Toon posts:

PAT en NAT?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij a.u.b. het verschil uitleggen tussen Port Adress Translation (PAT) en Network Adress Translation...

Verwijderd

ff een mooie omschrijving gezocht en geen zin om te vertalen:
The difference between PAT and NAT is that NAT tends to use a pool of
addresses and maps a single private address to a single public address
(either statically or dynamically). PAT on the other hand (as we
know) uses a single IP address to represent the entire private network and
does the forwarding based on other IP information (src/dest ports and
addresses).
Overigens is PAT een vorm van NAT, snappu.

CC

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dat klopt CC.

Waar het eigenlijk op neer komt, is dat PAT dus verschillende computers toegang geeft, door de poorten die ze gebruiken te mappen naar een (upper-)poort van het externe ip adres.
NAT koppelt gewoon een Legaal IP adres extern, aan een intern adres. Dus voor iedere PC een eigen IP adres.

Overigens is NAT onder enkele omstandigheden te prefereren, omdat je dan voor binnenkomende packetten niet eerst een portmapping aan hoeft te maken, om aan te geven op welke PC die binnen moeten komen, maar is het systeem direct vanaf het internet te bereiken. (Makkelijk voor een http/ftp server)

EDIt: Domme fout |:( weg gehaald... ut is niet mail, maar ip adres.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waar het eigenlijk op neer komt, is dat PAT dus verschillende computers toegang geeft, door de poorten die ze gebruiken te mappen naar een (upper-)poort van het externe mail adres.
Nope. Dat is dynamic NAT.
NAT koppelt gewoon een Legaal IP adres extern, aan een intern adres. Dus voor iedere PC een eigen IP adres.
En dat static NAT.

En PAT is wat ook wel portforwarding wordt genoemd. Externe hosts via 1 publiek IP toegang geven tot meerdere interne hosts.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op maandag 05 februari 2001 21:11 schreef Onno het volgende:

[..]

Nope. Dat is dynamic NAT.
[..]

En dat static NAT.

En PAT is wat ook wel portforwarding wordt genoemd. Externe hosts via 1 publiek IP toegang geven tot meerdere interne hosts.
Ik heb nog altijd in mijn kop dat Dynamic NAT bijv. 100 pc's, d.m.v. 10 ip adressen kan laten surfen. Dat betekent dus dat er maar 10 pc's tegelijk kunnen internetten.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Onno, ga ons nou niet in de war maken met Novell termen... Novell heeft niet veel met IP en is daar gewoon niet goed in. Ze hebben eerst IP proberen te verkrachten via Netware IP en zijn toen schoorvoetend op echt IP overgestapt met Novell 5, maar ze blijven niet helemaal goed op de hoogte nog.Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/ruinkai/crazya.gif

Overigens mogen ze eens naar MS om uit te leggen hoe je een mooie directory structuur aanmaakt, want DNS is wel erg mooi.
(om aan te geven dat ik niets tegen Novell heb, maar dat IP en aanverwante zaken een zwak punt is bij de rode reus)

CC

edit:
overigens blijkt dit niet alleen Novell specific te zijn, maar blijken verschillende bedrijven verschillende benamingen voor dezelfde functionaliteit te hebben, dit om de dingen wat eenvoudiger te maken of zo..Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/ruinkai/whiteside.gif

Verwijderd

Wie brengt wie in de war :?
...Ze hebben eerst IP proberen te verkrachten via Netware IP en zijn toen schoorvoetend op echt IP overgestapt met Novell 5, maar ze blijven niet helemaal goed op de hoogte nog.
Novell is een bedrijf, Netware het NOS, kortom Novell 5 bestaat niet...
Overigens mogen ze eens naar MS om uit te leggen hoe je een mooie directory structuur aanmaakt, want DNS is wel erg mooi.
DNS is een open standaard die noch door Novell noch door Microsoft is ontwikkeld. NDS zul je wel bedoelen ( zelfde letters, andere plaats ;) )...

Verwijderd

Voorbeeldje van PAT:

op internet is er bv een aanvraag voor data naar ip 194.109.6.66 poort 80
De pc die de feitelijke data levert kan door PAT verborgen worden door een andere pc de data te laten leveren, bv
192.168.1.6 poort 1234

Inderdaad port forwarding.

Verwijderd

Heb ook een vraag:

Ik heb een alcatel 510i, maar omdat deze niet bevalt wil ik een nwe aanschaffen, nl: 3Com 3C612 ADSL.

OP de Alcatel zit NAT en op de 3Com PAT. Ik neem aan dat je ongeveer dezelfde dingen mee kunt doet, die ook op de NAT zit?

Als PAT net als NAT poorten kan forwarden, dan is de 3Com goed genoeg.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Lijkt me verstandiger om hier een nieuw topic voor te openen, in plaats van een topic van 3 jaar oud te kicken ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.