Toon posts:

XForms volwassen genoeg voor implementatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Mijn werkgever heeft aan mij gevraagd of ik XForms kan implementeren in een GPL WYSIWYG (online webeditor), hier heb ik tot op heden nog geen antwoord op kunnen geven vanwege het volgende.

Een native implementatie voor XForms is (behalve in smiles?) in nog geen enkele browser geimplementeerd. Met Progeny's FormFaces (100% JS) is het echter wel mogelijk om een groot gedeelte van de door de XForms gespecificeerde functionaliteit te gebruiken. Hierbij rest dan de vraag of (http://www.formfaces.com/status.html) het geen wat nu (of in de nabije toekomst) word geboden voldoende is voor een (begin van de) implementatie. Hoe denken jullie hier over, en wat zijn jullie ideeen hier over?

Is XForms volwassen genoeg?

extra bron: XForms 1.1 W3C Working Draft 22 February http://www.w3.org/TR/2007/WD-xforms11-20070222

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

XForms 1.0 is sinds 2006 wel een officiele 'recommendation' van het W3C, wat betekent dat zij de specificatie volwassen achten en dat app-bouwers een vaste specificatie hebben om te implementeren.

Het wordt voor de meeste browsers echter alleen nog ondersteund via een third-party plugin dus het algemene publiek zal geen browser met XForms ondersteuning hebben.
Als het echter gaat om een functie die alleen voor een select publiek gebruikt wordt (bijv. redacteurs op een CMS) dan is het niet zo heel gek om die een van de XForms plugins te laten installeren.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 20:42
Ik weet dat er bij Mozilla veel aan XForms gewerkt wordt; het moet dus mogelijk zijn om een build te verkrijgen waarin de support aanstaat. Ik weet niet waar je je site voor maakt, maar als het voor een intranet oid is waar je eisen aan kunt stellen wat betreft browsers denk ik dat de mozilla-implementatie wel 'ver genoeg' is :)

Verwijderd

Topicstarter
Not Pingu schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:57:
XForms 1.0 is sinds 2006 wel een officiele 'recommendation' van het W3C, wat betekent dat zij de specificatie volwassen achten en dat app-bouwers een vaste specificatie hebben om te implementeren.
Dat is dus ook een punt, dit op heden nog niet gebeurd - er is geen native browser support.

XForms 'emulatie' word echter wel geboden door FormFaces, indien een browser XForms native support hoeft dit script niet gebruikt te worden, en blijft de XHTML code verder in tact (het werkt als een transparante laag)

Of dit 'bruikbaar' genoeg is...., cross-browser support is er iig wel.
Het wordt voor de meeste browsers echter alleen nog ondersteund via een third-party plugin dus het algemene publiek zal geen browser met XForms ondersteuning hebben.
Als het echter gaat om een functie die alleen voor een select publiek gebruikt wordt (bijv. redacteurs op een CMS) dan is het niet zo heel gek om die een van de XForms plugins te laten installeren.
http://www.formfaces.com/main.html

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Ik zou zeggen, zolang nog geen enkele browser het echt native ondersteunt: Nee. Een standaard is pas echt een standaard als er genoeg draagvlak voor is om het ook echt te gebruiken. Een paar halfbrakken JS implementaties zou ik niet bestempelen als 'volwassen'.

Stop uploading passwords to Github!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

ik hou het op nee

Ik volg dit ook al een langere tijd, en zolang het niet native in de verschillende brouwsers zit, hou ik nog even afstand.

btw, de voorbeelden van formfaces doen het ook niet goed als je een wat minder bekende browser pakt :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55

crisp

Devver

Pixelated

XForms is een XML-applicatie en vereist dus ook een XML-application type markup zoals XHTML (en dan niet halfbakken XHTML) - een technologie die in de algemene concensus al als mislukt kan worden beschouwd en waarvoor support in de meest gebruikte browser voorlopig nog zal ontbreken.

Het WHATWG (een samenwerkingsverband van browservendors - MS excluded) heeft zelf een alternatieve specificatie opgesteld onder de noemer Web Forms 2.0 welke ook bruikbaar is in een HTML-omgeving en in ieder geval al in Opera een experimentele implementatie heeft. De verwachting is dat andere browservendors (MS excluded) ook zullen volgen.

Hopelijk zal de nieuwe W3C HTML WG naast WA1.0 (aka HTML5) ook WF2.0 adopteren, but time will tell...

Intentionally left blank

Pagina: 1