Toon posts:

[Debian] Qmail en Postfix op 1 machine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met een test op een Debian testmachine.
Ik wil dat Qmail zn mail relayed via Postfix zodat deze een kopie kan maken van te verzenden mail (sender_bcc_maps).

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik Postfix niet kan installeren naast Qmail.
Een
apt-get install postfix
wil Qmail verwijderen.

In de manpage van apt-get zie ik niet een optie staan om deze werking te overrulen.

Heeft iemand enig idee hoe ik Qmail en Postfix op één systeem krijg?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
vservers.

1 debian machine installeren.
vserver software en juiste kernel installeren (reboot)
vserver aanmaken, postfix installeren
vserver aanmaken, qmail installeren

klaar

[ Voor 7% gewijzigd door sariel op 19-03-2007 13:52 ]

Copy.com

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eigen package maken die mail-transfer-agent of iets dergelijks niet conflict/provide.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik denk dat het makkelijker is om zelf de source te compilen, dan meteen met virtualisatie te gaan beginnen :o

Overigens vind ik je reden om allebei te draaien raar, kan je het wellicht wat meer toelichten?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Via apt-get source postfix kan je de debian/rules file aanpassen en je eigen .deb bouwen.

Maar Postfix kan hetzelfde als qmail (en wordt zelfs nog actief ontwikkeld).

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Erkens schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:54:
Ik denk dat het makkelijker is om zelf de source te compilen, dan meteen met virtualisatie te gaan beginnen :o

Overigens vind ik je reden om allebei te draaien raar, kan je het wellicht wat meer toelichten?
waarom makkelijker? dan zit je me dependancies, software die geinstalleerd is zonder dat de package manager er van weet, etc. over een paar weken ben je misschien vergeten dat iets handmatig geinstalleerd is, en dan vraag je je af waarom poort X open staat. of je doet een update, met als gevolg dat je handmatig gecompileerde software ineens naar de knoppen is.

virtualisatie zorgt er voor dat je alles kan draaien wat je wil, zonder dat er package-gezeik komt.

ik vind het trouwens niet vreemd dat hij beide wil draaien. testen van software voor het geinstalleerd wordt op een server is een goede gewoonte.

[ Voor 8% gewijzigd door sariel op 19-03-2007 13:58 ]

Copy.com

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:48:
Ik wil dat Qmail zn mail relayed via Postfix zodat deze een kopie kan maken van te verzenden mail (sender_bcc_maps).
Hij geeft hier het antwoord :) Persoonlijk zou ik dan alles naar qmail gooien. Wat je eventueel kan doen is het over een externe postfix-machine relayen, maar dan moet je die wel hebben.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

sariel schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:57:
waarom makkelijker? dan zit je me dependancies, software die geinstalleerd is zonder dat de package manager er van weet, etc. over een paar weken ben je misschien vergeten dat iets handmatig geinstalleerd is, en dan vraag je je af waarom poort X open staat. of je doet een update, met als gevolg dat je handmatig gecompileerde software ineens naar de knoppen is.
Moet je natuurlijk wel even een package bouwen, lijkt me niet meer dan logisch nadat je het gecompiled hebt.
virtualisatie zorgt er voor dat je alles kan draaien wat je wil, zonder dat er package-gezeik komt.
wat wel meer tijd kost kwa beheer, vergis je niet.
ik vind het trouwens niet vreemd dat hij beide wil draaien. testen van software voor het geinstalleerd wordt op een server is een goede gewoonte.
* Erkens had even over die "testmachine" gelezen
hoewel het doorgaands niet handig is om meerdere MTA's te draaien, daarmee raak je juist het overzicht kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Deze test doe ik omdat we een Plesk server hebben staan die geconfigureerd is met Qmail.
Toch wil graag (van bepaalde adressen) van de te verzenden mail een kopie ontvangen.

De Plesk server draait alleen geen Debian maar Fedora.
Omdat ik graag werk met Debian test ik het daar op.

Het is een test machine dus ik zal eerst eens beginnen met het maken van een eigen package.
Zoals smesjz zegt door de debian/rules file(s) aan te passen.
Pagina: 1