Teveel dataverkeer, maar niets in de AV?

Pagina: 1
Acties:

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 17:11

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Mensen,

Ik had wat filmpjes online staan, en ik merkte gisteravond opeens dat er een explosieve groei aan dataverkeer heeft plaatsgevonden doordat sites zonder mijn toestemming of mijn medeweten daarnaar zijn gaan deeplinken.

Omdat mijn webhoster tot mijn grote spijt op geen enkele wijze de klant probeert te beschermen tegen zulke situaties heb ik hier ook geen enkele waarschuwing over ontvangen. Ik moest hier dus helaas zelf achterkomen, maar heb hier desondanks toch relatief snel op gereageerd, namelijk binnen 24 uur.

Helaas ben ik zo met een ruime 90 gigabyte over mijn datalimiet heen gegaan, hetgeen dus een rekening op zal leveren van boven de 100 euro. Ik heb de mensen achter de hoofdverantwoordelijke site gemaild, maar daar hoef ik uiteraard niet al teveel van te verwachten, aangezien ik heb begrepen dat deeplinken binnen Nederland op geen enkele manier strafbaar is.

Ik heb in de Algemene Voorwaarden totaal niks gevonden over het overschrijden van een datalimiet. Is dat iets wat in mijn voordeel zou werken, of in mijn nadeel, of maakt het geen fluit uit?

ingen vill veta var du köpt din tröja

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb in de Algemene Voorwaarden totaal niks gevonden over het overschreiden van een datalimiet.
Waar heb je het volgende dan op gebaseerd?
hetgeen dus een rekening op zal leveren van boven de 100 euro.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
BtM909 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:48:
[...]

Waar heb je het volgende dan op gebaseerd?

[...]
Nou, ik las dat op een ander gedeelte van de website van de webhoster.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dat je niets vindt kan niet. Er MOET iets instaan, zoals: als u uw limiet bereikt zal voor de x aantal overschreden data u een tarief worden aangerekend.

Van die site moet je helemaal niets verwachten. Het is JOUW verantwoordelijkheid om deeplinken te voorkomen (.htaccess oid).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
hangt af van je hostings-abo (met of zonder datalimiet).
heb je een limiet en staat bij de aankoopsovereenkomst een prijs per GB erover - ja dan moet je betalen. en ben je zelf verantwoordelijk om zulke dinges te voorkomen of te detecteren,

heb je geen limiet - ga je ook geen hogere rekening krijgen
dus 1 van beide dingen klopt niet:
of het staat er wel in (anders weet je de extra prijs niet)
of de rekening zal niet duurder zijn dan anders.

best kan je met .htaccess gaan spelen zodat deeplinken niet meer mogelijk is (referrer limiteren tot je eigen domein) - of apart moet aangevraagd worden (en ev. laten betalen)
(en dan met behulp van een script op je server alsnog de data-hoeveelhied beperken)

//dju - eigenlijk wat traag - maar toch met een extra tip
gday schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:45:
...
Helaas ben ik zo met een ruime 90 gigabyte over mijn datalimiet heen gegaan, hetgeen dus een rekening op zal leveren van boven de 100 euro.
...
Ik heb in de Algemene Voorwaarden totaal niks gevonden over het overschrijden van een datalimiet.
...
zie de fout... je hebt een datalimiet opgelegd gekregen en je weet van de rekening - waarom dan uitvluchten zoeken om dit niet te moeten betalen ?

je kan mss proberen te overleggen met je hoster dat als je actie onderneemt om dit te voorkomen - die hij dan ook mag keuren - hij dit eenmalig door de vingers wilt zien of een vermindering in rekening brengt. Maar verwacht niet aan medewerking.
(leren doet de mensheid nog vooral uit zijn fouten ipv uit de voorkoming daarvan)

[ Voor 35% gewijzigd door soulrider op 20-03-2007 12:57 ]

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Dat is het vreemde dus, Snakiej. Ik heb de voorwaarden doorgenomen en ook op vanalles zitten CTRL-F'en, maar er staat helemaal niks over dataverkeer of limieten, behalve 'crimineel dataverkeer'.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
@soulrider: wat de overeenkomst betreft staat het volgende in de AV:
De Overeenkomst komt tot stand wanneer de toekomstige Klant een bestelling plaatst bij <hostingprovidernaam verwijderd> en akkoord is gegaan met de Algemene Voorwaarden, indien de toekomstige Klant niet akkoord gaat met de Algemene Voorwaarden kan de bestelling niet worden behandeld.

Verwijderd

Kijk eens bij de bestelpagina mischien? Vaak staat daar vermeld wat het eventueele dataverkeer achter is per GB.

Het is iig 1 van deze.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 12:58 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gaat het om de website welke in jouw GoT profiel staat ingevoerd, oftewel, gaat het om PC Extreme?

Bij PC Extreme zie ik bij de productspecificaties vrij duidelijk staan de zin "Per te veel verzette gigabyte € 0,75 in rekening gebracht.". Bij de aanschaffing van het product ben je hier mee eens gegaan, dat dit problemen zou kunnen opleveren had je van te voeren moeten bedenken. Nu is 100 euro wel erg veel voor 100GB, het is niet erg netjes dat je dit zomaar als verassing op je factuur krijgt te zien zonder enige waarschuwing. In jouw geval zal ik zelf een net emailtje sturen naar de hosting provider met het verzoek de rekening omlaag te brengen.

🌞🍃

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
@lism: op de bestelpagina zelf staat niks vermeld over de kosten bij overschrijden.

@Datafeest: Ja, ik wilde ten gunste van de provider de naam niet vermelden eigenlijk. :) Ik snap dat het er staat inderdaad (al gaat het om €1,50 per GB), maar in hoeverre ben ik daar formeel mee akkoord gegaan als het niet in de AV/Overeenkomst vermeld is?

Nu is het ook weer niet zo dat ik de hostingprovider wil naaien ofzo, maar ik ben er best teleurgesteld over dat zij op geen enkele wijze aan preventie doen.

[ Voor 23% gewijzigd door gday op 20-03-2007 13:04 ]

• soulrider
Datafeest schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:58:
Gaat het om de website welke in jouw GoT profiel staat ingevoerd, oftewel, gaat het om PC Extreme?

Bij PC Extreme zie ik bij de productspecificaties vrij duidelijk staan de zin "Per te veel verzette gigabyte € 0,75 in rekening gebracht.". Bij de aanschaffing van het product ben je hier mee eens gegaan, dat dit problemen zou kunnen opleveren had je van te voeren moeten bedenken. Nu is 100 euro wel erg veel voor 100GB, (100*0.75 is 75 euro en niet 100 - 100 euro voor 90 GB erover kan ook niet) het is niet erg netjes dat je dit zomaar als verrassing op je factuur krijgt te zien zonder enige waarschuwing. In jouw geval zal ik zelf een net emailtje sturen naar de hosting provider met het verzoek de rekening omlaag te brengen.
netjes of niet - er is wel mee ingestemd bij aanvraag van de hosting - dus perfect netjes dat de rekening ook volgt dan ;)

---edit----
//maw: door de aanvraag - en de betaling ervan ben je akkoord gegaan met alle product-eigenschappen incl. die aanrekening van extra kosten.
Niet alleen de Algemene gebruikersovereenkomst telt maar ook de product-eigenschappen.

Anders is het net als klagen bij een auto verkoper omdat je daar een auto vroeg net zoals in zijn winkel staat en achteraf komt melken ja maar ik dacht dat ie in een ander kleur ging geleverd worden want die kleur staat niet vermeld in de overkomst (maar wel op de bestelbon)
---einde edit----

er kan gepoogd worden om het op een akkoordje te gooien (zie edit in mijn vorige post) maar dat is heel afh. hoelang je al klant bent enzo ...

hoe dan ook zou ik het gewoon zien als een wijze les, betalen, actie ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen en doorgaan...

[ Voor 20% gewijzigd door soulrider op 20-03-2007 13:09 ]

Verwijderd

Als er iets staat over zwijgzaam wijzigen van de AV, denk ik dat je er weinig tegen kan doen.

Je had hier zelf even bij moeten nadenken dat je files eventueel gehotlinked konden worden. Dus in het vervolg maar gaan werken met htaccess :)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Goed, even een noot:

Ik weet hoe je zoiets kunt voorkomen, bijvoorbeeld mbv mod_rewrite in .htaccess, en ik ben dus ook niet op zoek naar een oplossing in die richting. :) Als ik van tevoren enigszins had vermoed dat het deze kant op zou kúnnen gaan had ik m'n .htaccess ook hierop ingesteld. Dat dit alles zich binnen een tijdsbestek van 24 uur afspeelde maakte het echter niet eenvoudig om hier adequaat op te reageren, en dat er geen enkele vorm van waarschuwing op wat voor manier dan ook plaatsvindt hielp ook niet bepaald.

@lism: er staat dat wijzigingen in de AV 1 maand van tevoren worden aangekondigd.

[ Voor 7% gewijzigd door gday op 20-03-2007 13:09 ]

Verwijderd

Ik weet niet met welk panel je werkt, maar je kan je domeinnaam eventueel ook "locked" op een vooraf ingesteld verkeer. Stel je hebt 10GB in de maand met 1 of 2 domeinnamen, en je kan ze namelijk laten locken op 7GB. Mocht het ineens vollopen kan je altijd via je webstats achterhalen hoe of wat veel verkeer innam. Vervolgens verwijder je de file, en unlock je het weer tot op 10GB bijv.

En wat betreft informeren, ze zijn je niet verplicht een mail te sturen als jij bijna door je verkeer heenbent.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Helaas, tot mijn spijt biedt mijn hostingprovider die mogelijkheid niet in het configuratiepanel.

Dat ze niet verplicht zijn om een e-mail te sturen begrijp ik, maar ik zou het persoonlijk wel gepaste service vinden.

• CasioMan468
  • Laatst online: 26-11 11:50
gday schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:02:
@lism: op de bestelpagina zelf staat niks vermeld over de kosten bij overschrijden.
Als ik mij niet vergis zit jij met je hosting bij PCExtreme en die hebben op de site staan:

Dataverkeer

Bij de meeste diensten die PCextreme B.V. levert heeft u een datalimiet. Indien u dit datalimiet overschrijdt wordt dit in rekening gebracht. Hier onder vindt u een overzicht van de kosten die in rekening worden gebracht.

Webhosting

* Static € 1,50 per te veel verzette gigabyte.
* Dynamic € 1,50 per te veel verzette gigabyte.
* Premium € 0,75 per te veel verzette gigabyte.
* Reseller € 0,75 per te veel verzette gigabyte.

Colocatie & Dedicated
Per te veel verzette gigabyte € 0,75 in rekening gebracht.

Streaming Media
Bij streaming media wordt per te veel verzette gigabyte € 0,20 in rekening gebracht.

Alle prijzen zijn inclusief 19% btw.

Verwijderd

gday schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:08:
Goed, even een noot:

Ik weet hoe je zoiets kunt voorkomen, bijvoorbeeld mbv mod_rewrite in .htaccess, en ik ben dus ook niet op zoek naar een oplossing in die richting. :) Als ik van tevoren enigszins had vermoed dat het deze kant op zou kúnnen gaan had ik m'n .htaccess ook hierop ingesteld. Dat dit alles zich binnen een tijdsbestek van 24 uur afspeelde maakte het echter niet eenvoudig om hier adequaat op te reageren, en dat er geen enkele vorm van waarschuwing op wat voor manier dan ook plaatsvindt hielp ook niet bepaald.

@lism: er staat dat wijzigingen in de AV 1 maand van tevoren worden aangekondigd.
Dat zal allemaal idd wel... maar toch zie ik het persoonlijk als je eigen schuld.... Als dit, als dat...tja.... uhhh.... Als m'n tante wielen had, dat had ze een karretje geweest.

Met een beetje logisch nadenken weet je ook dat als een druk bezochte site een filmpje van jou hotlinked dat je dataverkeer binnen notime de lucht in schiet. Dus dat tijdsbestek wat je noemt van 24 uur vind ik niet bepaald vreemd.

• soulrider
dan moet je dat aan hem voorstellen - je wist van je limiet, je weet wat je op je site zet...
voorkomen was beter dan genezen, nu is het een fijne maar dure les.

anderzijds mag je blij zijn dat je het zelf tijdig gemerkt hebt - wat ook hoort als je een datalimiet hebt om dat goed in 't oog te houden.
Je kan misschien zelf een scriptje maken die je limiet checked en bij elke plotse verhoging je een waarschuzing stuurt via mail ofzo.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
@gsmurf: ik begrijp dat ik zelf de middelen had kunnen hanteren om iets dergelijks te voorkomen. Wat mij betreft hoeft daar verder ook niet over gediscussieerd te worden.

@CasioMan468: dat staat niet op de bestelpagina zelf maar ergens anders, toch?

• soulrider
gday schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:17:
@gsmurf: ik begrijp dat ik zelf de middelen had kunnen hanteren om iets dergelijks te voorkomen. Wat mij betreft hoeft daar verder ook niet over gediscussieerd te worden.

naast de datalimiet klikken op het vraagteken ...

• CasioMan468
  • Laatst online: 26-11 11:50
Als jij bij hosting kijkt, (dynamic of static) dan zie je bij dataverkeer p/m een vraagtekentje. Klik erop en dan zie je wat ik hierboven heb neergezet.

Zijn het de bekende kleine lettertjes? Misschien wel, maar je had het kunnen weten.

Verwijderd

Als het 90GB is maal 1.50€ kom je er nog vrij goedkoop vanaf, ik weet niet welk pakket je hebt overigens?

Maar teveel verbruikte data moet je gewoon net zoals elk ander dokken.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:40
Tja, het is ook altijd een afweging maken. Ik zou het bijvoorbeeld vervelender vinden als me pagina off-line gaat zodra ik over me limiet zou gaan. Een mailtje dat je over je dataverkeer gaat is wel zo netjes, maar niet verplicht.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik ga er vanuit dat ik gewoon de klos ben. :)

[ Voor 172% gewijzigd door gday op 20-03-2007 13:49 ]

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-12 07:53
Zelf heb ik een colo bij pcextreme, met daarop directadmin geinstalleerd.. Standaard checkt DA 1x per dag (s'nachts om een paar minuten over 12) hoeveel dataverkeer er verbruikt is, en gaat dan of
- een mailtje sturen naar klant en host
- of het account afsluiten..

zo kan er in 24 uur natuurlijk nog vrij veel gebeuren, zonder dat iemand het in de gaten heeft

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 13:46
Het probleem is dat het niet echt te doen is om realtime bij te houden hoeveel traffic je verbruikt hebt. Daarom is het vaak zo dat de host 1x per dag alle log files parsed en dan je verbruik update. Als je in die periode ineens heel veel verbruikt hebt kan je al over je limiet gegaan zijn voordat de provider je site offline kon halen.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
De explosieve groei was inderdaad dusdanig dat ik opeens tussen twee opeenvolgende updates van de stats de limiet ruimschoots overschreden heb. In dit geval hanteren zij verder geen procedures wat betreft het reageren op het ontdekken van een eventuele overschrijding van een limiet.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
code:
1
2
3
4
RewriteEngine on 
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$ 
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?domain.com [NC] 
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif|bmp)$ - [NC,F,L]

zoiets gebruiken :)

(apache+linux only) apache op windows en dan .htaccess ging volgens mij niet werken, en werkt ook niet met IIS

[ Voor 21% gewijzigd door Dutch2007 op 20-03-2007 16:27 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Stuur eerst maar een mailtje naar je hoster.

Ik zou de volgende dingen ook even vragen:
Of andere mensen last hebben gehad van je actie?
Of dit op een nette manier kan worden geregeld? Bijvoorbeeld upgraden van je abbonement, zodat je uiteindelijk toch meer dan 100 euro betaald, maar je daarvoor ook weer wat terug krijgt.
En in hoeverre zij daadwerkelijk kosten maken door deze actie. Was het verkeer dat over de AMS-IX is gegaan, dan maakt dat niet zoveel uit, is het echter over een of andere dure peering heen gegaan dan is dat ook voor hun een ander verhaal...

Gaan lopen "zeuren" over AV's blokeert redelijk de mogelijkheid op een normale manier dit op te lossen. En dan is uiteindelijk je hoster de gebeten hond omdat jij onder je verplichtingen uit wilde, terwijl je hoster niet de mogelijkheid heeft gehad om het op te lossen.

Ps. je hoster is normaal een zeer prettige/handige hoster, daar zou je toch uit moeten kunnen komen, tenzij ze in de financiele problemen zitten ;)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
@TheGhostInc: Ja, ik hoop het ook op die manier op te kunnen lossen. Ik ben er absoluut niet op uit om mijn hoster een loer te gaan draaien, niet in het minst omdat ik over het algemeen juist zeer tevreden ben over hun service en support. :)

Bedankt voor de tips!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:15

knakworst

Get more sats!

CasioMan468 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:14:
[...]

Streaming Media
Bij streaming media wordt per te veel verzette gigabyte € 0,20 in rekening gebracht.

Alle prijzen zijn inclusief 19% btw.[/i]
Probeer het dan maar op streaming media te gooien, scheelt je weer bijna 100 euro.

• soulrider
knakworst schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:12:
[...]

Probeer het dan maar op streaming media te gooien, scheelt je weer bijna 100 euro.
dat is in 't zak zetterij, en perfect te controleren in de logs van de server door de hoster.
en dan heb je voor jezelf weer een deur of 2 gesloten om iets te kunnen regelen....

volgens mij bedoelen ze dan ook echte streamende media en geen .mpg's of .avi's op de site maar .asx'en enzo ....
(waarvoor wellicht een aparte mediastream-server-abo'tje voor genomen moet worden)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Inderdaad, soulrider heeft gelijk. Dat gaat over andere abonnementen, waarbij dus gebruik wordt gemaakt van speciale streaming servers.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Daarnaast gaat het zoals soulrider al aangeeft over 'eronderuit proberen te komen', iets wat je wilt voorkomen en wat gday ook aangeeft. Imo gewoon heel eerlijk zijn en vermelden dat je zsm hebt ingegrepen (heb je ook gedaan). Verhalen op externe partij die heeft gelinkt kan je echt wel vergeten in dit geval, maar een nette mail naar je host en een beetje goede wil van beide kanten zorgt er vast wel voor dat je niet teveel kwijt bent voor dit 'grapje'

Succes en laat even weten hoe je host reageert :)
Pagina: 1