UPS batterijen uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
ik heb 2 ferme loodaccu's staan (180Ah elk @ 12V) en ik dacht om eens een UPS te kopen (ook ene met 12V loodaccu), opensmijten en die batterijen er bij hangen. daarom enkele vragen:

1. kan dit?
2. mensen die zoiets al gedaan hebben: ervaringen?
3. moet er iets worden aangepast aan het laadcircuit van de ups? enkele parallel zetten? (ik denk dat de gemiddelde ups geen 180Ah batterijen heeft dus de laadstroom zou in dat geval veel kleiner zijn, daarom dat ik daaraan dacht.)
4. een alternatief is om een deftige laadregelaar te kopen met conditielader en een 12VDC/230VAC omvormer, maar die 2 zitten dus wel in een ups, vandaar... waar zou ik beter mee af zijn?

graag reacties, denk even met me mee :).

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
ik denk dat je gewoon die accus aan kan sluiten, zal weinig uitmaken, hooguit dat hij een beetje in de war is hoe lang je accu's mee gaan (weet niet wat voor geavanceerde software dat ding heeft ofzo, ben er niet zo in thuis) maar opladen zal wel gaan hoor, alleen niet zo snel denk ik, maar 120 ah duurt ook wel even voor dat ze leeg zijn, dus veel ontladen zullen ze meestal niet worden :P

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Scoor een goedkope 2de handse UPS, en dan liefst eentje die uitbreidbaar is met Extended accu's. Dan is het verschil niet zo groot.
Of het ding gebouwd is voor 1x 45Ah oid, en je gebruikt hem met 2x 180Ah, dan gaat er toch iets niet helemaal goed ben ik bang, zoiezo kan het laden dan voorbij de 25-50% weleens tergend langzaam gaan duren. (druppel laden)

Maar kijk of je een APC Smart-UPS 2200/1500 XL oid kunt krijgen, die zijn gebouwd op lompere accu's, en die hoeven niet veel te kosten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:42
Ja, kan voor zover ik weet gewoon.

Het opladen zal alleen een enorm stuk langzamer gaan....

Waar je wel op moet letten is welke UPS.
Afhankelijk van het vermogen zitten de accu's vaak in serie.

Bij <700vA upssen is dit vaak gewoon 12V, enkele accu's.
1000-1400vA ups-sen hebben vaak 2x12v in serie (24V dus)
2200-3000vA upssen hebben soms 4x12V in serie, waardoor de accuspanning dus 48V is.

Als je zo'n ups wilt voeden moet je dus wel 4 accu's hebben.

Bijkomend nadeel: UPS accu's zijn onderhoudsvrije loodaccus. Deze kunnen gewoon continue aan de prik hangen.
De 180Ah accu's die jij hebt (vrachtwagen/traktor?) zijn misschien normale loodaccu's, met zwavelzuur. Deze kunnen dus niet tegen continue laden. Daardoor raken ze aan de kook, waardoor er (niet geheel ongevaarlijke) zooi verdampt. Naast dat dit niet echt gezond is, zullen je platen ook droog komen te staan. Als dit gebeurt trekken ze krom en kun je je accu wegpleuren.

Als je toch zulke accu's gebruikt, MINSTENS regelmatig (1x per mnd) bijvullen en zeker niet in een gesloten ruimte zetten.

Als je gelaccu's hebt (Vorkheftrucks, zonneinstallaties) dan heb je dit probleem geloof ik niet, maar goed, ben ook geen accu-expert.

Dode UPSsen koop je letterlijk voor 10-20 eur. Een 2200 hoeft niet nodig te zijn, mijn 1400vA heeft slechts 30% load terwijl daar toch best wel wat opzit.. (PC, TV, stereo, paar lampen, beamer, dvd, enz).

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 21-03-2007 23:23 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Laden zla juist niet langzamer gaan, maar wel langer duren, alle 12V acculaders die ik tot nu toe heb gezien baseren het vol zijn op de laadstroom, en de curve is voor lompe accu's hetzelfde als voor hele kleintjes, dus dat is geen probleem.

Ook de leeg-meldingen enzo worden hierop gebaseerd.
Houd er wel rekening mee dat op een 400VA upc met 3x zo grote accu's niet meer dan 400VA aan kan hangen, hij werkt alleen 3x zo lang.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:42
SA007 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 23:41:
Laden zla juist niet langzamer gaan, maar wel langer duren, alle 12V acculaders die ik tot nu toe heb gezien baseren het vol zijn op de laadstroom, en de curve is voor lompe accu's hetzelfde als voor hele kleintjes, dus dat is geen probleem.

Ook de leeg-meldingen enzo worden hierop gebaseerd.
Houd er wel rekening mee dat op een 400VA upc met 3x zo grote accu's niet meer dan 400VA aan kan hangen, hij werkt alleen 3x zo lang.
Mogelijk zelfs meer als 3x (ontlaadkarakteristiek van accu's is niet lineair). Het vermogen wordt idd bepaald door de UPS, alleen de runtime beinvloed je.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

gewoon een ups kopen die genoeg vermogen kan leveren voor je pc, en de accus erbij hangen.
je lader circuit is dan te klein om beetej snel op te laden, dus een goede 'float' lader is een nuttige aanschaf. accus worden niet overladen, zelfs de onderhoudsvrije niet (dan gaan ze wel heel snel stuk namelijk!) dus
meestal (altijd?) word er een voltage van 13.8 volt aangehouden door de lader.

er zijn 2 types ups-en eentje die een acculader een omvormer en een schakelunit heeft, die schakelt de netstroom ingang af en start de omvormer op als de elctriciteit wegvalt, dit kan te traag zijn waardoor je pc al is vastgelopen of uit is gegaan, en er is het (inefficiente) type dat een accualder en een omvormer combineert en gewoon continu 220 naar 13.8 en weer naar 220 omzet, als de netstroom wegvalt het 220-13.8 wegvalt maar de omvormer rustig blijft doorgaan tot de accu dus leeg is. dit kan je zelf ook maken, is wel altijd minder efficient, en je moet kijken dat de druppellaadstroom van de acculader genoeg is om je omvormer te voeden (of je zult de hele tijd kleine cycles maken laden ontladen (als je lader tenminste weer aanspringt bij een dalende accuspanning) van een paar ah.
op zich kan dit denk ik niet zoveelkwaad, maar het is toch even de moeite waard om te controleren...

als je dan toch bezig bent met zulke grote batterijn.. opladen op nachtstroom en overdag gebruiken (en dus kosten besparen :D) ;)
is het voor een groot bedrijf oid? ik zie als particulier (spelletjesspeler :)) niet veel nut in het feit dat ik nogmeer hardware moet hebben voor ie paar minuten stroomuitval per jaar die er af en toe is.
Pagina: 1