Linutop: een klein 6W, 433 MHz (AMD Geode) systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Met dit topic wil ik jullie wijzen op het bestaan van Linutop.

Softpedia.com wees mij op het bestaan van Linutop. Dat is een klein kastje waarmee je kunt internetten, browsen en typen (abiword is ook aanwezig). De opslag gebeurt extern (ook voor OS!) op een flashdisk. Je hebt dus geen draaiende HDD (geluid, stroom!). In mijn geval kan ik toch wel 75% van mijn handelingen op een dergelijk kastje uitvoeren (typen, bloggen) en het zou een enorme kostenbesparing opleveren in het huishouden (ik betaal als huiseigenaar mijn eigen energierekening, dus besparen is altijd welkom). Voor een prijsje van 280 (ex Vat) wisselt hij van eigenaar.

Vaporware? Ik weet het niet ... het feit dat er op de blog naar wordt gereferreerd, is geen goed teken (immers: roepen dat je GEEN vaporware bent pleit soms voor het tegendeel ...). Wat vinden jullie van dit systeem en zouden jullie het handig vinden? Ik zie de meerwaarde er wel van in.

Omdat de opslag gedaan wordt op een USB disk, zou je je eigen OS-distro kunnen modden. Van het kastje kun je dan ook heel makkelijk een NAS maken, een WAMP (sorry, LAMP :p) etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 19-03-2007 10:08 ]

==
hoi

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op zich helemaal geen verkeerd dingetje, alleen ik vind dat je met 256MB niet echt veel kan. Met minstens 512MB aan geheugen zou het beestje veel beter presteren. Het leuke is dat je dit ding gewoon in je jaszak kan drukken en overal kan aankoppelen (waar monitor aanwezig is :P).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Eusebius
  • Niet online
Je zou dan een draagbaar schermpje moeten hebben die gevoed wordt door een USB kabel. Dit tezamen met een inklapbaar tobo-tje levert leuke situaties op :)

==
hoi

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:33
Het is idd een leuk systeempje, klein zuinig en nog eens goedkoop ook. Nou heb ik zelf niet zoveel verstand van linux(bijna niks) maar is dit systeempje krachtig genoeg om fatsoenlijk een remotedesktop verbinding te maken naar een win2003 server? Als dit mogelijk is dan koop ik er waarschijnlijk volgende maand 1. :D

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Onder windows 2000 zou dit toch een ideaal dingetje zijn voo rmijn ouders. Zou het ook dvd's kunnen draaien? Dan wordt het helemaal mooi. Nu nog die hardware in een 12 inch laptop met een goeie batterij en je kan 10 uren weg op batterij. 1 GB is natuurlijk weinig. Maar ik neem aan dat je er grotere flashdisks in kunt steken?

http://specs.tweak.to/16567

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Dat geheugen is afhankelijk van hoe de rest in elkaar steekt. Het kan best zijn dat die 256 mb meer dan genoeg is. Zo heeft een xbox maar 64 mb ram, en toch hebben ze het voor elkaar gekregen om er een perfecte media center software voor te schrijven.
En dit gaat enkel om typen en internetten, dus alle andere shizzle hoeft er niet eens bij in.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ligt het nou aan mij, of is dit ideaal voor het inbouwen in je auto?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
Eusebius schreef op maandag 19 maart 2007 @ 10:56:
Je zou dan een draagbaar schermpje moeten hebben die gevoed wordt door een USB kabel. Dit tezamen met een inklapbaar tobo-tje levert leuke situaties op :)
wow, een laptop...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd een leuk apparaatje voor in de huiskamer oid :) Alleen vind 280 euro wel weer redelijk aan de prijs. Voor dat geld kun je ook haast een normale PC kopen waar je veel meer mee kan. Stroomverbruik zal dan bij veel mensen ineens niet meer de overhalende factor zijn.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:33
Maar het is wel een stuk kleiner als een normale pc.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Eusebius
  • Niet online
Ik kan m inbouwen IN mijn buro, met een USB hub op mijn buro. Dat is toch wel heel erg 1337 8)

==
hoi

• skelleniels
Hoeveel gebruikt een gemiddelde laptop eiglijk?

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 19:26
meer dan 6 Watt iig

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:33
Ik vind het een grappig idee, maar je moet je realiseren dat er ook nog een scherm aan vast moet. Die trekt ook veel stroom (TFT ook!)

En €280 euro is redelijk veel, daar moet je ook een redelijk zuinige 2e hands laptop voor kunnen kopen. Dan heb je scherm + alles in één.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:06
Afhankelijk van het soort 60-100 watt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Eusebius
  • Niet online
Das toch factor 10x erbij. Toegegeven, dat is dan wel mét scherm.

Aan de andere kant, als je 280,- uitgeeft heb je een nieuw systeempje waar je 'nieuw' mee kan beginnen en lekker klein is. Een 2e hands laptop zie ik mijzelf nog niet zo snel in de auto wegbouwen

==
hoi

• skelleniels
Neem nu nog met een 12 inch schermpje(dvd-speler apart) Kom je mss max aan 15 watt load voor laptop. Ik neem aan dat je dan met de hedendaagse batterijen serieus lang weg moet kunnen...

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Leuk apparaatje :)

Volgens mij zou Windows XP Embedded er best goed op kunnen draaien... prijskaartje valt me wel mee

[ Voor 13% gewijzigd door Alex) op 19-03-2007 22:55 ]

We are shaping the future

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01 13:55
leuk, maar hoe zou dit presteren met divxjes en mp3's? en in hoeverre zou het mobo met alle aanhang compatible zijn qua drivers? misschien dat je dan beter voor een paar tientjes meer een via itx bordje kan kopen (weliswaar ietsje groter)?

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 21:21
Zo'n epia systeem hoeft niet veel groter te zijn hoor. Ik heb voor klanten al meerdere book-sized systemen gemaakt, en ze werken heerlijk. (epia CLE266 chipset is zeer goed ondersteund onder linux. Voor de liefhebber (unichrome videokaart werkt 2d/3d hardware mpeg met de openchrome driver vlekkeloos).
Epia borden en cases schaf ik zelf aan via www.myelectronics.nl goede zaak overigens.

I said I'd be back...

• Eusebius
  • Niet online
RoBBS schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 14:39:
Zo'n epia systeem hoeft niet veel groter te zijn hoor. Ik heb voor klanten al meerdere book-sized systemen gemaakt, en ze werken heerlijk. (epia CLE266 chipset is zeer goed ondersteund onder linux. Voor de liefhebber (unichrome videokaart werkt 2d/3d hardware mpeg met de openchrome driver vlekkeloos).
Epia borden en cases schaf ik zelf aan via www.myelectronics.nl goede zaak overigens.
Ben je dan totaal niet meer kwijt voor een systeem? Ok, je kunt mss meer maar een systeem dat je in je boekenkast kunt zetten, heeft ook zo z'n voordelen.

==
hoi

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
is dit niet handig als uber zuinige download bak die 24/7 aan kan laten staan O+ ?

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01 13:55
@Lennart: ja, wil je een moederbordje waar je ook nog wat mee kan (videotjes kijken) dan heb je voor die prijs alleen het mobo.

Maar idd, als download bakkie wel heel vet, usb hdtje ernaast (haast even groot) en knallen maar
ben benieuwd naar wat video specs, als in hoe zou divx etc draaien?

nadeel gevonden: max resolutie is 640x480

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Of je hoopt gewoon dat die "One laptop per child" laptop ook commercieel verkocht gaat worden. Dan heb je voor minder dan 100 euro een compleet laptopje dat maar een paar watt gebruikt.

Die dingen hebben ook een geode met een compact flash kaartje voor het OS. En ze gebruiken maar een paar watt stroom.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Jammer dat er geen CF-slot voor storage opzit. Nu moet er altijd een USB-stick in voordat je iets kunt doen.

• Eusebius
  • Niet online
j-w schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:03:
Jammer dat er geen CF-slot voor storage opzit. Nu moet er altijd een USB-stick in voordat je iets kunt doen.
Ben jij nu een tweaker ;) Die mod je er toch zelf in...

Over die $100-laptop: daar zit toch een slinger aan? Dan kun je zeggen dat je website eruit lag omdat je vergeten was de PC aan te slingeren :D

==
hoi

Verwijderd

heeft iemand ondetrussen al hands-on recensies gevonden?
google levert me alleen maar persberichten op.

Zolang ik geen review ben tegen gekomen blijft het bestellen via de website voor mij in de zelfde categorie vallen als pre-orderen

• Eusebius
  • Niet online
Volgens de site heeft de franse PC Expert een recentie gegeven
Linutop in PC Expert (Jul/Aug 2007)

[PC Expert July] Linutop is on the cover of PC Expert (Jul/Aug French edition).
Maar het blijft bij één recentie.

==
hoi

Pagina: 1