Goed beeld "oude" CRT TV mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 952 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 22:12
Beste mede-tweakers :) ,

Ik heb sinds een tijdje een laptop, en had dus mijn PC "over" en heb besloten daar een mediacenter PC van te maken.

Nu mijn vraag:

Ik heb nog een "oude" Philips 100Hz CRT TV (ik denk 32", niet zeker...). Als ik die via S-VHS aansluit is het beeld ronduit brak, films zijn wel okee, maar Windows lettertjes, onleesbaar... :9 . Nu wilde ik gaan sparen voor een HD LCD TV (ivm RGB, hogere resolutie) maar nu dacht ik gelezen te hebben dat RGB ook over SCART kon (??) ... Nu had ik al wat gegoogled naar RGB -> SCART converters, maar niet echt iets specifieks gevonden...

Om een lang verhaal kort te maken:

Is er zoiets als een RGB/VGA/DVI -> SCART convertertje, zo ja; hoe is dan mijn beeldkwaliteit ?
Wat ik ook graag wilde weten; de resolutie van een SDTV 100Hz Philips CRT (16:9)

Mijn dank is groot voor degene die mij opweg kan helpen _/-\o_ !!

Take Care!
Rik

P.S. Dit issem... volgensmij :X :$

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:23
Niets te melden over het convertortje, maar wel: wat de beeldkwaliteit van een crt dramatisch kan verbeteren is het juist afstellen van je tv. Een kameraad van mij heeft een Sony 100 Hz breedbeeld gekocht een paar jaar geleden, en heeft hem toen laten afstellen door iemand met verstand van zaken. Het gaat dan niet over de 'gewone' instellingen. De persoon die hem heeft afgesteld is met een code in de service menu's gegaan, en heeft met meetapparatuur (sensoren of iets dergelijks op het beeldscherm geplakt, ik geloof om de temperatuur te meten op alle punten van het scherm (die moeten gelijk zijn naar het schijnt)) de tv afgesteld. Dit gaf een gigantisch verschil qua detail. Het kostte hem wel 100 euro of iets dergelijks, maar het was het zeker waard (ik heb zelf de voor en na verschillen kunnen aanschouwen). Ik weet niet waar je iemand kan vinden die dat kan, maar ik geloof dat die persoon te vinden was via www.htforum.nl

Misschien ben je hier ook wel iets mee..

BOE

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
VGA naar scart converters zijn er wel. Kan zo 123 geen link vinden maar google maar eens, zat te vinden. En, ze zijn ook zelf te bouwen (mits je een beetje handig bent)

Wat betreft de tv, volgens mij heeft dat ding gewoon Pal resolutie's (720*576) en is dat ook de rede dat de letters er brak uitzien.

Oud doe-het-zelf linkje:
http://www.e.kth.se/~pontusf/index2.html

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 20-03-2007 10:41 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• PixelJunkie
Niets te melden over het convertortje, maar wel: wat de beeldkwaliteit van een crt dramatisch kan verbeteren is het juist afstellen van je tv. Een kameraad van mij heeft een Sony 100 Hz breedbeeld gekocht een paar jaar geleden, en heeft hem toen laten afstellen door iemand met verstand van zaken. Het gaat dan niet over de 'gewone' instellingen. De persoon die hem heeft afgesteld is met een code in de service menu's gegaan, en heeft met meetapparatuur (sensoren of iets dergelijks op het beeldscherm geplakt, ik geloof om de temperatuur te meten op alle punten van het scherm (die moeten gelijk zijn naar het schijnt)) de tv afgesteld. Dit gaf een gigantisch verschil qua detail. Het kostte hem wel 100 euro of iets dergelijks, maar het was het zeker waard (ik heb zelf de voor en na verschillen kunnen aanschouwen). Ik weet niet waar je iemand kan vinden die dat kan, maar ik geloof dat die persoon te vinden was via www.htforum.nl

Misschien ben je hier ook wel iets mee..
cman,

Bedankt voor je (vooral snelle :) ) reactie, 100 euro vind ik eigenlijk zonde, hij is al een tijdje oud, toen die 16:9 bakkies net nieuw waren hebben pa en ma die gekocht, bij de aanschaf van de LCD TV kreeg ik hem O-) ... Misschien is het wel iets om zelf eens even een kijkje te nemen in dat service menu O-) }) .. haha ..

Ga toch even kijken vanmiddag bij de CD-ROM-land bij mij om de hoek, las namelijk op wikipedia net dat SCART wel degelijk high-quality beeld kan weergeven.

Suggesties nog altijd welkom _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door PixelJunkie op 20-03-2007 10:47 ]

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 10:53
zoek eens op vga -> converter.

op deze site kan je er een bouwen, maar en zijn risico's om zelf zon ding te bouwen, zoals een verkeerd signaal doorgeven, waardoor je apparatuur kan beschadigen.

Op deze site staat hoe je er een kan bouwen:

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html

Verwijderd

Ik ben hier zelf ook al een tijdje naar op zoek en mijn bevindingen zijn dat het wel kan, maar als het goed is moet je die kabel zelf fabriceren. Iets met signaal fallback.

Ik ben opzoek naar de link voor je.
hier is link 1: webshop
http://www.mcsnet.nl/nl/dept_12.html
Vergulde Scart -VGA HD15 aansluiting kabel verloopkabel
De kabel geeft door dus converteert zelf niets
Scart male HD15 female

Post van Noviomagus:
Verwijderd in "De ultieme HTPC bouwen."

Volgens hem moet het zo
Ik zat alleen met het probleem dat ik mijn televisie direct wilde aansluiten op de HTPC. Niet via de Svideo maar dan via de D-sub of de DVI-I uitgang van de videokaart. Ik heb kabels gevonden die de D-sub/DVI-I output omzetten naar component out (gescheiden RGB signalen). Deze component out kabels kan ik dan weer aansluiten op een scart blokje met component-in ingangen.

Deze link bevat ook veel informatie:
http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/
en deze helpt je misschien ook nog een eind op weg
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/RGB_Scart

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 10:57 ]

• PixelJunkie
ChojinZ schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:40:
VGA naar scart converters zijn er wel. Kan zo 123 geen link vinden maar google maar eens, zat te vinden. En, ze zijn ook zelf te bouwen (mits je een beetje handig bent)

Wat betreft de tv, volgens mij heeft dat ding gewoon Pal resolutie's (720*576) en is dat ook de rede dat de letters er brak uitzien.

Oud doe-het-zelf linkje:
http://www.e.kth.se/~pontusf/index2.html
Bedankt!
Een antwoord heb ik dus al, de resolutie, deze is wat mij betreft voldoende, ga er alleen WMC op draaien, miss beetje internetten, maar dat kan ik zelfs goed op mijn Nokia N80 ;) ... Ik ben het alleen niet met je eens dat dit de reden is waarom het er brak uit ziet, ik bedoel; Windows is op 640x480 toch ook nog goed de lezen, of zie ik dat verkeerd? O-)

Ik ben best technisch ... op papier zegmaar... ik heb best wel twee linkerhanden :9... Ga gewoon nog even googlen!

Suggesties nog steeds welkom!! :)

• PixelJunkie
Wat posten jullie allemaal snel :/ :9

@ Reinman:

Dus ik moet zelf nog van alles doen/maken? :| daar ben ik niet goed in... tenminste, voor zover ik het begrijp is dat allen het verloopje, zelf doet die kabel niets dus?

Ik ga gewoon googlen en post mijn bevindingen...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben het alleen niet met je eens dat dit de reden is waarom het er brak uit ziet, ik bedoel; Windows is op 640x480 toch ook nog goed de lezen, of zie ik dat verkeerd? O-)
En toch is het zo :). Het beeld dat je via je svideo naar de tv stuurde was waarschjinlijk eerder gelijk aan je monitor resolutie (1280x1024 oid). Aangezien die veel hoger is dan de native resolutie van de tv zijn lettertjes niet te lezen (er worden immers niet genoeg pixels beschikbaar).

Zou je het beeld in de native resolutie heen sturen dan zal het al een stuk beter leesbaar zijn. Blijft echter nog wel dat, door de in vergelijking enorm lage resolutie van de tv, er automatisch een soort blur overheen gaat. Een TV is gewoon een stuk minder scherp dan een monitor.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
Rik.Reinink schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:50:
[...]

Ik ben het alleen niet met je eens dat dit de reden is waarom het er brak uit ziet, ik bedoel; Windows is op 640x480 toch ook nog goed de lezen, of zie ik dat verkeerd? O-)
Dat heeft een aantal redenen.
Allereerst zijn de pixels van je tv veel groter dan die van een monitor. Daarnaast geeft een monitor een progressive beeld terwijl een tv interlaced weergeeft. Zaken die je beeldkwaliteit behoorlijk kunnen vernagelen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zo'n oude TV zul je nooit goed leesbare lettertjes kunnen krijgen, omdat de resolutie en scherpte gewoon te laag is. Ook als je het laat afstellen door een reparateur en via RGB aansluit.

Verder hebben alle PAL TV's (alle TV's in NL, dus ook die van jou) een resolutie van 720x576. Alles wat je in windows instelt zal weer terug worden geconverteerd naar die resolutie. Daarom ziet 1024x768 er ook zo lelijk en onleesbaar uit. Je kunt dus het best 720x576 instellen voor je TV om Windows lettertjes nog een beetje te kunnen lezen.

• PixelJunkie
Janoz schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:57:
[...]

En toch is het zo :). Het beeld dat je via je svideo naar de tv stuurde was waarschjinlijk eerder gelijk aan je monitor resolutie (1280x1024 oid). Aangezien die veel hoger is dan de native resolutie van de tv zijn lettertjes niet te lezen (er worden immers niet genoeg pixels beschikbaar).

Zou je het beeld in de native resolutie heen sturen dan zal het al een stuk beter leesbaar zijn. Blijft echter nog wel dat, door de in vergelijking enorm lage resolutie van de tv, er automatisch een soort blur overheen gaat. Een TV is gewoon een stuk minder scherp dan een monitor.
Weer iets geleerd :*) Bedankt ;)

Maar, dit zou toch, met RGB verholpen moeten zijn?

We hebben ook een HD LCD TV, als ik die aansluit via SVHS = brak, als ik die aansluit via RGB = super :o
Dat heeft een aantal redenen.
Allereerst zijn de pixels van je tv veel groter dan die van een monitor. Daarnaast geeft een monitor een progressive beeld terwijl een tv interlaced weergeeft. Zaken die je beeldkwaliteit behoorlijk kunnen vernagelen.
Daarvoor heb ik toch een 100Hz TV, of zie ik dat ook al verkeerd? :$
Op zo'n oude TV zul je nooit goed leesbare lettertjes kunnen krijgen, omdat de resolutie en scherpte gewoon te laag is. Ook als je het laat afstellen door een reparateur en via RGB aansluit.

Verder hebben alle PAL TV's (alle TV's in NL, dus ook die van jou) een resolutie van 720x576. Alles wat je in windows instelt zal weer terug worden geconverteerd naar die resolutie. Daarom ziet 1024x768 er ook zo lelijk en onleesbaar uit. Je kunt dus het best 720x576 instellen voor je TV om Windows lettertjes nog een beetje te kunnen lezen.
Okee, dus het is eigenlijk gewoon hopeloos? Ik moet wel een beetje fatsoenlijk beeld hebben, scherp zegmaar :9... Doorsparen voor de LCD dus?

@Reinman:

_/-\o_ Waauw, bedankt voor de URLs!! Ga ze even rustig doornemen. Mijn "beslissing" laat ik nog wel weten ;)

[ Voor 25% gewijzigd door PixelJunkie op 20-03-2007 11:07 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, maar voor films, games en mediacenter-toepassingen is zo'n TV wel prima :)

Verwijderd

De oplossing van Noviomagus lijk het best. Ik weet alleen niet of een vga naar component naar component scart blockje wel RGB gaat geven. Op de site van die winkel staat dat "het alleen het singaal doorgeeft en niets converteerd". In dat geval is het gewoon component en niet RGB (er blijkt verschil in te zitten). Dit betekend dus dat je op die scart aansluiting component moet ondersteunen(dus niet RGB). Daar ben ik zelf vast gelopen. Ik weet niet of het zo is of niet :S. (let wel component niet composit he ;))

Op deze britse site kan je het zien http://www.tvcables.co.uk...cables/YUV-RGB-SCART.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 11:14 ]

• PixelJunkie
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:12:
De oplossing van Noviomagus lijk het best. Ik weet alleen niet of een vga naar component naar component scart blockje wel RGB gaat geven. Op de site van die winkel staat dat "het alleen het singaal doorgeeft en niets converteerd". In dat geval is het gewoon component en niet RGB (er blijkt verschil in te zitten). Dit betekend dus dat je op die scart aansluiting component moet ondersteunen(dus niet RGB). Daar ben ik zelf vast gelopen. Ik weet niet of het zo is of niet :S. (let wel component niet composit he ;))

Op deze britse site kan je het zien http://www.tvcables.co.uk...cables/YUV-RGB-SCART.html
Ik zag dit dingetje: Afbeeldingslocatie: http://www.mcsnet.nl/media/scartyuv2.jpg

Dit is eigenlijk wat ik nodig heb, kost EUR 14,99 (ex. verzending...) daar wil ik het wel voor proberen denk ik...

Tenzij iemand andere suggesties heeft, ga ik vanmiddag even kijken bij de PC zaak bij mij om de hoek...

Take Care!

Verwijderd

Rik.Reinink schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:17:
[...]

Ik zag dit dingetje: [afbeelding]

Dit is eigenlijk wat ik nodig heb, kost EUR 14,99 (ex. verzending...) daar wil ik het wel voor proberen denk ik...

Tenzij iemand andere suggesties heeft, ga ik vanmiddag even kijken bij de PC zaak bij mij om de hoek...

Take Care!
Bij die britse winkel staat:
This adapter is bi-directional but will only work with a scart that supports component video. RGB and component are not the same and this adapter will not allow connection of an RGB signal to component.

Het gaat dus niet werken als je TV geen component ondersteund.

edit: Toch zie ik genoeg bekabeling die YUV/RGB aangeven
http://www.yatego.com/pre...386552Y40a152c5b59fcb445b

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 11:32 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb ook een tijdje mijn mediacenter pc via SCART aangesloten. Voor TV en divx films werkte het prima. Maar om daadwerkelijk breedbeeld te krijgen moest je iets van een resolutie doen ala 800x480 oid.

Nu heb ik een 32" LCD en heb ik dezelfde mediacenter via DVI aangesloten op 1360*768. Bureaublad is superstrak en ook het mediacenter gedeelte ziet er veeeel beter uit. Maar het grootste verschil is dat ik nu HD kan kijken! wat een wereld van verschil en je gaat heel snel veel 720p of 1080i filmpjes kijken!

Ik zou het (mits je budget het toelaat) er zeker een LCD scherm bijkopen.

Verwijderd

Even ter aanvulling: Scart is een type stekker en geen 'soort' signaal. Over een Scart kabel gaan
diverse signalen waaronder RGB, (RGB)Sync signalen en audio signalen. De RGB signalen zijn bij VGA en Scart plug hetzelfde. Het enige verschil is de Sync signalen. Deze worden dan ook omgezet bij een VGA naar scart converter.

Het beeld zal nooit zo mooi worden als op een monitor natuurlijk dat mag duidelijk zijn. Als je in het bezit bent van een s-video uitgang op je video kaart is dit de beste oplossing. Zon VGA converter haalt niet meer beeldkwaliteit. En idd de native resolutie scheelt een stuk.

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:25:
Ik heb ook een tijdje mijn mediacenter pc via SCART aangesloten. Voor TV en divx films werkte het prima. Maar om daadwerkelijk breedbeeld te krijgen moest je iets van een resolutie doen ala 800x480 oid.

Nu heb ik een 32" LCD en heb ik dezelfde mediacenter via DVI aangesloten op 1360*768. Bureaublad is superstrak en ook het mediacenter gedeelte ziet er veeeel beter uit. Maar het grootste verschil is dat ik nu HD kan kijken! wat een wereld van verschil en je gaat heel snel veel 720p of 1080i filmpjes kijken!

Ik zou het (mits je budget het toelaat) er zeker een LCD scherm bijkopen.
Via S-VHS of RGB Scart?

Verwijderd

Het plaatje wat net gepost is, is passief en gaat niet werken met een VGA signaal

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 01:50

Gutteguttegut

CEO of TFD

Wat ik nog mis: Welke laptop gebruik je?

Als deze een Ati kaart aan boord heeft is dit misschien een oplossing. -> RGB-scart met een HTPC

Ben je voor een paar euro klaar (en een tijdje tweaken van de software)..

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Kurios
  • Niet online
S-VHS.

Trouwens die LCD schermen zijn echt niet meer zo duur. een 26" heb je echt al voor een zeer schappelijk prijsje. Verkoop je oude CRT en leg wat geld bij en doe het gelijk goed :)

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:34:
[...]

S-VHS.

Trouwens die LCD schermen zijn echt niet meer zo duur. een 26" heb je echt al voor een zeer schappelijk prijsje. Verkoop je oude CRT en leg wat geld bij en doe het gelijk goed :)
S-VHS is bij langerna niet zo goed als RGB. (en persoonlijk vind ik het scherm van mijn 100hz CRT tv mooier als de LCD tv van mijn ouders.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:37:
[...]

S-VHS is bij langerna niet zo goed als RGB. (en persoonlijk vind ik het scherm van mijn 100hz CRT tv mooier als de LCD tv van mijn ouders.)
Juh appels en peren vergelijken

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15
Het zal best zijn dat jij je CRT beeld bij films en tv mooier vind dan de LCD van je ouders.

Maar als PC monitor zal je CRT tv nooit in de buurt komen van de beeldkwaliteit die een LCD kan leveren op dat gebied. Zoals eerder gezegd heeft dit alles te maken met de hogere resolutie en het progressieve beeld van een LCD scherm. Iets wat jouw CRT tv gewoon niet in huis heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door dribbel op 20-03-2007 11:43 ]

Verwijderd

dribbel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:41:
Het zal best zijn dat jij je CRT beeld bij films en tv mooier vind dan de LCD van je ouders.

Maar als PC monitor zal je CRT tv nooit in de buurt komen van de beeldkwaliteit die een LCD kan leveren op dat gebied. Zoals eerder gezegd heeft dit alles te maken met de hogere resolutie en het progressieve beeld van een LCD scherm, plus natuurlijk de aansluitingen die een dergelijk beeld mogelijk maken (HDMI, VGA). Iets wat jouw CRT tv gewoon niet in huis heeft.
uit de TS:
Ik heb sinds een tijdje een laptop, en had dus mijn PC "over" en heb besloten daar een mediacenter PC van te maken.

Ik weet niet waar jij een media center voor gebruikt, maar ik doe het om films/series op te kijken.

(ik ben zelf niet de TS he ;))

Zal wel zo zijn, maar via RGB zal het al een heel eind schelen. Als dat lukt voor 20 euro, waarom zou je dan 1000 uitgeven aan een nieuwe tv om text net iets beter te hebben, als je het niet eens zo veel daar voor gaat gebruiken.(je gaat namelijk films/series kijken, lezen van dingen is van minder belang)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 11:49 ]

• dribbel
Jij zit toch te miepen dat je desktop niet mooi is

daar heb ik het over.

edit:

Ok, even verwarrend. Ik dacht inderdaad dat je TS was. Mijn reactie is evengoed wel op de TS natuurlijk. Er wordt gesproken over onleesbaarheid van windows lettertjes en of je hier wat aan kan doen, want op de LCD van zijn ouders ziet het er wel goed uit. Ik geef simpelweg aan dat je het beeld van de LCD niet zal kunnen benaderen met een CRT tv. Dat een CRT voor films en series ok is, weet ik wel. Maar daar ging de vraag niet over.

[ Voor 74% gewijzigd door dribbel op 20-03-2007 11:54 ]

• PixelJunkie
Bij die britse winkel staat:
This adapter is bi-directional but will only work with a scart that supports component video. RGB and component are not the same and this adapter will not allow connection of an RGB signal to component.

Het gaat dus niet werken als je TV geen component ondersteund.

edit: Toch zie ik genoeg bekabeling die YUV/RGB aangeven
http://www.yatego.com/pre...386552Y40a152c5b59fcb445b
Het was (voor die tijd ;)) een erg luxe en dure TV, hoe groot is de kans dat hij daarwerkelijk RGB ondersteund? (hij heeft een zwarte en een blauwe SCART connector, zegt dat iets of is dat gewoon een verleuking van EXT1 en EXT2?)
Even ter aanvulling: Scart is een type stekker en geen 'soort' signaal. Over een Scart kabel gaan
diverse signalen waaronder RGB, (RGB)Sync signalen en audio signalen. De RGB signalen zijn bij VGA en Scart plug hetzelfde. Het enige verschil is de Sync signalen. Deze worden dan ook omgezet bij een VGA naar scart converter.

Het beeld zal nooit zo mooi worden als op een monitor natuurlijk dat mag duidelijk zijn. Als je in het bezit bent van een s-video uitgang op je video kaart is dit de beste oplossing. Zon VGA converter haalt niet meer beeldkwaliteit. En idd de native resolutie scheelt een stuk.
Thanks, dat maakt alles wat duidelijker...

Mijn videokaart (X850 XT PE) heeft een "echte" RGB uitgang, dus ik wil hem, if possible, met RGB signalen, over SCART naar mijn TV sturen...
Ik weet niet waar jij een media center voor gebruikt, maar ik doe het om films/series op te kijken.

(ik ben zelf niet de TS he )

Zal wel zo zijn, maar via RGB zal het al een heel eind schelen. Als dat lukt voor 20 euro, waarom zou je dan 1000 uitgeven aan een nieuwe tv om text net iets beter te hebben, als je het niet eens zo veel daar voor gaat gebruiken.(je gaat namelijk films/series kijken, lezen van dingen is van minder belang)
Idd, voornamelijk voor films, dvds, maar ik wilde er stiekem ook een (X360) controller op aansluiten, en beetje gamen, wilde tzt (mocht alles lukken ;)) ook zo'n mooi tobotje kopen van MS ofzo, dat ik vanuit me bankje kan MSNen, internetten, je kent het... :9

Ook zijn Guitar Hero, UltraStar en Stepmania erg leuk :*) 8)
Jij zit toch te miepen dat je desktop niet mooi is

daar heb ik het over.
Ik (en Reinman ??) zit(ten) idd te "miepen" dat de desktop niet scherp is... LCD is daar idd beter in, maar had gedacht/gehoopt dat ik met een 100hz CRT toch ook een eind kon komen...

[ Voor 4% gewijzigd door PixelJunkie op 20-03-2007 14:57 . Reden: Gwoon... Aanpassingen :P ]

• dribbel
Het is maar wat je zelf acceptabel vind natuurlijk. Vergelijkbaar met LCD zal het zeker nooit worden, of je tv nou 100hz is of niet.

• PixelJunkie
dribbel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:10:
Het is maar wat je zelf acceptabel vind natuurlijk. Vergelijkbaar met LCD zal het zeker nooit worden, of je tv nou 100hz is of niet.
Okee, tuurlijk, snap ik...

Maar het was echt amper te lezen, ik snap dat het nooit echt "strak" zal zijn, maar leesbaar zou echt top zijn :9...

Lettertjes van de (bijvoorbeeld) Playstation 2 etc waren altijd goed te lezen, deze zijn dan ook wel iets groter, maar zelfs dat in acht genomen...

Even heel simpel:

Word het beeld scherper/strakker als ik hem RGB ipv SVHS aansluit, of ligt de lage kwaliteit echt puur aan het feit dat het een CRT/SDTV is?

[ Voor 5% gewijzigd door PixelJunkie op 20-03-2007 12:18 . Reden: Vraagje ge-edit ]

• Kurios
  • Niet online
Rik.Reinink schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:16:
[...]

Word het beeld scherper/strakker als ik hem RGB ipv SVHS aansluit, of ligt de lage kwaliteit echt puur aan het feit dat het een CRT/SDTV is?
ja het wordt scherper. En ja de lage kwaliteit ligt aan dat je tv 'maar' SDTV is. overigens zijn alle series die je kijkt ook in 720p rips te vinden en dat is echt een stuk mooier op een LCD(HDTV)

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb deze gemaakt: http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/

Die werkt prima.

De grootste verbetering zijn de kleuren, bij composite zie je nog weleens verloop/artifacts, vooral bij helder groene pixels.

Misschien dat de pixels wat scherper worden, maar dan alleen horizontaal, verticaal regelt de tv zelf aangezien het beeld uit lijnen bestaat.
Een tv kent dus geen pixels, je bijvoorbeeld makkelijk een resolutie van 1920x576 naar je tv kunnen sturen.

Een voordeel is wel dat de videokaart niet meer scaled naar de tv resolutie en dat je geen kleuren omzetting hebt van rgb naar y/c en terug, de aansturing is een stuk directer.
Verder stel ik de dvd software bij een 16:9 dvd in dat hij hem als 4:3 weer moet geven, de tv stel ik vervolgens in op breedbeeld zodat ik meer beeldijnen gebruik, dan wordt het beeld dus wel scherper.

[ Voor 29% gewijzigd door bobo1on1 op 20-03-2007 12:29 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• PixelJunkie
Kurios schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:24:
[...]

ja het wordt scherper. En ja de lage kwaliteit ligt aan dat je tv 'maar' SDTV is. overigens zijn alle series die je kijkt ook in 720p rips te vinden en dat is echt een stuk mooier op een LCD(HDTV)
Rips? :o vinden? :o waar? :o .. Haha :P O-)

De resolutie boeit me niet zo, ik moet gewoon op de bank, die staat ehm... metertje of 2 verderop (niet zo'n grote kamer... :P) beetje kunnen googlen... of MSN, met een groot lettertype ofzo..
Ik heb deze gemaakt: http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/

Die werkt prima.

De grootste verbetering zijn de kleuren, bij composite zie je nog weleens verloop/artifacts, vooral bij helder groene pixels.

Misschien dat de pixels wat scherper worden, maar dan alleen horizontaal, verticaal regelt de tv zelf aangezien het beeld uit lijnen bestaat.
Een tv kent dus geen pixels, je bijvoorbeeld makkelijk een resolutie van 1920x576 naar je tv kunnen sturen.

Een voordeel is wel dat de videokaart niet meer scaled naar de tv resolutie en dat je geen kleuren omzetting hebt van rgb naar y/c en terug, de aansturing is een stuk directer.
Verder stel ik de dvd software bij een 16:9 dvd in dat hij hem als 4:3 weer moet geven, de tv stel ik vervolgens in op breedbeeld zodat ik meer beeldijnen gebruik, dan wordt het beeld dus wel scherper.
Dit is weer interessante informatie, zo zou ik dus (makkelijk) zelf een resolutie kunnen instellen die breedbeeld is: 922*576, zou dit dan mogelijk zijn? Dat zou niet verkeerd zijn zeg...

Kan ik zo'n ... ding ... niet gewoon ergens kopen? :9

Take Care!
Rik

[ Voor 0% gewijzigd door PixelJunkie op 20-03-2007 13:57 . Reden: verkeerd sommetje ... ]

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat je die resolutie in kunt stellen betekent niet dat het beeld daar beter van wordt, je zit nog altijd met een vrij hoge dotpitch.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• PixelJunkie
Okee, eventjes een kleine update:

Ik ga na mijn stage gewoon even naar de lokale electroboer en ga gewoon proberen die converter zelf te maken: clickable.

Ik verwacht niet al te duur uit te zijn, dus mocht het floppen, so be it :9 ;)...

Mochten jullie nog info/tips hebben, hoor ik het nogsteeds graag!

Take Care!
Rik

• PixelJunkie
bobo1on1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 14:30:
Dat je die resolutie in kunt stellen betekent niet dat het beeld daar beter van wordt, je zit nog altijd met een vrij hoge dotpitch.
* rik gaat naar google en typt in:
define: dot pitch
An indication of the image quality of a monitor, it is the measurement of the distance between two phosphor dots of the same color on a monitor. The finer the dot pitch, the better the image quality (a dot pitch of .28 or smaller is generally considered good.)
Hier kan ik niet helemaal bij, dit verhelp ik juist toch met een hogere resolutie, daar is dat hele HD gebeuren toch juist voor; of gaat dit zegmaar echt over de fysieke eigenschappen van het scherm?

offtopic:
bobo1on1 jou camera is vetttt >:) :*) _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door PixelJunkie op 20-03-2007 14:56 ]

• PixelJunkie
Dood hier...

Ik ben erachter dat mijn TV wel RGB signaal ondersteund :o , ofwel, ik ga gewoon zon convertertje kopen (zoals hierboven...) :*)

Toch hartelijk bedankt allemaal voor jullie tijd en moeite !! _/-\o_
Pagina: 1