raid 0 werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pietkeun
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09-2022
Mobo Asus P5W DH deluxe
2 HD in raid 0 met vista.
+ 1 HD met xp en vista.

De raid o opstelling was goed geslaagd en vista geactiveerd.
Nu ben ik in de bios geweest om de IDE Configuratie in idle te zetten ipv raid om naar mijn derde HD te gaan om in xp te werken.
Tot zo ver alles in orde.

Teruggaand naar de raid setting vindt hij geen bootabel raid setting.
De status van de raid0 is "failed"
In de bios raid main menu (intel Matrix Storage Manager) geeft hij als Physical disk:
HD ..... Member disk, (deze is dus gekend als een disk in raid opstelling)
HD ..... Non-Raid disk (deze moest normaal opnieuw een member disk zijn)
HD ..... Non-Raid disk

Nu kan ik natuurlijk opnieuw een raid volume creëren maar verlies ik alles wat is opgeslagen in die raid array.(3 dagen downloaden, het is de eerste keer dat ik bij telenet over mijn 10gig volume zit en moet bijbetalen)

Weet iemand wat er fout is?

"Opvoeden is een nieuwe generatie proberen te vullen met de eigen vooroordelen."

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik ben geen expert met RAID, maar ik kan je wel vertellen dat wat je gedaan hebt niet erg slim was.
Wat je namelijk gedaan hebt als ik het zo lees is je raid uitschakelen, en daardoor heb je het raid volume verbroken. Je zal het volume opnieuw aan moeten maken en daarna je raid volume moeten herbouwen. Dit moet vanuit de bios van je raid controller kunnen.
Je had in je bios als het goed is simpelweg de boot volgorde kunnen aanpassen om vanaf je derde harde schijf op te kunnen starten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• pietkeun
In orde, dus kan ik alles maar opnieuw installeren.
Vanaf de derde schijf booten zal niet gewerkt hebben waarna ik dacht van slim te zijn.
Is wel gevaarlijk dat als je raid uitschakelt zomaar alles verloren is. Dus bij een bios probleem kan je alle gegevens verliezen.
Dank voor de info.

"Opvoeden is een nieuwe generatie proberen te vullen met de eigen vooroordelen."

Verwijderd

Simpelweg je RAID-array opnieuw definieren (instellen) in de controller BIOS utility kan voldoende zijn om je gegevens weer boven water te laten komen. Anders kun je met diverse utilities nog wel aan de slag om te recoveren. Is dat je teveel werk dan maar opnieuw partitioneren en vista op installeren.

En voortaan idd lekker op RAID-mode laten staan. :>

• pietkeun
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:43:
Simpelweg je RAID-array opnieuw definieren (instellen) :>
Bij "create raid volume" heb ik getracht om 2de disk als member disk in de bestaande raid te zetten maar ik krijg niet de keus om "select disk" te doen.

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:58
wat bij mij werkte is gewoon je failed aray weggooien en dan opnieuw aanmaken. Windows startte weer zoals altijd.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

yepz vaak zit er ook wel een optie 'rebuild' in. Of inderdaag gewoon opnieuw aanmaken. Als er inhoudelijk niets veranderd is gaat het meestal wel goed (jaja meestal dus geen garantie :))

• pietkeun
Skankingrudi schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:57:
wat bij mij werkte is gewoon je failed aray weggooien en dan opnieuw aanmaken. Windows startte weer zoals altijd.
Ha, mss toch nog goed nieuws;
wat moet ik nemen: "delete raid volume" en opnieuw een maken of " reset disks to non-raid" en opnieuw aanmaken?
moet ik de "volume" dezelfde naam geven?

edit;
raid 0 is hersteld maar ik heb OS moeten herplaatsen en ben dus alles kwijt.Pech :'(

[ Voor 10% gewijzigd door pietkeun op 21-03-2007 07:13 ]

Verwijderd

Wat ben je nou precies kwijt? En na het booten kon je geen data meer op de 'raid disk' vinden?

• pietkeun
Vista heb ik opneiuw geplaatst alsook alle programma's.
Na herstellen van de raid 0 kon ik niet opstarten, geen OS;

Pagina: 1