[2003] COM poorten uit/aan via script*

Pagina: 1
Acties:

• IS128AE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Misschien kijk ik er overheen in het forum, maar kan niets hierover vinden.
De vraag: Is het mogelijk om met een script de COM poort(en) van een W2K3 machine uit en aan te schakelen.
Reden: Een server moet op een bepaalde tijd gaan inbellen en bestanden op een andere machine neerzetten en ophalen. Buiten die tijd om moet de compoort voor ISDN dus uit staan.
Iemand enig idee ?????????? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

[ Voor 6% gewijzigd door IS128AE op 19-03-2007 22:22 ]

ITIL sucks ;-)

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Volgens mij werkt ISDN dus niet met compoorten.
Een ISDN adapter in een computer wordt gezien als een netwerkkaart.
Wel kun je vaak software installeren die "virtuele" compoorten aanmaakt zodat je oude apps nog met ISDN kunnen werken.

Lijkt me ook dat je de compoorten niet hoeft te disablen maar dat je via een script best een inbelverbinding kunt initieren en daarna kunt afsluiten...

Kun je uitleggen hoe je moet inbellen (windows dialup verbinding ofzo) en of je dus b.v. een maximale inbeltijd hebt ofzo?

mookie

• IS128AE
Bedoeling is om een externe ISDN adapter aan de COM1 van de server te hangen.
Deze moet in gaan bellen naar een andere server (die remote zit en niet binnen ons netwerk hangt) om gegevens over te brengen en gegevens op te halen.
Daarna moet de poort weer 'gesloten' worden.
Het is dus maar even dat de COM1 beschikbaar moet zijn. Daarna niet meer. Dit om te voorkomen dat de verbinding open blijft staan (kwanta kosta 8) 8) ) of dat iemand remote gaat connecten op de server met alle gevolgen van dien (ik weet het , de kans is klein, maar het zal je maar net gebeuren 8)7 8)7 )

ITIL sucks ;-)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe ga je dat ding laten inbellen? Kan je niet gewoon 'rasdial' met de disconnect optie gebruiken? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

elevator schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:18:
Hoe ga je dat ding laten inbellen? Kan je niet gewoon 'rasdial' met de disconnect optie gebruiken? :)
Enige wat je natuurljk wel wil voorkomen is dat de ISDN als default link wordt gebruikt op het moment dat ie ingebeld zit.
Lijkt me een kwestie van je connectoid goed instellen en de boel inderdaad scripten.

Bovendien: rechtstreeks van modem naar modem bellen zonder een internetverbinding lijkt me sowieso al lastig op in te breken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 20-03-2007 20:11 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
IS128AE schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:49:
Bedoeling is om een externe ISDN adapter aan de COM1 van de server te hangen.
Deze moet in gaan bellen naar een andere server (die remote zit en niet binnen ons netwerk hangt) om gegevens over te brengen en gegevens op te halen.
Daarna moet de poort weer 'gesloten' worden.
Het is dus maar even dat de COM1 beschikbaar moet zijn. Daarna niet meer. Dit om te voorkomen dat de verbinding open blijft staan (kwanta kosta 8) 8) ) of dat iemand remote gaat connecten op de server met alle gevolgen van dien (ik weet het , de kans is klein, maar het zal je maar net gebeuren 8)7 8)7 )
Schitterend profi uitziende oplossing (ahem) die wel 100% werkt is gewoon een simpele gamma tijdklok aan de stroomvoorziening van het externe modem hangen.

Werkt heel mooi voor kleine bedrijfjes waarbij het gewoon moet werken. Wil je het beter doen dan moet je gewoon even kijken naar rasdial icm de mogelijkheden die er in het modem zelf zitten.

Blijf in ieder geval van je compoorten af. Dit is niet zonder reden niet meer direct aan te spreken sinds windows NT.

Verwijderd

Probeer eens Devcon.

bijv.
uitzetten COM-poorten:
devcon disable ACPI\PNP0501*

aanzetten
devcon ebnable ACPI\PNP0501*

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Prachtige technische oplossing, maar wel één met oogkleppen die de echte problemen niet oplost.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• nextware
  • Laatst online: 19:00
Kun je geen dial-on command ISDN modem/router ertussen plaatsen ?
Deze kun je dan ook instellen dat na een bepaalde tijd geen lijn activiteit de verbinding automatisch wordt verbroken.

Ik weet dat Draytek wel zulke modems/routers heeft.

• IS128AE
Hartelijk dank allemaal voor de reactie.
Devcon lijkt mij de beste oplossing (moet ik nog wel even testen uiteraard)

En ja, je kan natuurlijk wel via Internet een verbinding leggen, maar dat kan in dit geval (helaas) niet.
Gomez12 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:30:
[...]
...... Werkt heel mooi voor kleine bedrijfjes waarbij het gewoon moet werken. ....
Gomez12, als je eens wist tussen welke twee grote (internationale) bedrijven dit moet gaan draaien :X :X :X :X :X

Iedereen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor de reacties !!! Indien er nog meer ideën zijn, hou ik me aanbevolen.

ITIL sucks ;-)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

IS128AE schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:47:
Hartelijk dank allemaal voor de reactie.
Devcon lijkt mij de beste oplossing (moet ik nog wel even testen uiteraard)
En toen initialiseerde je poort niet goed en kan je je hele server rebooten.
Bye Bye SLA, hello incident.
En ja, je kan natuurlijk wel via Internet een verbinding leggen, maar dat kan in dit geval (helaas) niet.
Er is ook niemand die zegt dat je dat moet doen. We raden het zelfs af.
Gomez12, als je eens wist tussen welke twee grote (internationale) bedrijven dit moet gaan draaien
Nogmaals, wat is er mis met rasdial? helemaal niks, en al helemaal niet als je er CallerID tegenaan gooit zodat er geen andere nummers contact kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 21-03-2007 19:57 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je bang bent dat je modem opneemt, dan stop je toch gewoon je rras service? :P

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik bedenk me net dat dit soort bestandsuitwisselingen normaliter bij internationale bedrijven (zeker als ze beursgenoteerd zijn) eveneens aan SOX moeten voldoen, evenals de achterliggende processen.

Als bovenstaande abracadabra is voor je vrees ik het ergste bij de eerste audit die langskomt :P

• IS128AE
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 23:01:
Probeer eens Devcon.

bijv.
uitzetten COM-poorten:
devcon disable ACPI\PNP0501*

aanzetten
devcon ebnable ACPI\PNP0501*
Werkt PERFECT !!!!!
Hartelijk dank ! Wist van het bestaan hiervan niet af. Blij dat ik ook nog wat kan leren O-) O-)

ITIL sucks ;-)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

:X
Heb je deze "oplossing" wel gedocumenteerd?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
alt-92 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 19:19:
:X
Heb je deze "oplossing" wel gedocumenteerd?
Volgens mij geeft z'n signature het antwoord wel :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1