Moderate advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 12:25
Betreft het volgende topic:

nieuws: Muziekwinkel: klantenservice overspoeld met drm-klachten

Eerste post gaat over DRM, zoals het artikel en noemt dan even lossles, discussie gaat meteen over lossless tegenover gecomprimeerd --> IMHO off-topic, maar moet ik ze dat dan allemaal geven?

Vervolgens komt er weer een steekhoudende post, van Goldwing1973, die ook over DRM en het artikel gaat, krijgen we meteen een discussie over of downloaden wel of niet illegaal is in Nederland --> IMHO off-topic, maar moet ik ze dat dan allemaal geven?

Ik denk dat mijn probleem duidelijk is, er is een topic met 36 reacties waarvan er 2 direct over het artikel gaan, en 34 stuks neigen in ieder geval op z'n minst naar off-topic.

Hoe gaan we hier mee om?

En meteen nog even een vraagje aan een Pmod of nog zwaarder ;) --> Laatste post verwijst naar allofmp3. Wil niet weer een welles/nietes discussie over wat wel en niet legaal gezien wordt, volgens mij behoort deze reaguurder, Honey, een berichtje van jullie te ontvangen om de link te verwijderen, wanneer ik door Botoo goed ingelicht ben.

Belangrijkste is echter mijn eerste vraag (voor mij dan) hoe kan je zo'n topic nu op een juiste manier beoordelen.

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Daar liep ik ook al tegen aan. Heb er een paar op off-topic gezet te meer om dat je boven de start post waarde van 1 maar 3 punten kan geven. De verhouding komt dan al gauw scheef te liggen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Mja, als een discussie offtopic is maar toch inhoudelijk zinnige antwoorden oplevert denk ik niet dat we principieel alles op offtopic moeten gaan zetten. Betergezegd, in verband met de nesting denk ik dat een offtopic post met een interessante discussie tot gevolg best wel op +1 in plaats van 0 mag. Wel denk ik dat als je twijfelt tussen bijvoorbeeld 0 en 1 voor wat betreft de post los van de relatie met het artikel, dat het feit dat het offtopic is wel mag betekenen dat je hem op 0 kan zetten.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
ik had begrepen dat een 0 een bevestiging van de vorige moderatie is?? Dokter , help nou en maak het niet nog verwarrender ;) en ik vind persoonlijk de discussies : lossless vs.gecomprimeerd en downloaden legaal vs. illegaal, best interessant, maar ik denk dat ik er maar geen zoektermpje op los laat, aangezien ik anders de gehele T.net Database als result terugkrijg.

Dus mijn conclusie blijft dat er 2 reacties zijn die over het artikel gaan en ze worden beiden gevolgd door een discussie die off-topic is en hoe interessant ook, al honderden malen gevoerd op T.net (Doe er zelf ook wel eens aan mee, vraag maar aan Botoo ;) ) en die dus geen bijdrae leveren aan de kwaliteit van T.net.

Kom Doc, help ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Ik laat dat soort posts eigenlijk wel op +1 staan als ze daarop staan. Als de inhoud tenminste interessant is en maar beperkt off-topic is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Ik bedoel met 0 en +1 in dit geval de absolute eindscore, en niet de moderatie die je uitvoert :) . Volgens mij is met die interpretatie mijn post een stuk duidelijker? Ik heb teweinig van deze nieuws0ls gelezen om te bepalen of die discussie in een dergelijke mate een herhaling van zetten is dat hij niets of minder waard is. Overigens kan je denk ik sowieso wel opmerken dat als er binnen zo'n herhaling van zetten een nieuwe zet optreed, ook al is de discussie offtopic, deze reactie juist extra punten verdient.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19
Tsja, de discussie wordt ook wel een beetje uitgelokt door het artikel, waarin een oproep wordt gedaan tot:
een 'comeback' van het mp3-formaat
.

Vervolgens ontstaat er een discussie..... Op een zijspoor...... maar wel inhoudelijk. Ze neigen wellicht naar offtopic, maar aan de andere kant neigen ze ook naar ontopic. Er wordt immers impliciet gesuggereerd dat DRM-loze muziek MP3 formaat zou betekenen. De logisch wellicht niet helemaal terechte conclusie is dan dat er een pleidooi is om DRM-loze muziek in een lossy formaat aan te bieden....... En hoe erg dat is, is dan weer onderderwerp van discussie.

Voor mij geen reden om off-topic te modereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
Oke, maar als ik nu het volgende poneer:

Ik was in de veronderstelling dat de aanstelling van ons allen in de nieuwe vorm als bedoeling had dat de moderaties duidelijker en onpartijdiger zouden zijn en dat de kwaliteit van de zichtbare reacties op niveau 0 hoger zou worden.

Vind jij vanuit dat oogpunt dat de reacties inderdaad meerwaarde hebben? Ik kom als bezoeker op T.net, lees een artikel over DRm en kom vervolgens in een discussie over de voordelen van lossless ten opzichte van gecomprimeerde muziek.

Het is niet wat ik als gedachte achter deze nieuwe opzet had begrepen, maar misschien zit ik er inderdaad totaal naast, jij bent tenslotte de Dokter en ik maar een verpleegkundige ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:20
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met deze argumentatie niet anders als eens kan zijn.
Telkens als er een artikel geplaatst wordt over drm wordt er geleuterd over het downloaden van illegale muziek. De prijs die kunstmatig wordt hooggehouden en nu in dit topic inderdaad een volledig (in mijn ogen) niets toevoegende discussie over lossless.
Hoewel soms deze offtopic reacties wel mooie recties uitlokken m.i.
Ik denk dat dit een lastig parket is. De reacties behoren gewoon on-topic te zijn, toch?.

Op zich is het zeer interessant te zien dat enerzijds er een enorme kloof aan het onstaan is tussen voor en tegenstanders van DRM. Dat is de nieuwswaarde van het artikel (voor mij dan).

Niet of iemand wel of niet zou kopen, waar je wel drm vrije muziek kan krijgen of lossless (or whatever)

[ Voor 6% gewijzigd door hoeretoeter op 19-03-2007 16:52 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:34

botoo

💀 too old to die young

DivxLover schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:49:
En meteen nog even een vraagje aan een Pmod of nog zwaarder ;) --> Laatste post verwijst naar allofmp3. Wil niet weer een welles/nietes discussie over wat wel en niet legaal gezien wordt, volgens mij behoort deze reaguurder, Honey, een berichtje van jullie te ontvangen om de link te verwijderen, wanneer ik door Botoo goed ingelicht ben.
Je speelt 'm (terecht) op scherp DivxLover, AllofMP3.com is een mooi gat in de mazen van grensoverschrijdende wetgeving. Als je op de FrontPage zoekt naar AllofMP3.com dan is daar door (redactionele vrijheid) Tweakers al behoorlijk vaak aandacht aan besteed en lijkt het naar de nederlandse wetgeving iig geen pobleem te zijn om dat niet toe te staan.

Bijkomende voordeel van AllofMP3 boven de meeste andere aanbieders is dat zij volop in de belangstelling staan en er vanuit de nederlandse politiek blijkbaar niet structureel op gereageerd word.

Per saldo lijkt AllofMP3 één van de beruchte uitzonderingen op de regel binnen Tweakers.net.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik denk dat die discussie nog regelmatig gevoerd gaat worden. Wat de één off-topic vind, vind de ander weer on topic. De scheidslijn is nou eenmaal niet zwart of wit.
Maar om hele discussies op off-topic te modereren gaat (imho) wat ver: Als er inderdaad een discussie gevoerd wordt naar aanleiding van een artikel, kan die misschien wel (deels) off-topic zijn, maar is het blijkbaar toch interessant genoeg voor de lezers om erop te reageren.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DAT er uberhaupt nu een discussie komt over wat off-topic en on-topic is, is in ieder geval al een pluspunt. Dat lijkt toch het effect van onze grotere verantwoordelijkheid. :)

Voor een deel denk ik dat het vanzelf uitmiddeld. We zijn niet voor niets met 400. Dan krijg je vanzelf een indicatie van wat men off-topic vindt. (Zie je nu al wel een beetje gebeuren in de bewuste thread)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
Kan ik me op zich ook in vinden Pietervs, maar........;)

zoals ik al zei, de discussie illegaal/legaal downloaden, lossles/compressie, Windows/alternatief OS, Intel/AMD zijn allemaal discussies die al uitgebreid aan bod zijn geweest/komen/zullen blijven op T.net.
Om dan andere onderwerpen ook te laten verworden tot identieke discussies, dat vind ik zonde en zelfs getuigen van weinig respect voor de poster of auteur van het artikel in kwestie. Zeker ook aangezien juist in deze discussies erg vaak de fanboys aan het woord komen, die vanuit beide kampen met oogkleppen op door roeien en ruiten gaan. Laat die zich lekker uitleven in deze discussies wanneer het artikel hierover gaat en niet hun prive-oorlogje in andere topics uitvechten.

Just my two cents ;)

Edit: @ AHBdV; ik ben blij om te zien dat dit onderwerp inderdaad door velen wordt opgepikt, niet alleen in de thread die ik in de TS gooide, maar ook in een boel ander FP-artikelen van vandaag. Bemoedigend en een belofte voor de toekomst, maar ja, dat is dan natuurlijk vanuit mijn oogpunt gezien.
Ik ben in ieder geval blij dat we nu al zien dat wij onderling over dit soort zaken hier spreken, om zo tot een consensus te komen, ik denk dat de zwaardere jongens (en meisjes??) boven ons dit zeker als een aangename ontwikkeling zullen beschouwen....

[ Voor 26% gewijzigd door DivxLover op 19-03-2007 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
Volgens mij zijn de replies in dit topic nu redelijk op het peil waarop ze moeten zitten.

Afdwalen gebeurd momenteel in alle topics. Tweakers.net heeft het modereren niet voor niets nu een halt toegeroepen. De algehele kwaliteit van de website, en daar zijn de replies een onderdeel van, zorgen ervoor dat lezers terug blijven komen. Men probeerd de site zo open mogelijk te houden zodat iedereen zijn of haar mening kan uiten en het derhalve niet alleen geschikt te maken voor de absolute tweaker met alle kennis van automatisering. Op deze manier kan men de site runnen zonder abonnementsgeld te vragen. De hoeveelheid lezers zorgt immers voor reclameinkomsten. Als door foutieve moderaties lezers het niet meer interessant vinden om naar de website terug te keren -irritaties kan daar namelijk voor zorgen - dan zal het aantal lezers afnemen en dus ook de inkomsten.

Als de nu "aangestelde" moderators ervoor zorgen dat deze irritatie kan worden weggenomen of kan worden verkleind, wordt het voor iedereen leuker. Daarbij kunnen de lezers door de betere moderatie, (100% perfect zal het nooit worden) de interessante replies eruit pikken en zo sneller een volledig beeld krijgen van de in het topic en de replies gegeven informatie.

Ik vind de voorgenomen stap van Tweakers.net een verstandige. Uiteraard ben ik blij dat ik ook een frontpage moderator mag zijn. Laten "we" (de frontpage moderators) dat zorgvuldig gebruiken en zelf ook de regels met betrekking tot modereren in acht nemen. Dus: niet alles wat off-topic lijkt, hoeft off-topic te zijn.

Het specifieke hier aangehaalde topic gaat over DRM. DRM is in het leven geroepen om illegaal gebruik tegen te gaan. Opmerkingen over het wel of niet illegaal zijn van het downloaden van muziek (of films, of wellicht straks zelfs software) zijn dus niet volledig tegen te gaan, omdat ze wel degelijk verband houden met het onderwerp: DRM. Dat velen hierin weer te ver doordraven en er een "illegaal vs legaal" battle van maken en waarbij de voor- en tegenstanders van beide elkaar vaak zonder enige argumentatie naar beneden of omhoog modereren en wat kreten schreeuwen moet wel worden tegengegaan. In dergelijke topics zul je ook altijd de lossy vs lossless replies tegenkomen. Deze kunnen informatief zijn en houden verband met de kwaliteit van de aangeboden bestanden van on-line muziekwinkels. Ook hierbij moet per reply worden gekeken of het meerwaarde aan het topic bied of dat het achterwege kan blijven.

Volgens mij zal bij goed gebruik de kwaliteit van de moderaties en daarmee het niveaufilter voor replies op zeer korte termijn meetbaar zijn verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

DivxLover schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:25:
(...) Ik was in de veronderstelling dat de aanstelling van ons allen in de nieuwe vorm als bedoeling had dat de moderaties duidelijker en onpartijdiger zouden zijn en dat de kwaliteit van de zichtbare reacties op niveau 0 hoger zou worden.
Je weet dat 0 betekend dat een reactie bijvoorbeeld overbodig is :) ? +1 is het standaard niveau. Ik denk overigens dat het meer gaat over objectief modereren en daarmee de goede reacties ten opzichte van de slechte(re) reacties een hogere score bezorgen, dan om het verhogen van het niveau an sich.
Vind jij vanuit dat oogpunt dat de reacties inderdaad meerwaarde hebben? Ik kom als bezoeker op T.net, lees een artikel over DRm en kom vervolgens in een discussie over de voordelen van lossless ten opzichte van gecomprimeerde muziek.
Dat de discussie die losbarst niet zo veel te maken heeft met het artikel, wil natuurlijk niet zeggen dat hij geen meerwaarde kan hebben..
Het is niet wat ik als gedachte achter deze nieuwe opzet had begrepen, maar misschien zit ik er inderdaad totaal naast, jij bent tenslotte de Dokter en ik maar een verpleegkundige ;)
Ik neem aan dat je op mij doelt, maar ik heb op zich net zoveel te zeggen over modereren op de FP als jij. Pas als het gaat om bans, sancties, etcetera, naar aanleiding van reacties (of iets anders) of moderaties heb ik meer te vertellen ;) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 23:57
DivxLover schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:19:
zoals ik al zei, de discussie illegaal/legaal downloaden, lossles/compressie, Windows/alternatief OS, Intel/AMD zijn allemaal discussies die al uitgebreid aan bod zijn geweest/komen/zullen blijven op T.net.
Om dan andere onderwerpen ook te laten verworden tot identieke discussies, dat vind ik zonde en zelfs getuigen van weinig respect voor de poster of auteur van het artikel in kwestie. Zeker ook aangezien juist in deze discussies erg vaak de fanboys aan het woord komen, die vanuit beide kampen met oogkleppen op door roeien en ruiten gaan. Laat die zich lekker uitleven in deze discussies wanneer het artikel hierover gaat en niet hun prive-oorlogje in andere topics uitvechten.
OK, ook mijn centjes even in de bak doen:

Eigenlijk-offtopic discussies zoals bij dit artikel mod ik meestal niet naar beneden. Het feit dat 95% van de reageerders de discussie wil voeren, zal waarschijnlijk betekenen dat het merendeel van de lezers 'm zal wil willen lezen.

IMHO horen discussies die al zeventienhonderdendertig keer gevoerd zijn op +1. Dat is voor mij een waarde die zegt "dank je voor het meedoen, maar ik was niet erg onder de indruk". Een 0 betekent wat mij betreft "dat had je beter kunnen laten", wat ik niet eerlijk vind tegenover iemand die opzich goed aan een discussie meedoet. Een -1 natuurlijk helemaal niet, dat is "ga weg". :)

Maar dat was, geheel in stijl, misschien wat offtopic. :P
Pagina: 1