Toon posts:

[HTML/CSS] opmaak soms goed, soms niet, heel vreemd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al enige tijd een raar probleem. Ik heb een pagina waarin bovenaan een balk te vinden is met links, een pictogram en wat tekst. Het is de bovenbalk van een pagina waar normaal een video wordt weergegeven, hier een test waarin de fout zit:
http://members.chello.nl/~f.bos32/test/index.html

De video heb ik voor de test even weggelaten, want daar zit het probleem niet in. Het probleem is namelijk dat een bepaald onderdeel van de bovenbalk, de div met id 'balk4' soms bij het laden van de pagina niet zoals bedoeld op beeld komt, maar met een scrollbalk erin. Ik snap hier niets van, want de breedtes zijn zo ingesteld dat alles in de bovenbalk zou moeten passen. Bovendien treedt het gedrag, maar af en toe op!! Dus de ene keer ziet het er gewoon normaal uit, maar af en toe ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~f.bos32/test/screenshot.JPG

zoals te zien is past de inhoud van balk4 ineens niet meer in de div en komt er een scrollbalk bij. Het probleem treedt zowel in IE6 als IE7 op, in FF gebeurt het niet, althans hier ik heb het nog nooit zien gebeuren.

Ik doe in de div met balk3 verder een check op de browser versie waarnaar ik een tekst of een plaatje weergeef (afhankelijk van de browser). Dit is het enige in de pagina dat variabel is, tenminste waar ik nog enigszins iets bij kan voorstellen dat de ene keer een ander resultaat geeft als de andere keer, zodat de pagina soms wel goed is en soms niet. Hoewel ik het dan nog niet helemaal snap, omdat het toch wel verschillend een andere keer terwijl ik dan precies dezelfde browser gebruik...

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
En wat gebeurt er als je die div de CSS-property overflow: hidden meegeeft?

Bij mij doet hij het dan goed (al weet ik natuurlijk niet hoe de rest van je pagina er dan uitziet ;))

[ Voor 41% gewijzigd door Rekcor op 19-03-2007 15:01 . Reden: toevoeginkie ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je antwoord!

ik heb het zitten testen, dacht eerst dat het werkte, maar zie het probleem nou juis toch weer optreden. Misschien dat dat echter te maken had met dat de pagina nog in cache stond, hoewel ik een must revalidate header stuur op de betreffende pagina. Het vervelende is dat ik nu dus geen uitsluitsel kan geven, omdat het maar eens in de zoveel keer voorkomt, en bij steeds refreshen krijg ik het rare gedrag niet nog een keer als het een keer is opgetreden. het er echt om, om dan alle IE vensters te sluiten en dan nog een keer opnieuw te kijken, en dan gaat het om onverklaarbare reden zomaar ineens weer fout.

maar goed voorlopig laat ik die overflow op hidden staan, en ga heel hard hopen dat het toch aan de cache lag net :9

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
weet niet of je je pagina (demo?) al veranderd heb, maar hier werkt ie nog niet (ie6 dan)

nofi verder, maar als je pagina niet valideerd, post hem dan svp niet. In dit geval maakt het misschien weinig uit, maar het wordt vrij vervelend dat iedereen hier zijn niet validerende site neerplakt, en vraagt wat het probleem is.
in 90% van de gevallen kunnen ze het zelf oplossen door simpel hun pagina te valideren. zodoende heb ik nog niet inhoudelijk naar je pagina gekeken.
fix dit eerst

[ Voor 5% gewijzigd door BasieP op 19-03-2007 23:08 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
in 90% van de gevallen kunnen ze het zelf oplossen door simpel hun pagina te valideren. zodoende heb ik nog niet inhoudelijk naar je pagina gekeken.
fix dit eerst
Geen van die fouten die de validator momenteel aangeeft is gerelateerd aan het probleem. Het lijkt misschien zo doordat de validator aangeeft dat er bepaalde tags niet gesloten zijn, maar dat is onjuist. De rest van de fouten hebben te maken met entities en het niet aangeven van een script en style type, maar dat maakt allemaal geen verschil.

Bij mij werkt de site wel in IE6.

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Blaise schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:01:
[...]
Geen van die fouten die de validator momenteel aangeeft is gerelateerd aan het probleem. Het lijkt misschien zo doordat de validator aangeeft dat er bepaalde tags niet gesloten zijn, maar dat is onjuist. De rest van de fouten hebben te maken met entities en het niet aangeven van een script en style type, maar dat maakt allemaal geen verschil.

Bij mij werkt de site wel in IE6.
Tsja, die validator is er niet voor niets. Als je webpagina niet aan de standaarden voldoet, moet je niet vreemd opkijken als je onaangenaam verrast wordt door vreemde fouten e.d. (Natuurlijk: als hij wel aan de standaarden voldoet, is dat nog geen garantie op een goed werkende pagina, maar daar zijn in de meeste gevallen gedocumenteerde workarounds voor)

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de opbouwende kritiek!

ik heb alle fouten die ik eruit kon halen eruit gehaald. ik houd er nu drie over die allen te maken hebben met het sluiten van een tag dat niet open staat. Dit klopt volgens mij echter niet, omdat de tags wel degelijk open zijn. Heeft dit soms te maken, omdat deze tags binnen het string argument van document.write staan?

Het vervelende is nog steeds dat ik nu dus weer geen uitsluitsel kan geven, omdat het maar eens in de zoveel keer voorkomt, en bij steeds refreshen krijg ik het rare gedrag niet nog een keer als het een keer is opgetreden. Het gaat er echt om alle IE vensters te sluiten en dan nog een keer opnieuw te kijken, en dan gaat het om onverklaarbare reden zomaar ineens weer fout, maar dan nog hoeft dat niet per se. Ook als ik IE afsluit en opnieuw opstart gaat het soms tien keer achter elkaar goed en krijg ik later ineens die rare scrollbalk weer...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:59:
bedankt voor de opbouwende kritiek!

ik heb alle fouten die ik eruit kon halen eruit gehaald. ik houd er nu drie over die allen te maken hebben met het sluiten van een tag dat niet open staat. Dit klopt volgens mij echter niet, omdat de tags wel degelijk open zijn. Heeft dit soms te maken, omdat deze tags binnen het string argument van document.write staan?
correct
dit kan je waarschijnlijk wel oplossen door je script zo te plaatsen:

HTML:
1
2
3
4
5
<script>
<!--
...js hier...
-->
</script>

trouwens gebruik je het javascript: pseudo-protocol waar dit helemaal niet nodig is.
onclick is namelijk altijd javascript..
crisp heeft hier o.a. een leuk stukje over geschreven

[ Voor 20% gewijzigd door BasieP op 21-03-2007 18:27 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt ik heb je tips verwerkt, maar ik krijg nog steeds die errors wat betreft de ongeopende tags, maar ja dat was niet het echte probleem en het lijkt me ook sterk dat het er invloed op heeft...

kan iemand nog eens kijken of:

http://members.chello.nl/~f.bos32/test/index.html

er nu normaal uitziet of dat er toch af en toe nog die scrollbalk komt? (zie eerste post topic voor screenshot)

normaal zou je zeggen test het zelf lekker, maar het punt is dus dat de fout zich maar af en toe voordoet...
Pagina: 1