Twee gameports op hetzelfde systeem?

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:32
In verband met een pctje dat ik ombouw tot arcade kastje, wou ik hierop twee gameports gebruiken: eentje dat on-board op het moederbord zit, en eentje die op de geluidskaart zit. Nu lukt het me echter niet om ze beiden werkend te krijgen: ze worden wel allebei herkend, en Windows meldt geen conflicten, maar er is er maar één waarop een gamepad wordt gedetecteerd. Beide gameports werken zeker (heb ze afzonderlijk uitgetest).

Het zou me sterk lijken dat het niet mogelijk is om twee gameports tegelijk werkend te krijgen in een systeem, gezien er vroeger van die PCI uitbreidingskaartjes verkocht werden met twee gameports erop. Is er iemand die weet of het mogelijk is om ze beiden toch werkend te krijgen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij zit het probleem in het onboard geluidskaart versus (hardware) geluidskaart. Die 2 hebben namelijk altijd problemen met elkaar.
heb ze afzonderlijk uitgetest).
Met het onboard geluidskaart aan en je geluidskaart ook?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar slaat dat op :?

1) onboard is per definitie geen kaart!
2) het is perfect mogelijk om tegelijk meerdere kaarten te draaien of een of meerdere kaarten icm onboard audio. Dat heb ik zelf op 3 systemen werkend tbv Skype :z

Nu moet ik zeggen dat ik nooit twee gameports tegelijk gebruikt heb, dus kan daar weinig over melden, maar dat het iets met onboard geluid te maken zou hebben is onzin.

Wat me wel even te binnen schiet: gameports zijn stokoude hardware. Zou goed kunnen dat die dingen een non-PnP hardware address en/of IRQ hebben. Kijk even in BIOS of je het adres van de onboard gameport kunt wijzigen. Zou zowaar een address danwel IRQ conflict kunnen zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

offtopic:
onboard soundchip dan. Ik heb meegemaakt dat mijn systeem geen audio wou afspelen omdat de onboard 'sound' chip nog in de BIOS aanstond.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf heb onboard en een apparte geluidskaart. Geen enkel probleem mee. Onboard gebruik ik voor de skype headset terwijl de rest gewoon via de soundblaster gaat.

Maar goed, ontopic:
Voor wat ik me nog van gamepoorten herinner is 1 gamepoort dubbel aangesloten. Met een splitter kun je twee joysticks aansluiten op 1 poort. Dat was iig vroeger zo. In het dos tijdperk kon je helemaal geen twee losse gameports hebben. Geen idee hoe dat tegenwoordig is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:32
Outerspace schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:23:
Met het onboard geluidskaart aan en je geluidskaart ook?
Ik heb ze elk apart getest: de on-board gamepoort in het systeem zonder geluidskaart, en de poort op de pci geluidskaart in een ander systeem. Standaard staat trouwens de on-board geluidskaart uitgeschakeld in de BIOS, om conflicten te vermijden ( de on-board gameport blijft ondertussen wel enabled ).
dion_b schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:05:
Wat me wel even te binnen schiet: gameports zijn stokoude hardware. Zou goed kunnen dat die dingen een non-PnP hardware address en/of IRQ hebben. Kijk even in BIOS of je het adres van de onboard gameport kunt wijzigen. Zou zowaar een address danwel IRQ conflict kunnen zijn...
Met de adressen heb ik al wat zitten prutsen, en afhankelijk van de instellingen is óf de ene, óf de andere poort actief... IRQ aanpassen heb ik wel nog niet gedaan, zal dat eens proberen (hoewel ik mij nu wel afvraag of gameports überhaupt wel IRQ's gebruiken...)
Janoz schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:17:
Voor wat ik me nog van gamepoorten herinner is 1 gamepoort dubbel aangesloten. Met een splitter kun je twee joysticks aansluiten op 1 poort. Dat was iig vroeger zo. In het dos tijdperk kon je helemaal geen twee losse gameports hebben. Geen idee hoe dat tegenwoordig is.
Damn :/ Het zou wel spijtig zijn moest dat niet mogelijk zijn. Ik kan mijn twee gamepads (Gravis Gamepad Pro ;)) wel aansluiten op dezelfde gameport maar daar zijn nadelen aan verbonden: ofwel moet dat in digitale modus, maar sommige oude spellen kunnen daar niet mee overweg, ofwel op analoge wijze, maar dan heb ik weer knoppen te kort voor sommige games...

[ Voor 0% gewijzigd door BlueArchon op 20-03-2007 11:51 . Reden: typo... ]

Pagina: 1