Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

probleem met schakeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
probleem met schakeling
Ik heb hier een probleem met een led schakeling ze zijn paralel geschakeld .
Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/2po4l8h.jpg

Als ik ze uitmeet heb ik overal 12 volt .
Nu de ledjes in kwestie zijn ultrabright uv leds :

Technical Specifications:
Intensity max. (typ). : 7mW/Sr (3mW/Sr)
Viewing Angle: 25°
Wavelength (peak): 410nm
Forward Voltage: 3.7V
LED Current (If): 20mA
Housing: waterclear
Material: InGaN
Operating Temperature: -25°C - 85°C

van weerstanden gebruik ik 470 ohm 0.6 watt

Het probleem is de led wil niet branden
Wat doe ik mis alles is correct aangesloten

als ik het test met een ander led werkt het maar de uv ledjes werken niet

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 23:25
vanop wikipedia

Ultraviolet licht (ook wel ultraviolette straling, black light of UV-licht genoemd) is elektromagnetische straling net buiten het deel van het spectrum dat met het menselijk oog waarneembaar is (zie ook: licht). De golflengte van UV-licht is 0 tot 400 nanometer. In verband met de effecten van UV-licht op mens en milieu wordt onderscheid gemaakt tussen UV-A, UV-B en UV-C. UV-A is ultraviolet licht met een golflengte tussen ca. 315 en 400 nm ("lange golven"). UV-B licht heeft een golflengte tussen ca. 280 en 315 nm; en UV-C licht heeft een golflengte van minder dan 280 nm ("korte golven").

mss vandaar dat je het niet ziet met het blote oog?

edit: dienen ze voor blauw licht of voor UV licht? Kan je de "straling" voelen als je je hand dichtbij houdt?

[ Voor 11% gewijzigd door gerre22 op 18-03-2007 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
euh ik ben er zeker van dat deze info correct is maar dat is niet mijn vraag dacht ik ?

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 23:25
Daar gaat het me om, mss heb je juist de ledjes die UV licht geven wat jij niet kan zien. Waardoor het lijkt dat ze niet werken.

Verwijderd

Dat ligt eraan hoe jij concludeert dat de LED's het niet doen, want UV licht is inderdaad niet zichtbaar.

Verwijderd

Topicstarter
oke juist vlug een test gedaan met wat uv acryl en geen effect het acryl licht niet op ??

Verwijderd

Heb je ook al geprobeerd zonder weerstanden ?
zoja dan klopt het wl dat ze het niet meer doen :+

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
meet je OVERAL 12 volt? dan denk ik dat je meter kapot is.

Zeg gelijk ook even ten opzichte van wat je meet.
en wat voor een bron je hebt.

probeer de leds ook eens om te draaien.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Of probeer één led in een schakeling te zetten met een variabele spanningsbron en voer de spanning op totdat uv acryl effect geeft?

Verwijderd

Topicstarter
ik begin te meten vanop de aansluiting tot op het einde van het circiut en als ik ze rechtstreeks aansluit zonder weerstand verbranden ze ik zie een klein pulsje en het is gedaan

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
als je met de UV leds over de weerstand 12V meet zijn je LED's kapot.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-11 18:51
Wat is de spanning welke je meet over alléén de LEDs?
Heb je in plaats van het acryl ook al een andere manier getest of de LEDs het wel of niet deden.
(ik weet dat Video camera's gevoelig zijn voor IR leds maar of je hier ook UV leds kan dedecteren?)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 13:17
meet of er stroom loopt: als er geen stroom loopt, loopt er dus niks door alle drie (en zijn ze kapot of staan ze in sper).

simpel. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Molybdenum op 18-03-2007 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
eerst even alles ontkopeld en dan 1 nieuwe uv led erbij genomen aangesloten op het circuit gemeten 11.07 Volt maar geen brandend ledje

nee ik heb niks anders dan een stuk acryl

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:21:
Of probeer één led in een schakeling te zetten met een variabele spanningsbron en voer de spanning op totdat uv acryl effect geeft?
Ook met variabele spanning weerstand ertussen - LED = Light Emitting Diode, oftewel geleidt stroom in één richting, praktisch zonder weerstand.
I = U / R, dus wanneer R heel klein is zal I heel groot zijn, ook bij een lage spanning.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:37:
eerst even alles ontkopeld en dan 1 nieuwe uv led erbij genomen aangesloten op het circuit gemeten 11.07 Volt maar geen brandend ledje

nee ik heb niks anders dan een stuk acryl
11 VOLT over wat ?
de weerstand, de led of allebei ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

je weerstand is iets aan de hoge kant, maar wel juist geselecteerd, als je met een voltmeter over de leds meet, zou je ongeveer 3,7 volt moeten meten.
Als je over alleen de weerstand meet zou je ongeveer 8,3 volt moeten meten.

En zoals mijn voorganger typte, meet de stroom eens?, dit zou ongeveer 55 mA moeten zijn.

Het zou inderdaad moeten werken!!(wel blijven controleren met acryl, je zult zelf erg weinig zien zonder acryl)

Verwijderd

Topicstarter
over de weerstand 11.7 Volt
over de led 1.8 Volt

als ik de stroom meet
over de weerstand idd 55 mA
aan de led dus aan de + niks helemaal niks maar als ik de draad ontkoppel van + aan de led en dan de draad meet heb ik toch 55mA

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:39:
[...]

11 VOLT over wat ?
de weerstand, de led of allebei ?
de weerstand

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pak een digitala (video) camera richt op je led .. deze zien het mischien wel (op je display he)
voor infrarood werkt het zeker weten, uw moet je even checken

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 18-03-2007 21:48 ]

Iperf

• W.Wonderland
1.8V is te weinig dit moet 3.7V zijn als je specs kloppen, totale stroom met 3 leds+weerstanden klopt wel weer, vreemd

edit: Geen zichtbare LED bij de hand welke je even tijdelijk parallel over een UV led kan zetten om te kijken of er spanning over UV LED staat.

[ Voor 38% gewijzigd door W.Wonderland op 18-03-2007 21:55 ]

• kluyze
  • Niet online
Je moet 50-55mA door je weerstand meten, je hebt toch niet je multimeter over je weerstand gezet en op de stand A/mA. De meter moet in serie met je belasting staan om stroom te meten!

55mA door elke led is ook veel te veel, dat zou 20mA moeten zijn (17mA als ik tel met die 470Ω)

55mA in het totaal zou wel ongeveer kunnen kloppen.

[ Voor 8% gewijzigd door kluyze op 18-03-2007 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
brailroad schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:51:
1.8V is te weinig dit moet 3.7V zijn als je specs kloppen, totale stroom met 3 leds+weerstanden klopt wel weer, vreemd
in totaal zijn het 10 weerstanden en 10 uv leds op 1 12 volt lijn
dan nog 10 weerstanden en 10uv leds op een andere 12 volt lijn
dan nog 20 weerstanden en 20 ultrabright ledjes op een andere 12 volt lijn
dan nog 20 weerstanden en 20 ultra bright ledjes op een andere 12 volt lijn
dan nog 10 weerstanden en 10 ultrabright ledjes op een andere 12 volt lijn

ligt het mss aan dat ik teveel weerstanden op dezelfde lijn aansluit?

Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/6236/imag0022zb9.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img506.imageshack.us/img506/2319/imag0029qj5.th.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 22:07 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen.. begin even overnieuw met nieuwe leds.

Plaats een stroom-meter tussen je + en je weerstand en schroef langzaam de spanning op tot je 20ma meet. Dan moet je LED het toch echt doen.

• W.Wonderland
één LED heeft een forward voltage van 3.7V.
Je wilt 12V (gelijkspanning!!) gebruiken en +/- 20mA per LED erdoor laten lopen.
12V-3.7 = 8.3 Volt over de weerstand -> 20mA = 8.3/0.02 = 415 ohm je kiest 470 ohm
Er loopt bij 470 ohm 17.5 mA per LED
bij 10 LEDs moet je dus 175 mA meten.
als ik het goed lees heb je 70 LEDs = 1225mA = 1.225A x 12V = 15Watt voeding
Is je adapter of voedingsbron groot genoeg?

Verwijderd

Topicstarter
mijn voeding is 430 W
mijn weerstanden heb ik uitgerekend op
link

owkey heb even verder gekeken op die site en euh als ik tien ledjes wil gebruiken die paralel staan moet ik weerstanden gebruiken van 47 Ohm dit zal ik eens testen morgen naar de elektronica zaak

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 22:19 ]

• W.Wonderland
Als jij ze aansluit zoals je in je startpost aangeeft dan klopt de waarde van 470 ohm.
één weerstand in serie met één LED. dit kan je onbeperkt parallel zetten.
Indien je één weerstand wilt gebruiken voor 10 parallelle LEDs dan heb je inderdaad 47 ohm nodig

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

brailroad schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:27:
Als jij ze aansluit zoals je in je startpost aangeeft dan klopt de waarde van 470 ohm.
één weerstand in serie met één LED. dit kan je onbeperkt parallel zetten.
Indien je één weerstand wilt gebruiken voor 10 parallelle LEDs dan heb je inderdaad 47 ohm nodig
ik ga niet weer de hele "leds parralel achter één weerstand" discussie houden. maar het is gewoon not done

in het kort:
parralel ->elke led een weerstand
serie> sja daar kan je maar een weerstand hebben

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
oke dus zijn we nog niet verder dan we waren pff ik kamp nu al dagen met dit probleem hopelijk vinden jullie een opplosing

• W.Wonderland
fish schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:47:
[...]

ik ga niet weer de hele "leds parralel achter één weerstand" discussie houden. maar het is gewoon not done

in het kort:
parralel ->elke led een weerstand
serie> sja daar kan je maar een weerstand hebben
Daar ging de hele discussie ook niet over.
smokerpolo dacht dat hij 47 ohm nodig had, deze heb je alleen nodig indien je wel alléén de LEDs parallel hebt aangesloten. Dat heeft hij dus niet gedaan.

@smokerpolo heb je al een zichtbare LED even tijdelijk over een UV LED gezet alleen maar om even te kijken of er spanning ove de UV LEDs staat?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik vermoed dat jij gewoon de verkeerde leds hebt gekrijgen .... heb je geen ir leds gekregen toevallig ?
probeer even met een camera te kijken of ze oplichten
brailroad schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:54:
[...]

Daar ging de hele discussie ook niet over.
smokerpolo dacht dat hij 47 ohm nodig had, deze heb je alleen nodig indien je wel alléén de LEDs parallel hebt aangesloten. Dat heeft hij dus niet gedaan.

@smokerpolo heb je al een zichtbare LED even tijdelijk over een UV LED gezet alleen maar om even te kijken of er spanning ove de UV LEDs staat?
leds hoor je niet parralel te zetten als de karakteristiek ook maar een beetje afwijkt. doet ie het niet meer.

[ Voor 64% gewijzigd door Fish op 18-03-2007 23:01 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
[quote]fish schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:58:
ik vermoed dat jij gewoon de verkeerde leds hebt gekrijgen .... heb je geen ir leds gekregen toevallig ?
probeer even met een camera te kijken of ze oplichten

[...]

ik heb gekeken met een digi camera en ik zie een wit puntje dus ze branden maar als ik er acryl voor houd zie ik niks oplichten dus u redenering zal kloppen denk ik morgen terug naar die klote elektronica winkel by the way het was een vrouw die me besteld heeft 8)7

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat is erger? Dat je IR ipv UV ledjes hebt gekregen of jouw nederlands?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik wil niet uitsluiten dat het wel uv leds zijn, wellicht dat jou acryl niet gevoelig voor de frequenties van jouw led, maar die kniespanning klopt geen zak van, dus je hebt in ieder geval een verkeerde led
(of een verkeerde weerstand wellicht) 4k7 ipv 470 ??

hoeveel stroom loopt erdoor ? c.a. 2 of c.a. 20 ma ?

Iperf

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:45:
over de weerstand 11.7 Volt
over de led 1.8 Volt

als ik de stroom meet
over de weerstand idd 55 mA
aan de led dus aan de + niks helemaal niks maar als ik de draad ontkoppel van + aan de led en dan de draad meet heb ik toch 55mA
Als je over de weerstand meet, en je meter geeft 55mA is nu deze led stuk.
Door die led mag maar 20mA stromen.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 23:07:
voor houd zie ik niks oplichten dus u redenering zal kloppen denk ik morgen terug naar die klote elektronica winkel by the way het was een vrouw die me besteld heeft 8)7
Je bent besteld door een vrouw? Interessante job heb je. >:) Ik zou ook wel besteld willen worden door vrouwen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

strom mag je helemaal niet over iets meten, aleen maar door
is imho gewoon slecht gemeten

maar ik zie je punt wel, want er zal dan zelfs meer dan 55 hebben gelopen
maar ik geloof eigenlijk niet de die stroommeter zo'n "hoge" interne weerstand heeft
ik wil hier wel meer van weten eigenlijk hoe het exact gemeten is

Iperf

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
WAT ben JIJ aan het maken!??! ik zie door de draden het bos niet meer....

Je voeding is 430Watt... hoe sluit je dat dan aan? Heb je je computer aan staan en gebruikt dan een molex? Of heb je doe voeding losgehaald en alleen iets aangesloten op een molex?

In het eerste geval: kijk uit dat je je compu niet sloopt.
In het tweede geval: een computervoeding is een geschakelde voeding: die moet een minimale belasting hebben en daar kom jij met je ledjes niet aan...

Je meette 11.7 volt over de weerstand. 11,7 volt / 470 ohm = 25 mA. Dat zou dus wel snor moeten zitten. Heb je er al een wit papiertje bij gehouden (voor als je het echt niet zou zien)? Ik heb zelf ook UV leds, maar die zijn meer paars dan UV...

edit: ow wacht... IR leds... hahaha

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1