Toon posts:

Pc overleden? Wat is er mis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is inmiddels 5/6 jaar oud. In 2004 heb ik hem nog een geupgrade met een:

- asus A7V8X-X moedermoerd
- AMD Sempromn 2600 +
- 512MB DDR-ram

Er zat nog een western digital HD in van 80 gb, 7200rpm
Draaiend op windows XP prof met sp2

De laatste paar weken kwamen er problemen. Pc viel ineens uit of startte zomaar opnieuw op. Bovendien maakte mn harde schijf rare geluiden.
Ik heb nog een back-up gemaakt van mn belangrijke bestanden en een week later starte mn pc niet meer op, de melding ben ik inmiddels vergeten.

Toen ik mijn HD in een andere pc hing merkte ik dat mn C: partitie niet meer zichtbaar was.
In een impuls en met de gedachte dat mn HD al zo oud was heb ik een nieuwe gekocht (weer een 80 gb WD 7200).

Nu krijg ik windows niet geinstalleerd en ik ben bang dat er meer stuk is. Als ik mn pc aanzet staat er "NTLDR is missing".
Als ik de cd van win xp erin doe probeerd hij wel te booten van die cd maar uiteindelijk komt de melding "CDR101: Not ready reading drive D"

Met bootdisk en het commando format c: de melding: "format not supported in drive c:"
NTFS partitie had ik al aangemaakt door mn nieuwe schijf in de andere pc te doen.

Is het tijd voor een heel nieuw systeem? of heeft iemand een idee wat er mis is?

alvast bedankt

Verwijderd

of probeer cmos clear via jumper op je mobo !

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb al gezien, was ik vergeten te vermelden. Maar zij gaan daar uit van een scijf waar windows al op geinstalleerd is, dat is bij mij niet zo, mijn schijf is leeg

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
jouw nieuwe schijf is leeg maar heeft wel een ntfs partitie, dit word niet herkend door dos..
Verder zou ik wellicht kijken naar de voeding, het word hier wel vaker vermeld en zou een veroorzaker van de problemen kunnen zijn.
heb je nog een andere xp cd of probeer een linux distro om te kijken of je uberhaupt kan booten van cd

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Neem even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door, en post de resultaten daarvan. Als het goed is zou het dan gemakkelijker zijn om het probleem te lokaliseren en op te lossen :)

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

vinnie1908

Appel != peer

Kan me niet voorstellen dat je een heel nieuw systeem nodig hebt als je harde schijf niet goed meer functioneerd hoor....

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

bekijk deze eens, loop alles eens door en probeer zo goed mogelijk aan te geven wat je al gedaan hebt. Dat is makkelijker hulp bieden

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Verwijderd

Kijk ook even naar lekkende elco's ed, zou zomaar kunnen

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Is het tijd voor een heel nieuw systeem?
Je hoeft natuurlijk niet direct een nieuwe computer te kopen wanneer de oude niet meer goed functioneert. Ik zou als ik jou was even je geheugen controleren met memtest86.

Mocht dat geen fouten uitwijzen, kun je eens gaan kijken naar waar de disk-errors vandaan komen; misschien heb je een ide-kabel die er geen zin meer in heeft? Of is de ide-controller op je moederbord naar z'n grootje. Probeer dat te elimineren door ergens anders een vergelijkbaar moederbord te lenen en te kijken of het dan wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het ook al met een andere XP cd geprobeerd. Ik kwam ook dit topic tegen
http://forum.computertota...c.php?p=769825&highlight=

De oplossing daar was dus dat de schijf niet leeg was, de mijne is nieuw, dus wel leeg.
Heeft het nut om het met een FAT 32 partitie te proberen?

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-05 12:09
dit probleem heb ik ook gehad... en heb het eigelijk nog steeds.

heb toen binnen een week 3 keer windows moeten isntalleren.

memtest, schijftest etc mochten neit baten.. kwamen allemaal goed uit.

na heel veel heen en weer en testen is alleen mn moederbord als mogelijk oorzaal overgebleven.
ik merk ook dat mijn ide harddisk led constant brandt zelfs als mn hd niets doet.

probleem is spontaan ontstaan. hij pakt mn brander neit meer op ide...

ook ging gelijk na de windows install ook het ntldr geval zeiken.

een cmos clear heeft nu tijdelijk geholpen. voor hoe lang weet ik niet.

maar ik denk dat ook bij jou een moederbord probleem in het spel zit.

Verwijderd

"Nu krijg ik windows niet geinstalleerd en ik ben bang dat er meer stuk is. Als ik mn pc aanzet staat er "NTLDR is missing".
Als ik de cd van win xp erin doe probeerd hij wel te booten van die cd maar uiteindelijk komt de melding "CDR101: Not ready reading drive D"

NTLDR krijg je te zien omdat er geen os op je schijf staat.
Not ready reading kan wijzen op een defecte cd of cdspeler.

"Met bootdisk en het commando format c: de melding: "format not supported in drive c:"
NTFS partitie had ik al aangemaakt door mn nieuwe schijf in de andere pc te doen."

Format in dos met een NTFS partitie gaat je never nooit niet lukken omdat dos FAT32 is.
NTFS kan je alleen formatteren in een andere windows omgeving of via je bootable win xp cd.

Vandaar dat je windows cd ook niet gaat booten omdat deze geen "opstart" bestanden kan kopieren naar je schijf. Maak van je schijf een FAT32 formateer deze en waarschijnlijk zal daarna alles prima lopen :)

Verwijderd

@biggydeen

hoe verklaar je dan dat als ik een schone installatie op MIJN pc doe -zonder dat er een FAT/FAT32 schijf in mijn pc zit- er geen errors optreden...

oftewel... weer een BS. melding

hoe dacht je anders dat ik een PC kan installeren zonder dat er partities op de HD staan (bijvoorbeeld als ik een nieuwe HD koop)???

offtopic:
dit forum gaat helaas hard achteruit... waar je 4/5 jaar geleden nog daadwerkelijk hulp kreeg zie ik tegenwoordig echt te vaak BS opmerkingen van mensen die *DENKEN* (de zogenoemde zelf verklaarde WHIZZKIDS) dat ze verstand van PC's hebben. In het algemeen: Mensen, denk eerst eens na voordat je wat post... dat doe ik namelijk al +/- 3 tot 4 jaar (het eerste jaar waren mijn posts idd zoiets als die van biggydeen boven mij), sorry dat ik wat flamerig over kom maar dit is meer een opmerking naar de mensen die zich hierdoor aangesproken (zouden moeten) voelen en niet een aanval op het forum zelf...

ontopic gesproken kan ik alleen maar bedenken dat of je geheugen niet helemaal goed meer is, maar dat kan je testen met bijv. memtest86+ (laat dit toch zeker op zijn minst 12 uur lopen om zo uit te sluiten dat je geheugen niet goed is, 1 foutje in 12 uur tijd is al een probleem). dat je voeding aan het doodgaan is, kijk eens of je van iemand een andere voeding kan lenen, bij voorkeur eentje van een a-merk met toch al gauw zo'n 300 tot 350 watt.

als geen van deze dingen mag baten kan ik je aanraden om toch te kijken naar een ander moederbord (helaas komt dit er vaak op neer dat je dan nieuw geheugen en een nieuwe processor moet kopen. m.a.w. een nieuwe pc... maar dat is uiteraard een de enige last-option)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:22 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:41:
Vandaar dat je windows cd ook niet gaat booten omdat deze geen "opstart" bestanden kan kopieren naar je schijf. Maak van je schijf een FAT32 formateer deze en waarschijnlijk zal daarna alles prima lopen :)
Onzin, probeer maar is te booten met je CD zonder HD's aangesloten, je zal zien dat Windows Setup aangeeft dat er geen HD's zijn gevonden. (En het setup zal dus wel geladen worden)

Heb je trouwens wel eens van ram gehoord? :?

(met mstreurman dus ;))

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 19-03-2007 16:22 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Fullhouse
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 21:03
kijk is in je bios of je pc uberhaupt wel je HD ziet. het kan zijn dat ie het niet ziet. kun je zelf in je bios instellen dat hij een harde schijf moet opzoeken.

het kan ook zijn dat je jumpers op je HD verkeert ingesteld zijn. kijk daar ook even naar.

Verwijderd

ik bedenk mij net met die melding van dat de CD niet gelezen kan worden dat de CD/DVD speler ook nog wel eens f*cked kan zijn

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 11:38
Probber eens met een floppy van de HD fabrikant een partitie aan te maken.

Verwijderd

@pinojo

heb je uberhaupt het topic gelezen? zo ja dan weet je dat er op een andere PC geen probleem was om een partitie aan te maken, waardoor er -zoals je al raad- al netjes een partitie op de schijf staat... wat jouw opmerking dus WEER een BS opmerking maakt...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:54 ]

• pinojo123
Jazeker.
Wat ik wil zeggen als het nu eens niet lukt om met een floppy van WD een (extra) partitie aan te maken.
Dan ben je een stap verder en is er misschien iets mis met de controller op het mobo.
De programma's van de fabrikant kunnen meestal veel meer dan alleen partities aanmaken,
Vaak kunnen ze ook de schijf testen.

Verwijderd

Lijkt me niet dat je MOBO stuk is.... als bijvoorbeeld je controller stuk zou zijn zou je BIOS niets meer herkennen of je HD vreemd aangeven als &^$%^$& -- die cd error heb ik ook wel eens veel vaker gehad maak eens een kopie van je xp cd ;) (kijk of je BIOS de juiste cdrom drive boot... als je er 2 hebt...

maar ik raad je aan om de XP installatie cd te gebruiken, dan alle partities te verwijderen en een nieuwe partitie of meerdere naar je eigen believen aan te maken (w.s. is je MBR bij aanmaak en installatie xp er niet goed opgezet....) of je partitie is toevallig geen

moet wel zeggen in je verhaal zeg je dat de schijf leeg is maar hoe kun je dan de melding: "NTLDR is missing" krijgen? dit zou betekenen dat er een actieve MBR is (beschadigd?)... verkeerde partitie aangemaakt misschien dynamisch (Heb je er nog meer schijven inzitten (usb stick ergens????) 8)7

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:54:
Lijkt me niet dat je MOBO stuk is.... als bijvoorbeeld je controller stuk zou zijn zou je BIOS niets meer herkennen of je HD vreemd aangeven als &^$%^$& -- die cd error heb ik ook wel eens veel vaker gehad
Kan ook wijzen op een defecte ide/sata kabel of een kapotte HD.

Goedkoop bellen via VoIP

• pinojo123
Jammer dat de TS het voor de rest laat afweten.
Het is toch altijd leuk voor degene die gereageerd hebben te weten of ze hebben bijgedragen tot een oplossing.
Anderen die tegen een gelijksoortig probleem oplopen hoeven geen nieuw topic op te starten,want het probleem komt te voorschijn met de search.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
CodeCaster schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:16:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet direct een nieuwe computer te kopen wanneer de oude niet meer goed functioneert. Ik zou als ik jou was even je geheugen controleren met memtest86.

Mocht dat geen fouten uitwijzen, kun je eens gaan kijken naar waar de disk-errors vandaan komen; misschien heb je een ide-kabel die er geen zin meer in heeft? Of is de ide-controller op je moederbord naar z'n grootje. Probeer dat te elimineren door ergens anders een vergelijkbaar moederbord te lenen en te kijken of het dan wel werkt.
Sorry, hier stond een domme opmerking, use floppy zeg ik tegen mezelf.
:X

[ Voor 7% gewijzigd door Gem1e op 29-03-2007 21:08 ]

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
een nieuwe HD zegt ook niet alles. Ik kocht laatst een waar nog een complete windows op zat van ene Jannie en Willem !!! Dus ja, het kan dus wel.

Verwijderd

windows moet ten alle tijden met een setupscherm komen, gebeurt dit niet dan kan de cd/dvd vuil zijn of wellicht de drive vervuild of niet meer goed.
of idd zoals boven kan het zo zijn dat in geval van 2 drives de andere gebruikt moet worden.
als het geheugen niet goed is merk je dat tijdens het kopieren van bestanden, dan krijg je fouten en of de pc doet gewoon niets meer.
ntldr missing wil zeggen dat de schijf leeg is en er geen bootable software is.

Verwijderd

nog even dit, als je partitie, in dit geval c dus niet meer zichtbaar is dan is je mbr (master boot record) beschadigd.
Je kunt met erdcommander nog altijd je belangrijke data terughalen en overblazen naar een andere schijf, vermits de oude gewoon draait natuurlijk, en dan kijken of met het aanmaken van een nieuwe partitie de schijf weer gebruikt kan worden.
indein de schijf draait maar partitie magic er niets mee kan is diskedit een goede optie om eerst alles leeg te maken.
Pagina: 1