Toon posts:

P5B deluxe+raptor opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc gekocht met:
Een p5b deluxe (geen wifi)
Een e6600 proc (OC @ 3.1Ghz)
2x OCZ mem pc6400 cl4
74 GB raptor 16 mb
Een 7900gt en een asus 450 watt voeding
De proc wordt gekoeld door een antec pro 7 koeler en blijft stressed mooi op 43 graden core temp.

De raptor is net 2 weken oude, werkte in mijn oude pc (een ASUS A8N-sli met een AMD 3500+)perfect. Opstarten was echt in 10 seconden gedaan.

In deze nieuwe pc heb ik alles opnieuw geïnstalleerd en alles werkte ook gelijk de eerste keer. Alleen opstarten duurt mega lang. Zeker een minuut of 1 'a 2. Zelfs mijn server pc met een pentium 3 800Mhz doet er maar 20 seconden over. De raptor is aangesloten op de sata 1 poort. Ik heb al geprobeerd om 'm op een andere poort aan te sluiten maar dat duurde nog langer. Ook heb ik Windows nog een keer opnieuw geïnstalleerd (eerst de disk vol met 1en geschreven), het probleem blijft.

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing? Want ik wordt er gek van 8)7

Verwijderd

in de bios de detectie van alle ventilatoren uitzetten kan wel eens een heleboel schelen !

Verwijderd

Topicstarter
windows laden duurt lang, niet zo zeer het booten.

Verwijderd

Wat precies duurt er zo lang, duurt sec het opstarten van windows lang of bedoel je de gehele boot procedure (POST, initialiseren hardware etc)?

Ik heb zelf een PH 5W deluxe. Deze is traag me het initialiseren van de hardware (duurt al snel 1 minuut voordat windows begint met opstarten).

EDIT: OK, was net de vraag aan het stellen.

Als windows zelf traag is, hoe staat de schijf ingesteld (niet toevallig in PIO modus)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 13:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
het gaat echt alleen om windows zelf, de POST en initialiseren hardware is in enkele seconden voorbij.

Verwijderd

In welke mode staat je controller?
AHCI of die andere?

HDD al eens gedefragementeerd?
Laatste BIOS al geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
waar vind ik in welke modus deze staat? defragmenteren, de eerste dag al? lijkt me toch niet echt nodig. de bios is 0904 of zo (de 1 na nieuwste), iig niet de nieuwste want die krijg je niet meer terug.

Verwijderd

Zelf heb ik ook een raptor disk als boot disk (Vista), geen issues mee.
In het bios kun je terug vinden in welke mode je SATA staat ingesteld.
Zie de manual van je bord waar je dat precies kunt vinden.

Let wel, als je het veranderd je OS waarschijnlijk opnieuw moet installeren.
Welk OS hebben we het hier eigenlijk over?

Defragmenteren juist de eerste dag al, installeren zorgt juist voor veel fragmentatie door allerlei tijdelijke betstanden die worden neergezet en weg gemikt.
Kijk maar eens voor de grap in:
C:\Documents and Settings\<user>\Local Settings\Temp
&
C:\Windows\Temp

Heb zelf de nieuwste draaien, geen issues mee.
En waarom zou je terug willen?

Verwijderd

Topicstarter
windows xp pro sp2. ik zal eens kijken als ik thuis ben. zal 'm dan ook gelijk defragmenteren.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff in de bios gekeken bij de instellingen van de raptor.
block mode: 16 sectors
Pio mode :4
Async DMA: multiword DMA-2
Ultra DMA: ultra DMA-5
ik heb geen idee wat het allemaal betekend. schijf is nu aan het defragmenteren, kijken of dat iets helpt.

Verwijderd

Topicstarter
defragmenteren heeft niets geholpen. Het probleem lijkt zit m vooral erin dat, in het scherm waar windows laat, dat balkje een stuk of 20 keer wordt gevult voordat de hardeschijf echt gaat ratelen. Bij mijn vorige pc was dat al na een halve keer en ging daarna ook gelijk verder met windows openen.

Verwijderd

Topicstarter
heb net ook nog even een benchmark gedraait voor de hd met HD Tach. Ik kom gemiddeld op 78mb/s met een processor gebruik van 3%. Dus met de hardeschijf lijkt ook niets mis te zijn

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Heb je USB apparaten aangesloten? Deze kunnen ook vertraging opleveren. Check ook of je de goede IDE drivers hebt geinstalleerd en bij de IDE poorten (apparaatbeheer, IDE appparaten, primary & secundary) de instelling niet op 'PIO mode' staat.

Om te zien of een driver de boor vertraagt kun je ook het aloude Bootvis gebruiken om de boottijden te analysten: http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664

[ Voor 55% gewijzigd door Edgarz op 19-03-2007 16:20 ]

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:56:
heb net ook nog even een benchmark gedraait voor de hd met HD Tach. Ik kom gemiddeld op 78mb/s met een processor gebruik van 3%. Dus met de hardeschijf lijkt ook niets mis te zijn
Dit lijkt toch op een driverprobleempje.. Hoe snel start ie op in veilige modus?

Verwijderd

Topicstarter
net geprobeerd met Bootvis maar die gaf een foutmelding dat hij geen physical drives kan vinden. Safe mode haalt ook niet veel uit, gaat iets sneller maar niet noemenswaardig.

Verwijderd

Topicstarter
verder heb ik geen echte usb apparaten aan gesloten, heb net de driver nagekeken. Nergens staat ie op PIO mode. ik zal als ik tijd heb eens proberen een andere sata schijf te gebruiken (geen raptor), kijken of dat iets uitmaakt.

Verwijderd

ik heb zelf ooit een eengelijk probleem gehad en dit was opgelost met ander geheugen (ging btw wel om een celly 700mhz met pc100 sd-ram en winxp sp2, een memtest gaf bij mij binnen 10sec 1000+ fouten)probeer eens je pc helemaal stock te laten lopen... dus zonder OC, kan maar zo zijn dat je MEM de oc niet aan kan...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:32 ]

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:29:
ik heb zelf ooit een eengelijk probleem gehad en dit was opgelost met ander geheugen (ging btw wel om een celly 700mhz met pc100 sd-ram en winxp sp2, een memtest gaf bij mij binnen 10sec 1000+ fouten)probeer eens je pc helemaal stock te laten lopen... dus zonder OC, kan maar zo zijn dat je MEM de oc niet aan kan...
Das inderdaad ook een goeie... Ik heb zelf ook een E6600 geprobeerd over te klokken, maar als ik dat deed startte mijn windows niet door!... Standaard settings ingesteld, dus gewoon 2,4 ghz en toen deed ie het weer gewoon...
OT: het is mij nog steeds niet gelukt om mijn E6600 verder dan 2,5 ghz over te klokken... :(

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een paar kabels los getrokken en 1 voor 1 aangesloten, telkens opnieuw booten. Het lijkt er op dat het een deel te wijten is aan de dvd branders. Blijkbaar kan windows hun drivers niet snel genoeg vinden ofzo. Nu start hij een stuk sneller op. Ongeveer een halve minuut. het windows balkje gaat nog een keer of 8 heen en weer. (voorheen 20x). Maar nog steeds heel veel tragen dan mijn vorige systeem die het in een halve keer voor elkaar kreeg. Ik blijf proberen

Verwijderd

Wellicht een idee om je optical drives te voorzien van een firmware update?

Verwijderd

Topicstarter
het zijn net twee nieuwe drives, een samsung en een philips. En zelfs als ik ze beide niet aansluit duurt het nog steeds een halve minuut. Is wel een verbetering t.o.v. voorheen, maar niet te vergelijken met de vorige pc. En het lijkt mij niet normaal dat een nieuwe pc strager is dan een 3 jaar oude bak.
Pagina: 1