draaien aan circulaire pola filter.. waarvoor?

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Beste mensen,

ik heb al een tijdje een circulair pola filter van B&W. Nu snap ik waarom liniaire pola filters draaibaar zijn, maar hoe zit dat met een circulaire?

is dit compleet nutteloos en gewoon gedaan omdat dit makkelijk te produceren was? of heeft het toch nog ergens nut?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

BasieP schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:05:
[...]
of heeft het toch nog ergens nut?
Heb je wel eens door de zoeker gekeken terwijl je dat deed? :?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• BasieP
wolkje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:07:
[...]

Heb je wel eens door de zoeker gekeken terwijl je dat deed? :?
yup, en ik zie weinig verschil, maar dit kan ook komen doordat ik geen SLR heb, en dus in lowreso semi-zoeker ding kijk.

En hoe moet zoiets dan werken? (natuurkundig gezien) liniair pola snap ik, maar hoe ziet circulair er uit? en hoe gaat het licht daar doorheen?

[ Voor 19% gewijzigd door BasieP op 20-03-2007 09:18 ]

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 10:15
Ehm, als je geen slr hebt heeft het toch weinig nut om door de zoeker te kijken? Op het LCD-scherm zou je wel verschil moeten zien volgens mij.

• BasieP
Quadropluxor schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:30:
Ehm, als je geen slr hebt heeft het toch weinig nut om door de zoeker te kijken? Op het LCD-scherm zou je wel verschil moeten zien volgens mij.
scheelt stroom, en zorgt voor minder reflecties bij donkere ruimtes, verder geeft het net een beetje meer steun..
maakt dus opzich wel uit (al hoef je het idd niet te doen om de hoge kwaliteit beeld)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hoeveel verschil je ziet hangt af van de situatie natuurlijk :) Probeer het als de zon eens goed schijnt maar eens met wat reflecties op auto's. Je zult dan zien dat de reflecties in 2 bepaalde (180 graden t.o.v. elkaar) standen minimaal zijn :)

En een circulair filter is op zich gewoon hetzelfde als een lineair maar heeft een extra laag erbij. Je zou inderdaad denken dat een circulair filter ook circulaire tralies heeft maar dat is niet zo, want dan zou het filter inderdaad geen nut hebben :) Vraag me niet exact wat die extra laag doet want dat is een nogal complex verhaal. Het heeft in elk geval te maken met het splitsen van de hoeveelheid licht in zowel het filter als de spiegel in de camera zelf.
There are two types of polarizing filters. A linear polarizer filter transmits one of two states of linearly polarized light. A circular polarizer similar selects a linear state but then converts it to circularly polarized light, by adding a second birefringent layer (typically a quarter-wave plate) to the filter after the linear polarizer. The metering and auto-focus sensors in certain cameras, including virtually all SLRs, will not work properly with linear polarizers, both because of the mirror and because of the beam-splitters used to split off the light for focusing and metering. Circular polarizers will work with all types of cameras.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
BasieP schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:33:
[...]

scheelt stroom, en zorgt voor minder reflecties bij donkere ruimtes, verder geeft het net een beetje meer steun..
maakt dus opzich wel uit (al hoef je het idd niet te doen om de hoge kwaliteit beeld)
Als je geen SLR hebt en door de zoeker kijkt, kijk je niet door de lens en dus niet door het filter, ergo, logisch dat je geen verschil merkt ;)...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij een circulaire pola worden de lichtstralen op exact dezelfde manier gefilterd (dmv linaire tralies dus). Het verschil is dat ze daarna nog door een ander filtertje/coating heengaan zodat ze niet gepolariseerd op de sensor vallen. Het effect is hetzelfde, maar voor sensors wil je dus circulaire hebben.

{signature}

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2025
Hankey schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:35:
[...]

Als je geen SLR hebt en door de zoeker kijkt, kijk je niet door de lens en dus niet door het filter, ergo, logisch dat je geen verschil merkt ;)...
Wat een onzin, ik heb ook geen SLR maar als ik door de zoeker kijk kijk ik toch echt door de lens hoor...

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20:50

bonzz.netninja

Niente baffi

ligt eraan wat voor zoeker het is. Je hebt zoeker met een apart kijk venstertje en zoekers waar een klein lcd dingetje achter zit die wel door de lens heen loert

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DUTCHSPiRiT schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:37:
[...]

Wat een onzin, ik heb ook geen SLR maar als ik door de zoeker kijk kijk ik toch echt door de lens hoor...
volgens mij heeft hij wel gelijk, een slr is niet hetzelfde als een camera waar je de lenzen bij kan verwisselen, slr is niet meer dan: single lens reflex...kortom, je hebt maar 1 lens waar je door heen kijkt, je zoeker gaat dus door de lens.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• equationunequal
  • Laatst online: 21:36
DUTCHSPiRiT schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:37:
[...]

Bij de meeste non-SLR camera's is de zoeker een apart raampje dat zich naast de lens bevindt. Je kan idd. ook een LCD zoeker hebben (ala een videocamera), maar dan zou je dus verschil moeten zien lijkt me...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• BasieP
nomad85 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:41:
[...]

volgens mij heeft hij wel gelijk, een slr is niet hetzelfde als een camera waar je de lenzen bij kan verwisselen, slr is niet meer dan: single lens reflex...kortom, je hebt maar 1 lens waar je door heen kijkt, je zoeker gaat dus door de lens.
er zijn 3 soorten zoekers

• de zoekers die een appart glaasje hebben (el-cheapo cams) deze willen we niet, en hierbij kan je beter niet door de zoeker kijken, want het beeld is anders dan wat je uiteindelijk fotografeerd
• de bijna-slr. Hierbij kijk je wel door dezelfde lens, maar wordt uit de sensor de informatie gelezen, en op een klein mini-schermpje getoont in je zoeker (deze heb ik dus)
• SLR, waarbij je dmv een spiegel door je lens kijkt, en er geen electronica aan te pas komt (dat is het beste)
wolkje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:34:
Hoeveel verschil je ziet hangt af van de situatie natuurlijk :) Probeer het als de zon eens goed schijnt maar eens met wat reflecties op auto's. Je zult dan zien dat de reflecties in 2 bepaalde (180 graden t.o.v. elkaar) standen minimaal zijn :)

En een circulair filter is op zich gewoon hetzelfde als een lineair maar heeft een extra laag erbij. Je zou inderdaad denken dat een circulair filter ook circulaire tralies heeft maar dat is niet zou, want dan zou het filter inderdaad geen nut hebben :) Vraag me niet exact wat die extra laag doet want dat is een nogal complex verhaal. Het heeft in elk geval te maken met het splitsen van de hoeveelheid licht in zowel het filter als de spiegel in de camera zelf.
danku :)
dat is precies wat ik wou weten

• Voutloos
  • Niet online
wolkje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:34:
Je zult dan zien dat de reflecties in 2 bepaalde (180 graden t.o.v. elkaar) standen minimaal zijn :)
90 graden. ;) Met 180 graden bewegen ze in hetzelfde vlak. :7

{signature}

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Voutloos schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:02:
[...]
90 graden. ;) Met 180 graden bewegen ze in hetzelfde vlak. :7
Hehe dat zou best kunnen, die 180 graden was een instinctief gokje van mij. Maar 90 graden zou betekenen dat er dus 4 posities zijn waarin het filter precies hetzelfde effect geeft (bijvoorbeeld minimale reflecties) of niet? Let op, ik had het niet over de 2 uiterst verschillende posities van het filter hé.

Kun je het misschien nog iets meer uitleggen? ;)

• Voutloos
  • Niet online
Nee, dan heb je 2 posities met hetzelfde effect. Met een half rondje draaien zitten de tralies weer in eenzelfde richting, dus je moet alles modulo 180 graden doen. :P

Stel, je wil de lichtstralen welke in het verticale vlak trillen wegfilteren, dan draai je zo dat je tralies horizontaal zitten. En er zijn 2 standen in een rondje van 360 graden waarbij dat zo is. :) Bij reflecties denk je uiteraard nooit in graden en hoe de tralies wel niet staan (kan je toch niet zien :+ ). Voor de vettere pola-luchten is het natuurlijk wel simpel, gewoon onthouden dat het effect het sterkst is als de zon precies links of rechts van je is, en dan uiteraard je pola nog goed draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Voutloos op 20-03-2007 10:19 ]

{signature}

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dank je. Dan werkt het wel zoals ik dacht en dan is 180 graden inderdaad de hoek die 2 dezelfde effecten geeft. Voutloos begreep mij blijkbaar verkeerd ;)

• Voutloos
  • Niet online
O, bedoelde je het zo. Ja, dan bedoelen we hetzelfde. :P

{signature}

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
hou gewoon dat ding voor je oog en draaien maar....

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Voutloos schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:30:
O, bedoelde je het zo. Ja, dan bedoelen we hetzelfde. :P
Ik zei het misschien ook niet erg duidelijk :P Maar bedankt voor je extra uitleg bovenop de link van Zoijar. Nu is het weer crystal-clear :+
abrakadaver schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:01:
hou gewoon dat ding voor je oog en draaien maar....
offtopic:
Ten eerste, die reactie is al gegeven. En ten tweede, dat was zijn vraag niet. :P Even verder lezen dan de TS lang is ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Cloud op 20-03-2007 12:17 ]

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-01 15:05
Ik heb ook wel eens het zelfde probleem als de TS. Met het fotograferen van een mooie zonsondergang bijvoorbeeld is het (voor mij) vaak knap lastig te zien. (ik heb een dslr)

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je ziet het voornamelijk bij wolken/luchten, water, metalen en glas. Ook zonder camera zie je de werking ervan prima hoor :)

• Zoefff
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Het voegt op dit moment niet zo heel veel meer toe aan de discussie geloof ik, maar ik heb ooit een stukje uit m'n natuurkundeboek ingescand en in m'n fotoalbum gezet, dat komt nu weer mooi van pas:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/49618/full.jpg

Een kleine virtualisatie van wat er hierboven gezegd wordt dus :p

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Mythrill schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:36:
Ik heb ook wel eens het zelfde probleem als de TS. Met het fotograferen van een mooie zonsondergang bijvoorbeeld is het (voor mij) vaak knap lastig te zien. (ik heb een dslr)
je ziet het niet als je naar de zon (of er vanaf) fotografeert, het effect is dan minimaal. Wanneer je in een hoek van 90 graden (horizontaal) met de zon fotografeert is het het sterkste.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ik heb hier stereo 3d shutter glasses liggen, en die gebruiken ook polarisatie filters. Als ik naar buiten kijk en de glasses 90 graden draai zie ik een duidelijk verschil in de "blauwheid" van de lucht. Naar je TFT scherm kijken is ook leuk, bij een bepaalde hoek zijn ze transparant en daar 90 graden vanaf zie je je scherm zwart. Zo zie je maar weer waar het allemaal voor gebruikt wordt... :)

Verwijderd

BasieP schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:57:
• de zoekers die een appart glaasje hebben (el-cheapo cams) deze willen we niet, en hierbij kan je beter niet door de zoeker kijken, want het beeld is anders dan wat je uiteindelijk fotografeerd
*kuch*
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/articles/LeicaM8/Images/frontview-001.jpg
Leica M8. Niks 'el-cheapo' aan, en die wil ik echt wel! Alleen is 'ie niet te betalen, zoals 't echte Leica's betaamt... :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

waarom is leica eigenlijk zo fel begeert? Ik weet dat ze scherpe lenzen hebben enzo, maar is dat het enige of zijn de body's ook nog geweldig in iets?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Geweldig als baksteen ;)

De vormgeving heb ik het over
al denk ik dat de bouw er ook niet veel voor onder zal doen

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 20-03-2007 19:30 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

nomad85 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:17:
waarom is leica eigenlijk zo fel begeert? Ik weet dat ze scherpe lenzen hebben enzo, maar is dat het enige of zijn de body's ook nog geweldig in iets?
Die bodies zijn vooral geweldig in 1 ding: overleven.

Ik meen me te herinneren dat Leica in z'n museum 1 heel erg bijzondere camera heeft, een Leica M (dacht een M3) die boven de Sahara uit een vliegtuig was gevallen. Maanden later werd 'ie teruggevonden, letterlijk en volledig gezandstraald. Maar na schoongemaakt te zijn bleek 'ie mechanisch nog volledig intact en operationeel te zijn.
Dat doen niet veel merken hun na... ;)

Bovendien heeft Leica, samen met een paar andere merken als Contax en Rollei, aan de bakermat gestaan van de kleinbeeld fotografie. Naast bouwer van kwalitatief fantastische camera's is 't ook gewoon een ikoon.

Verwijderd

Ja, maar de M8 wil je niet hebben, bij Leica zijn ze "vergeten" een fatsoenlijk IR filter in te bouwen.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Stomme vraag misschien, ik heb ook twee pola's en ik heb af en toe toch wel moeite om de juiste setting te vinden. Is er een trucje voor, ik heb wel eens Hama pola's (:X) gezien die een 'pootje' hadden die je dan richting de zon moest draaien. Ik kan zelf wel een stipje oid op de rand zetten, maar hoe vind ik de juiste positie?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:14

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Is er een trucje voor, ik heb wel eens Hama pola's (:X) gezien die een 'pootje' hadden die je dan richting de zon moest draaien. Ik kan zelf wel een stipje oid op de rand zetten, maar hoe vind ik de juiste positie?
Dat trucje geef je zelf al aan: dat 'pootje' of 'nokje' richt je naar de zon voor 'maximum resultaat' (lucht = zwart).
Je kunt het ook gewoon proberen: bij 'maximum resultaat' kijk je over de camera+lens en zie je welke markering op het pol-filter 'naar de zon' wijst (of het filter 180 graden draaien). Dat punt onthouden dus.
Dat 'maximale resultaat' haal je als de zon op 45 - 90 graden voor/naast je staat: niet als je de zon tegen/mee hebt.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22

breinonline

Are you afraid to be known?

PvH18 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:11:
[...]
Dat trucje geef je zelf al aan: dat 'pootje' of 'nokje' richt je naar de zon voor 'maximum resultaat' (lucht = zwart).
Ja, maar die heb ik niet. Ik heb een Cokin (P systeem) en een B+W pola. En die hebben dat dus niet.
Je kunt het ook gewoon proberen: bij 'maximum resultaat' kijk je over de camera+lens en zie je welke markering op het pol-filter 'naar de zon' wijst (of het filter 180 graden draaien). Dat punt onthouden dus.
Dat 'maximale resultaat' haal je als de zon op 45 - 90 graden voor/naast je staat: niet als je de zon tegen/mee hebt.
Ik twijfel dus steeds wanneer het effect het sterkst is. Maar een ander trucje dan proberen ken ik dus ook niet :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Kan je ze niet op je tft mikken en kijken wanneer je het minst/zwart ziet? Dan weet je in ieder geval de richting/as. Kan me vergissen, maar misschien het proberen waard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:59:
Ja, maar de M8 wil je niet hebben, bij Leica zijn ze "vergeten" een fatsoenlijk IR filter in te bouwen.
Tikkie overdreven. Als Michael Reichmann in z'n Luminous Landscape review slechts op 2 van de 500 foto's een beetje magenta cast waarneemt, valt 't denk ik enorm mee.
Houd er wel rekening mee dat Leica gebruikers veelal professionals zijn, en dat die IR filter beperking de gemiddelde doorgewinterde amateur niet eens zou zijn opgevallen.

Overigens heeft Leica dit probleempje vorig jaar al tijdelijk "opgelost" door iedere M8 bezitter gratis te voorzien van 2 IR-filters voor op je lenzen. Da's natuurlijk geen echte oplossing, maar wel een prima reactie op een probleempje dat veel te veel is opgeblazen.

En als je die review van Reichmann leest, wil je die M8 echt wel hebben, ook al zitten er nadelen aan die camera... 8)

Quote van Leica:
During the development of the LEICA M8, we made important design choices to insure that the camera delivers the quality in images the Leica M System is known for. Keeping the protective glass cover on the sensor as thin as possible on the one hand has the benefit of allowing the full potential of Leica lenses on the LEICA M8 to be utilized with respect to their sharpness and contrast rendition, but it also absorbs less of the infrared light. In everyday photographical use the resulting above-average sensitivity for infrared light may lead to a faulty color rendition, especially in the case of synthetic fabrics which - depending on the ambient light - cannot be rendered fully black but only with a slight magenta offset.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 23:53 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

BasieP schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:17:
[...]

yup, en ik zie weinig verschil, maar dit kan ook komen doordat ik geen SLR heb, en dus in lowreso semi-zoeker ding kijk.

En hoe moet zoiets dan werken? (natuurkundig gezien) liniair pola snap ik, maar hoe ziet circulair er uit? en hoe gaat het licht daar doorheen?
Bij voorbaat excuses voor de kick maar dit is iets waar wel meer mensen tegenaan zullen lopen - dus speciaal voor de search een nog niet gegeven antwoord:
-> Als je het effect van een pola-filter wilt beoordelen op de preview op het LCD van je camera moet je terwijl je aan het filter draait de ontspanknop half ingedrukt houden. Doe je dat niet dan zal de camera de belichting aanpassen naarmate je meer licht tegenhoudt met je filter en het wordt dan erg lastig het verschil te beoordelen.

Dus:
• Kijk op LCD (op achterkant of in sommige camera's in de zoeker);
• Houd ontspanknop half ingedrukt;
• Draai aan filter; als bv. de lucht het donkerst is heeft je filter maximaal effect. Je zult moeten leren of je dat in alle situaties wenselijk vindt;
Laat de ontspanknop weer los, en druk opnieuw af (zodat je camera een nieuwe lichtmeting doet).

Zo heb ik met mijn oude Canon G3 erg goede foto's weten te maken. Dit werkt als je toch al naar een LCD zit te staren m.i. prettiger dan het kijken waar de witte stip op je filter zit en die naar de zon te draaien.

Oh, en voor alle duidelijkheid: dit gaat alleen op voor compact camera's met filtermogelijkheden, bij een SLR kijk je uiteraard gewoon door de lens.

Zoef

Pagina: 1