Toon posts:

Slechte performance AMD X2 4200+/1GB TwinX/HIS X1650XT turbo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn systeem geupgrade met wat nieuwe componenten (nieuw mobo, cpu, ram en grafische kaart). Mijn oude systeem was een Dual AMD MP 2000+ met 1024MB PC2100 Registered ECC RAM en een Radeon 9700 Pro (AGP!) dus ik was aan wat vernieuwing toe. ;)

Het probleem
De performance is nogal slecht in games, FarCry in 1024x768 met 2xAA en alles op very high haalt vaak maar 50 fps, maar sommige stukken ook wel 80 fps (stukken strand enzo).
FEAR en HalfLife 2 draaien ook niet echt fijn. Bij alles boven de 1024x768 (en soms ook op die resolutie) gaat het scherm gewoon op zwart na een tijdje, en dan hangt het hele systeem of komt ie na een tijdje gewoon weer terug. Geluid gaat dan wel door meestal. 1024 is niet echt een fijne resolutie voor een 22" monitor :/
Ik kan 3dmark05 en 3dmark06 gewoon een paar uur laten draaien zonder problemen, dan gebeurt er niks raars. Na 3dmark06 gedraait te hebben zijn de CPU/Systeem/GPU temperaturen 42 C / 39 C / 48 C.
Het rare is ook dat hij soms gewoon in Windows blijft hangen, dus ik vermoed dat het misschien powersupply gerelateerd is en dat dit systeem teveel vraagt... :?

Het systeem
De nieuwe hardware:Deze drives, SATA schijven heb ik niet. Er kunnen er twee op het moederbord, en de andere drie zitten op een Promise 133 TX 2 IDE controller
  • WD Caviar SE 320 GB EIDE Hard Drive ( WD3200JB ) (8mb cache)
  • WD Caviar SE 120 GB EIDE Hard Drive ( WD1200JB ) (8mb cache)
  • WD Caviar SE 80 GB EIDE Hard Drive ( WD800JB ) (8mb cache)
  • WD Caviar SE 80 GB EIDE Hard Drive ( WD800JB ) (8mb cache)
  • NEC DVD+/-RW 2510A Burner
De kast is een enorme Addtronics WTX 8500 (geweldige kast, maar wel 300 euro zonder PSU)
En de voeding die ik heb is een Enermax van 550Watt (piek tot 650Watt) met een 20pin ATX connector en een 12V connector.
*: ik zoek op het moment even wat meer informatie over de voeding op.

Let op! Mijn moederbord heeft eigenlijk een 24 pins connector nodig, maar ondersteund 20 pin ook, maar waarschuwt over mogelijke stabiliteits problemen. Mijn CPU is echter stroombesparend en ik heb geen idee hoeveel watt mijn setup nodig heeft. De meeste harddisks doen helemaal niets tenzij ik data erop nodig heb.

Ik heb eigenlijk niets veranderd aan de setup, dus misschien valt hier nog wat te tweaken.

============================================================================
BIOS van MSI versie 1.60

H/W Monitor
CPU Spread Spectrum: Center Spread
PCIE Spread Spectrum: Enabled
SATA Spread Spectrum: Enabled (maar er zitten geen SATA drives in)
Cool'n'Quiet: Disabled (uitgezet om hogere performance te krijgen)
CPUFAN1 Mode Setting: Speed Cruise (low temp: 40, high temp 56, fan step 8%)

System Temperature: 36 C
CPU Temperature: 44 C

System FAN Speed: 1480 RPM
CPU FAN Speed: 1721 RPM

CPU Vcore: 1.192 V (schommelt tussen 1.184 - 1.216 V)
+12.0V: 12.196 V
+5.0V: 5.171 V (soms 5.141 V)
+3.3V: 3.344 V
3VSB: 3.344 V

Cell_Menu
Current CPU Clock: 2226 MHz
Current Memory Speed: 667 MHz

Adjust CPU FSB Frequency: 200.0 (kan van 200.0 tot 300.0)
CPU Dynamic Overclocking: Disabled
Adjust DDR Voltage (V): 1.85 (kan van 1.85 tot 2.20)

Advanced Chipset Features
Memory Configuration
Memclock Mode: Auto (andere opties: Limit / Manual)
MCT Timing Mode: Auto (andere optie: Manual)
CMD-ADDR Timing Mode: 2T (andere optie: 1T)
Memory Hole: Enabled

Hyper Transport Configuration
SB to CPU Freq Auto: Disabled
SB to CPU Freq: 800 MHz (is standaard, kan van 200 tot 1000 MHz)
SB to CPU LinkWidth: 16 down 16 up (andere optie: 8 down 8 up)

Nu heb ik hier geen kaas van gegeten en de uitleg in het BIOS zelf is erg summier om het zacht uit te drukken. Daarom heb ik tot nu toe alles met rust gelaten.

MSI Core Center en ATI Tray Tools

Vcore: 1.20 V
+3.3V: 3.34V
+5.0V: 5.20V
+12.0V: 12.20V

System Temperature: 39 C
CPU Temperature: 39 C
PCI-E: 2500MHz

Ati Tray Tools:
GPU Temperature: 48 C

!!! De Vraag !!!
Hoe zit het met de voltages en de schommeling erin? Het geheugen draait nu op het laagste voltage dat het kan,en de HT Freq is 800 ipv 1000, en de FSB is ook minimaal. Zou ik deze dingen omhoog moeten schroeven? En zo ja, tot hoever? Kan mijn voeding dit aan of moet ik toch echt voor een nieuwe voeding met 24pins ATX2 connector gaan kijken?

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven, zo niet, dan vraag maar en dan dump ik wel wat meer settings en dergelijke.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
als MSI zelf al aangeeft dat die 20pins problemen kan geven, zou ik eerst en vooral een 20 pin to 24 pin Adapter kopen
de voeding lijkt mij zwaar genoeg aangezien het nu ook niet zo extreem is wat je hebt, om dit te testen kan je gewoon alle overbodige HD losdoen en dan kijken of het nog crasht (ik vermoed van wel)

[ Voor 21% gewijzigd door catfish op 20-03-2007 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wat meer fans aangesloten en de temperatuur tot 28 C kunnen terugbrengen. De winkels waar ik was hadden die adapters niet op voorraad, dus ik wacht even tot vrijdag.

Nieuwe vragen:
Nu mijn systeem rond de 30 graden is, kan ik best de FSB en HT Freq omhoog schroeven, evenals het voltage van het geheugen? Of moet ik toch eerst 100% zeker een 24 pins ATX2 voeding hebben?

Kan ik uitrekenen hoeveel Watt ik nodig heb voor alles bij elkaar? (Als is het maar een ruime schatting)

Verwijderd

kan je van een x1650XT wel meer dan 50fps verwachten in farcry 1024*768 met 2xAA en alles op high en maar 1 gig ram eronder? Farcry is echt wel een van de zwaardere spellen die uit zijn, en het systeem dat je opgeeft is een middenklasse pc. Echte hoge framerates ga je daar volgens mij ook niet mee halen.

Check eens wat je 3DMark score is, en vergelijk die dan met wat je zou moeten halen met een dergelijk systeem.

Wat betreft OC'en, het lijkt me nuttiger je videokaart te oc'en dan je cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik haal nu 7996 punten in 3D Mark 05, dat dat valt wel mee.

Het is een HIS turbo videokaart, die is al overgeklokt en heeft geen standaard stock koeler meer, daarom draait ie ongeveer 11 graden minder heet dan de stockversie. Ik kan het eens proberen als ik de 24 pins kabel heb, dan zal ik de videokaart eens wat omhoog schroeven.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
catfish schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:35:
als MSI zelf al aangeeft dat die 20pins problemen kan geven, zou ik eerst en vooral een 20 pin to 24 pin Adapter kopen
de voeding lijkt mij zwaar genoeg aangezien het nu ook niet zo extreem is wat je hebt, om dit te testen kan je gewoon alle overbodige HD losdoen en dan kijken of het nog crasht (ik vermoed van wel)
Mijn systeem (AMD Opteron 144 op 2,7 Ghz + A8N SLI premium) loopt prima op een 20 pins voeding. 24 pins is niet noodzakelijk maar gewoon beter.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
24 pins of 20 pins maakt geen bal uit, je zal het in ieder geval niet in de performance merken.
Mijn vraag aan jou maar goed het is achteraf, waarom geen c2d systeem als je meer fps voor euros wilt?
Pagina: 1