[vista] Rechten met context menu opties icm UAC

Pagina: 1
Acties:

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik wil UAC niet uitzetten. Echter dit lijkt de enige oplossing voor de volgende situatie:

Context menu opties die vanuit een programma met administrator rechten worden uitgevoerd hebben zelf geen administrator rechten in Vista, zo lijkt het. In ieder geval niet onder Program Files.

Ik wil dus een batch bestand veranderen in notepad, dit is onmogelijk vanuit explorer met UAC aan. Wat doe ik fout?

Het is ook niet mogelijk een batch bestand te runnen met administrator rechten vanuit de grafische interface, omdat de command prompt automatisch zonder admin rechten gestart wordt door de batch file.

Langere uitleg:
  • Edit vanuit explorer (non-admin) in notepad op dit batch bestand vraagt niet om administator rechten en kan dus niet opslaan. Dit breekt dus alle context items in applicaties die hier niet van op de hoogte zijn inclusief de meegeleverde apps met Vista.
  • Edit vanuit explorer (run as administrator) start notepad as non-admin (en kan dus niet opslaan)
  • Het is niet mogelijk om bestanden te slepen vanuit explorer (admin en non-admin) naar Notepad (gestart als admin)
  • Het is wel mogelijk om notepad te starten als admin, vanuit notepad te browsen naar het bestand, deze dan te openen. Je moet dus ook handmatig een command prompt openen als admin, handmatig naar je folder navigeren om daar een batch file te starten. Hoe moeilijk.
Enig idee hoe dit makkelijker kan? Hoort dit niet zo te werken als in Linux (als ik explorer start als admin -- dan moeten alle context menu acties toch ook als admin worden uitgevoerd)

Human Bobby

• Justice
Verder testen lijkt erop te duiden dat dit alleen geldt voor batch files die je niet zelf, of op een ander systeem hebt aangemaakt.

De hele handel naar de desktop zetten omzeild het probleem, maar ik zou het graag zien werken zoals het hoort.

[ Voor 34% gewijzigd door Justice op 19-03-2007 12:27 ]

Human Bobby

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mijn is natuurlijk - waarom wil je batch bestanden bewerken als administrator en waarom zet je niet gewoon de rechten goed zodat jij als normale user dat bestand ook mag bewerken? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Administrative CMDprompt is toch niet zo lastig?

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/vistaCMD.png

notepad <pad+bestandsnaam> is dan een admin notepad die je file kan editten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Justice
elevator schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:37:
Mijn is natuurlijk - waarom wil je batch bestanden bewerken als administrator en waarom zet je niet gewoon de rechten goed zodat jij als normale user dat bestand ook mag bewerken? :)
  1. Ik wil batch bestanden bewerken (deze roept logparser aan die log bestanden parsed :+ en voor verschillende rapporten heb ik verschillende batch files. Of dit nou met administrator bewerkt wordt of niet maakt niet uit voor mij
  2. Ik snap niet goed hoe de rechtensituatie in program files is en wilde daarom er niet aan zitten knutselen, maar inderdaad. Eigenlijk is het probleem dat ik niet de eigenaar of creator van de bestanden ben, dat kan zo veranderd worden.
  3. Kortom complex topic over een complexe kwestie die eigenlijk makkelijk op te lossen is ;)

Human Bobby