1 Error in memtest

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:13
Hoi :)

Voor mijn nieuwe computer heb ik bij Alternate voor mijn M2N-SLI Deluxe moederplankje een 2GB GEIL DDR2-667 geheugen aangeschaft. Nu had ik vanmiddag tijd over, en ik ging memtest eens voor de grap draaien, en ik kreeg een output die ik niet verwacht had, al binnen een kwartiertje testen kwam er een error te voorschijn. Ik had opeens geen tijd meer en ik ben niet door gegaan met testen maar ik heb toch een vraag aan jullie. Moet ik om die ene error mijn garantie gebruiken en nieuwe modules uitzoeken of memtest nog even een nachtje laten draaien en dan overwegen om mijn garantie te gebruiken? In Windows heb ik op zich geen stabiliteitsproblemen.

B.v.d, :)
Sebas

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1 enkele error op meerdere runs kan op zich geen kwaad. Geheugen is nooit helemaal foutloos en dat is dus niet erg. Ik zou je wel aanraden gewoon lekker lang te testen (uurtje of 24) en kijken of je dan weer errors krijgt. Zoja, kijk dan eens of je geheugen wel compatible is met je mobo. Je hebt immers een Asus plank, en die staan nou niet bekend om hun geweldige compatibiliteit als het aankomt op geheugen.

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 12:31
Het is natuurlijk ook van belang of je het geheugen op de juiste (nominale) snelheid hebt draaien of niet.

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Sebazzz
Jirnsum schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:22:
Het is natuurlijk ook van belang of je het geheugen op de juiste (nominale) snelheid hebt draaien of niet.
Dat is ook een probleem misschien, ik heb geheugen met de timing CL3 4-4-8 maar de BIOS detecteert het met de timing CL5-5-5-5 en als ik het verander kan ik me BIOS resetten, maar daarmee kan ik nog wel leven dat het niet op 100% draait

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sebazzz
Even memtest een paar uurtjes gedraaid, weer op het zelfde adres geeft hij fouten
00076c9baa8 - 1900.6 MB - 6 errors

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:14:
Geheugen is nooit helemaal foutloos en dat is dus niet erg.
Het rempedaal van je auto is ook niet geheel foutloos, helemaal niet erg hoor.

Ik weet niet hoeveel wollen truien Terw_Dan aandoet voordat hij geheugen beetpakt, maar 1 fout is 1 teveel.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 14:08
Fout is fout, zelf al is het constant dezelfde fout is het niet goed. Vaak is 1 enkele fout een combinatie fout(memchippies mobo).

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

The Triad schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:26:
[...]

Dat is ook een probleem misschien, ik heb geheugen met de timing CL3 4-4-8 maar de BIOS detecteert het met de timing CL5-5-5-5 en als ik het verander kan ik me BIOS resetten, maar daarmee kan ik nog wel leven dat het niet op 100% draait
Dat geheugen niet op de hoogste snelheid draait is opzich niet zo'n probleem. Maar als het mobo wel die hogere snelheid aan moet kunnen, kan het zijn dat deze reepjes niet 100% compatible zijn. Kijk anders even in de QVL van je mobo welk geheugen in ieder geval goed zou moeten werken.

Het kan natuurlijk zijn dat je geheugen gewoon rot is, tenslotte heb je inmiddels 6 errors gehad. Heb je niet toevallig een ander systeem waar je dit geheugen in kan testen? Als daar geen errors uit komen, is het vrijwel zeker dat het niet helemaal compatible is.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:36
Kijk eens of er een update voor het bios van dat moederbord is?
Zou kunnen dat het geheugen probleem opgelost wordt.
Ditzelfde heb ik toendertijd bij m'n vriendin haar pc ook voorbij zien komen.
Laatste update en het probleem was verholpen (overigens was het een andere Asus moederbord, maar het zou toch zo kunnen).

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:14:
1 enkele error op meerdere runs kan op zich geen kwaad. Geheugen is nooit helemaal foutloos en dat is dus niet erg. Ik zou je wel aanraden gewoon lekker lang te testen (uurtje of 24) en kijken of je dan weer errors krijgt. Zoja, kijk dan eens of je geheugen wel compatible is met je mobo. Je hebt immers een Asus plank, en die staan nou niet bekend om hun geweldige compatibiliteit als het aankomt op geheugen.
Waar haal je die onzin ?

1 error is 1 error teveel, maakt niet uit hoe lang die test al liep.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 23:47
Geheugen moet gewoon geen fouten bevatten, klaar. 1 fout kan genoeg zijn om je machine instabiel te maken. Zeker als je na een kwartier al fouten krijgt dan is dat erg snel.

Controleer sowieso eventjes of je geheugen op het goede voltage loopt. Zeker wat snellere/high-end modules hebben net wat meer prik nodig. Een verschil van 0.1V kan het verschil tussen fouten of geen fouten maken.

Garantie claimen dus als dat niet helpt.

[ Voor 37% gewijzigd door Luuk1983 op 21-03-2007 13:15 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Sebazzz
Nee, helaas heb ik geen ander systeem in huis.
We hebben hier 4 computers, maar twee computers zijn portable (dus notebooks)
en de andere draait ddr1. Ik zal kijken of één van de twee eruit halen wat uitmaakt.

Voltage zou trouwens goed moeten zijn, GEIL geeft aan dat ik het voltage van stickertje naast het geheugen moet af halen en dat heb ik dus gedaan :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sebazzz op 21-03-2007 13:17 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Draai Prime95 eens een tijdje en kijk of die het volhoudt. Is imo iets veelzeggender dan memtest. Als Prime niet stabiel is dan is je PC niet goed.

Verwijderd

hmm volgens mij zijn dat de garantie stickertjes op het geheugen

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:21

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Eens met de meesten hier. Als je memorymodules al 1 fout heeft, kan je een hoop gezeik verwachten later (ervaring mee :/). Fout is fout, en geheugen mag simpelweg geen fouten hebben. Ik zou het maar vervangen als dit niet opgelost kan worden.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Sebazzz
Oke :) Binnenkort aan alternate even een bezoekje brengen :)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Wat Terw_Dan bedoelt is dat geheugen eens in de zoveel tijd een fout maakt. Om dat te voorkomen is er ECC en nog wat andere technieken. Het is dus goed mogelijk dat tijdens Memtest toevallig die ene fout voorkomt die eenmaal in de honder jaar voorkomt.

Val Terw_Dan dus niet direct aan met stomme vergelijkingen als "Het rempedaal van je auto is ook niet geheel foutloos, helemaal niet erg hoor" of opmerkingen als "Geheugen moet gewoon geen fouten bevatten, klaar"

Geheugen maakt eens in de zoveeltijd gewoon een fout en dat is normaal. Echter blijkt het hier niet om een eenmallige fout. Dit wist Terw_Dan niet en werd door de TS pas gemeld in het vijfde bericht.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentox op 22-03-2007 09:52 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mentox schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 09:50:
Geheugen maakt eens in de zoveeltijd gewoon een fout en dat is normaal.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Graag wat bewijs?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14

Haan

dotnetter

silmaril8 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:21:
[...]

Waarom denk je dat er ECC geheugen bestaat? ;) Het kan gebeuren dat er weleens 'een bitje omvalt', echter gebeurt dat praktisch nooit, dus dat zou je in een memtest sessie niet tegen moeten komen. Vandaar dat ECC geheugen eigenlijk alleen in servers wordt gebruikt, waar zelfs die hele kleine kans op een fout al te groot is

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mentox
silmaril8 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:21:
[...]

Graag wat bewijs? Kunnen we zelf niet meer zoeken? Probeer eerst eens even een aardigere toon aan te nemen. Waarom zet je een vraagteken achter "Graag wat bewijs"? Zoals jij het schrijft is het een opdracht. Als je "Zou je wat bewijs kunnen tonen?" dan klopt het wel.

Maar even weer terug naar het niveau van GoT. Haan geeft een goed voorbeeld. Dat een bitje "omvalt" kan komen door EMI, OC of ander oorzaken.

@Haan, zoals je zelf al aangeeft is de kans dat het in Memtest voorkomt nihil maar de kans is er wel. Persoonlijk zou ik als er iemand met de melding komt dat Memtest een fout geeft nooit aan deze mogelijkheid denken. Daar is de kans idd te klein voor.

[ Voor 39% gewijzigd door Mentox op 22-03-2007 12:06 ]

Verwijderd

Mentox schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 12:00:
[...]
Maar even weer terug naar het niveau van GoT. Haan geeft een goed voorbeeld. Dat een bitje "omvalt" kan komen door EMI, OC of ander oorzaken.
Een bitje mag niet omvallen. Dat er in pc's voor gewoon gebruik geen ECC geheugen zit heeft alleen te maken met de kostprijs en de critical-factor van de hardware. Een workstation dat onderuit gaat is lastig maar geen ramp. Een belangrijke server die onderuitgaat kan wel een ramp zijn. Dat en alleen dat is de reden voor ECC oplossingen in de hoop de kans op uitval nog te verkleinen, maar uitsluiten kan je het nooit.

Verder blijft 'een bitje omvallen' gewoon onaanvaardbaar. Punt.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als memtest binnen een kwartier al een fout produceert is er iets niet in orde. Een goed systeem geeft geen foutmeldingen op memtest.
Het hoeft niet zo te zijn dat je geheugen kapot is, het kan ook een compatibiliteitsprobleem zijn.
De nieuwste bios erop zetten in ieder geval. Kijken op internet of de fabrikant van het moederbord iets zegt over het feit of dit moederbord deze geheugenmodules ondersteunt.
Heb je wel de nieuwste versie van memtest? Misschien kan hij niet goed overweg met deze chipset? Even nazoeken dus.
Als je het systeem als één geheel hebt gekocht, kan je je bevindingen netjes in een korte overzichtelijke mail uiteenzetten en de winkel vragen een oplossing te bieden. Zorg er dan wel voor dat je vooraf afspraken maakt over eventuele kosten of niet. Misschien kunnen zij een en ander apart testen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Helemaal eens met wat BounceMeister zegt.

Niet alle modules werken goed als je het geheugen door het mobo laat instellen aan de hand van de spd. Dat kan dan fouten veroozaken, geheugen timings wat losser en het geheugen werkt probleemloos.

• Mentox
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:42:
[...]

Een bitje mag niet omvallen. Dat er in pc's voor gewoon gebruik geen ECC geheugen zit heeft alleen te maken met de kostprijs en de critical-factor van de hardware. Een workstation dat onderuit gaat is lastig maar geen ramp. Een belangrijke server die onderuitgaat kan wel een ramp zijn. Dat en alleen dat is de reden voor ECC oplossingen in de hoop de kans op uitval nog te verkleinen, maar uitsluiten kan je het nooit.

Verder blijft 'een bitje omvallen' gewoon onaanvaardbaar. Punt.
Als het eens in de (ongeveer) 1000 jaar gebeurt is het normaal. Als het herhaaldelijk gebeurd is het niet normaal daar ben ik het mee eens. Waar het mij omgaat is dat wat Terw_Dan bedoelde dat het bitje eens in de 1000 jaar fout kan gaan.

Zoals ik al eerder melde zou ik bij geheugen problemen nooit aan deze mogelijkheid denken.

En als het voor jullie onaanvaarbaar is dat het eens in de 1000 jaar gebeurd zul je toch echt over moeten stappen naar ECC want anders is het niet uit te sluiten.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Voor zover ik in dit topic kan lezen heeft de TS 1x memtest gedraaid, en wordt daarop een conlcusie gebaseerd.
Waarom niet nog een keer een nachtje aan laten staan? Als er dan niks tevoorschijn komt zal er wel geen probleem zijn... Ik zou in ieder geval niet boos worden omdat ik één keer één foutje heb gezien...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• rapture
  • Laatst online: 16:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Af en toe 1 error in memtest, is zoals Terw_Dan dat aanhaalt, geen probleem voor de stabiliteit. Velen hebben geen ervaring en beginnen direct dingen theoretisch na te blaten. ;) Ik heb een latje laptopgeheugen dat om de kwartier weleens een error in memtest geeft, maar het werkt perfect stabiel onder Windows XP. Windows XP kan serieus wat geheugenfouten slikken voordat het een probleem wordt. De timings van mijn latje laptopgeheugen wordt door de laptop-BIOS verkeerd uitgelezen, dat het op CAS 2 ipv 2,5 draait. Aan zulke kleinigheidjes kan het liggen, dat je geheugenlatje af en toe een error geeft.

Huishoudcomputers zijn geen mission-critical-systemen, waar het omvallen van een bitje een wereld van verschil kan maken. Stel je voor dat het autochtoon/allochtoon-bitje omvalt en je wordt door Verdonk buitengekieperd. :+

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
rapture schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:26:
Af en toe 1 error in memtest, is zoals Terw_Dan dat aanhaalt, geen probleem voor de stabiliteit. Velen hebben geen ervaring en beginnen direct dingen theoretisch na te blaten. ;) Ik heb een latje laptopgeheugen dat om de kwartier weleens een error in memtest geeft, maar het werkt perfect stabiel onder Windows XP. Windows XP kan serieus wat geheugenfouten slikken voordat het een probleem wordt. De timings van mijn latje laptopgeheugen wordt door de laptop-BIOS verkeerd uitgelezen, dat het op CAS 2 ipv 2,5 draait. Aan zulke kleinigheidjes kan het liggen, dat je geheugenlatje af en toe een error geeft.
Dus omdat jij 1 error hebt en je kan gewoon windows XP draaien zonder fouten is het hebben van memtest errors geen probleem voor de stabiliteit? ... Dat is een beetje naief he.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:05:
[...]

Het rempedaal van je auto is ook niet geheel foutloos, helemaal niet erg hoor.

Ik weet niet hoeveel wollen truien Terw_Dan aandoet voordat hij geheugen beetpakt, maar 1 fout is 1 teveel.
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:12:
[...]

Waar haal je die onzin ?

1 error is 1 error teveel, maakt niet uit hoe lang die test al liep.
Luuk1983 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:14:
Geheugen moet gewoon geen fouten bevatten, klaar. 1 fout kan genoeg zijn om je machine instabiel te maken. Zeker als je na een kwartier al fouten krijgt dan is dat erg snel.

Controleer sowieso eventjes of je geheugen op het goede voltage loopt. Zeker wat snellere/high-end modules hebben net wat meer prik nodig. Een verschil van 0.1V kan het verschil tussen fouten of geen fouten maken.

Garantie claimen dus als dat niet helpt.
Trinsec schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:41:
Eens met de meesten hier. Als je memorymodules al 1 fout heeft, kan je een hoop gezeik verwachten later (ervaring mee :/). Fout is fout, en geheugen mag simpelweg geen fouten hebben. Ik zou het maar vervangen als dit niet opgelost kan worden.
Voor mensen die denken dat als er eenmalig 1 error komt gelijk alles stuk is, lees dit stukje in de FAQ eens voordat je begint met onnodig blaten. RAM FAQ

Geheugen is nooit 100% foutloos, zoals ook al genoemd wordt door Mentox e.a. kan het idd voorkomen dat er een keer een foutje wordt gemaakt (en dan moet je idd denken aan eens in de 100 jaar ofzo). Als dat toevallig gebeurd net op het moment dat de memtest draait (wat goed mogelijk is natuurlijk) wordt die error geraporteerd.

Vandaar dat ik ook aanraadde om langer te testen dan een kwartiertje en idd het geheugen in twijfel te trekken bij meer fouten.
De TS had maar een kwartiertje geteste en dat zegt nog niets eigenlijk, vandaar dat het nog twee kanten op kan.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

silmaril8 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:33:
Dus omdat jij 1 error hebt en je kan gewoon windows XP draaien zonder fouten is het hebben van memtest errors geen probleem voor de stabiliteit? ... Dat is een beetje naief he.
Niet slechts 1 error, wel regelmatig herhalende errors. Met overklokervaringen heb ik meerdere geheugenlatjes/chipsets/processors gepusht totdat ze af en toe (minstens 1 fout per uur) fouten in memtest geven zonder dat je onder Windows iets van merkt.

Pas als het fouten regent of na een nachtje memtest draaien tientallen fouten oplevert, dan is het geheugen RMA-rijp.

Verwijderd

6 keer de zelfde error, lijkt mij toch minstens 6 rondjes :)
Maareh, 1 foutje is opzich niet zo erg, mischien dat je kan uitvogelen welk reepje het is en die een keer terug sturen, heb je je pc ook niet zo lang plat.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 22:50 ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 14:08
rapture schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:49:
[...]
Niet slechts 1 error, wel regelmatig herhalende errors. Met overklokervaringen heb ik meerdere geheugenlatjes/chipsets/processors gepusht totdat ze af en toe (minstens 1 fout per uur) fouten in memtest geven zonder dat je onder Windows iets van merkt.

Pas als het fouten regent of na een nachtje memtest draaien tientallen fouten oplevert, dan is het geheugen RMA-rijp.
Je geeft nu zelf aan dat het voorheen er nul fouten waren, en zelfs dan vind het het na een OC acceptabel?. Dat het bij jou relatief stabiel is, wilt nog niet zeggen dat het voor iedereen er bij mee zou zijn ;). Stel dat die fout 1 keer in de twee weken of zelfs maanden naar voren komt bij een bepaalde applicatie, dan zou het voor mij al onacceptabel zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Carel op 26-03-2007 11:54 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Carel schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:53:
Je geeft nu zelf aan dat het voorheen er nul fouten waren, en zelfs dan vind het het na een OC acceptabel?. Dat het bij jou relatief stabiel is, wilt nog niet zeggen dat het voor iedereen er bij mee zou zijn ;). Stel dat die fout 1 keer in de twee weken of zelfs maanden naar voren komt bij een bepaalde applicatie, dan zou het voor mij al onacceptabel zijn.
Verschillende ervaringen, aan de ene kant met geheugen dat op default instellingen fouten geeft en aan de andere kant hardware dat gepusht wordt totdat het fouten geeft.
Pagina: 1