Toon posts:

Alles in 1 server oplossing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het voorbereiden van het opzetten van een netwerk.
Dit netwerk gaat bestaan uit 6 workstations en (1) server.

Het beschikbare budget laat het niet toe een aparte server voor mail aan te schaffen.
Waar ik naar toe wil is 1 server die alles voor zijn rekening neemt. Dit lijkt mij ook haalbaar gezien het geringe aantal seats.

De volgende software wil ik draaien op deze server:
- Windows 2003 server (standaard)
- Echange 2003 of 2007
- Mcafee Total protention for Smb
- DHCP, DNS
- Rooming profiles
- VPN (1 gebruiker)

Als server denk ik aan een Dell Poweredge met 4 gb intern geheugen, raid 5 en xeon processor.

Hoe schatten jullie dit in. Is het haalbaar?

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Is Windows SBS niet wat voor jou?

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 20:20
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:45:
Naast deze vraag: wat zijn de doelstellingen van de server?

[ Voor 1% gewijzigd door Silver7 op 18-03-2007 19:46 . Reden: Laat maar... ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:03
Voor 6 werkplekken heb je genoeg aan een simpele HT cpu met 1 GB intern en SBS.

[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 18-03-2007 19:48 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05

the-spawn

.: Dark Storm :.

Inderdaad Small Business Server, leveren wij wekelijks uit bij vergelijkbare netwerken.
Werkt na mijn inziens perfect op zo'n Dell Poweredge.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

Verwijderd

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:45:
Voorziet deze dan ook in een mailoplossing?
laat maar...al gevonden...ga even lezen..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 19:49 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:37
Wat moet dat ding gaan doen?

Je noemt een aantal dingen op, maar dat lijstje doet een P3 al met gemak. 6 usertjes met roaming profile stelt niet zoveel voor. Een Xeon en 4Gb, ik zie het nut er niet van.

Besteed dat geld liever aan een tapeunit, UPS en SLA.

En idd gewoon SBS nemen, voor een paar usertjes is dat meer dan voldoende (en goedkoper)

Tenzij je in de toekomst specifieke dingen wilt doen waar je bij SBS tegen de grenzen aanloopt, maar gezien je omschrijving verwacht ik dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:51:
Wat moet dat ding gaan doen?

Je noemt een aantal dingen op, maar dat lijstje doet een P3 al met gemak. 6 usertjes met roaming profile stelt niet zoveel voor. Een Xeon en 4Gb, ik zie het nut er niet van.

Besteed dat geld liever aan een tapeunit, UPS en SLA.

En idd gewoon SBS nemen, voor een paar usertjes is dat meer dan voldoende (en goedkoper)

Tenzij je in de toekomst specifieke dingen wilt doen waar je bij SBS tegen de grenzen aanloopt, maar gezien je omschrijving verwacht ik dat niet.
Zover ik kan lezen is SMS R2 inderdaad erg geschikt voor wat het netwerk moet doen. De toekomste uitbreidingen zal op users zijn en niet op technologie.

Ik ben bekend met windows 2000 server en exhange 2000 en het beheren en inrichten van deze servers. Dit zal wel in het verlengde ervan liggen niet? Is het met deze versie wel mogelijk een pop connector op de exchange te zetten?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:03
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:10:
[...]

Zover ik kan lezen is SMS R2 inderdaad erg geschikt voor wat het netwerk moet doen. De toekomste uitbreidingen zal op users zijn en niet op technologie.

Ik ben bekend met windows 2000 server en exhange 2000 en het beheren en inrichten van deze servers. Dit zal wel in het verlengde ervan liggen niet? Is het met deze versie wel mogelijk een pop connector op de exchange te zetten?
Yep, zit een pop3 connector in.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:45:
Ik ben bezig met het voorbereiden van het opzetten van een netwerk.
Dit netwerk gaat bestaan uit 6 workstations en (1) server.

[..]

Hoe schatten jullie dit in. Is het haalbaar?
Makkelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-03 10:13
De vraag is natuurlijk: wat mag het kosten.

PSN: djmurcielago

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
SBS op een instap Dell server klinkt goed voor jouw eisenpakket :)

Denk in ieder geval aan backup/ups, en als het budget ervoor is, neem raid1.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ChaserBoZ_ schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:41:
Denk in ieder geval aan backup/ups, en als het budget ervoor is, neem raid1.
Ik wil zomaar gokken dat als er budget is voor raid 5 dat raid 1 (gewoonlijk met minder disks want anders knap kansloos voor dit gebruik) er ook wel is. RAID 5 is imo de beste keus voor algemeen gebruik in dit soort servers. Wel een spare in de buurt hebben (hot of cold.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:03
Let wel even op: als je nu of in de toekomst Exchange 2007 wilt gaan draaien heb je 64-bit hardware nodig en je OS moet ook 64-bit zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Een upgrade naar 2007 zal niet noodzakelijk zijn. Ik ben zelf toch wel voorstander van Raid 5 , met een hot spare, zo blijft de dataintegriteit gehandhaafd. Ook zal er een tapestreamer in zitten, met 5 dagelijkse tapes.
Is de backupsoftware in SBS goed genoeg voor automatische backup (alleen nieuwe tape erin en gaan met die banaan) of is software van yosimity of symantec erg wenselijk. Ik wil naast de files ook exchange backuppen. Budget voor de server incl software en 10 cals is 4000 euro

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 09:25 . Reden: buget aangegeven ]

• rdfeij
  • Laatst online: 23-03 13:46
Backup software in sbs is goed, in de gewone 2k3 is het moeilijker om dezelfde backups eruit te krijgen.

Ook reporting gaat makkelijker, alhoewel je natuurlijk uit 2003 ook dezelfde reports kunt halen, alleen wat moeilijker

Je zult er voorlopig geen last van hebben, maar sbs kan niet werken in een multidomein omgeving, kan niet (legaal) werken met een BDC en gaat max tot 50 users (als ik me niet vergis)
Pagina: 1