Hallo mensen,
Ik ben begonnen aan een website waarmee bestanden voor educatie gedownload kunnen worden.
Er zit een categorie niveau in en dat blijkt nu lastiger dan gedacht:
Het komt er ongeveer zo uit te zien:
Natuurkunde -> Havo -> Hoofdstuk 1 > enz.
De eis is dat het maximaal 5 niveaus aankan.
Dit zou ik natuurlijk in een array vast kunnen leggen, maar ik houd van flexibiliteit en
ik had het idee het in een database tabel vast te leggen:
Zoals je ziet is het vrij makkelijk om zo categorieen op meerdere niveaus te krijgen.
Want parent_category staat voor het eerste bovenliggende categorie id.
Alleen dan het ophalen?
Hoe geef ik dan antwoord op de vraag: Alle categorieen onder cateogorie 1.
Als daar een stuk of 5 onder liggen zijn die niet zo maar te herleiden.
Met PHP & While loops wordt het er erg moeilijk op vind ik. De logica is dan snel weg.
Met alleen SQL kreeg ik het ook niet voor elkaar, ik zat de denken aan CURSORS en dan FETCH ofzo, maar heb geen idee hoe dit werkt (google levert engelstalige resultaten op met abstracte voorbeelden
).
Nu denk ik er over na voor minder flexibiliteit te gaan en alles op te slaan in multidimensionale arrays
Maar dit heeft niet mijn voorkeur.
Weten jullie wat ik het beste kan doen?
Ik zou graag advies willen hebben over een mogelijke oplossing of waar je zelf voor zou gaan.
Ps. ik beschik over PHP5 & MySQL5
Ik ben begonnen aan een website waarmee bestanden voor educatie gedownload kunnen worden.
Er zit een categorie niveau in en dat blijkt nu lastiger dan gedacht:
Het komt er ongeveer zo uit te zien:
Natuurkunde -> Havo -> Hoofdstuk 1 > enz.
De eis is dat het maximaal 5 niveaus aankan.
Dit zou ik natuurlijk in een array vast kunnen leggen, maar ik houd van flexibiliteit en
ik had het idee het in een database tabel vast te leggen:
id | parent_category | name |
1 | 0 | Natuurkunde |
2 | 1 | Wetten van Newton |
Zoals je ziet is het vrij makkelijk om zo categorieen op meerdere niveaus te krijgen.
Want parent_category staat voor het eerste bovenliggende categorie id.
Alleen dan het ophalen?
Hoe geef ik dan antwoord op de vraag: Alle categorieen onder cateogorie 1.
Als daar een stuk of 5 onder liggen zijn die niet zo maar te herleiden.
Met PHP & While loops wordt het er erg moeilijk op vind ik. De logica is dan snel weg.
Met alleen SQL kreeg ik het ook niet voor elkaar, ik zat de denken aan CURSORS en dan FETCH ofzo, maar heb geen idee hoe dit werkt (google levert engelstalige resultaten op met abstracte voorbeelden
Nu denk ik er over na voor minder flexibiliteit te gaan en alles op te slaan in multidimensionale arrays
Maar dit heeft niet mijn voorkeur.
Weten jullie wat ik het beste kan doen?
Ik zou graag advies willen hebben over een mogelijke oplossing of waar je zelf voor zou gaan.
Ps. ik beschik over PHP5 & MySQL5