevoeging bij zijn, voor volgende zaken:
-je wil een ongebruikt knopje op de afstandsbediening van je versterker (of een willekeurig draadloos signaal) gebruiken om te schakelen tussen de ingangen, het kan zo eenvoudig zijn als een TSOP zetten en een beetje software schrijven.
-je wil dat er automatisch naar een kanaal waar geluid op staat wordt geschakeld (bijvoorbeeld met prioriteit voor de PC)
-je wil hippe random-knipperende led's op je schakelbakje zetten
-je gebruikt een van de geluidsbronnen als wekker, en wil op het juiste uur dat deze geluidsbron naar de versterker wordt geschakeld

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ikzelf heb bij de 4051/4052 erg veel problemen gehad met de audiokwaliteit. Vooral als er twee bronnen tegelijk speelden.

[ Voor 23% gewijzigd door sebastius op 22-03-2007 19:40 ]

Pagina: 1