Toon posts:

[Pentium4]2.8Ghz boxed maakt te veel herrie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kennissen van mij hebben een Asus P4P800 (Deluxe) met Pentium 4 2.8Ghz met boxed koeler. Dit kreng maakt een vervelend licht in frequentie varierend, overheersend zoemgeluid. Ik heb met een simpel software programmatje al uitgevonden dat de koeler bij 50% van z'n normale toerental een stuk minder herrie maakt, maar dan wordt natuurlijk de CPU ook een stuk warmer.

Nu ben ik op zoek naar een vooral makkelijke, maar ook goedkope oplossing voor dit lawaaiprobleem. Is er een mogelijkheid het koelblok te laten zitten en alleen de fan te vervangen door een stillere variant, of gaat dit niet werken zonder een verbeterd koelblok?

Ahja, voor de duidelijkheid, het gaat dus om een socket 478.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 13:15 ]

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:34
Koop een zalman cnps 7000 alcu en plak die erop ipv de boxed koeler. Koelt stukken beter dan de boxed koeler en ook nog eens aardig wat dB's minder.

Maar ik vraag me af of dit niet een beetje voordehand liggend antwoord is.

They who buy the dip, deserves the rip.

Verwijderd

Er zijn genoeg koelers te vinden voor S478...
Kijk ff rond in de pricewatch, bij een webwinkel of op de websites van de fabrikanten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat er genoeg koelers te vinden zijn, maar mijn hoofdvraag is of het niet makkelijker/mogelijk is om alleen de fan te vervangen?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Het heeft niet veel zin.

Je coolblok is niet groot genoeg om al die warmte af te voeren -> je ventilator moet hard draaien om het opplervlak koel te houden ;)

Daarom -> Zallmann = groot oppervlak -> minder snelle ventilator. (en de ventilator is groter, dus minder bewegingen, meer luchtverplaatsing, zo kan ie NOG trager draaien)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Mijn ouders hebben ook een soortgelijke pc. wat ik heb gedaan is:

-koelblok loshalen.
-fan van het koelblok
-koelblok wassen en schoonmaken met alcohol.
- fan uitblazen.
- fan smeren (naaimachineolie )
-rond het mobo stof wegehaalt.
-oude koelpasta (die uitgedroogd was) vervangen door AS5.
-alles er weer op.
- weet niet zeker hoe het heet Q-fan dacht ik daar een snelheid uitkiezen.
-kijken hoe het met temps zit. Bij heel laag een stapje naar beneden, bij hoog een stapje naar boven.

nu is de pc bijna fluisterstil, je hoeft dus niks nieuws ofzo te kopen. eventueel een fanmate als je dit lekkerder vindt werken.

edit; je moet natuurlijk niet van super lage temperatuuren uitgaan maar ze zitten nog ver binnen de marges

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 15:58 ]

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
wat ook kan helpen is met wat karton (bv van een melk verpakking) een luchtgeleider maken zodat je cpu-fan lucht van buiten de kast aanzuigt, alles stofvrij maken. En speedfan installeren: daar kan je de fan-speed linken aan de cpu temperatuur. Als je pc grotendeels onbelast draait kan moet het mogelijk zijn om hem zo stil genoeg te krijgen.

Het instellen van speedfan doe je trouwens best met je kast open: veel fans blijven draaien tot 20 % , maar starten pas terug op bij 80 %. Als je zorgt dat je fan altijd blijft draaien heb je niet af en toe een plots op volle toeren draaiende fan. Ook de optie reset fanspeed when speedfan closes is een aanrader.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo eens kijken of ik de fan kan schoonmaken. Die veroorzaakt natuurlijk direct de meeste herrie als daar een hoop zooi in zit. Het blok losmaken zit er nu even niet in, want ik heb geen koelpasta bij de hand.

Intussen alweer zo'n tijd geleden, was ik vergeten dat het koelblok en de fan in 1 grote plastic omhulsel zitten met 2 witte, kunstof klikpinnen zitten. Op de zijkant van de kast zit al een kunststof buis die ervoor zorgt dat de luchtstroom voor de cpu-fan van buiten komt.

Het lijkt er niet op dat er een hoop stof in/tussen/bij de fan zit. Misschien wel in het koelblok, maar dat kan ik zo niet goed zien.

Toch maar wat koelpasta scoren en dat hele koelblok eraf halen :|

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2007 17:25 ]

• Razzy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
Ik heb net mijn boxed 2.4 Ghz pentium 4 fan vervangen. Een wereld van verschil. Ik heb zoals Danjel ook al zij een Zalman 7000 gekocht. OEM versie voor maar 25 eurotjes.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 18:00

rimpeldinky

nani?

je weet dat een fan 9/10 keer sleeve bearing heeft en daardoor de naaimachineolie er zo uitgecentrifugeert is? en daarmee meestal het laatste beetje smering wat er nog zit meeneemt?
dat beetje wat wel blijft zitten moet je vaak bijsmeren omdat het stof etc gaat aanterkken

fan smeren is een tijdelijk lapmiddel, het uitstellen van...

(neemt niet weg dat de rest zeer bruikbare tips zijn!)

*burp*

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Je zou eventueel ook een extra outtake fan kunnen plaatsen voor een paar euri dan heeft de gewone cpufan het een stuk rustiger. en uit ervaring kan ik zeggen dat dit ook werkt.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1