iMac in draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoi,

ik zit met het volgende probleem. Ben bij iemand bezig geweest om het netwerk te installeren. Hij had drie (windows) laptops via een draadloos router (Sitecom wl-025) aan het internet hangen. Hij heeft nu een imac gehaald en een Airport Extreme (802.11n standaard). Het plan was om de Sitecom te vervangen door de Airport Extreme. De i-mac had ik na het instellen zo op internet. Een van de laptops (met XP-Professional) werkte ook goed op de Airport Extreme. Maar bij de twee andere laptops (XP Home) verscheen de SSID niet eens in het lijstje met beschikbare netwerken. Ik heb de veveiliging eraf gehaald (WEP), maar ze verschenen nog steeds niet. Het heeft ook niks met bereik te maken, want als ik de laptop naast de Airport hield vond ie 'm ook niet.
Toen dachten we om dan maar als noodoplossing de Sitecom terug te zetten. De drie laptops werkte toen weer ok met deze router. Alleen de imac had geen internet. Hij gaf wel aan dat ie verbonden was met het draadloos netwerk, maar kon niet verbinden met internet. Ook verscheen er geen entry in de log van de router waarin je kan zien welke pc's er een ip hebben gehad van de DHCP server.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Zijn dit bekende problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 22:47

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

AE op 802.11n gezet? Dat kan alleen de imac aan denk ik en de lapotops niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 23:54
Ik heb geen idee of dit bij jou ook het geval is, maar ik heb ook een dergelijk probleem gehad, dat sommige pc's een bepaald draadloos netwerk niet op konden komen (was ook niet zichtbaar). Wat bleek nou, de pc's waar het niet op werkte draaiden nog op Windows XP service pack 1. Na herinstall naar SP2 werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 06:25

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik had hier ook ergens op t forum gelezen dat sommige channels (12 en 13?) verboden zijn in andere landen, en daarom bij bepaalde hardware ook niet ondersteund worden. Misschien staat je Airport dus op zo'n channel, en kunnen die twee laptops dat hele kanaal gewoon niet bereiken. Het is vast mogelijk om het kanaal veranderen, probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Ik heb verder deAE niet op 802.11n gezet. Staat op de default waarde. Ik heb de instellingen via de Airport Assistent gedaan (wizard).

Alle xp-laptops hebben SP2 (staat op het tabje bij de systeeminstellingen). Het vreemde is dat één XP-laptop (PRO) wel gewoon kan verbinden en twee andere (HOME) niet.

Wat ook het geval is, is dat de laptop waar het wel werkt een notebookkaartje als wirelessadapter heeft en de andere twee zijn ingebouwd. En volgens mij zijn die twee ingebouwde de g-standaard en de losse adapter een b-standaard (even uit het hoofd). Zou het daar wat mee te maken kunnen hebben?

Ik ga denk ik even met een usb-adaptertje testen op de laptops met ingebouwde kaart (die schakel ik dan even uit).
Ik zal ook eens naar de kanaalinstellingen kijken.

Maar het zou wel gewoon moeten werken toch? Op Pro en Home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205470

Ik denk als je AE op n hebt gezet de andere pc's zonder n er niet op kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fZeroNewbie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08-2024

fZeroNewbie

believe the reggie(revo)lution

Van Wikipedia.org
The maximum number of available channels for Wi-Fi enabled devices are:
  • 13 for Europe
  • 11 for North America. Only channels 1, 6, and 11 are recommended for 802.11b/g to minimize interference from adjacent channels
  • 14 for Japan
Volgens mij heeft het eerder iets te maken met 802.11 b & g door mekaar heen ofzo. Heb daar zelf wel eens vaker problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:49
1) Check toch eens manueel of je AE zowel b, g en n geactiveerd heeft (schakel n desnoods tijdelijk uit)
2) Check of je alle updates van alle drivers hebt zowel voor je AirPort als je laptops. Voor XP moet je ook alle updates hebben (SP2) en je firewall en andere zooi uitschakelen.
3) Check of je DHCP geactiveerd hebt en je wel degelijk je SSID uitzendt (ook manueel nakijken), sommige drivers/machines zien wel degelijk een 'hidden' SSID, terwijl anderen het niet zien.
4) Verwijder alle andere tekens dan de alfanumerieke in je SSID, ook je SSID niet langer dan 12 karakters maken, Windows kan problemen hebben daarmee.
5) Check of je kaartjes wel degelijk het netwerk ontvangen dmv Kismet of iets gelijkaardig
6) Schakel alle encryptie en beveiligingen uit (MAC-adres, WEP, WPA, ...), achteraf moet je ze wel terug aanzetten.
7) Als op je Windows de kaartjes een driver hebben met 'eigen' software, verwijder de 'fabrikant's' software of schakel terug over op de interne Windows tools.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
hoe kan ik e.e.a. 'manueel' bekijken? Dit was de eerste keer dat ik met een mac werkte :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Thanks, ik heb nu denk ik genoeg stof om e.e.a. na te gaan kijken.
Pagina: 1