This message was sent on 100% recyclable electrons.
Heb je wel eens door de zoeker gekeken terwijl je dat deed?
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
yup, en ik zie weinig verschil, maar dit kan ook komen doordat ik geen SLR heb, en dus in lowreso semi-zoeker ding kijk.wolkje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:07:
[...]
Heb je wel eens door de zoeker gekeken terwijl je dat deed?
En hoe moet zoiets dan werken? (natuurkundig gezien) liniair pola snap ik, maar hoe ziet circulair er uit? en hoe gaat het licht daar doorheen?
[ Voor 19% gewijzigd door BasieP op 20-03-2007 09:18 ]
scheelt stroom, en zorgt voor minder reflecties bij donkere ruimtes, verder geeft het net een beetje meer steun..Quadropluxor schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:30:
Ehm, als je geen slr hebt heeft het toch weinig nut om door de zoeker te kijken? Op het LCD-scherm zou je wel verschil moeten zien volgens mij.
maakt dus opzich wel uit (al hoef je het idd niet te doen om de hoge kwaliteit beeld)
En een circulair filter is op zich gewoon hetzelfde als een lineair maar heeft een extra laag erbij. Je zou inderdaad denken dat een circulair filter ook circulaire tralies heeft maar dat is niet zo, want dan zou het filter inderdaad geen nut hebben
There are two types of polarizing filters. A linear polarizer filter transmits one of two states of linearly polarized light. A circular polarizer similar selects a linear state but then converts it to circularly polarized light, by adding a second birefringent layer (typically a quarter-wave plate) to the filter after the linear polarizer. The metering and auto-focus sensors in certain cameras, including virtually all SLRs, will not work properly with linear polarizers, both because of the mirror and because of the beam-splitters used to split off the light for focusing and metering. Circular polarizers will work with all types of cameras.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Als je geen SLR hebt en door de zoeker kijkt, kijk je niet door de lens en dus niet door het filter, ergo, logisch dat je geen verschil merktBasieP schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:33:
[...]
scheelt stroom, en zorgt voor minder reflecties bij donkere ruimtes, verder geeft het net een beetje meer steun..
maakt dus opzich wel uit (al hoef je het idd niet te doen om de hoge kwaliteit beeld)
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
{signature}
Wat een onzin, ik heb ook geen SLR maar als ik door de zoeker kijk kijk ik toch echt door de lens hoor...Hankey schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:35:
[...]
Als je geen SLR hebt en door de zoeker kijkt, kijk je niet door de lens en dus niet door het filter, ergo, logisch dat je geen verschil merkt...
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl
volgens mij heeft hij wel gelijk, een slr is niet hetzelfde als een camera waar je de lenzen bij kan verwisselen, slr is niet meer dan: single lens reflex...kortom, je hebt maar 1 lens waar je door heen kijkt, je zoeker gaat dus door de lens.DUTCHSPiRiT schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:37:
[...]
Wat een onzin, ik heb ook geen SLR maar als ik door de zoeker kijk kijk ik toch echt door de lens hoor...
Bij de meeste non-SLR camera's is de zoeker een apart raampje dat zich naast de lens bevindt. Je kan idd. ook een LCD zoeker hebben (ala een videocamera), maar dan zou je dus verschil moeten zien lijkt me...DUTCHSPiRiT schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:37:
[...]
Wat een onzin, ik heb ook geen SLR maar als ik door de zoeker kijk kijk ik toch echt door de lens hoor...
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
er zijn 3 soorten zoekersnomad85 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:41:
[...]
volgens mij heeft hij wel gelijk, een slr is niet hetzelfde als een camera waar je de lenzen bij kan verwisselen, slr is niet meer dan: single lens reflex...kortom, je hebt maar 1 lens waar je door heen kijkt, je zoeker gaat dus door de lens.
• de zoekers die een appart glaasje hebben (el-cheapo cams) deze willen we niet, en hierbij kan je beter niet door de zoeker kijken, want het beeld is anders dan wat je uiteindelijk fotografeerd
• de bijna-slr. Hierbij kijk je wel door dezelfde lens, maar wordt uit de sensor de informatie gelezen, en op een klein mini-schermpje getoont in je zoeker (deze heb ik dus)
• SLR, waarbij je dmv een spiegel door je lens kijkt, en er geen electronica aan te pas komt (dat is het beste)
dankuwolkje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:34:
Hoeveel verschil je ziet hangt af van de situatie natuurlijkProbeer het als de zon eens goed schijnt maar eens met wat reflecties op auto's. Je zult dan zien dat de reflecties in 2 bepaalde (180 graden t.o.v. elkaar) standen minimaal zijn
En een circulair filter is op zich gewoon hetzelfde als een lineair maar heeft een extra laag erbij. Je zou inderdaad denken dat een circulair filter ook circulaire tralies heeft maar dat is niet zou, want dan zou het filter inderdaad geen nut hebbenVraag me niet exact wat die extra laag doet want dat is een nogal complex verhaal. Het heeft in elk geval te maken met het splitsen van de hoeveelheid licht in zowel het filter als de spiegel in de camera zelf.
dat is precies wat ik wou weten
90 graden.wolkje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:34:
Je zult dan zien dat de reflecties in 2 bepaalde (180 graden t.o.v. elkaar) standen minimaal zijn
{signature}
Hehe dat zou best kunnen, die 180 graden was een instinctief gokje van mij. Maar 90 graden zou betekenen dat er dus 4 posities zijn waarin het filter precies hetzelfde effect geeft (bijvoorbeeld minimale reflecties) of niet? Let op, ik had het niet over de 2 uiterst verschillende posities van het filter hé.Voutloos schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:02:
[...]
90 graden.Met 180 graden bewegen ze in hetzelfde vlak.
Kun je het misschien nog iets meer uitleggen?
Stel, je wil de lichtstralen welke in het verticale vlak trillen wegfilteren, dan draai je zo dat je tralies horizontaal zitten. En er zijn 2 standen in een rondje van 360 graden waarbij dat zo is.
[ Voor 29% gewijzigd door Voutloos op 20-03-2007 10:19 ]
{signature}
Dank je. Dan werkt het wel zoals ik dacht en dan is 180 graden inderdaad de hoek die 2 dezelfde effecten geeft. Voutloos begreep mij blijkbaar verkeerd
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik zei het misschien ook niet erg duidelijkVoutloos schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:30:
O, bedoelde je het zo. Ja, dan bedoelen we hetzelfde.
abrakadaver schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:01:
hou gewoon dat ding voor je oog en draaien maar....
Ten eerste, die reactie is al gegeven. En ten tweede, dat was zijn vraag niet.
[ Voor 33% gewijzigd door Cloud op 20-03-2007 12:17 ]

Een kleine virtualisatie van wat er hierboven gezegd wordt dus
je ziet het niet als je naar de zon (of er vanaf) fotografeert, het effect is dan minimaal. Wanneer je in een hoek van 90 graden (horizontaal) met de zon fotografeert is het het sterkste.Mythrill schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:36:
Ik heb ook wel eens het zelfde probleem als de TS. Met het fotograferen van een mooie zonsondergang bijvoorbeeld is het (voor mij) vaak knap lastig te zien. (ik heb een dslr)
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
*kuch*BasieP schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:57:
• de zoekers die een appart glaasje hebben (el-cheapo cams) deze willen we niet, en hierbij kan je beter niet door de zoeker kijken, want het beeld is anders dan wat je uiteindelijk fotografeerd

Leica M8. Niks 'el-cheapo' aan, en die wil ik echt wel! Alleen is 'ie niet te betalen, zoals 't echte Leica's betaamt...
De vormgeving heb ik het over
al denk ik dat de bouw er ook niet veel voor onder zal doen
[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 20-03-2007 19:30 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Die bodies zijn vooral geweldig in 1 ding: overleven.nomad85 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:17:
waarom is leica eigenlijk zo fel begeert? Ik weet dat ze scherpe lenzen hebben enzo, maar is dat het enige of zijn de body's ook nog geweldig in iets?
Ik meen me te herinneren dat Leica in z'n museum 1 heel erg bijzondere camera heeft, een Leica M (dacht een M3) die boven de Sahara uit een vliegtuig was gevallen. Maanden later werd 'ie teruggevonden, letterlijk en volledig gezandstraald. Maar na schoongemaakt te zijn bleek 'ie mechanisch nog volledig intact en operationeel te zijn.
Dat doen niet veel merken hun na...
Bovendien heeft Leica, samen met een paar andere merken als Contax en Rollei, aan de bakermat gestaan van de kleinbeeld fotografie. Naast bouwer van kwalitatief fantastische camera's is 't ook gewoon een ikoon.
Verwijderd
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dat trucje geef je zelf al aan: dat 'pootje' of 'nokje' richt je naar de zon voor 'maximum resultaat' (lucht = zwart).Is er een trucje voor, ik heb wel eens Hama pola's () gezien die een 'pootje' hadden die je dan richting de zon moest draaien. Ik kan zelf wel een stipje oid op de rand zetten, maar hoe vind ik de juiste positie?
Je kunt het ook gewoon proberen: bij 'maximum resultaat' kijk je over de camera+lens en zie je welke markering op het pol-filter 'naar de zon' wijst (of het filter 180 graden draaien). Dat punt onthouden dus.
Dat 'maximale resultaat' haal je als de zon op 45 - 90 graden voor/naast je staat: niet als je de zon tegen/mee hebt.
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Ja, maar die heb ik niet. Ik heb een Cokin (P systeem) en een B+W pola. En die hebben dat dus niet.PvH18 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:11:
[...]
Dat trucje geef je zelf al aan: dat 'pootje' of 'nokje' richt je naar de zon voor 'maximum resultaat' (lucht = zwart).
Ik twijfel dus steeds wanneer het effect het sterkst is. Maar een ander trucje dan proberen ken ik dus ook nietJe kunt het ook gewoon proberen: bij 'maximum resultaat' kijk je over de camera+lens en zie je welke markering op het pol-filter 'naar de zon' wijst (of het filter 180 graden draaien). Dat punt onthouden dus.
Dat 'maximale resultaat' haal je als de zon op 45 - 90 graden voor/naast je staat: niet als je de zon tegen/mee hebt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Tikkie overdreven. Als Michael Reichmann in z'n Luminous Landscape review slechts op 2 van de 500 foto's een beetje magenta cast waarneemt, valt 't denk ik enorm mee.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:59:
Ja, maar de M8 wil je niet hebben, bij Leica zijn ze "vergeten" een fatsoenlijk IR filter in te bouwen.
Houd er wel rekening mee dat Leica gebruikers veelal professionals zijn, en dat die IR filter beperking de gemiddelde doorgewinterde amateur niet eens zou zijn opgevallen.
Overigens heeft Leica dit probleempje vorig jaar al tijdelijk "opgelost" door iedere M8 bezitter gratis te voorzien van 2 IR-filters voor op je lenzen. Da's natuurlijk geen echte oplossing, maar wel een prima reactie op een probleempje dat veel te veel is opgeblazen.
En als je die review van Reichmann leest, wil je die M8 echt wel hebben, ook al zitten er nadelen aan die camera...
Quote van Leica:
During the development of the LEICA M8, we made important design choices to insure that the camera delivers the quality in images the Leica M System is known for. Keeping the protective glass cover on the sensor as thin as possible on the one hand has the benefit of allowing the full potential of Leica lenses on the LEICA M8 to be utilized with respect to their sharpness and contrast rendition, but it also absorbs less of the infrared light. In everyday photographical use the resulting above-average sensitivity for infrared light may lead to a faulty color rendition, especially in the case of synthetic fabrics which - depending on the ambient light - cannot be rendered fully black but only with a slight magenta offset.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 23:53 ]
Bij voorbaat excuses voor de kick maar dit is iets waar wel meer mensen tegenaan zullen lopen - dus speciaal voor de search een nog niet gegeven antwoord:BasieP schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:17:
[...]
yup, en ik zie weinig verschil, maar dit kan ook komen doordat ik geen SLR heb, en dus in lowreso semi-zoeker ding kijk.
En hoe moet zoiets dan werken? (natuurkundig gezien) liniair pola snap ik, maar hoe ziet circulair er uit? en hoe gaat het licht daar doorheen?
-> Als je het effect van een pola-filter wilt beoordelen op de preview op het LCD van je camera moet je terwijl je aan het filter draait de ontspanknop half ingedrukt houden. Doe je dat niet dan zal de camera de belichting aanpassen naarmate je meer licht tegenhoudt met je filter en het wordt dan erg lastig het verschil te beoordelen.
Dus:
• Kijk op LCD (op achterkant of in sommige camera's in de zoeker);
• Houd ontspanknop half ingedrukt;
• Draai aan filter; als bv. de lucht het donkerst is heeft je filter maximaal effect. Je zult moeten leren of je dat in alle situaties wenselijk vindt;
• Laat de ontspanknop weer los, en druk opnieuw af (zodat je camera een nieuwe lichtmeting doet).
Zo heb ik met mijn oude Canon G3 erg goede foto's weten te maken. Dit werkt als je toch al naar een LCD zit te staren m.i. prettiger dan het kijken waar de witte stip op je filter zit en die naar de zon te draaien.
Oh, en voor alle duidelijkheid: dit gaat alleen op voor compact camera's met filtermogelijkheden, bij een SLR kijk je uiteraard gewoon door de lens.
Zoef