Toon posts:

Nieuwe Laptop!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn vorige vraag kreeg al snel een slotje ... terwijl ik slechts een deskundige mening vroeg over een aan te schaffen laptop.
Ik probeer het nogmaals, en iets duidelijker:

Ik wil dus een laptop aanschaffen tot maximaal 1150 euro, hij moet redelijk krachtig zijn om mee o.a te gamen, video's te bewerken/kijken en alle andere dagelijks computergebruik.
Ook wil ik hem aansluiten aan een plasma scherm, en als een mediacenter gaan gebuiken.
Ik wil iets dat zeker een paar jaar mee gaat.
Naast kracht vind ik uiterlijk ook wel een rol spelen, dus hij mag wel een beetje opvallend ogen.

Nu heb ik 3 laptops op het oog, te weten:
Sony: F3JR-AP012C
Asus: VGN-FE41E
HP: HP Pavilion DV9055EA

Om de topic kort te houden hieronder een link waarop ze alle drie naast elkaar staan met de bijbehoorende specs:

http://kieskeurig.nl/nl/p...B09E5340BC125720B004D931F

Ik zou voor de Sony willen gaan, alleen om de pure schoonheid die hij uitstraalt.
Alleen mis ik de hdmi/dvi uitgang. Dus, ik zou alleen hiervoor kiezen als ik te overtuigen ben dat er zichtbaar geen verschil zal zijn tussen deze laptop en een laptop die een dvi/hdmi uitgang heeft, wanneer ik hem aansluit aan een goeie plasma tv.
Hier zit een 7400 Go op als videokaart, het lijkt me krachtig genoeg, alleen heeft het een d-sub uitgang en geen dvi.

De Asus zou ik kiezen omdat hij redelijk compleet is, dvi (dvi->hdmi) + meer zitten er op. Alleen helaas is hij kwa uiterlijk iets wat lomper. Daarnaast heb ik ook niet echt een duidelijk beeld van de videokaart die erop staat, de X2300, hij is redelijk nieuw, weinig info over bekend, en men beweert zelfs dat het een oudere videokaart is die omgenummerd is.

Ten slotte de HP. De HP ziet er goed uit, heeft een hdmi uitgang. Via een internetwinkel te krijgen voor 1140 eur.
Alleen wat me hier in twijfel brengt is dat Vista op deze laptop ontbreekt. Daarnaast is hij een verouderde versie (ze zijn al met de 92xx reeks bezig).

Wat zou nu echt een goeie keuze zijn waarbij ik waar voor mij geld krijg.
Mijn twijfels gaan dus voornamelijk over de hdmi/dvi uitgang bij gebruik op een plasmascherm, en of dat werkelijk zichtbaar zou zijn, en de verschillen in de videokaarten. Is de X2300 nou echt zo goed als beweerd wordt door amd? Of ben ik beter af met de 7600.

Ik hoop dat ik een antwoord krijg waar ik wat mee kan.

Alvast bedankt.
MvG.

Me2

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Een X2300 is een opgevoerde X1450. Niks speciaals dus en de GeForce 7600 maakt er gehakt van. Ik zou voor de HP gaan aangezien de videokaart altijd je bottleneck zal blijven in games. Als je games speelt mag je gewoon niet minder als een 7600/X1600 halen omdat je ze nooit zal kunnen veranderen. Echter is het wel een 17" met hogere resolutie wat pittig zal zijn voor dat kaartje.

Voor HDTVmet HD-beelden zou ik zeker DVI/HDMI doen. Ik had dezelfde eisen aan de laptop toen ik deze een half jaar geleden kocht. Nog ff snel gezogd en het valt me op dat deze laptops me tegenvallen. Er is niet echt heel veel keuze in het budget en dat terwijl mijn laptop ook 1150,- kostte.

* GENETX vind dat Asus echt die F3T in Nederland moet verkopen..

Overigens is het wel een optie om een Asus F3T uit duitsland te halen en dan een US toetsenbord bestellen en inbouwen :+ Voor specs, zie mn sig, is €1040 in Duitsland :)

[ Voor 42% gewijzigd door GENETX op 20-03-2007 18:35 ]

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01 08:32
GremliN-Online schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:24:
Een X2300 is een opgevoerde X1450. Niks speciaals dus en de GeForce 7600 maakt er gehakt van. Ik zou voor de HP gaan aangezien de videokaart altijd je bottleneck zal blijven in games. Als je games speelt mag je gewoon niet minder als een 7600/X1600 halen omdat je ze nooit zal kunnen veranderen. Echter is het wel een 17" met hogere resolutie wat pittig zal zijn voor dat kaartje.
Ik ga helemaal eens met wat GremLiN zecht.

Ik zou ook voor de HP kiezen ook omdat hij sommige factoren beter lijkt.
Verder vind ik persoonlijk wel fijn om een 17" scherm op een laptop te hebben en niet 15"

Ook heeft de Asus laptop een 15" scherm maar een hele hoge resolutie.
Dat vind ik persoonlijk niet fijn omdat alles te klijn word na mijn mening.

En over de HP het kan wel een "ouder" model zijn maar de specs zijn gelijk of beter dan die van de andere laptops en heeft geen shared memory bij de videokaart dus denk dat dat de beste keus is

[ Voor 10% gewijzigd door willyfreak op 20-03-2007 18:31 ]

• GENETX
willyfreak schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:29:
Ik denk zelf dat die Asus gewoon 1280x800 heeft. Het is namelijk een breedbeeld laptop en 1600x1200 is niet breedbeeld.

En dat wordt bevestigd volgens de Asus site.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 20-03-2007 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
willyfreak schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:29:
[...]

Ik ga helemaal eens met wat GremLiN zecht.

Ik zou ook voor de HP kiezen ook omdat hij sommige factoren beter lijkt.
Verder vind ik persoonlijk wel fijn om een 17" scherm op een laptop te hebben en niet 15"

En over de HP het kan wel een "ouder" model zijn maar de specs zijn gelijk of beter dan die van de andere laptops en heeft geen shared memory bij de videokaart dus denk dat dat de beste keus is
Nou, ik heb gister de HP Pavilion dv9055ea bij IT's gekocht voor 1085 euri.
Ziet er goed uit, goed geluid, snelle laptop.
3DMARK06 gedraaid : 2161 (videokaart is geforce 7600)
Met een desktop (amd x2 3800+ gf 7600gt) score 3700 met 3dmark06... is core2duo mindersnel dan een x2?)

Alleen zit ik met 2 dingen.
- De sluiting van de scherm, dat gamelt een beetje, het lijkt wel of het niet helemaal sluiten kan.
- De Noise, de ventilatie hoor je duidelijk, en vooral als je een filmpje via de dvd draait (dan constant).
Al je een zware spel draait, dan hoor je de ventilatie ook duidelijk, met korte pauzes... vind ik eigelijk meest vervelende. Is dit normaal? Of komt dit puur doordat het een 17 inch scherm is, en dat het dus te zwaar is voor de vidokaart.

Trouwens ook nog via de HDMI uitgang aangesloten op de plasma tv, nou ik moet zeggen, het beeld wordt niet super mooi, overal trillende opbjecten, alleen als ik een film draai zie je een goed beeld, maar bij 1080i is alles super klein en niet goed leesbaar, naast dat het behoorlijk flikkert.

Ik vraag me echt af of ik een goeie koop heb gedaan hiermee en zit behoorlijk te twijffelen met de ASUS. Zou die minder lawaai maken en minder vaak hoeven te blazen???

gr.
Me2

Verwijderd

Topicstarter
Geen reacties op het bovenstaande?

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 12:30:
[...]
Met een desktop (amd x2 3800+ gf 7600gt) score 3700 met 3dmark06... is core2duo mindersnel dan een x2?)
Hier iig een reactie op een deel. 7600Go is een stuk langzamer dan een 7600GT vandaar het grote verschil in scores bij 3DMark06

Verwijderd

Topicstarter
paragon schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:59:
[...]

Hier iig een reactie op een deel. 7600Go is een stuk langzamer dan een 7600GT vandaar het grote verschil in scores bij 3DMark06
Inderdaad... dat zou het verschil kunnen maken uiteindelijk.

Ik was toch eigelijk meer benieuwd naar mijn andere vraag over de noise en geluidsproductie.

Verwijderd

[...]

- De sluiting van de scherm, dat gamelt een beetje, het lijkt wel of het niet helemaal sluiten kan.
- De Noise, de ventilatie hoor je duidelijk, en vooral als je een filmpje via de dvd draait (dan constant).
Al je een zware spel draait, dan hoor je de ventilatie ook duidelijk, met korte pauzes... vind ik eigelijk meest vervelende. Is dit normaal? Of komt dit puur doordat het een 17 inch scherm is, en dat het dus te zwaar is voor de vidokaart.

Trouwens ook nog via de HDMI uitgang aangesloten op de plasma tv, nou ik moet zeggen, het beeld wordt niet super mooi, overal trillende opbjecten, alleen als ik een film draai zie je een goed beeld, maar bij 1080i is alles super klein en niet goed leesbaar, naast dat het behoorlijk flikkert.

Ik vraag me echt af of ik een goeie koop heb gedaan hiermee en zit behoorlijk te twijffelen met de ASUS. Zou die minder lawaai maken en minder vaak hoeven te blazen???

gr.
Me2
Een desktop kun je niet vergelijken met een notebook qua game prestaties, lijkt me logisch.

HP staat erom bekend dat ze niet flexibel sluiten, het is en blijft allemaal plastic.

Met een 17inch model notebook heb je weinig ruimte voor passieve koel elementen en het maakt veel herrie omdat er maar kleine ventilator openingen voor mogelijk zijn. Dat je GPU tijdens het gamen warmer word waardoor de vans vaker aanslaan lijkt me ook logisch. Die Asus zal minder hoeven te koelen omdat er een lagere GPU sowieso al in zit dus ook minder warmte kweekt, maar voor prestaties in de games heb je er 3 keer niks aan omdat de 7600Go nu eenmaal een top chip is.

Ik heb zelf een HP notebook en het maakt wat lawaai, zit een P4 3.2 in met een ATi X700. Maar vind het zelf niet storend omdat prestaties voor mij nu eenmaal belangrijker zijn.

Ik heb ook een 20inch laptop van Acer en daar zit maar 1 kleine vin in voor de airflow. Aangezien de kastruimte van een 20inch groter is kunnen ze hierin dus veel meer passief koelen ;)

Als je een oplossing wil dan zou je kunnen kijken voor een externe notebook koeler waardoor je interne koelvinnen minder vaak aanslaan of op een lagere rpm lopen :

http://www.alternate.nl/h...ebooks&Level2=Toebehoren&

Je eis is nu eenmaal dat je er mee wilt gamen en dat gaat gepaard met veel koeling dus ik denk dat je voor jezelf niet zo moeilijk moet doen omtrend het geluid van de koeling :)

• GENETX
Trillend beeld kan komen door de resolutie als die niet native is. Je zou kunnen proberen NVIDIA PureVideo te fixen (moet je voor dokken, maar er zijn uiteraard alternatieve methoden ;) ).

Verder is de 3Dmark06 score wel goed. Hangt van de driver af. Op laptopvideo2go.com kun je de laatste drivers van het forum afhalen. In het begin (met oude driver) haalde ik een score van 2211 3Dmark06 punten op mijn A6T met GF Go 7600. Dat komt dus wel overeen.

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:42:
Trillend beeld kan komen door de resolutie als die niet native is. Je zou kunnen proberen NVIDIA PureVideo te fixen (moet je voor dokken, maar er zijn uiteraard alternatieve methoden ;) ).

Verder is de 3Dmark06 score wel goed. Hangt van de driver af. Op laptopvideo2go.com kun je de laatste drivers van het forum afhalen. In het begin (met oude driver) haalde ik een score van 2211 3Dmark06 punten op mijn A6T met GF Go 7600. Dat komt dus wel overeen.
De TV is een Hitachi 42pd8600.
Het heeft een resolutie van 1024x1080 (ALIS) dus het hoeft niet mee ge-upscaled te worden. Kan een voordeel zijn.
PureVideo heb ik nog nooit van gehoord, hoe werkt dat? En hoe bemachtig ik deze software (neem aan dat het een proggie is). Laptop drivers zijn trouwens niet bij nvidia zelf te downloaden, dat moet je bij je fabriekant halen, geldt dat ook hiervoor?

Dus de 3Dmark06 score is wel zoals het hoort. Bij 1 van die tests zag ik zelfs 0fps, ik dacht dat het vast niet goed was hahaha 0 fps, soms 1 fps. Zag er schokkend uit.

Hoe zit het eigenlijk met jou laptop? Aangezien je ook een 7600 in je laptop hebt. Moet ie ook hard blazen als je bijvoorbeeld gamed?
Ik ben opzich wel tevreden met mn HP DV9055EA (1085 euri) alleen vind ik de sluiting zo raar, het is een beetje gammel en zit speling in, en ja lawaai dat ie maakt als ik een cd draai of game... Hoe zit dat bij jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand anders misschien ervaring met de HPDV9055EA?

• GENETX
Na een lanparty was mijn A6T ~75 Graden. Ja dna wil hij wel even draaien hoor. Laatst wilde mn bijna 9 maanden oude laptop (wat gaat de tijd snel..) zelfs opstijgen tijdens 100% CPU belasting met een simulatie bij 85 graden. Nu is hij weer heerlijk koel aangezien ik de stofzuiger er even voor heb gehad. Maar dat hij zijn lucht kwijt moet is logisch. In een laptop heb je totaal geen airflow. De warme lucht moet er zo snel mogelijk uit. Een GeForce Go 7600 wil dan wel warm worden, echter krijg je er natuurlijk ook mooie prestaties voor terug :)

Dat 3DMark06 0-1 FPS aangeeft is normaal. Dat is namelijk de CPU test waarbij alles door de CPU wordt gedaan ipv de videokaart. Aangezien een CPU er niet voor is gebouwd gaat dat ook heel traag :)

Over PureVideo:
Dat is een programma die beelden mooier maakt en support biedt voor hardwarematige HD beeld encoding op de videokaart waardoor tijdens HD-films je CPU minder wordt belast en je een geweldig soepel beeld krijgt. Deze kun je downloaden (30 dagen trial) van de nVidia site onder: Download Drivers -> Multimedia Software -> nVidia PureVideo Decoder. Daarna moet je betalen. *kuch* Uiteraard zijn er andere methoden * kuch*.

Drivers:
Klopt wat je zegt. Echter maakt nVidia "Unified Drivers" wat zoveel wil zeggen dat het op ieder product van hun werkt. De 8800GTX driver werkt hier prima en met de goede inf zou ik zelfs mijn 10 jaar oude Diamond Viper V550 met nVidia Riva TNT chip er mee meoten kunnen aansturen. Echter support nVidia zelf de Go series niet. Ze hebben namelijk die modellen niet in de .inf staan. Aan de hand daarvan kijkt Windows of de driver voor jou product is. Daarvoor is nu echter een groep in actie: www.laptopvideo2go.com. Zij hebben daar gewone nVidia drivers met een losse .inf waar de Go videokaarten wel in staan zodat je de drivers wel kan instaleren.

Volgorde daarvoor:
1. Download Driver
2. Pak het uit (automatisch .exe bestand) naar een map (C:\NVIDIA bijvoorbeeld)
3. Download de *.inf file en plak deze in de map van de drivers (dus in het vb C:\NVIDIA).
4. Start Setup.exe

Die .inf is dus heel belangrijk! Veel suc6

Verwijderd

[...]

gr.
Me2
Mag ik misschien vragen in welke its winkels je deze kan kopen. Ik heb de 9055 nergens nog gezien.

gr

HPfan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:48:
[...]

Mag ik misschien vragen in welke its winkels je deze kan kopen. Ik heb de 9055 nergens nog gezien.

gr

HPfan
Ik heb hem zelf bij de IT's in Rotterdam (bergweg) gekocht voor 1085, het was een laatste exemplaar, er is al een 9255 uit, als extra heb je hierbij een grotere hdd, 2048 ram en win vista, maar kost wel ongeveer 500 euro meer.
Je kan ook kijken bij www.Qplaza.nl voor de 9055, hij kost daar momenteel 1140 euro.
Persoonlijk ben ik erg tevreden met deze 9055, nergens problemen mee. Succes.
Pagina: 1