Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gedeeltelijk werken in Duitsland: Paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Ik sta op het punt een contract te tekenen in Duitsland waar ik dan gemiddeld 2 dagen in de week werk. De rest werk ik dus thuis.

Ik blijf wel in Nederland wonen dus ik moet inkomstbelastig betalen voor mijn wereldinkomen in NL.

Nu heb ik het geluk dat de loonbelasting in Duitsland echt verschrikkelijk laag is in vergelijking met NL.

Volgens de proforma berekening voor het duitsche deel: (bedragen zijn fictief heb 38000 als jaar salaris gekozen)

Bruttolohn : 3166
Lohn Steurer: 149.75
Solidartatszuschlag: 8.23

Netto: 3008.02
Daar bovenop krijg ik dus nog 250 euro aan onkosten.

Volgens de duitse proforma gaat daar Auslandische steuer und Sozial nog vanaf (het NL gedeelte dus) en dat is 712.35

Netto zou ik dus 2545.67 over houden per maand..

1: Hoe zit het met de hypotheekrenteaftrek. Blijf ik deze nog gewoon elke maand ontvangen?

2: Zijn de ontkosten van 250 euro p/m belastbaar in NL.

3: Tevens ontvang ik ook 210 pension p/m wat ik in een pensionfonds stop (weet iemand een goede?). In duitsland is dit belastingvrij, maar hoe zit dat in NL?

Werkt hier iemand ook gedeeltelijk in Duitsland en hoe bevalt dat?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:05

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

1.: Hypotheekrente is enkel je belastingaftrek over je nederlandse belasting, dit kun je in nederland van je belastbaar inkomen aftrekken ...
betaal je belasting in duitsland, heb je er niks aan, ook voor Eigenheimzulage kom je niet meer in aanmerking

als je hele inkomen in duitsland belast wordt, is dit niet meer in een ander land belastbaar, ik zou wel zorgen dat je hele goede melding hebt over inkomen dat in duzitsland onder belasting valt en eventueel vrijgesteld is, om te voorkomen dat je met de nederlandse belastingen hierover problemen krijgt.

Wat betreft je pensioenvoorziening, ik vermoed dat dat een Rürup-Rente betreft, eventueel aangevuld met een Riesterrente, bij mijn weten zijn dat gewoon vaste bedragen die je aan belastingen bespaart en maakt de maatschappij verder niet zo heel veel uit..
het heeft inderdaad zin dat gewoon voluit te benutten, vooral ook omdat de standaard pensioenvoorziening zeer karig is en weinig garanties biedt ....

Overigens, ik zou het nog eens laten narekenen, ik vind het een beetje vreemde berekening en volgens mij gooi je wat zaken door elkaar:
Volgens mij heb je met Steuerklasse I en een inkomen van rond de 35000 eerder maandelijks rond de 400 tot 500 euro lohnsteuer ... ik weet niet waar je die 150 euro vandaan haalt (welke steuerklasse is dat, is dat niet een ambtenarenklasse oid? )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08

Qwerty-273

Meukposter

RM-rf schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:33:
als je hele inkomen in duitsland belast wordt, is dit niet meer in een ander land belastbaar, ik zou wel zorgen dat je hele goede melding hebt over inkomen dat in duzitsland onder belasting valt en eventueel vrijgesteld is, om te voorkomen dat je met de nederlandse belastingen hierover problemen krijgt.
NL heeft met een aantal landen belastingverdragen (onder andere Belgie en Duitsland), waardoor je inderdaad geen dubbele belasting betaald en het een en ander 'makkelijk' geregeld is wanneer je in het ene land woont en het andere land werkt. En het makkelijkste is natuurlijk om te kijken op www.belastingdienst.nl voor meer info, over de Nederlandse kant.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qwerty-273 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:49:
[...]

NL heeft met een aantal landen belastingverdragen (onder andere Belgie en Duitsland), waardoor je inderdaad geen dubbele belasting betaald en het een en ander 'makkelijk' geregeld is wanneer je in het ene land woont en het andere land werkt. En het makkelijkste is natuurlijk om te kijken op www.belastingdienst.nl voor meer info, over de Nederlandse kant.
Of ff bellen naar de belastingtelefoon, alleen zou ik dat wel morgen doen ivm stakingen vandaag ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PhoneTech
RM-rf schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:33:
1.: Hypotheekrente is enkel je belastingaftrek over je nederlandse belasting, dit kun je in nederland van je belastbaar inkomen aftrekken ...
betaal je belasting in duitsland, heb je er niks aan, ook voor Eigenheimzulage kom je niet meer in aanmerking

Wat betreft je pensioenvoorziening, ik vermoed dat dat een Rürup-Rente betreft, eventueel aangevuld met een Riesterrente, bij mijn weten zijn dat gewoon vaste bedragen die je aan belastingen bespaart en maakt de maatschappij verder niet zo heel veel uit..
het heeft inderdaad zin dat gewoon voluit te benutten, vooral ook omdat de standaard pensioenvoorziening zeer karig is en weinig garanties biedt ....

Overigens, ik zou het nog eens laten narekenen, ik vind het een beetje vreemde berekening en volgens mij gooi je wat zaken door elkaar:
Volgens mij heb je met Steuerklasse I en een inkomen van rond de 35000 eerder maandelijks rond de 400 tot 500 euro lohnsteuer ... ik weet niet waar je die 150 euro vandaan haalt (welke steuerklasse is dat, is dat niet een ambtenarenklasse oid? )
Bedankt voor de info! Op de proforma bereking staat idd dat ik in klasse 1 zit. Maar omdat ik maar 2 dagen in de week in duitsladn werk, schijn ik daar dus belasting over moet betalen. De rest in Nederland. Maandelijks toch nog zo een 700 euro, dus daar heb ik dus mijn hypotheekrente aftrek van 250 euro nog genoeg aan :D

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
PhoneTech schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor de info! Op de proforma bereking staat idd dat ik in klasse 1 zit. Maar omdat ik maar 2 dagen in de week in duitsladn werk, schijn ik daar dus belasting over moet betalen. De rest in Nederland. Maandelijks toch nog zo een 700 euro, dus daar heb ik dus mijn hypotheekrente aftrek van 250 euro nog genoeg aan :D
Bedenk wel dat als je in nederland minder gaat verdienen en dus in een lagere belasting schaal terecht komt dat je dan ook minder geld terug krijgt door je HRA

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Let op het volgende: je dreigt sociale premies in twee landen te betalen. Merk op dat dit weggegooid geld is, je kan slechts in een land hier nut van hebben (je kan dus in een land werkloosheidsuitkering krijgen, kinderbijslag genieten, enz.enz.)
Er is een verdrag tussen Nederland en andere landen dat deze situatie voorkomt - je dient het zogenaamde E101 formulier aan te vragen. Deze geeft je ontheffing om in het 'tweede' land geen premies te betalen.
Er zijn een aantal eisen, de belangrijkste zijn:
- Je werkt daadwerkelijk in twee landen, minimaal een dag per maand in Nederland;
- De aanvraag is ingediend VOOR aanvang van de buitenlandse werkzaamheden (!!!!!)
Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, kijk op de site van de sociale verzekeringsbank.
http://www.svb.nl/interne...uiten_nederland/index.jsp

• PhoneTech
Free rider schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:16:
Let op het volgende: je dreigt sociale premies in twee landen te betalen. Merk op dat dit weggegooid geld is, je kan slechts in een land hier nut van hebben (je kan dus in een land werkloosheidsuitkering krijgen, kinderbijslag genieten, enz.enz.)
Er is een verdrag tussen Nederland en andere landen dat deze situatie voorkomt - je dient het zogenaamde E101 formulier aan te vragen. Deze geeft je ontheffing om in het 'tweede' land geen premies te betalen.
- Je werkt daadwerkelijk in twee landen, minimaal een dag per maand in Nederland;
- De aanvraag is ingediend VOOR aanvang van de buitenlandse werkzaamheden (!!!!!)
Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, kijk op de site van de sociale verzekeringsbank.
MIjn werkgever heeft er voor gezorgt dat ik alleen sociale lasten in NL betaal. Dus ik behoudt ook mijn ziektenkostenverzekering hier.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

PhoneTech schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:54:
Nu heb ik het geluk dat de loonbelasting in Duitsland echt verschrikkelijk laag is in vergelijking met NL.

Volgens de proforma berekening voor het duitsche deel: (bedragen zijn fictief heb 38000 als jaar salaris gekozen)

Bruttolohn : 3166
Lohn Steurer: 149.75
Solidartatszuschlag: 8.23

Netto: 3008.02
Daar bovenop krijg ik dus nog 250 euro aan onkosten.

Werkt hier iemand ook gedeeltelijk in Duitsland en hoe bevalt dat?
Normaal is de loonbelasting in Duitsland helemaal niet "verschrikkelijk laag". Ik heb even mijn loon stroken niet bij de hand maar ik betaal toch aardig belasting hier. Toch zeker 40%.

Betaal je zo weinig omdat je maar 2 dagen in de week in Duitsland werkt ofzo? Ik hou van mijn 5000 brutto iets van 2900 overofzo .. en daar gaan dan nog mijn pensioen en verzekering vanaf.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• PhoneTech
Free rider schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:16:
Omdat ik in Nederland woon, MOET ik hier loonbelasting betalen. Daar ontkom ik niet aan, maar nu
zegt mijn toekomstige werkgever dat er nog 10% van het bruto loon afgetrokken wordt van het netto voor de duitse social security. (dat is 316.60 euro!!)

Ik werk per week gemiddeld zo een 3 dagen in NL en 2 dagen in DE. Dus volgens de SVB hoef ik maar in 1 land social security te betalen??

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Diverse landen hebben verdragen afgesloten, waarbij je een ontheffing voor premiebetaling kan krijgen, mits je in een ander land premies afdraagt. Je komt hiervoor in aanmerking als je over een E101 formulier beschikt, en voor Nederlanders wordt deze uitgereikt door SVB.
Feitelijk moet je over dit formulier beschikken tijdens je werkzaamheden: je moet hem dus bij je hebben. Omdat de verwerking van de aanvraag erg lang duurt - twee maanden in mijn geval, als zelfstandige in Belgie - is het voldoende om tot die tijd een kopie van die aanvraag bij je te hebben.

Verder is het in bepaalde omstandigheden mogelijk om een ontheffing voor de Duitse loonbelasting te krijgen, als je minder dan 180 dagen werkt. Meer informatie heb ik niet, maar de term '180 dagen' doet hier en daar een belletje rinkelen.

Bel even met de SVB voor verdere vragen over deze materie, en laat je werkgever weten dat je over een E101 verlaring beschikt.
Pagina: 1