[Ubuntu] Wlan probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0k
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-03-2024
Zo, ik heb me daarnet ook eens mode-bewust opgesteld en ook eens een poging gewaagd aan dat Ubuntu. Ziet er best leuk uit, en er komt al een hoop standaard met zich mee, zoals een aantal programma's die ik ook in windows al gebruikt. Firefox en OpenOffice. Erg leuk allemaal. :)
Maar nu het volgende dan. Wat is een OS tegenwoordig zonder internet he. Nou zit ik hier dus met een wireless netwerk thuis, dus ik heb al hier en daar wat gelezen over hoe dat nou zit met wireless en ubuntu en mijn USB Dongle.
Het kwam er dus, als ik het goed heb, op neer dat ik drivers nodig had voor mijn WL-012 Sitecom USB Dongle. Die stap zou met zo'n ding van linux-wlan.com opgelost moeten zijn. Enfin, ik dus in windows zo'n debian package opgezocht, want ik had begrepen dat die ook werkte op Ubuntu...het is immers op debian gebaseerd. linux-wlan-ng_0.2.7+dfsg-2_i386.deb had ik dus succesvol geinstalleerd.
Zelfde verhaal geld voor wireless-tools_28-1_i386.deb.
Volgens zo'n ander forum zou het dan moeten werken, en zou je in dat Wireless tools programma een wireless netwerk verbinding moeten kunnen zien die je dan kan instellen. Bij mij is dat dus niet het geval. Ik heb wel twee netwerk verbindingen, eentje word aangeduid als Eth0 en de ander als Wlan0. Deze laatste heeft echter een gewoon UTP-kaart icoontje, wat mij dus al zorgen baarde. Ook als ik bij deze verbinding naar Properties ga, vind ik niks van eigenschappen wat duidt op een wireless verbinding. Geen ID's, keys en keuzes uit welk wlan je wilt hebben (van de buren of je eigen :P)
Ik vermoed dus dat ik ergens iets fout gedaan heb, maar wat?
Hopelijk kan iemand me hier wat meer over vertellen, want ik wil dat Ubuntu graag een eerlijke kans geven, maar zonder internet gaat dat niet lukken :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb er even een apart topic van gemaakt aangezien je meer kans op antwoorden hebt en het grote topic niet voor kleine vragen is ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Installeer "NetworkManager Applet" via Applications, Add/Remove.

In je standaard ubuntu networking properties zet je al je verbindingen op not configured. Dan kan NetworkManager er wat mee.

NetworkManager is een mooie tool voor het beheren van je wireless verbindingen. Hij herkent alle SSID's die gebroadcast worden en kan met de meeste prima overweg.

Je wilt niets anders meer als je het werkend hebt ;)

Enige minpuntje van NM is dat je geen fixed IP adressen in kan vullen. Iets wat ik nog wel eens wil doen op mijn Eth0. Maar dat doe ik dan gewoon met de standaard /etc/network/interfaces

[ Voor 18% gewijzigd door Equator op 19-03-2007 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier staat dat je extra firmware moet installeren om het met de 2.6 kernel werkend te krijgen. Dat zou je dan ook nog kunnen proberen, al is firmware updaten niet geheel risico vrij natuurlijk. En er is toevallig net een thread over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0k
Pim. schreef op maandag 19 maart 2007 @ 06:53:
Ik heb er even een apart topic van gemaakt aangezien je meer kans op antwoorden hebt en het grote topic niet voor kleine vragen is ;)
Oh, oke.

Alvast bedankt voor de reacties. Ik ga er straks is ff mee aan de slag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0k
Ik heb het werkend gekregen, kennelijk deed de firmware update de truuk :)
Ik had ook de tool Wifi-radar geinstalleerd, maar het maffe is dat daar dus geen enkel netwerk in aangetroffen word. Maar dat interesseert me op dit moment niet. Het werkt, en dat is voor mij momenteel het belangrijkste :)
Bedankt voor de hulp.

Edit: In wavemon krijg ik wel informatie weergegeven, en het lijkt allemaal te kloppen :)

[ Voor 12% gewijzigd door s0k op 19-03-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0k
*kick*
En na een reboot werkt het niet meer :( Als ik ubuntu nu opstart, lijkt het wel of dat de usb-device uit staat. Het lampje brand niet, en het word niet meer herkent als een wireless ding. Als ik dan de stekker er even uittrek en er weer in doe, dan knippert het lampje wel even op mijn WL-012, en lijkt NetwerkManager idd voor een moment een aantal wireless netwerken te vinden, zoals het hoort. Alleen valt het usb apparaat al vrijwel gelijk weer uit. Heel maf, alsof ik dat ding in linux moet activeren. Wat dat betreft heb ik eigenlijk hetzelfde gevoel als in windows, waarbij je apparaten kan (de)activeren.
Alleen de vraag, hoe zou dit dan moeten in linux?
Pagina: 1