Bestanddeling tussen XP - XP lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 09:22
Waar het mij al jaren lukt om succesvol netwerken aan te leggen, lukt het mij thuis niet om 2 pc's met elkaar te connecten.

Gegevens pc:

Server
AMD 800
512MB
Windows XP pro met alle updates

Laptop
Intel centrino 1,6ghz
1gb intern
Windows XP pro met alle updates

ServerLaptop
IP 192.168.2.63192.168.2.64
SUB 255.255.2550 255.255.255.0
Gateway 192.168.2.1 192.168.2.1
DNS 192.168.2.1 192.168.2.1
Werkgroep MSHOME MSHOME
GuestaccountJAJA

Probleem
Beide pc’s loggen in onder de dezelfde username en wachtwoord (admin). Op het moment dat ze zijn opgestart ziet de server alle pc’s binnen het netwerk behalve de laptop. De laptop ziet de server de ene keer wel en de andere keer niet. Pingen lukt een geen enkel geval, dus ook niet als de laptop de server wel ziet.
Op het moment dat de laptop de server ziet kan hij de mappen niet zien omdat ik daar niet gerechtigd toe ben. Dit terwijl de guest accounts aanstaan, ik onder dezelfde username ben ingelogd en mijn shares full control toe staan.

Tot op heden geprobeerd
  • Simple share aan en uit gehad
  • Guest account aan uit gehad
  • Nieuw account op beide pc’s aangemaakt.
  • Shares nieuwe namen gegeven
  • In een andere werkgroep gestopt
  • Client voor micosoft netwerken verwijderd en opnieuw geïnstalleerd

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
heb je de standaard firewall aanstaan? zet deze maar eens uit en je zal zien dat het werkt.

• Dreamer
andreict schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:09:
heb je de standaard firewall aanstaan? zet deze maar eens uit en je zal zien dat het werkt.
Nee staan bij beide compleet uitgeschakeld!

Laptop geeft de ene keer aan dat de Server er wel is, maar dan krijg ik autorisatie problemen de andere keer kan de laptop de hele server niet vinden.

specs | specs server

• Dreamer
Subtiel schopje

specs | specs server

Verwijderd

Netbios aangezet in netwerk verbindingen ??

• Dreamer
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:12:
Netbios aangezet in netwerk verbindingen ??
Heb netbios verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Voor zover ik weet staat Netbios aan als je hem hebt geinstalleerd!

Mochten jullie gegevens te kort hebben dan moet je het maar zeggen. Kon zelf niets meer bedenken

specs | specs server

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 15:54
Dat pingen sowieso niet lukt is een aanduiding dat er op één van de twee systemen toch een firewall draait, zou je dit alsnog goed kunnen controleren? :)

• Dreamer
Mikey! schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:19:
Dat pingen sowieso niet lukt is een aanduiding dat er op één van de twee systemen toch een firewall draait, zou je dit alsnog goed kunnen controleren? :)
Beide pc's zijn vorige maand geinstalleerd en daar heb ik de complete firewall van windows uitgesloopt. Oftewel die functie kan ik bij mijn windows niet aanzetten.

Verder is er (nog) geen antivirus of firewall geinstalleerd

specs | specs server

• Dreamer
even een behoorlijke kick.

Ik ben er nog steeds niet uitgekomen wel is er mij iets opgevallen.

De laptop ziet nu meerdere pc's in het netwerk, maar bij allemaal geeft hij de bekende error aan (permission denied)

Op basis daarvan heb ik mijn laptop opnieuw geinstalleerd, maar dat heeft niet mogen baten. pingen van die andere pc's lukt ook niet.

zo zijn onze pc's aangesloten

Router
|.....|
|.....|
V....V
AP Switch

Op de AP zitten 2 laptops op de switch zitten 4 pc's

specs | specs server

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je Norton draaien? Die wil nl nog wel eens roet in het eten gooien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Dreamer
McKaamos schreef op maandag 28 mei 2007 @ 14:36:
Heb je Norton draaien? Die wil nl nog wel eens roet in het eten gooien.
Nope beide pc's zijn nog steeds kaal. Dus geen antivirus of firewall programma's

Ik heb trouwens het idee dat ondanks dat de andere pc's in mijn netwerklocaties staan hij ze toch niet kan vinden. Als ik bijvoorbeeld de eigenschappen opvraag van een pc dan zegt hij dat de pc niet gevonden kan worden op het netwerk

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamer op 28-05-2007 14:42 ]

specs | specs server

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Kan ook een rotte netwerkkabel zijn. Als je aan een crosskabel kunt komen kun je je laptop direct aan de pc pluggen om te kijken of dan alles wel goed gaat.

• Dreamer
Frankie02 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 14:52:
Kan ook een rotte netwerkkabel zijn. Als je aan een crosskabel kunt komen kun je je laptop direct aan de pc pluggen om te kijken of dan alles wel goed gaat.
Ik heb mijn laptop nu niet draadloos, maar via een netwerkkabel aangesloten. Het probleem blijft nog steeds bestaan. Ik kan de pc wel zien in mijn netwerkomgeving, maar kan ze niet openen.

Als ik die kabel in mijn server stop kan ik wel gewoon de andere pc's bekijken, het lijk mij dus toch echt in mijn laptop ergens te zitten of in de range extender van belkin

specs | specs server

Verwijderd

zulke problemen heb ik thuis ook al ZO VAAK gehad...
en de enige/luiste oplossing blijft hamachi...

opeens werkt ALLES grandioos... :) hier toch :)
bestanden delen, printer delen, LAN gamen, streamen, ....

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03 09:04
Als je pingt, ping je op IP-adres neem ik aan en niet op PC naam? (Dus ping 192.168.2.63)

Daarnaast een tip. Ga naar eigenschappen van de LAN-verbinding waarmee de laptop verbinding maakt met het netwerk > tabblad vertificatie > Vink het volgende item uit : "IEEE 802.1X-vertificatie voor dit netwerk inschakelen"

Daarnaast zou je door \\192.168.2.63 in te typen in explorer ook bij de server moeten komen. Het kan inderdaad zijn dat die naam niet zichtbaar is. Dit is, volgens mij, iets van het oude netbios wat niet altijd zo betrouwbaar functioneert, naar mijn persoonlijke ervaringen.

offtopic:
Persoonlijk vind ik Hamachi alleen handig voor even snel/simpel vanuit extern verbinding met thuis te leggen. Beetje lomp als je via Hamachi veel data gaat pompen wat eigenlijk gewoon via lokaal netwerk dient te lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door sander85 op 28-05-2007 15:24 ]

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Wanneer ik mijn laptop bedraad aansluit doet file sharing het niet, ik moet mijn wireless kaartje uitschakelen (bij mij een knopje aan de voorkant van laptop), dan doet die het wel.

Met wireless kan ik wel file sharing doen als bedraadde netwerkkaart aanstaat.

Heb gevoel dat de wireless lan kaartje hogere prioriteit heeft.

Probeer dat eens?

• Dreamer
sander85 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 15:22:
Als je pingt, ping je op IP-adres neem ik aan en niet op PC naam? (Dus ping 192.168.2.63)

Daarnaast een tip. Ga naar eigenschappen van de LAN-verbinding waarmee de laptop verbinding maakt met het netwerk > tabblad vertificatie > Vink het volgende item uit : "IEEE 802.1X-vertificatie voor dit netwerk inschakelen"

Daarnaast zou je door \\192.168.2.63 in te typen in explorer ook bij de server moeten komen. Het kan inderdaad zijn dat die naam niet zichtbaar is. Dit is, volgens mij, iets van het oude netbios wat niet altijd zo betrouwbaar functioneert, naar mijn persoonlijke ervaringen.

offtopic:
Persoonlijk vind ik Hamachi alleen handig voor even snel/simpel vanuit extern verbinding met thuis te leggen. Beetje lomp als je via Hamachi veel data gaat pompen wat eigenlijk gewoon via lokaal netwerk dient te lopen.
Uiteraard ping op ip-adres. Tot nog toe heeft dat geen nut.

De server ziet mijn laptop prima als ik hem opzoek met \\192.168.2.69 andersom ziet de laptop mijn server niet.

Ik heb nu hamachi geinstalleerd, dan zien ze elkaar wel, maar kan ik vanuit mijn laptop mijn server niet pingen en andersom wel.

Het lijkt alsof er toch ergens een programma is wat het blokkeert (terwijl mijn pc kaal is) ik geef zo even een lijst met services die nu draaien.

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/202/517852837_77f9c9b8ac_o.jpg

specs | specs server

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-01 10:52
Dit lijkt mij een simpel gevalletje van Master browser vs Computer browser.

Zodra de computers opstarten en contact willen maken, gaan ze overleggen (een soort verkiezing (election)) wie de baas (master browser) is. Soms lukt dit niet, en dan zijn ze allebeide Master Browser (of Computer Browser)

Je kan deze "election" forceren via de browser service uit te zetten op bijvoorbveeld de laptop, en een register sleutel aan te passen.

zie http://www.pctools.com/guides/registry/detail/54/. Voor de server (master browser) zet je op beide waardes op Yes. Voor de client (computer browser) zet je beide waardes op no. (Eventueel maintainserverlist op auto).

Bij mij loste dit een hoop problemen op.

• Dreamer
Martin-S schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:57:
Dit lijkt mij een simpel gevalletje van Master browser vs Computer browser.

Zodra de computers opstarten en contact willen maken, gaan ze overleggen (een soort verkiezing (election)) wie de baas (master browser) is. Soms lukt dit niet, en dan zijn ze allebeide Master Browser (of Computer Browser)

Je kan deze "election" forceren via de browser service uit te zetten op bijvoorbveeld de laptop, en een register sleutel aan te passen.

zie http://www.pctools.com/guides/registry/detail/54/. Voor de server (master browser) zet je op beide waardes op Yes. Voor de client (computer browser) zet je beide waardes op no. (Eventueel maintainserverlist op auto).

Bij mij loste dit een hoop problemen op.
Ze stonden beide op FALSE. Heb er nu eentje naar TRUE gezet en de andere op FALSE gelaten, maar dat heeft niet mogen baten

Het blijft dat mijn server mijn laptop wel kan zien, maar andersom niet.

Pingen lukt ook alleen van server naar laptop (zowel in command als via hamachi)

specs | specs server

• Martin-S
Dreamer schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:08:
[...]

Ze stonden beide op FALSE. Heb er nu eentje naar TRUE gezet en de andere op FALSE gelaten, maar dat heeft niet mogen baten

Het blijft dat mijn server mijn laptop wel kan zien, maar andersom niet.

Pingen lukt ook alleen van server naar laptop (zowel in command als via hamachi)
Ik heb dit ook een paar keer gehad. Ben er bijna zeker van dat het dit is.

Je hebt dus de pc helemaal "true" / "yes" gemaakt, en de laptop "false" / "no"??

En hoe zit het met de computer browser service?? Die kan je aan of uitzetten via run (uitvoeren) --> services.msc

Als je dat nog niet gedaan hebt, zet de computer browser service uit op de laptop.

Wel even opnieuw opstarten nadat je dingen veranderd hebt....

• Dreamer
Martin-S schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:15:
[...]

Ik heb dit ook een paar keer gehad. Ben er bijna zeker van dat het dit is.

Je hebt dus de pc helemaal "true" / "yes" gemaakt, en de laptop "false" / "no"??

En hoe zit het met de computer browser service?? Die kan je aan of uitzetten via run (uitvoeren) --> services.msc

Als je dat nog niet gedaan hebt, zet de computer browser service uit op de laptop.

Wel even opnieuw opstarten nadat je dingen veranderd hebt....
De pc staat op TRUE & de laptop staat op FALSE

Computer browser heb ik op mijn laptop aan en uit gehad, aar gaf geen verschil. Ben daarna mijn hele service lijst gelijk gaan zetten met mijn server. Ook dat heeft niet mogen baten :S

specs | specs server

• Martin-S
Dreamer schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 09:43:
[...]

De pc staat op TRUE & de laptop staat op FALSE

Computer browser heb ik op mijn laptop aan en uit gehad, aar gaf geen verschil. Ben daarna mijn hele service lijst gelijk gaan zetten met mijn server. Ook dat heeft niet mogen baten :S
Hmmmm vaag, bij mij was dit vaak het probleem.

Dit klinkt misschien vreemd, maar probeer eens een thuisnetwerkje op te zetten via de wizard. Op beide computers met filesharing. (in het Engels de "set up a home or small office network" optie)

• Dreamer
Martin-S schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 01:39:
[...]

Hmmmm vaag, bij mij was dit vaak het probleem.

Dit klinkt misschien vreemd, maar probeer eens een thuisnetwerkje op te zetten via de wizard. Op beide computers met filesharing. (in het Engels de "set up a home or small office network" optie)
Ben vanavond weer thuis, zal het dan gelijk proberen.

specs | specs server

Pagina: 1