webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Anoniem: 14065
Time is an illusion, Lunchtime doubly so
En de tin is er een zonder harskern, dus dacht dat het daar misschien ook aan kon liggen.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Aangeraden is soldeer tim met hars kern, wel net zo makkelijk.
Wil dit nog niet lukken, probeer dan S39 (gebruik het alleen wanneer je het echt kent, zeer agresief spul)
dit zou een goed punt kunnen zijn. De batterij werd wel flink heet (is dit niet link overigens?) maar misschien niet heet genoeg.Dark schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:57:
soldeertin houdt pas als beide delen een bepaalde temperatuur bereiken, en je bout is gewoon niet krachtig genoeg om de batterij op de juiste temp. te krijgen.
Vanavond nieuwe poging met opgeschuurd oppervlak en verhitting beider delen
gebruik het niet, zelfs voor waterleidingen is het niet meer toegestaan.
edit:
jep de batterij die heet wordt is zeer slecht voor de batterij... en een teken dat de door de bout aangevoerde hitte snel door de batterij wordt afgevoerd... de kans dat je het lipje op 270 graden hebt met zon lichte bout is zeer klein, de hitte wordt door de zware geleider sneller afgevoerd/verdeeld dan de bout het kan aanvoeren. 15w is een heel licht boutje voor dunne draadjes en printplaten. zelfs dikke koperdraden wordt al snel moeilijk met zo'n lichte.
[ Voor 41% gewijzigd door Dark op 20-03-2007 10:08 ]
Het is altijd gekloot als je harsloze tin gebruikt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anoniem: 118825
Sprite heeft ooit in Elektuur een artikeltje geplaatst over een schema voor zo'n puntlasapparaat met batterijen, vraag het even aan hem.
Power: Embedded 2 x 700mAh AAA NiMH rechargeable batteries
Misschien heb je iets aan de onderstaande link?
Link naar conrad product
Die link is dat nou 2x AAA op elkaar of lijkt dat zo. Dan is het wel interessant maar 2 nadelen: er moet nog een sensor naast. Bij het origineel zit die in de hoes.
En tevens is het mooi om hoger aantal amperes te pakken, dan doet hij het langer.
Hele volksstammen voor mij hebben ze al vervangen door varia soorten batterijen van 700 tot 1100mAh etc als ik de fora lees. Denk echt dat het aan mijn soldeertin/skills ligt.
Solderen van batterijen gaat best goed, je hebt alleen veel power nodig.. dus een dikke soldeerbout.. Doe het hier regelmatig..
Schuur de batterijpolen ff op en vertin hem met een hoogvermogen soldeerbout heel kort.. vertin je lipje ook kort.. Leg ze op elkaar en soldeer de boel in een kort tijdstip aan elkaar..
Ik gebruik zelf een 50W soldeerstation.. Het belangrijkste is dat je die flink heet laat worden zodat je snel kunt solderen, lukt het niet meteen dan laat je de boel rustig afkoelen.. pas dan nog een proberen..
Ik heb zo al allerlei cellen gesoldeerd zonder schade.. Let bij de + pool wel op dat het lipje bovenop niet de behuizing om de batterij heen raakt anders heb je sluiting..
IP Rocks
Foto's bij conrad zijn niet echt betrouwbaar.Jazzper schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 15:45:Die link is dat nou 2x AAA op elkaar of lijkt dat zo.
Volgens de product info zijn die dingen anderhalf keer zo langs als een AAA, dus deze gaan niet werken, tenzij je héél erg goed bent met een zaag, tie-wraps en duckt-tape
Anoniem: 26447
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Dit is niet goed. Je soldeerbout moet een dusdanig vermogen hebben, dat de batterij slechts lokaal zeer snel verhit wordt. Nu lijkt het er op dat je de hele batterij aan het verwarmen bent, terwijl het deel waar het om gaat nog niet warm genoeg is.Jazzper schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:03:
[...]
dit zou een goed punt kunnen zijn. De batterij werd wel flink heet (is dit niet link overigens?) maar misschien niet heet genoeg.
[ Voor 98% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:28 ]
daarom altijd een drukkie S39 erop. daarna de restjes wegvegen.
EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6
Echt noodzakelijk is het ook niet meer want ik heb die Psion Revo puur toevallig gemold van de week. Incidentje... Iets met boodschappen, coca cola en een revo in 1 rugzak :x
Heb je het nu over elektronica? Ik heb al behoorlijk wat gesoldeerd en heb nog nooit last gehad met de hechting van soldeer als het koper en de componenten schoon genoeg zijn. Als het koper van een pcb helemaal verkleurd is door oxidatie lukt het inderdaad niet zo vlot meer, maar even een schuursponsje of fijn schuurpapier erlangs halen is meer dan voldoende om weer netjes te kunnen solderen.Tinus schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:54:
het is zooi, maar ow wat werkt dat spul goed, ik gebruik het ook nog gewoon, mijn ervaring is, dat het soldeer met harskern te weinig hars bevat om de boel goed te laten hechten.
daarom altijd een drukkie S39 erop. daarna de restjes wegvegen.
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Kan ik dat hiervoor gebruiken? Iemand ervaring met soldeerlijm?
Bvd!
Gr. Micha
Dergelijke lijm is niet voor hoge stromen bedoeld en is het niet aan te bevelen.Mies030 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:14:
Het is even geleden dit topic zie ik maar ik zoek wat over het in serie verbinden van penlite batterijen. Hier een "oud" bestuurbaar auto waarin 8 2100 mAh batterijen in serie zijn geschakeld. Ze laden niet meer dus na jaren zullen de batterijen wel gestorven zijn. Nu wil ik 8 nieuwe 2100 mAh batterijen kopen en ze met batterijlipjes in serie schakelen. Zoals ik hierboven lees is solderen niet de meest simpele optie. Nu vond in wat over soldeerlijm (https://www.conrad.nl/p/s...h=1&vat=true&insert_kz=8J)
Kan ik dat hiervoor gebruiken? Iemand ervaring met soldeerlijm?
Bvd!
Gr. Micha
Als je toch geld bij de Conrad wilt uitgeven, waarom niet direct een hele accu:
https://www.conrad.nl/p/n...ah-aantal-cellen-8-206671
origineel zijn het 2100mhA batterijen. Dit zijn 2300 mAh. Maakt voor de lader niet uit denk ik, duurt alleen wat langer toch?
- Wat is de houdbaarheidsdatum van de soldeertin?
- Soldeertin, gebruik je loodvrije tin?
- Gebruik je soldeertin met een fluxkern? of breng je flux apart aan.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Inderdaad zal het laden een fractie langer duren.Mies030 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:06:
Oh wauw haha wat goed zeg!! THX!!
origineel zijn het 2100mhA batterijen. Dit zijn 2300 mAh. Maakt voor de lader niet uit denk ik, duurt alleen wat langer toch?