PC valt uit, powerled blijft branden

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Gisteren een oud socket A mobo in een andere behuizing gebouwd. Asus a7v333 mobo met een xp 2200+, 512MB reepje SDRAM (PC2700), 80gig hd, brandertje, dvdrom en een 6600gt agp van Leadtek.

Allemaal mooi ingebouwd in een veel te goedkoop sweex kastje met een 300 watt voeding. Alles leek mooi totdat ik het ding aan wilde zetten. Het duurde een splitseconde en toen viel het bakje weer uit; net als een motor die niet aan wil slaan. Nog maar es, weer hetzelfde. Derde keer was het raak. Mooi ik Windows installeren, maar het duurde maar even of hij viel weer uit.

Mijn eerste idee was de voeding. Dus ik heb er een 500watt Antec voeding aan gehangen, maar dat leverde hetzelfde op. Willekeurig uitvallen na een korte periode.Na een x aantal keren powerknop ingedrukken slaat het ding aan.

Uiteindelijk heeft het bakje een hele tijd gedraaid. Ik heb windows kunnen installeren, een hele bunch updates gedownload, progjes geinstalleerd. Noem maar op en alles zonder wanklank, maar opstarten blijft een probleem.

Dingen die me opvielen:

-Het uitvallen gebeurde vaak als ik een reboot opdracht deed (hetzij vanuit windows, hetzij vanuit de BIOS: save and exit).
-Het Powerledje blijft branden als het ding uitvalt.
-De meeste keren moet je drie tot zeven keer de powerknop induwen voordat het dingen 'aanslaat'.
Hij is maar één keer vanuit windows gecrashed en dat was na het uitproberen van een demootje van Dream of the Turtle (zeg maar niks), op het moment dat ik exit of done gaf voor het beeindigen van de demo en ik verwachte weer naar Windows (XP) te gaan.

Iemand enig idee? En hoe zit het met die rode schijfjes die je vroeger tussen de schroefjes en je mobo moest plaatsen bij het bevestigen op de afstandsbusjes. Is dit echt noodzakelijk en zou het dus iets van sluiting kunnen zijn?

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• maxmaxmax
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
staan er condensatoren "bol" op je mb dat lijkt er nl wel op. Die geven van die rare foutmeldingen.

cheers

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Het kan niet toevallig de overhitting beveiliging zijn? (bijv veel stof op de heatsink e.d.)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

HydroDiOxide schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:55:En hoe zit het met die rode schijfjes die je vroeger tussen de schroefjes en je mobo moest plaatsen bij het bevestigen op de afstandsbusjes. Is dit echt noodzakelijk en zou het dus iets van sluiting kunnen zijn?
Van die isolatieringetjes? Die zijn niet nodig. Sterker nog, ik ken niemand die ze gebruikt en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een moederbord heb gehad, waar je zulke ringetjes bij kreeg. Je zou daarmee de aarding tussen je moederbord en de kast weghalen, maar je voeding maakt ook gewoon contact met je kast dus die ringetjes hebben 0 toegevoegde waarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Bergen op 19-03-2007 04:05 ]

• StoicTundra
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04-2024
AvanCade schreef op maandag 19 maart 2007 @ 03:08:
Het kan niet toevallig de overhitting beveiliging zijn? (bijv veel stof op de heatsink e.d.)
Lijkt mij niet dat als je je pc net aanzet dat hij meteen oververhit is, want hij had het na de eerste keer opstarten al toen hij hem net had gebouwd, zover ik begrijp.
Bergen schreef op maandag 19 maart 2007 @ 04:03:
[...]
Van die isolatieringetjes? Die zijn niet nodig. Sterker nog, ik ken niemand die ze gebruikt en ik kan me niet herinneren dat ik ooit een moederbord heb gehad, waar je zulke ringetjes bij kreeg. Je zou daarmee de aarding tussen je moederbord en de kast weghalen, maar je voeding maakt ook gewoon contact met je kast dus die ringetjes hebben 0 toegevoegde waarde.
Klopt ik gebruik ze ook nooit, maar ze zitten wel altijd bij je kast ;-)

Heb je alle bios-instellingen nagelopen? Misschien dat er iets bij power-options staat wat niet goed is of misschien een andere instelling? Verder zou het ook kunnen zijn dat je uitbreidingskaarten hebt die beetje tegen werken?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

StoicTundra schreef op maandag 19 maart 2007 @ 05:01:
[...]

Klopt ik gebruik ze ook nooit, maar ze zitten wel altijd bij je kast ;-)
Hmm niet bij de Coolermaster Centurion 5 die ik afgelopen vrijdag heb gekocht. Er zitten 3 zakjes met schroefjes, plakkertjes en andere dingetjes bij maar geen ringetjes. Misschien zitten ze normaalgesproken bij 't moederbord?

• HydroDiOxide
Dank voor de reacties.

Het kunnen dus niet de isolatieringetjes zijn. Temperatuurbescherming lijkt me ook uitgesloten. Ook de condensatoren lijkt me sterk; in een andere behuizing kwamen deze namelijk niet voor problemen niet voor.

Nog andere opties?

Verwijderd

Heb je de CPU en/of de CPU-koeler van het MOBO gehad toen je het zaakje overplaatste? Ik heb namelijk ook een keer iets dergelijks gehad. Het bleek dus dat ik bij het plaatsen/verwijderen van de CPU koeler een miniscuul klein hoekje uit de "die" had gedrukt (er zit geen IHS op een Athlon XP dus de "die" ligt helemaal bloot en dan kan het verkeerd plaatsen/verwijderen van een koeler al fataal zijn)

Enfin, mijn actie had tot gevolg dat de PC rete onstabiel werd en symptomen vertoonde vergelijkbaar met wat jij nu ervaart. Soms kon ik zonder problemen een tijd lang gamen of intensief van het ding gebruik maken, maar soms was het ook binnen een paar minuten over, dan sloeg ie vast, BSOD's, spontante reboots en wat al niet meer.

Misschien dat je de "die" van de CPU eens kunt inspecteren om te kijken of daar ook krassen op zitten of misschien miniscule hoekjes uit missen?

• HydroDiOxide
@sorrowman

Ik heb de CPU er inderdaad afgehad. Even schoongemaakt met acetone en wattenstaafjes en een nieuwe, stille cooler er op gezet. Ik zal de die eens nakijken... als die beschadigd is, is het gewoon 'jammer dan' lijkt me?

Verwijderd

@ HydroDiOxide

idd, zou een typisch geval van "jammer joh" zijn als dat aan de orde is. Het zou uiteindelijk een lullige manier zijn om een CPU om zeep te helpen, maar ja eenb ongeluk zit in een klein hoekje.

Het heeft mij flink wat tijd gekost om te achterhalen wat er nou precies met mijn brik loos was indertijd, dus om je die moeite te besparen leek het mij nuttig om mijn ervaring hier maar ff te deponeren, al was het maar om een fysiek beschadigde CPU uit te kunnen sluiten :Y)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:18 ]

• HydroDiOxide
Al weer eventjes geleden. 'k Ben even voor de tweede keer vader geworden, dus ik had wat anders te doen :P

Ik heb de CPU er uit gehaald en bekeken. Ik kon niets raars zien, maar ik heb er voor de zekerheid toch maar even een andere ingeprikt. Dat leek goed te gaan, maar helaas... even Prime gedraaid en toen klapte ie er weer uit. Daarna weer wat random uitval problemen.

Suggesties?

Pagina: 1