MOBO is gaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-01 22:49

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig om te overclocken, maar mijn moederbord vertoond de nodige bijzonderheden. Deze pc is nu iets van paar maandjes oud.

Specs:
Thermaltake Thoughpower 650W
ASUS P5B-E Plus
Intel Core2Extreme 2.93Ghz (Op dit moment alles op stocksnelheden/voltage)
G.E.I.L DDR2-800 PC6400 2GB (2x1024) Dual channel
Nvidia 8800gtx
2x Seagate 320GB sata2
1x maxtor 80gb sata1
2x Lite-on dvd branders ide

Heb meerdere malen geprobeert te overclocken, maar ik vertrouw mijn moederbord voor geen ene meter. Een paar voorbeelden:

Mijn geheugen moet op V2.1 draaien anders werkt het niet naar behoren. Ik ingesteld in de BIOS, sla de boel op. BAM scherm blijft zwart, geen post beeps. Zet de PC uit, wacht even zet de pc weer aan. Precies hetzelfde verhaal. Ik haal de stroom er 10 seconden af dan pas doet hij het weer. Vreemd genoeg werkt hij nu wel gewoon op V2.1. :?

Verhoog mijn CPU Multiplier van 11, naar 12. Sla de boel op en de situatie krijgt dezelfde vorm als bij mijn geheugen alleen moet ik deze keer de stap stroom eraf halen 2x herhalen... Deze pc kan een multiplier die 1x hoger is makkelijk aan zonder een voltage verhoging (mocht dit nodig zijn zou dat altijd nog later kunnen). Waar blijft CPR? Die zou dan als het uberhaubt niet kan de frequenties moeten resetten, mijn mobo doet dat niet, die houd de frequenties net zoland totdat hij weer op kan starten, want na de stroomverwijder methode start het moederbord wel gewoon met de multiplier... :?

En om een of andere reden doet mijn laatste PCI slot het niet wanneer ik er iets in doe (ja het werkt wel, maar zodra ik een pci kaart wat in dat slot zit probeer te gebruiken krijg ik een BSOD, apparaat werkt niet, pc loopt vast), ook de drivers van het pci apparaat geven aan dat het apparaat niet juist werkt, ik heb het met een Creative X-Fi en Pinnacle TV kaart getest. |:(

Heb Prime95 laten draaien op stockspeeds/stockvoltage van zowel RAM als CPU, maar vind meestal na een uur of 11 een fout, 1x na 9 uur en 1x na 17 uur. Klopt dus ook al voor geen ene moer :?

Ook is de CMOS checksum 2x corrupt gegaan na een lichte overclock of verandering

Wat er HEEL miscchien mogelijk ook door het mobo kan worden veroorzaakt (maar wat ik ernstig in twijfel trek) zijn de Nvidia display crashes. Ik krijg op sommige momenten, totally random bsods waarin staat dat mijn drivers in een lus blijven hangen, maar dit klinkt echt als een driver issue.

Ik wil dit moederbord terugsturen naar Alternate, maar ik zit nog met een ander probleem, er zit Thermaltake waterkoeling op en moest daarvoor iets op mijn mobo plakken wat er met geen mogelijkheid afgaat. Ik ben niet van plan een nieuwe waterkoeling set te kopen gewoon omdat dit mobo zo brak is als ik weet niet wat.

Ik heb veel geld betaald voor deze pc, niet voor een brak moederbord. Ik heb de BIOS geupdate, maar dit maakt ook niet veel uit. Ik wordt hier STAPELGEK van.

Ik hoop dat jullie hier misschien meer van weten :(

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• broti
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Pci sloten werken niet meer goed enzo? Check eens je pci bus freqenties (met clockgen kan dat.) Probeer anders de FSB eens te overclocken, NB meer juice te geven. Geheugen kan toch gewoon op standaard voltage blijven staan als je het niet overclocked. Die mobo's moeten toch wel redelijk overclockbaar zijn. Succes.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Het is maar op een PCI slot, en het maakt niet uit wat voor kaart ik er in prop.

Het probleem van het niet werken van CPR en het zwarte scherm blijft, of ik nou overclock via de multipliet, of alleen een voltage verander. Het maakt dus niet uit, moderbord lijkt gaar te zijn

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ben nog eens wat bezig geweest, maar ik blijf erbij dat mijn mobo niet goed is:

Ik verander de Boot Device Priority, verwissel de floppy met mijn DVD-brander, ik sla de instellingen op en sluit af. BAM, weer verschijnt No signal op mijn monitor en de pc reageert niet meer, HDD led blijft gewoon constant aan en ik kan alleen de pc uitzetten door de aan/uit knop 6 seconde in te houden. Geen postbeep, noppes.

@ Mods: Miss beter dat dit topic wordt verplaatst naar Hardware i.p.v. overclocking, het heeft nu weinig tot niks meer te maken met het overclock onderwerp

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Als je fouten vind op stock voltage is er echt iets niet goed met je systeem.

edit:

Als je slim bent neem je al je spullen mee naar alternate (proc, mem, mobo, waterkoeling, en harddisk) en dan laat je het daar testen. als het mobo echt defect is kan je hun erop attent maken dat er nog wat vastgeplakt zit en dat ze dat eraf moeten halen.

edit2: en met je pci sloten die zo doen heb je gewoon recht op een ander mobo. Ik denk dat je chipset en/of je southbridge gaar is/zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door icecoolsniper op 20-03-2007 10:54 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
OMG! Heb zojuist per toeval memtest opgestart, begon meteen fouten te tellen. Ik heb GEIL Dual channel geheugen. Ik heb dus geprobeert te verwisselen:

DIMM1 vertoont geen fouten binnen 5 minuten (op v2.1 volt, dit is het voltage waar de dimms op moeten draaien)

DIMM2 vertoont meteen bij test 1 al fouten (op zowel v2.1 en v1,8). Hij heeft in de periode van 5 minuten 188 fouten gevonden op 429.2mb WTF?!

Is mn hele pc brak ofzo? Waar slaat dit op, ik heb superveel betaald voor deze pc en nou blijkt het geheugen brak te zijn, mobo pci slot, what's next? een Conroe XE die fouten gaat vertonen? (Wat ie overigens al gedaan heeft met Prime op stockspeed/voltage op automatisch na 9, 11 en 17 uur)

Mobo lijkt brak te zijn, geheugen lijkt brak te zijn :( Dit slaat 3x nergens op

Memtest:
Tst:
2

Pass:
0

Failing:
0001ad246c

Address:
429.2MB

Good:
000000000

Bad:
020000000

Err-Bits:
020000000

Count:
148

[ Voor 9% gewijzigd door wjjkoevoets op 20-03-2007 11:33 ]

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 18:42
²

RMA'en die shit imo...

Edit: om te beginnen het mobo ;)

[ Voor 40% gewijzigd door smason op 20-03-2007 11:33 ]

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:21

vinnie1908

Appel != peer

Geheugen is wel vaker brak, dat is helemaal zo vreemd niet. Ook duur geheugen kan fouten hebben, helaas hoort dat erbij. Retour naar de leverancier met de melding dat er in Memtest X fouten gevonden worden. Die zal dan deze geheugenbank vervangen voor een indentiek exemplaar.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Allen hoe moet ik het mobo rma'en? Er zit namelijk achterop iets van mijn waterkoeling geplakt wat er met geen mogelijkheid afgaat, dus als ik een nieuw mobo zou krijgen dan kan ik mijn waterkoeling nie eens meer gebruiken gewoon omdat dat vieze schijtmobo brak is...

En wat denk je van da geheugen? Lijkt mij duidelijk, ook RMA'en

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik kan mij niet voorstellen dat het er niet meer af te krijgen is. Waarschijnlijk is het zo'n schuimrubber plaatje wat je vastgeplakt hebt aan de achterkant. Gewoon heel voorzichtig proberen het eraf te trekken.

edit:

En ik snap dat je boos bent dat het niet werkt, maar het is en blijft electronica en dat kan nou eenmaal kapot gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door icecoolsniper op 20-03-2007 11:55 ]

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ben niet zozeer boos, gewoon gefrustreerd omdat dit geen goedkope computer was. Het is dan bijzonder vervelend om te zien dat je geheugen (ondertussen) 692 fouten heeft.

Ik ga dus contact opnemen met Alternate voor mijn moederbord en geheugen, ik hoop dat ik geen problemen krijg met hun aftersales wat bij sommigen het geval is. Of is het beter dat ik ASUS en GEIL probeer te bereiken voor RMA?

GEIL geeft geloof ik levenslange garantie, asus weet ik niet, heb geloof ik van alternate 24 maanden garantie ofzo

PS: Plaatje is zon thermaltake ding, zat bij mn thermaltake armor lcs, is geloof ik aan zwart plaatje met plaksel, soort schuimrubber en dan weer zon plak ding, zit echt heelk goed vast en ik ga er liever niet met een mes of schroevendraaier onder om het los te krijgen, bang dat ik het moederbord beschadig

[ Voor 23% gewijzigd door wjjkoevoets op 20-03-2007 12:37 ]

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

De fabrikanten verwijzen je meestal toch eerst door naar de winkel, pas als de winkel geen rma wil of kan doen kan je bij de fabrikanten terecht (ze maken wel eens uitzonderingen).

De armor lcs is de kast?

edit:

ik zie het al, het is de kast + ingebouwde waterkoeling.

Ik heb zelf een thermaltake aquarius setje gehad en daar zaten 2 metalen h-beugels bij en 1 h beugel van schuimrubber. Zo'n h-beugel van schuimrubber kan je makkelijk zelf snijden als het nodig is.

[ Voor 39% gewijzigd door icecoolsniper op 20-03-2007 12:46 ]

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Maar TS: Wat wil je nu precies?

Je ene geheugenbankje geeft fouten, de andere niet... waarom trek je niet de logische conclusie? :)

Probeer 2 andere geheugenbankjes, en klaar... desnoods draai je op 1 bankje totdat de andere vervangen is.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Iet schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:54:
Maar TS: Wat wil je nu precies?

Je ene geheugenbankje geeft fouten, de andere niet... waarom trek je niet de logische conclusie? :)

Probeer 2 andere geheugenbankjes, en klaar... desnoods draai je op 1 bankje totdat de andere vervangen is.
Hoe heb jij die verwijdert? Gewoon voorzichtig eraf getrokken?

• michaelbontje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
kun je losklikken ;-)

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Dit zit niet vast met beugels, dit waren gewoon 2 plakkers:

Sticker (one sided) >>> Schuimrubber >>> Sticker (two sided) >>> Moederbord, het heeft een totale dikte van nog geen 1 cm, met geen mogelijkheid kun je er kracht op zetten, dus aftrekken kan niet, eronder met een schroevendraaier al helemaal niet.

Heb net Memtest gedraaid (2 uur lang) op de "goede" dimm, maar opeens starte hij opnieuw op? DIM ook al brak? Memtest staat weer te draaien

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
PC is zojuist WEER opnieuw opgestart, maar hij gaf van te voren net als de eerstee keer geen fouten aan voor het opnieuw opstarten. Moederbord of DIMM? Ik hoop moederbord

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ik denk dat het nu afgelopen is met mn mobo. Mijn pc draaide memtest, deze keer hield hij het 2 eneen half uur vol, plots valt hij weer uit en gaat mijn pc weer automatisch aan (hij reset niet, hij valt uit). :(

Ik dacht, geeft niks, ik zet memtest weer gewoon aan, hij moet het gewoon langer kunnen volhouden. Nou niet dus. Powerled blijft uit, HDD led blijft constant aan, geen post-beep, geen beeld, had de werkende module (die ik aan het testen was) eruit gehaald, nog steeds geen post-beep, volgens mij is het afgelopen met dat ding. Nou ga ik de boel ZEKER RMA'en. :(

PS: De DIMM voelt na Memtest warm aan, niet iets was je vast wil houden, gelukkig koelt hij heel snel af dankzij de heatspreader :)

Als iemand nog tips, adviezen of andere hulp kan bieden, heel graag. :'(

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik vermoed mobo, mogelijk een gesloopt reepje mem door vDimm die te hoog was/is (brak mobo, niet wat je hebt ingesteld). Gewoon RMA'en, zoals iedereen al aangaf, niets aan te doen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Bedankt, ik had bevestiging nodig, in al de tijd dat ik met computers heb gewerkt, heb ik dit nog nooit meegemaakt dus vond het om het zacht uit te drukken verontrustend. Heb nog nooit iets germa'd.

Bedankt voor alle hulp, reacties zijn nog steeds welkom natuurlijk en ik zal laten weten hoe dit hele verhaal afloopt

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:55
En als je je ram rma'ed, rma dan gelijk beide modules, weet je zeker dat je een matched paar terugkrijgt.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ja, het is een dualchannel kit, dus ik verwacht natuurlijk 2 Dimms van dezelfde week en jaar

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-01 09:01
Aangezien je het hier over GeiL geheugen hebt, probeer dit eens eerst:

Zet het voltage van je geheugen eens op 2,8 (je kan dit trouwens nakijken op het stickertje op het geheugen zelf)

Heb dit trucje al vaak moeten toepassen bij deze type's van geheugen, kans is groot dat je pc nu wel normaal zal werken (geheugen dan toch in ieder geval)

[ Voor 11% gewijzigd door Firestorm666 op 20-03-2007 20:56 ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je uberhaupt wel eens gekeken of je machine uberhaupt stabiel was, want misschien heb je zelf wel het eea gesloopt met je gehobby. En daar gaat nu een winkel dan misschien voor opdraaien. Vergeet niet dat overclocken --> buiten specs draaien is, dus dat iets dan kapot kan gaan, daar hoor je dan overigens zelf voor op te draaien.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-12-2025

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Persoonlijk heb ik laatst ook een mobo moeten retouneren, had geen mem fouten maar wel vastlopers en niet normaal meer willen starten van het mobo.

Dat was met een Gigabyte, ook een dure :9

Mobo retouneren, daarna mem eens nalopen.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Het punt is het enige wat ik overclockt is (puur om te proberen of ie dat uberhaupt wel deed) om de multiplier van de cpu 1 tot 2 multiplier hoger te zetten. Geheugen niet eens overclockt, geheugen is gewoon brak. De DIMMs hebben een operating range van MAX v2.3 volt, ik ga er dus geen v2.8 opzetten.

@ Ghostrider(NL) Ik heb er niet aan zitten hobbien, ik weet waar ik mee bezig ben, heb nog een andere pc staan die ik overclockt heb tot en met en die draait nog steeds als een trein. We praatten dan over een Pentium 4, met 1 dimm van 512 en 1 dimm van 1024... helemaal scheef... Die pc is 20x stabieler dan deze, die doet het tenminste, CPR werkt, alle pci sloten werken, geen gezeik, dit moederbord is een en al gezeik. Bovendien is dat een semi-budget pc (P4+Geforce 7800GS+)
Een overclock heeft dit niet veroorzaakt, het probleem was er al voor het overclocken, een bios instelling veranderen (zoals boot device priority) veroorzaakt niet dat je moederbord geen flikker meer doet, bij dit bordje duidelijk wel... Denk jij dat ik hier tevreden mee ben ofzo? Heb verdomme meer dan 3 duizend in dit apparaat zitten. Sorry als ik wat offensief klink, niet de bedoeling, wil alleen effe duidelijk zijn.

Heb mailtje naar alternate gestuurd en een mailtje naar GEIL of hun miss nog info hadden. Voorlopig kan ik niks meer met dat mobo doen, hartstikke dood na het draaien van memtest.....

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Even een update:

Heb enkele dagen geleden bericht gekregen van Alternate. Zij kwamen tot de conclusie dat beide producten niet naar behoren werkten. Zij zullen dit dan kostenloos vervangen ;)

Hoop dat ik nu wel "goei spul" krijg.

Bedankt voor de hulp iedereen :D

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Sn0WDr4gon, ik hoop dat je richting Alternate en GEIL niet dezelfde toon hebt gehanteerd als dat je hier ten toon spreidt, ik vindt dit echt op het randje. Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent dat het niet werkt, maar op deze toon posten schiet je ook niets mee op.

Mooi dat het nu is opgelost. Ik doe dit topic verder op slot omdat het weinig te maken heeft met overklokken of met je mobo, maar het is nu gewoon een normale RMA kwestie geworden.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.