Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroringen in elektriciteit. Help!

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
In ons appartement, wat ik met 2 vrienden deel, hebben we sinds kort een probleem:

De stroom valt regelmatig uit in de kamer van mijn vriend; de stroom valt dan enkele malen binnen 1 minuut uit zonder verklaarbare oorzaak (Gevolg: computer valt 2x uit, stereo valt uti etc). In de rest van het huis knipperen/flikkeren de lampen als dit gebeurt. Echter valt nooit de aardlekschakelaar uit, en er brand geen stop door.

Wel hebben we 1 maand geleden een doorgebrande hoofdstop gehad.

Het gekke is dat de kamer van mijn buurman zegmaar, dezelfde wanddozen heeft als mij; het is een dun gipsmuurtje en de wandcontactdozen gaan er zegmaar doorheen met contacten aan beide kanten. Maar mijn kamer heeft geen last van de problemen die hij wel heeft, bij mij is tot op heden nog niks uitgevallen terwijl ik toch dezelfde contactdozen gebruik.

Onze beide kamers zitten trouwens op dezelfde groep in de meterkast!

Nieuwe info: We hadden net stereo en computer met verlengsnoer op stopcontact beneden in woonkamer (andere groep) aangesloten; binnen 5 minuten viel stereo weer 3x uit en computer volgde na enkele minuten. Nu hebben we ze gescheiden aangesloten; computer op woonkamer, en stereo in zijn eigen kamer en de stereo viel weer binnen 5 minuten enkele malen uit.

Mag je nu concluderen dat de stereo naar de klote is? En zou dit de oorzaak geweest kunnen zijn van het doorbranden van de hoofdstap.

Ik kan echt niks bedenken wat deze problemen veroorzaakt, en ze zijn ook niet reproduceerbaar dus na iedere wijziging is het maar afwachten of het nog optreedt.

Feit is dat we er pas sinds 3 maanden last van hebben.

Ps: Gloeilampen gaan bij ons in huis meestal nog geen half jaar mee, misschien dat dit nog wat extra info kan zijn die je een idee geeft wat het probleem kan zijn....

Wat we al gedaan hebben:
1. Andere stekkerdoos, zelfde stopcontact; vallen beide uit.
2. Beide op andere stekkerdoos en de aansluiting van deze stekkerdoos op 2 verschillende groepen (Groep A en Groep B noem ik ze): Vallen beide op ongever zelfde moment uit.
3. Alleen de stereo aansluiten op groep A (computer dus nergens op aansluiten; staat dus uit): Valt uit.
4. Alleen stereo aansluiten op groep B: valt uit.
5. Alleen computer op groep A en stereo niet aangesloten: computer valt uit.
6. Alleen computer op groep B en stereo niet aangesloten: computer valt uit.

Dus onafhankelijk van of het andere apparaat aangesloten is, en onafhankelijk van welke groep vallen deze 2 apparaten steeds binnen afzienbare tijd uit.

Net viel ook opeens mijn PC uit, dat is de eerste keer dat dat voorkwam (Stereo huisgenoot was uit het stopcontact, computer zat wel in het contact maar stond niet aan). Bij alle eerdere storingen bleef het beperkt tot mijn huisgenoot zijn kamer (die wel opdezelfde groep zit).

Verwijderd

Ik neem aan dat je een huisbaas hebt?
Hij hoort elektriciteits problemen op te lossen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Euh... hier had je toch al een topic over geopend
Onverklaarbaar elektrisch probleem. Help!?

Punctuality is the politeness of kings

• Pandemic
Ik had er al topic over ge-opend, maar daar werd mij dus aangeraden om het in dit subforum ook eens te proberen.

En over de huisbaas; hij is misschien wel verantwoordelijk maar zolang ik niet kan hardmaken dat het aan de "aanleg en constructie ligt" kan ik hem er natuurlijk niet op aanspreken.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Een vreemd verhaal... 8)7

Als de zekering er niet uit gaat, zou je denken dat het probleem niet aan jullie kant zit. (in ieder geval geen overbelasting van de groep). Heb je trouwens installatieautomaten, of smeltzekeringen in de meterkast?

Dat zijn apparatuur wel uitvalt, en jouwe niet, zou kunnen worden verklaard door dat zijn apparatuur daar nou eenmaal gevoeliger voor is. Al geprobeerd zijn stereo in jouw kamer aan te sluiten trouwens?

En die dipjes op de andere lampen in huis; hoe lang duren die? Een fractie van een seconde, of minuten lang? Zou je met een voltmeter kunnen meten hoe hoog de spanning is op dat moment?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Pandemic
Voltmeters hebben we niet helaas.

Verder duren die dipjes echt maar seconden; je ziet de lampen dan flikkeren.

Maar mijn apparatuur is inmiddels wel al 1x uitgevallen. Dat staat nogsteeds in schril contrast met de minimaal 5x dat zijn apparatuur vandaag uitviel maar toch ben ik er niet blij mee.

Betekent namelijk dat het nu ook mijn probleem is....

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Pandemic schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:12:
Maar mijn apparatuur is inmiddels wel al 1x uitgevallen. Dat staat nogsteeds in schril contrast met de minimaal 5x dat zijn apparatuur vandaag uitviel maar toch ben ik er niet blij mee.

Betekent namelijk dat het nu ook mijn probleem is....
...Of dat de spanning nu zo ver/lang was gedaald, dat jouw apparatuur het ook opgaf.

[ Voor 12% gewijzigd door Gwannoes op 19-03-2007 16:14 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Lees even de faq door svp. Cross-posting lijkt me niet de bedoeling (Onverklaarbaar elektrisch probleem. Help!) en ook is het niet de bedoeling om help! in de topic-titel te zetten

Misschien wat meer on-topic: Voor computers is het altijd aan te raden om deze aan een geaard stopcontact te hangen, dit kan veel (op het eerste gezicht) onverklaarbare problemen oplossen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:26 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Pandemic schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:00:
Ik had er al topic over ge-opend, maar daar werd mij dus aangeraden om het in dit subforum ook eens te proberen.
Dan is het wellicht beter om een modje te vragen hem te verplaatsen, want op deze manier raak je de nuttige tips uit je andere topic een beetje kwijt en ontstaan er twee verschillende discussies.
Overigens gaat dit over elektra en niet over elektronica :)

Punctuality is the politeness of kings

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Crossposting is idd niet de bedoeling; verder hoort installatietechniek, waar dit meer onder valt, meer in SG terecht.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.