GF7600GS Silent - beeld valt weg

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
Dit is werkelijk waar het meest weirde probleem wat ik ooit heb meegemaakt:

-Gloednieuwe Asus GF7600GS Silent (AGP) aangeschaft, na inbouwen bleek het beeld na enige seconden weg te vallen zodra windows / linux in een hogere resolutie dan standaard console / DOS / 320x240 / 640x480 terecht komt (zodra de desktop staat zeg maar). Met een andere videokaart (ATI 8500LE) geen enkel probleem, dus mijn conclusie was al snel dat ik een 'maandagmorgen model' had.
-Vandaag teruggeweest naar de winkel, nieuwe meegekregen, wat denk je... Precies hetzelfde probleem weer!
-Tijdens het booten valt het beeld al een paar keer weg en komt dan weer terug, alsof de monitor moet re-syncen aan een veranderd outputsignaal van de graka.
-Nadat de desktop een tijdje staat (ondertussen meerdere keren heel even wegvallend) valt dan het beeld uiteindelijk helemaal weg en springt de monitor op standby.

Dit effect treedt op bij verschillende monitoren (dus de monitor is het niet), zowel onder XP, Ubuntu Dapper, Ubuntu Feisty als Ubuntu Edgy vanaf de live CD. Dus daarmee lijkt een driver probleem ook redelijk uitgesloten dacht ik...

Het rare is, dat als de monitor op standby is gesprongen en ik onder Ubuntu terug switch naar TTY1 (CTRL-ALT-F1), ik weer beeld heb. Zodra ik dan weer terug switch naar X (ALT-F7), dan heb ik ook daar weer een tijdje beeld :? Ook lijkt het beter te gaan naarmate de PC langer opgestart is (het probleem begint weer van voren af aan na een reboot).

Of zoiets ook onder windows zou werken weet ik niet, aangezien dit een feature is die niet in windows zit.

Getest op een Dell FP2000 TFT, aangesloten via DVI met een resolutie van 1600x1200 @ 60Hz.
Tevens getest op een NEC Multisync 1560NX TFT, ook aangesloten via DVI met een resolutie van 1024x768 @ 60Hz.

De 7600 heeft nog een losse 12V aansluiting en die is aangesloten (de driver klaagt hier ook over als deze er niet in zit).

Verder heb ik nog de voeding vervangen, ook dit maakt geen verschil.

Het enige wat ik nog niet getest heb is de 7600 in een ander systeem proberen, omdat ik momenteel even geen ander testsysteem heb hier.

Komt iemand dit probleem bekend voor? Tips? :S

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welk moederbord/processor & voeding?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• iGadget
gambieter schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 01:17:
Welk moederbord/processor & voeding?
Moederbord: MSI K8N Neo2 (nForce 3 Ultra)
Processor: AMD64 3200+ s939
Voeding: Coolermaster iGreen RS-430-ASAA (430W)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zit er ook een d-Sub (VGA) aansluiting op die je kunt gebruiken om te testen? Het klinkt allemaal een beetje vreemd, al is die 8500LE wel een stuk lichtere kaart en dus niet de meest ideale test.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• iGadget
Goede tip, ga ik morgen eens naar kijken. Nu eerst naar bed, over 5 uurtjes gaat de wekker alweer. Thanks so far!

• iGadget
Heb nu m'n Dell 2000FP via VGA aangesloten (DVI afgekoppeld)...
VGA of DVI, voor het uitvallen maakt dit geen verschil. Nog andere dingen die ik zou kunnen proberen? :|

[update]
Het is opgelost. Heb het moederbord vervangen (kon gelukkig nog ergens hetzelfde type krijgen) en nu werkt alles vlekkeloos. Ik vermoed aan de hand van de symptomen die ik had, dat er of ergens een spanningsregulator liep te flippen af en toe, of dat er ergens rond het AGP slot een contactje niet helemaal lekker zat. Blijft raar de ATI 8500 geen problemen gaf, tenzij het zo'n delicaat defect was dat deze problemen pas bij AGP x8 optraden. In ieder geval geen dingen die mij simpel op te lossen lijken.
[/update]

[ Voor 61% gewijzigd door iGadget op 21-03-2007 11:33 ]

Pagina: 1