Cardreader ivm Vista ReadyBoost

Pagina: 1
Acties:
  • 1.871 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
Na wat rondzoeken op de forums en niet echt tevinden wat ik zocht, besloot ik dan maar eens een topicje te starten.

Ik ben van plan Vista aan te schaffen en deftig gebruik te maken van ReadyBoost dmv een Highspeed (x66 of hoger) SD card van 4 of 8 GB die permanent in de cardreader zou zitten. Nu heb ik wel al wat rondgezocht en heb gemerkt dat veel cardreaders echter de 4GB en hoger modellen niet altijd ondersteunen. Nu vraag ik jullie of jullie een cardreader kennen die:

-4GB en hoger modellen kan lezen (moet niet alleen SD zijn, mag zo'n multireader zijn)
-in een 3.5 of 5.2" bay past
-Interne aansluiting voor mobo USB headers gebruikt (geen extern kabeltje geklooi)
-USB 2.0 is
-Hoge doorvoerrate (tegen de 20 MB/sec of hoger ofzo)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hoeveel RAM heb je?

Vanaaf 2 gig maakt readyboost echt niets meer uit.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DarkJack
2GB RAM, daarmee dat ik een 4GB of 8GB model wil gebruiken (volgens de help eromtrend wordt 2-3x je RAM groote aangeraden).

toch zou ik het nog graag gebruiken, want als ik het goed begrijp wordt readyboost ook gebruikt om programmas sneller op te starten en toch wat minder read/writes naar je HD te hebben.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

DarkJack schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 08:55:
2GB RAM, daarmee dat ik een 4GB of 8GB model wil gebruiken (volgens de help eromtrend wordt 2-3x je RAM groote aangeraden).

toch zou ik het nog graag gebruiken, want als ik het goed begrijp wordt readyboost ook gebruikt om programmas sneller op te starten en toch wat minder read/writes naar je HD te hebben.
Readyboost (en daarmee het kaartje) wordt gebruikt omdat het zo snel zoekt! (< .1 ms), de harde shijf zit rond de 7++.

Maar qua sustained stranfer rate is een harde schijf nog altijd veel sneller.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• DarkJack
wel om wiki te quoten:
Using ReadyBoost-capable flash memory devices for caching allows Windows Vista to service random disk reads with performance that is typically 80-100 times faster than random reads from traditional hard drives. This caching is applied to all disk content, not just the page file or system DLLs. Flash devices are typically slower than the hard drive for sequential I/O, so to maximize performance, ReadyBoost includes logic to recognize large, sequential read requests and then allows these requests to be serviced by the hard drive.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:11

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

gezien het geheugen caching van vista, maakt readyboost met 2gig+ ram geen moer meer uit..
i should know :P heb het getest.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• DarkJack
allright allright fine :P maar tch zou ik graag nog zo'n cardreader kennen, al is het gewoon maar om zulke grote SD cards te kunnen lezen, en om readyboost te kunnen gebruiken om men andere, oudere PC die nog geen gig ram heeft.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Voor iedereen die ligt te roepen dat readyboost niks uitmaakt bij 2Gb en hoger:

Situatie: Server (Core Solo T1200, 2Gb ram, 40gig sata, Vista Ultimate, etc).

Gebruik deze vooral voor 24/7 Newsleecher gebruik, welke bestanden wegschrijft op een 4TB raid-6. Echter heeft Newsleecher z'n cache/temp op de C: schijf waardoor die behoorlijk gebruikt wordt tijdens downloaden. Voor de flauwekul een 256mb ram USB stick geprobeerd als readyboost en de harddisk activiteit is weg...!! De USB stick wordt constant gebruikt (zit een ledje op).

M.a.w. het heeft wel degelijk nut omdat het niet alleen (in sommige situatie) snelheidswinst opleverd maar ook omdat bepaalde activiteiten verplaatst worden. Ik heb liever dat de USB stick "verbruikt" wordt dan dat die hardeschijf constant belast wordt.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

@Dukey, je OS zou een grotere buffer moeten gebruiken, en pas eens per 30 seconde syncen oid. Sowieso is het vreemd dat dat programma (NewsLeecher) de cache niet in RAM kan of wilt plaatsen.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Zodra je 2 Hd's gebruikt werkt het niet. Een HD is zo veel sneller als een Flash drive. Zelfs die Readyboost dingen die vaak 2x zo snel zijn als een gewone stick zijn nog langzamer.

Dus heeft alleen nut als je maar 1 trage hd in je pc hebt. Die 40 GB die jij daar hebt is waarschijnlijk super traag vergeleken met een moderne 300 GB HD. Ik denk dat die wel 2x zo snel zijn. Dus als je er dan twee hebt ben je veel sneller. Zelf heb ik 2x raid 0. Een voor windows en de swapfile en een voor me data. 10x sneller dan readyboost. Ook duurder maar dat heb ik er voor over aangezien de HD het traagst onderdeel van een PC is.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 20-03-2007 11:06 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:05:
Zodra je 2 Hd's gebruikt werkt het niet. Een HD is zo veel sneller als een Flash drive. Zelfs die Readyboost dingen die vaak 2x zo snel zijn als een gewone stick zijn nog langzamer.
Voor zover ik begrepen heb is ReadyBoost voornamelijk bedoeld om niet-sequentiele I/O mee te accelereren, en daarbij is flash tot zo'n 100 keer sneller dan hardeschijven.

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:09:
[...]

Voor zover ik begrepen heb is ReadyBoost voornamelijk bedoeld om niet-sequentiele I/O mee te accelereren, en daarbij is flash tot zo'n 100 keer sneller dan hardeschijven.
Volgens mij ging het om de swapfile. En was random read/write heel belangrijk. En wat ik aan tests heb kunnen doen op wat USB stiks was mijn Notebook HD van 5400 RPM nog 3-4x sneller. En dat was dan wel een van de snellere USB sticks. Dus het viel mij vies tegen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:14:
[...]

Volgens mij ging het om de swapfile. En was random read/write heel belangrijk. En wat ik aan tests heb kunnen doen op wat USB stiks was mijn Notebook HD van 5400 RPM nog 3-4x sneller. En dat was dan wel een van de snellere USB sticks. Dus het viel mij vies tegen.
Ik denk dat je dan toch een slechte USB stick hebt gehad. Wat voor tests heb je gedraaid?

Misschien was die USB stick wel geoptimaliseerd op sequentiele I/O en niet voor random I/O. Ik heb hier ook een stick die sequentieel redelijk snel is maar qua random I/O het laat afweten. Een veel oudere stick scoort vele malen hoger.

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat je dan toch een slechte USB stick hebt gehad. Wat voor tests heb je gedraaid?

Misschien was die USB stick wel geoptimaliseerd op sequentiele I/O en niet voor random I/O. Ik heb hier ook een stick die sequentieel redelijk snel is maar qua random I/O het laat afweten. Een veel oudere stick scoort vele malen hoger.
Een mooie HD test. Zoals ATTO en HD Tach. Die testen veel random read / Write. Het was een Corsair Flash Voyager. Jammer genoeg niet de GT die is namelijk net uit en klaar voor readyboost. Ik vergelijk het dus echt met een HD. Ik heb ook nog een SD kaartje getest maar die was nog veel en veel trager dan de Stick. Die stick haalde teminste nog 13 mb/s write en 26 read. Microsoft heeft zelf aan gegeven dat Random I/O heel belangrijk was voor readyboost. Daarom heb je ook dat Readyboost ready. Dat geeft aan dat die sticks aan de minimum snelheid van microsoft voldoen. En die Voyager die ik heb doet dat niet. De GT wel maar die is 2x zo snel en nog wat andere tweaks.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 20-03-2007 12:27 ]

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:26:
[...]

Een mooie HD test. Zoals ATTO en HD Tach. Die testen veel random read / Write.
You've got to be kidding. :X

Een benchmark die wel goed is bijvoorbeeld SiSoft Sandra removable disk benchmark. Die test dus wel non-sequentiele I/O, in tegenstelling tot Atto en HD tach (twee van de slechtste utilities in mijn ogen, maargoed).

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41
Snakiej schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 08:59:
[...]

Readyboost (en daarmee het kaartje) wordt gebruikt omdat het zo snel zoekt! (< .1 ms), de harde shijf zit rond de 7++.

Maar qua sustained stranfer rate is een harde schijf nog altijd veel sneller.
Een USB stick hoeft niet even snel te zijn als een harddisk, mits het om kleine bestanden gaat. Een gemiddeld HD heeft een accesstime van 10ms, een USB stick is verwaarloosbaar. In die 10ms heeft een USB stick met een sustained read vam 20mb/s al 200kb weggestuurd. Dus voor alle bestanden kleiner dan die 200kb is de USB stick (theoretisch) sneller.

(Even los van het feit dat een USB stick een hogere CPU load heeft, een HD een aantal mb cache heeft en waarschijnlijk nog 100 andere variabelen.)

• DarkJack
hmm, ReadyBost ready flash opslag, nog niet van gehoord, is er soms geen lijst beschikbaar van di dingen?

En hoewel het een leuke discussie is over transferrates enzo, heb ik nog altijd geen antwoord op mijn vraag...

• DaCoTa
Kun je niet beter gewoon een USB stick van 2GB kopen? Denk dat die prijstechnisch een stuk voordeliger zijn. De 4GB modellen komen nu pas net in swung en vraag me af of een verdubbeling van flash geheugen nog effect heeft, als je zegt dat met 256kb al je geratel al weg is.

En kun je meerdere sticks voor ReadyBoost gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door DaCoTa op 20-03-2007 13:50 ]

• DarkJack
DaCoTa schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:50:
Kun je niet beter gewoon een USB stick van 2GB kopen? Denk dat die prijstechnisch een stuk voordeliger zijn. De 4GB modellen komen nu pas net in swung en vraag me af of een verdubbeling van flash geheugen nog effect heeft, als je zegt dat met 256kb al je geratel al weg is.

En kun je meerdere sticks voor ReadyBoost gebruiken?
Nee, huidige versie van ReadyBoost laat maar toe om 1 flash device als ReadyBoost drive te gebruiken.

Hmm, een USB stick is mss mogelijk, maar ziet er nogal lelijk uit om er maar leuk te hangen bengelen aan je PC, zelfs al is et achteraan.

• DaCoTa
DarkJack schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:31:
[...]
Nee, huidige versie van ReadyBoost laat maar toe om 1 flash device als ReadyBoost drive te gebruiken.

Hmm, een USB stick is mss mogelijk, maar ziet er nogal lelijk uit om er maar leuk te hangen bengelen aan je PC, zelfs al is et achteraan.
Misschien kun je de stick met een gesloopte USB bracket ook wel kwijt aan de binnenkant van je kast.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Diversen/USB_Bracket.jpg
Connectors losschroeven en met cable ties ofzo vastmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door DaCoTa op 20-03-2007 16:36 ]

• DarkJack
DaCoTa schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:34:
[...]

Misschien kun je de stick met een gesloopte USB bracket ook wel kwijt aan de binnenkant van je kast.

Zoiets dus:
[afbeelding]
Connectors losschroeven en met cable ties ofzo vastmaken.
now that's a good idea, heb nog zo'n bracket van mijn mobo (denk ik), ff de goeie ouwe schoevendraaier bovenhalen. Enig goed advies over USB stick (ik hoorde Corsair hier al vallen)

• DaCoTa
DarkJack schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:42:
[...]
now that's a good idea, heb nog zo'n bracket van mijn mobo (denk ik), ff de goeie ouwe schoevendraaier bovenhalen. Enig goed advies over USB stick (ik hoorde Corsair hier al vallen)
[Vista] USB Sticks en ReadyBoost info

Verwijderd

DarkJack schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 08:36:
Na wat rondzoeken op de forums en niet echt tevinden wat ik zocht, besloot ik dan maar eens een topicje te starten.

Ik ben van plan Vista aan te schaffen en deftig gebruik te maken van ReadyBoost dmv een Highspeed (x66 of hoger) SD card van 4 of 8 GB die permanent in de cardreader zou zitten. Nu heb ik wel al wat rondgezocht en heb gemerkt dat veel cardreaders echter de 4GB en hoger modellen niet altijd ondersteunen. Nu vraag ik jullie of jullie een cardreader kennen die:

-4GB en hoger modellen kan lezen (moet niet alleen SD zijn, mag zo'n multireader zijn)
-in een 3.5 of 5.2" bay past
-Interne aansluiting voor mobo USB headers gebruikt (geen extern kabeltje geklooi)
-USB 2.0 is
-Hoge doorvoerrate (tegen de 20 MB/sec of hoger ofzo)
Je wil een SD-card gebruiken voor Readyboost?
Dat gaat niet, alleen USB sticks worden geaccepteerd.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Apacer HT203 schijnt de snelste te wezen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:07:
[...]

You've got to be kidding. :X

Een benchmark die wel goed is bijvoorbeeld SiSoft Sandra removable disk benchmark. Die test dus wel non-sequentiele I/O, in tegenstelling tot Atto en HD tach (twee van de slechtste utilities in mijn ogen, maargoed).
Ik moet ook geen test hebben die Speciaal voor Memorysticks is en waar die stick er dus beter uit komt. Ik wil een test die de stick vergelijkt met een echte Harddisk want daar gaat het om. Die Stick moet taken van de HD overnemen. Dus moet hij ook tegen dat soort tests kunnen. IMO is een 2e HD beter dan een readyboost Stick.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 22:44:
[...]

Je wil een SD-card gebruiken voor Readyboost?
Dat gaat niet, alleen USB sticks worden geaccepteerd.
Dat is echt onzin hoor, sorry. Bijna alle removable media kan je gebruiken voor readyboost, het werkt hier met de interne cardreader van m'n laptop, de externe USB2 reader en als ik een externe schijf aansluit kan ik het daar ook op aanzetten (ondanks dat dat geen zin heeft natuurlijk). Het werkt prima met geheugenkaartjes, mits ze snel genoeg zijn en de reader snel genoeg.

Verwijderd

Astennu schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:45:
Ik moet ook geen test hebben die Speciaal voor Memorysticks is en waar die stick er dus beter uit komt. Ik wil een test die de stick vergelijkt met een echte Harddisk want daar gaat het om. Die Stick moet taken van de HD overnemen. Dus moet hij ook tegen dat soort tests kunnen. IMO is een 2e HD beter dan een readyboost Stick.
Sorry maar volgens mij snap je het hele concept niet van ReadyBoost.

Bij ReadyBoost is het dus niet de bedoeling dat deze je HDD 'overneemt'; alleen taken waarin een hardeschijf relatief gezien enorm traag is; zoals niet-sequentiele I/O wat voorkomt bij swapping bijvoorbeeld. Daarin haalt een hardeschijf misschien 1,2MB/s terwijl flash geheugen 20MB/s doet, of nog extremere verschillen. Normaal wordt dit gemeten in IOps, oftwel I/O operaties per seconde.

De testen die jij draait, Atto en HDtune, testen enkel sequentiele performance; en afgezien dat die cijfers behoorlijk onbelangrijk zijn, heeft het ook totaal geen relevantie met ReadyBoost; die juist niet-sequentiele performance probeert te verhogen door gebruik van solid state flashgeheugen; die geen toegangstijden van 8ms kent.

Serieus, lees je eerst eens in over de materie.

Verwijderd

Mentox schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 07:43:
Apacer HT203 schijnt de snelste te wezen.
Heb je een bron voorhanden?
Sick Nick schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:49:
[...]

Dat is echt onzin hoor, sorry. Bijna alle removable media kan je gebruiken voor readyboost, het werkt hier met de interne cardreader van m'n laptop, de externe USB2 reader en als ik een externe schijf aansluit kan ik het daar ook op aanzetten (ondanks dat dat geen zin heeft natuurlijk). Het werkt prima met geheugenkaartjes, mits ze snel genoeg zijn en de reader snel genoeg.
Sorry, had ik ergens gelezen en als waar aangenomen :X

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:40:
[...]

Heb je een bron voorhanden?

[...]

Sorry, had ik ergens gelezen en als waar aangenomen :X
Ik kan geen directe bron vinden. Ik zocht een maandje geleden een USB geheugen pen van 4GB om een virtuele machine op te slaan. Ik heb toen gezocht en gekeken welke de hoogste snelheden had en de HT203 kwam als snelste naar voren. Ik heb dit dus opgebouwt uit meerdere reviews.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Sick Nick schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:49:
[...]

Mijn HP notebook beschikt over een interne SD-card reader (Texas Instruments Secure Digital Host Controller). Hoe zou ik kunnen achterhalen of ze geschikt is voor ReadyBoost?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Een SD kaartje erin prikken en kijken of ie door de (korte) vista readyboost test heen komt? Als ie bij het inpluggen van een kaartje een eigen schijfletter krijgt zal ie het ongetwijfeld kunnen, dan is ie intern waarschijnlijk via USB aangesloten. Dat is bij mijn asus laptop ook, daar zit een ricoh card-reader in (SD/MS/MMC).

Verwijderd

Ja, als ik een SD kaart erin steek volgt inderdaad een extra schijfletter. Kies ik daarna voor ReadyBoost dan geeft Windows aan dat ze niet geschikt is. Kan ik ervan uitgaan dat met 'ze' wordt bedoeld de SD kaart (dus snellere variant nodig) of is dan nog steeds niet uitgesloten dat de interne reader een snelheid van USB 2.0 heeft?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Grote kans dat de interne reader niet snel genoeg is, de meeste SD kaartjes zijn wel snel genoeg. Zelfs een simpel 256MB sandisk SD kaartje (geen high speed/ultra/mega/super of wat dan ook, gewoon een standaard kaartje) is al snel genoeg hier.

Verwijderd

Sick Nick schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:09:
Grote kans dat de interne reader niet snel genoeg is, de meeste SD kaartjes zijn wel snel genoeg. Zelfs een simpel 256MB sandisk SD kaartje (geen high speed/ultra/mega/super of wat dan ook, gewoon een standaard kaartje) is al snel genoeg hier.
Dat ultra/mega/super slaat op sequentiele performance (maximale MB/s) en niet op niet-sequentiele performance. Ik heb hier een oud kaartje wat maar 5MB/s doet maar vele sneller is in niet-sequentiele performance dan een nieuw kaartje wat 14MB/s doet. Dus op die speedratings kun je niet echt afgaan.

Tip: doe eens de removable disk benchmark van SiSoftware Sandra, die is speciaal ontworpen om de niet-sequentiele performance van flash te testen en dus een uitstekende test om te zien of je kaartje 'snel genoeg' is voor ReadyBoost. http://www.sisoftware.co.uk
Pagina: 1