AMD processor wordt ongelofelijk heet

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• Halima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05-2024
Hallo,

Mijn AMD Athlon 64 3200+ wordt tegenwoordig ERG heet. Als ik gewoon in vista zit en vrijwel niets
doe, misschien op MSN of gewoon op forums, dan is mijn processor temperatuur 50 graden celcius.

Ik heb deze zalman koeling: CNPS7700-AlCu

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/7700_alcu_c_p.jpg

Ik heb hem altijd op de snelste stand staan. De schroefjes zitten goed vast aan het moederbord en
zitten ook strak tegen de processor aan.. Waarom wordt mijn processor zo heet? Bij het gaming krijg ik veel lag tegenwoordig.

PS. Kan het aan de koelingpasta liggen? (Nog nooit vernieuwd).

Vriendelijke groet,

Halima

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarschijnlijk wel.
Als je de koeler vervangt dien je de oude koelpasta er af te halen en het contactvlak schoon te maken met alcohol of zoiets.
Dan moet je nieuwe koelpasta aanbrengen (niet te veel, niet te weinig) en de nieuwe koeler er op zetten.
Nu heb je meer een isolatie laagje. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, maar dat zou je aan de koeler moeten voelen...
Als die warm wordt, sluit ie goed aan, blijft ie koud, is er iets niet goed...

• Halima
Bedankt!

• Halima
Ik heb net nieuwe pasta er op gedaan, de oude koelingpasta verwijderd met alcohol.. Nog steeds hetzelfde probleem.. Misschien is het programmatje wat ik gebruik niet goed? Ik gebruik speedfan ofzo.

Mijn koeler wordt niet heet.. maar geeft nog steeds +50 graden aan. Ik heb de koeler er goed op gedaan.

Tijd voor een nieuwe cooler? Wat is een aanrader die niet al te duur is? (Socket 754)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoeveel heb je erop gedaan? 0.5mm is al genoeg.
Meestal heeft SpeedFan het wel goed.
Misschien een slechte airflow?

• Halima
Nee, de airflow moet goed zijn.. 3 case fans; 2 80 MM (1 blaast lucht naar binnen, 1 naar buiten(die aan de zijkant zit) en aan de achterkant, onder mijn voeding nog een 90MM fan die naar buiten blaast..

Of moet ik de fans anders opstellen?

edit; ik heb inderdaad heel weinig pasta gebruikt..

[ Voor 10% gewijzigd door Halima op 19-03-2007 14:18 ]

Verwijderd

Je kan beter naar de hardwaremonitor in je bios kijken, een halve rijstkorel aan pasta is meer dan genoeg

als het maar net / licht dekkend is....

na het plaatsen van je koeler, mag je hem best - lichterlijk aandrukken..

• Resistance_NL
  • Laatst online: 12-02 10:08
Kun je niet beter de temperatuur in de bios bekijken (of met een ander programma, zoals everest), zover ik weet kan speedfan inderdaad foutief temperaturen uitlezen.

Een nieuwe koeler lijkt me overbodig, als alles goed is aangesloten en je niet (extreem) overclocked moet je huidige koeler de processor echt wel onder de 50 graden houden, tenzij hij niet draait :). Als de processor inderdaad te warm wordt, lijkt het me dat de koeler niet goed is aangesloten. Zoals eerder gevraagd... voelt hij koud aan wanneer je processor wel heet is?

Misschien dat een andere fan in de kast plaatsen helpt om de airflow te verbeteren (weet niet hoe de huidige situatie is).

Je geeft aan last te hebben van lag bij gamen... hoe bedoel je dat?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Halima schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:18:
Nee, de airflow moet goed zijn.. 3 case fans; 2 80 MM (1 blaast lucht naar binnen, 1 naar buiten(die aan de zijkant zit) en aan de achterkant, onder mijn voeding nog een 90MM fan die naar buiten blaast..

Of moet ik de fans anders opstellen?
Voorkant (liefst zo laag mogelijk) in blazen.
Zijkant meestal ook in blazen.
Achterkant (liefst hoog) uit zuigen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Halima schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:13:
Mijn koeler wordt niet heet.. maar geeft nog steeds +50 graden aan. Ik heb de koeler er goed op gedaan.
En de basis van de koeler ook niet?
Dan begin ik toch wel het vermoeden te krijgen dat je temperaturen verkeerd uitgelezen worden.

Zie dan bovenstaande tips om de goede te vinden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

ongeveer hetzelfde probleem alleen heb ik een AMD 64 3000+, wel dezelfde koeler.

Misschien doen we niet genoeg pasta erop?

Greyh0und

• Halima
Ik heb soms problemen met lag tijdens Battlefield 2.

Gewoon dat mijn beeld + geluid een halve seconde stil staat. (en dit enkele keren per minuut.)

Ik heb een Asus K8V moederbord
AMD Athlon 64 3200+
XFX GeForce 7600GT
1.5 GB DDR ram (3x 512MB)
120 GB Harde schijf

3 case fans; 2x80MM (1tje blaast de luch naar binnen en de ander naar buiten)
1x90MM (aan de achterkant, onder mijn voeding, die blaast de lucht naar buiten).

Edit: en niets overclocked..

[ Voor 3% gewijzigd door Halima op 19-03-2007 14:28 ]

Verwijderd

Bij mij wordt de 3000 ook 55 graden maar als je in werkelijk aan de cooler voelt is het niet eens warm ik denk dat je een (gekke) tempratuur sensor te pakken hebt :+

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Greyh0und schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:26:
ongeveer hetzelfde probleem alleen heb ik een AMD 64 3000+, wel dezelfde koeler.

Misschien doen we niet genoeg pasta erop?
Dat lijkt me sterk, zoals al gemeld is een halve rijstkorrel eigenlijk meer dan genoeg. Je kan daarin tegen wel snel TEVEEL koelpaste gebruiken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is koelpaste alleen bedoeld om eventuele oneffenheden in het oppervlak van de CPU en van de koeler te vullen zodat deze beter contact maken. Koelpaste zelf geleid warmte niet overdreven goed en daar is het ook niet voor bedoeld. Gebruik je dus TEVEEL koelpaste (stuk meer dan een halve rijstkorrel) dan is het goed mogelijk dat de koelpasta als een isolator gaat werken, daardoor de processor dus een stuk slechter gekoeld kan worden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:28:
Bij mij wordt de 3000 ook 55 graden maar als je in werkelijk aan de cooler voelt is het niet eens warm ik denk dat je een (gekke) tempratuur sensor te pakken hebt :+
Als de koeler koel aanvoelt kan de proc zelf wel warm zijn, maar dan geeft ie misschien de warmte niet goed door :/

Greyh0und

Verwijderd

50 graden voor dat type amd is trouwens echt niet zo'n gekke temp hoor

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 10:39

Schonhose

Retro Icoon

Welk moederbord heb je? De K8 serie van Gigabyte staat er om bekend om een te hoge temperatuur aan te geven in combinatie met Newcastle cores.

[ Voor 13% gewijzigd door Schonhose op 19-03-2007 14:42 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• Halima
Zou het misschien aan Vista (Ultimate) liggen dat ik nu lag heb bij Battlefield 2?

Ik heb een Asus K8V moederbord
AMD Athlon 64 3200+
XFX GeForce 7600GT
1.5 GB DDR ram (3x 512MB)
120 GB Harde schijf

3 case fans; 2x80MM (1tje blaast de luch naar binnen en de ander naar buiten)
1x90MM (aan de achterkant, onder mijn voeding, die blaast de lucht naar buiten).

En niets overclocked..

Ik heb die XFX GeForce 7600GT (nieuw) er in gedaan net voordat ik Vista ging installeren.. De Vista driver voor de videokaart daarna gewoon geinstalleerd.

• Halima
Schonhose schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:41:
Welk moederbord heb je? De K8 serie van Gigabyte staat er om bekend om een te hoge temperatuur aan te geven in combinatie met Newcastle cores.
Is niet van Gigabyte, is van Asus.. (tenzij Gigabyte Asus is.. dat weet ik niet) Maar ik heb wel een Newcastle core inderdaad..

Verwijderd

Als jullie cpu's echt zo warm wordt kan je dat makkelijk checken of het wel echt zo is.
Voel je koelblok van je cooler waar hij bijna op de cpu zit.
Als het echt 50 graden is zal je dit makkelijk voelen. Heb het zelf ook een keer gehad toen mijn watercooling pompje de pijp aan maarten gaf. En dat zijn geen leuke grapjes.

Anyway met een cooler van dat formaat zou je idle nooit meer als 30 graden moeten halen.
En de airflow is verder prima in orde hoef je geen zorgen over te maken.

Voel dus gewoon ff je koelblok op het punt dat hij de cpu raakt ( als je erbij kan komen ) voel je niks buitengewoon warms dan is het waarschijnlijk in orde.
Als je cpu geen contact zou maken met je koelblok zal je pc binnen de kortste keren uitvallen dit is dus niet het geval. Probeer anders een andere ( je oude ? ) cooler ? dan merk je het snel genoeg.

Gigabyte is iig geen Asus.
Asus heeft ook probe, Asusprobe genaamd welke ook nauwkeurig je temp meet als je dus een Asus borjes hebt probeer deze ff.

Wat betreft vista is het bekend dat de drivers nog geen goeie ondersteuning bieden dat zou je lag wel eens kunnen veroorzaken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Voordat je kreten als "ongelofelijk heet" en "ERG heet" gaat roepen, zou het je sieren om op te zoeken op welke temperaturen deze CPUs horen te werken. Met 50C zit je zowat 40C onder limiet voor deze CPUs, dus is er domweg niets om je zorgen over te maken. Dat had je makkelijk zelf kunnen vinden...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.