GRUB: booten van niet bios HD?

Pagina: 1
Acties:

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02 10:43
Het gaat over een compaq proliant 800, een beestje van 11 jaar oud. Die bak boot van cd, dus vandaag heb ik gentoo geinstalleerd op een IDE schijf. Tegen het einde van de installatie zette ik grub op de schijf, ik reboot en niks...
Plots bestond de schijf niet meer. Blijkt dat deze proliant geen 'IDE fixed disks' ondersteunt, toch niet op bios niveau, of hoe zeg je dat. Als het bios de schijf niet kent, dan grub ook niet, zo blijkt nu.

Wat is nu de eenvoudigste oplossing om toch een bootable systeem te creëren?

Ik heb:
een IDE schijf die in linux werkt
floppy station, bootable
cdrom station, bootable
scsi apparatuur, nog geen kabels en schijven aanwezig ;)

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het ligt niet zo zeer aan grub, maar meer aan het feit dat je bios grub niet van die IDE HD kan laden.

Het makkelijkst zal zijn om een bootfloppy (of desnoods een cd-rom) te maken die daarna verder van je HD boot.

• Bob
Wat voor bootfloppy? Eentje met grub er op heb ik geprobeerd, dan vindt grub de schijf niet.

• Xblast
  • Laatst online: 12-05-2025
Probeer eens helemaal heidens een windows bootfloppy te gebruiken :+

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dan vindt grub de schijf niet.
Als je met een Knoppix CD of een rescue floppy a la tomsrtbt boot dan zie je de HD wel? Ik neem aan van wel, omdat je gentoo er immers ook op hebt gekregen. Als je daar je schijf wel mee kan zien, dan heb je een floppy nodig waar niet alleen grub op staat, maar ook een kernel en dergelijk (net zoals die rescue flop).

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Linux heeft een "kexec"-functie. Daarmee start je een nieuwe kernel op en draag je alle hardware over aan die kernel. Die kernel kan een linux kernel, maar evengoed een windows kernel zijn. De oplossing is dus als volgt:

1. Maak een linux disketje met een minimale kernel die je schijf wel herkent + de kexec tool
2. Maak een scriptje waarin je je schijf mount, met kexec je nieuwe kernel laadt, je schijf terug unmount en kexec -execute uitvoert
3. Gebruikt dat scriptje als init

Ziezo, je hebt nu net de linux kernel als bootloader gebruikt. Prachtig toch, die flexibiliteit!

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Bob
Parasietje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:13:
Linux heeft een "kexec"-functie. Daarmee start je een nieuwe kernel op en draag je alle hardware over aan die kernel. Die kernel kan een linux kernel, maar evengoed een windows kernel zijn. De oplossing is dus als volgt:

1. Maak een linux disketje met een minimale kernel die je schijf wel herkent + de kexec tool
2. Maak een scriptje waarin je je schijf mount, met kexec je nieuwe kernel laadt, je schijf terug unmount en kexec -execute uitvoert
3. Gebruikt dat scriptje als init

Ziezo, je hebt nu net de linux kernel als bootloader gebruikt. Prachtig toch, die flexibiliteit!
Thx, dat lijkt mij de interessantste oplossing.
Pagina: 1