Kan niet meer booten

Pagina: 1
Acties:

• BBenedictus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 08:01
Goeiendag jongelui!

Ik zit met een naar probleem. Allereerst de specs:

Medion pc
P4 2,66Ghz (s478)
Medion moederbord (met een SiS northbridge)
256mb DDR333 + 512mb DDR400
Medion Radeon Ti4200 AGP 8x

Orginele harde schijf Seagate Barracuda 120Gb ATA
Nieuwe schijf uit mijn eigen pc Maxtor Diamondmax 9 200Gb 8mb cache ATA

Goed. Nu dit bekend is, het voorvalletje;
Mijn zusje heeft weer eens op die computer gezeten.. en tsja.. vrouwen en techniek gaat nou eenmaal niet altijd samen. Dusja.. je raad het al. Windows XP start niet meer. Dus ik met mijn grote kennis wordt ingeroepen.

Ik kijk, check de complete schijf in mijn eigen systeempje.. en ja hoor. Schijf is niet goed meer. Ik denk mooi! Ik smeer mijn vader (zijn pc natuurlijk) een andere schijf aan. Dus hij nu een 200Gb Maxtor schijf.

Allemaal leuk en aardig. Ik deel de partities weer netjes in zoals het orgineel ook ongeveer was, en voer gewoon de recovery console uit. Eerst fdisk /mbr uitgevoerd om de zooi goed te maken, en gaan met die banaan.
De recovery verliep voorspoedig, en ik doe de reboot. En helemaal niks! Zwart scherm.

Dus windows xp cd erin gegooit, en recovery console gedaan. En warempel. geen C:

Dus Fdisk ingedoken... en er waren geen partities opeens meer :S En nu komt het!
Fdisk loopt gewoon vast!!!!

Dit heb ik jaren niet meer gezien. Dus uiteraard op GOT gezocht. Ik had iets gelezen over LBA, CHS AUTO en LARGE instelligen. Alles geprobeerd, en alleen bij CHS liep het systeem niet vast.

Tevens doet de CD-ROM speler raar bij het opstarten in dos of het proberen installeren van windows.

Mensen.. wat kan dit zijn?

Kort samengevat:

Herstel ging goed, booten hetzelfde probleem als eerst
Fdisk loopt vast bij elke optie, behalve als de schijf in CHS stand staat
DVD/CDROM speler/brander werkt opeens slecht.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Ik vermoed zelf het moederbord. Heeft iemand andere ideeën of suggesties?

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:04
Ik neem aan dat je wel door de POST heen komt maar dan blijft het gewoon zwart??
Of komt er nog een foutmelding?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Het kan goed liggen aan een brakke voeding of brak geheugen, dus check dat gewoon allemaal eens :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zet je nieuwe schijf op Master, standard staan ze op Cable Select. Dit kan probblemen geven als die samen met de DVD speler aan 1 kabel hangt.

Installeer zelf Windows met behulp van het serienummer op de kast. Ipv de recovery van Medion. Het kan dat die recovery namelijk een stuk van de hardeschijf aanspreekt, waar recovery data op staat.
Die ben je nu kwijt omdat de originele schijf er niet meer in zit.

Een alternatief is de complete oude schijf Ghosten naar de nieuwe, vervolgens Windows repair console uitvoeren en dan chkdsk /r starten, daarna fixboot en fixmbr. Werkt ook vaak wel. Heb je gelijk een eventuele extra recovery partitie terug , want die is ook met Ghost mee gegaan.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Probeer de partities eens te verwijderen met PQMagic en dan opnieuw aanmaken.

fdisk /mbr is niet nodig.

En controlleer voor de zekerheid nog een keer de master / slave instelling.

• Firewall
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09-2022
kan me vergissen, maar was het niet bootfix toevallig?????

• dreeke

dreeke

outdated icon

dutchbasterd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:42:
[...]

kan me vergissen, maar was het niet bootfix toevallig?????
Zie Description of the Windows XP Recovery Console :)

• BBenedictus
Allereerst: Toppie deze reacties!

Helaas... ik heb de suggesties reeds geprobeerd, evenals de troubleshooters.

Hij komt wel door de post heen, en vervolgens laat hij de apparaten zien op de pci bus.

Overigens.. wat mij wel is opgevallen is dat dit scherm wel eens knipperd!
Maar vanaf dit moment doet hij niks meer. Alleen bootdisk naar dos wilt hij nog een besturingssysteem laden.. DOS dus. :P

Maarja... office 2007 draait niet onder dos (H) ;)

Vandaar dat ik hier een topic plaats.
In elk geval.. Memtest, hardeschijf oppervlakte test enzovoorts komt niks uit. En aangezien het een zo goed als nieuwe hdd is... lijkt het mij ook onwaarschijnlijk. Voeding is ook goed. Videokaart draait als een zonnetje..

Als enige twee verdachten heb ik eigenlijk processor of moederbord. Waarvan het moederbord het meest waarschijnlijke is. In de tussentijd ga ik even lekkende condensators checken. Misschien dat dat het is..

Tenzij iemand nog een andere oorzaak heeft?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik zou eerst eens proberen Windows opnieuw te installeren. Want ik zie nergens staan dat je dat al geprobeerd hebt? :)
Pas als dat niet lukt zou ik naar defecte hardware gaan kijken.

• BBenedictus
Een tijd lang lopen kloten.

Een windows herinstallatie had ik uiteraard al geprobeerd.. maar liep niet als windows vast.

Maargoed! Na een bios flash (gewoon dezelfde bios versie opnieuw ingefllasht) en toen zag fdisk mijn schijven weer :D
Voor de zeker een low level format gedaan.. de installatie verliep nu vlekkeloss en geen enkel probleem meer sindsdien.
In elk geval voor jullie reacties :)
Pagina: 1