Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afschrijving van een auto

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik ben gister eens wezen kijken met m'n broer voor een andere auto, in Vlaardingen, bij de officiele dealer van het merk waarin ik rij. Ik had daar een wagen zien staan die 19K moest opbrengen (Golf V van eind 2004, Sportline uitvoering, 1.6 FSI blok, automatische airco etc etc. Vrij compleet voor mijn wensen)

Eigenlijk was ik niet serieus van plan om hem ook echt te kopen, maar je moet toch wat als de vrouwen uit winkelen zijn. :+

Goed, auto bekeken, wat vragen gesteld over de auto zelf. Daarna (tegen beter weten in) gevraagd wat m'n huidige auto zou opbrengen bij inruil, het gaat hier om een Golf 4 uit 2002, TDI (74kw), airco, electrische ruiten en 118K op de teller. Niet een verkeerde stand voor een diesel dacht ik zo.

Na wat kijken door de verkoper naar m'n wagen en zeuren over het sterretje in de voorruit ging hij overleggen met z'n collega. Om na ongeveer 5 minuten terug te komen met een in mijn ogen waanzinnig laag bod, 5000 euro minder dan ik hem begin januari vorig jaar voor heb aangeschaft. Toen ik dit aan de verkoper meldde gaf hij me het advies het in dit geval niet te doen.

Nu weet ik wel dat een auto altijd minder op zal brengen dan waar je zelf op hoopt, maar dit was me wel heel gortig. Zeker als ik hele basis VW Polo's in de showroom zag staan voor bedragen die me zeker verwonderden.

Als argument gaf de verkoper aan dat het een diesel was, en dat met de regio te maken had (randstad zijn toch over het algemeen diesel rijders? :?) en dat ik particulier of elders in het land meer geluk zou hebben.

Die 5000 euro kan een aantal dingen betekenen;
  • Ik heb bij aanschaf teveel betaald (ook al gingen vergelijkbare modellen destijds voor hetzelfde bedrag weg en leek het me wel okay
  • Die verkoper vond m'n auto niet courant genoeg voor die regio.
Nu is mijn vraag,
  • Wat zijn de factoren die de afschrijving van een auto allemaal kunnen beinvloeden. Ik vind persoonlijk dat bijvoorbeeld de KM stand toch nog wel netjes is voor een diesel van die leeftijd (zo'n 26K per jaar gemiddeld genomen)
  • Wat klopt er van het argument dat diesel blijkbaar niet interessant genoeg is in die regio, rijden mensen daar gemiddeld minder kilometers woon- werkverkeer?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Gunner schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:39:
Ik ben gister eens wezen kijken met m'n broer voor een andere auto, in Vlaardingen, bij de officiele dealer van het merk waarin ik rij. Ik had daar een wagen zien staan die 19K moest opbrengen (Golf V van eind 2004, Sportline uitvoering, 1.6 FSI blok, automatische airco etc etc. Vrij compleet voor mijn wensen)

Eigenlijk was ik niet serieus van plan om hem ook echt te kopen, maar je moet toch wat als de vrouwen uit winkelen zijn. :+

Goed, auto bekeken, wat vragen gesteld over de auto zelf. Daarna (tegen beter weten in) gevraagd wat m'n huidige auto zou opbrengen bij inruil, het gaat hier om een Golf 4 uit 2002, TDI (74kw), airco, electrische ruiten en 118K op de teller. Niet een verkeerde stand voor een diesel dacht ik zo.

Na wat kijken door de verkoper naar m'n wagen en zeuren over het sterretje in de voorruit ging hij overleggen met z'n collega. Om na ongeveer 5 minuten terug te komen met een in mijn ogen waanzinnig laag bod, 5000 euro minder dan ik hem begin januari vorig jaar voor heb aangeschaft. Ton ik dit aan de verkoper meldde gaf hij me het advies het in dit geval niet te doen.

Nu weet ik wel dat een auto altijd minder op zal brengen dan waar je zelf op hoopt, maar dit was me wel heel gortig. Zeker als ik hele basis VW Polo's in de showroom zag staan voor bedragen die me zeker verwonderden.

Als argument gaf de verkoper aan dat het een diesel was, en dat met de regio te maken had (randstad zijn toch over het algemeen diesel rijders? :?) en dat ik particulier of elders in het land meer geluk zou hebben.

Die 5000 euro kan een aantal dingen betekenen;
  • Ik heb bij aanschaf teveel betaald (ook al gingen vergelijkbare modellen destijds voor hetzelfde bedrag weg en leek het me wel okay
  • Die verkoper vond m'n auto niet courant genoeg voor die regio.
Nu is mijn vraag,
  • Wat zijn de factoren die de afschrijving van een auto allemaal kunnen beinvloeden. Ik vind persoonlijk dat bijvoorbeeld de KM stand toch nog wel netjes is voor een diesel van die leeftijd (zo'n 26K per jaar gemiddeld genomen)
  • Wat klopt er van het argument dat diesel blijkbaar niet interessant genoeg is in die regio, rijden mensen daar gemiddeld minder kilometers woon- werkverkeer?
jou auto krijg je nog gemakkelijk voor 8-9 duizend verkocht hoor.
Verkoop hem anders particulier, dat scheelt sowieso al heel veel.

Een oom van me heeft laatst ook zijn golf 4 verkocht voor 8100 euro, ook airco en een diesel, zelfde aantal KW en een kilometerstand van 180.000

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:43:
jou auto krijg je nog gemakkelijk voor 8-9 duizend verkocht hoor.
Dat mag ik toch hopen ja! :o

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 15:27

Duinkonijn

Huh?

volgens de anwb zou het op minimaal 8900 komen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Duinkonijn schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:51:
volgens de anwb zou het op minimaal 8900 komen
En dat betekent in de praktijk dat het wel meer moet kunnen opleveren?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Er staat geen bedrag bij, alleen dat men er nu 5000 minder voor geeft als waar hij de auto vorig jaar januari voor kocht. ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Vergelijkbare auto's, en dan bedoel ik heel erg vergelijkbaar, staat nog steeds op Autotrack te koop voor 14K, dus daarom vind ik die 9K zou aan de magere kant.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 18-03-2007 20:04 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 15:27

Duinkonijn

Huh?

tris trouwens ook de vraag hoe je auto der op dat moment der bij stond.

een auto binnen onder de haren met aan de buitenkant een modderlaag
met ster in het raam zal een andere waarde geven, dan

als je hem schoongemaakt had van binnen en buiten en het sterretje had laten fixxen.

daarnaast verschilt het echt per dealer..

maar beschadigingen zijn dooddoeners bij die gasten..
op zich logisch je ziet beschadigingen aan de buitenkant... vraag 2 wat er aan de binnenkant zit

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Snap ik :)
Maar dat was verder geen issue, schoon van binnen en niet al te vies van buiten. Dat sterretje viel me een beetje tegen dat ie daar over begon.

Maar is die kant van de randstad echt niet interessant genoeg voor een particuliere diesel rijder?

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb met zulke dingen dagelijks te maken in mijn functie als autoverkoper. Het diesel/randstad argument lijkt me onzin. Ik weet niet wat de verkoper je geboden heeft, maar naar mijn idee moet ie bij inruil op een dergelijke Golf (ook al kan ik de marge daarop niet 100% zeker inschatten) minimaal een mille of 10 á 11 opbrengen.

Wat zijn factoren die de afschrijving beinvloeden:

- De kleur
- Niet voorzien zijn van Airco danwel Climate Control
- Courante uitvoering ja of nee (bij Peugeot bijvoorbeeld is een 307 XS een stuk couranter dan een XT)
- 3 deurs drukt de inruilprijs bij een dergelijk model
- Km. stand in beperkte mate, bij een Golf niet echt van betekenis. Die dingen verkoop je met veel km's ook wel voor een flinke prijs
- Schades
- In mindere mate: historie aanwezig, staat van de auto (als in: schoon/uitgeleefd). Als het onderhoudsboekje netjes is ingevuld zou dat verder weinig uit moeten maken.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Hij boodt me dus 9000 voor m'n wagen waar ik idd op 11 a 12K hoopte, Timmert, werkte jij voor VW? Als je nog een bovenstaand model een keer hebt staan weet je me te vinden ;)
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:30:
13 of 14 duizend lijkt me erg hoog gegrepen, 10-11 moet wel lukken gok ik
Dat zou bijna het aankoop bedrag zijn, en die illusie heb ik ook niet hoor :)

[ Voor 52% gewijzigd door Gunner op 18-03-2007 20:31 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Zo vreemd klinkt 't niet. 2000 euro eraf voor marge / garantie etc en 3000 eraf voor één jaar afschrijving.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

13 of 14 duizend lijkt me erg hoog gegrepen, 10-11 moet wel lukken gok ik

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

StevenK schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:29:
Zo vreemd klinkt 't niet. 2000 euro eraf voor marge / garantie etc en 3000 eraf voor één jaar afschrijving.
Dan zit je aan de tax waarde ja, maar dan nog is 3000 veel afschrijving voor een jaartje Golfen.

@ Gunner: ik werkte idd voor VW, maar nu voor Peugeot. Ander soort auto, maar (goddank) wel een fijner publiek en een leuker bedrijf. Ik hou mn ogen wel even open iig :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Timmert schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:35:
@ Gunner: ik werkte idd voor VW, maar nu voor Peugeot. Ander soort auto, maar (goddank) wel een fijner publiek en een leuker bedrijf. Ik hou mn ogen wel even open iig :)
Ik kijk natuurlijk anders aan tegen verkopers dan jij, maar ik heb nu juist niet echt een hoge pet op van VW verkopers, en dat is niet alleen gebaseerd op deze ervaring :)

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik deel die mening hoor. Arrogante ventjes zijn het over het algemeen. Net als bij de andere duitse merken trouwens. Best opvallend eigenlijk :)

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Timmert schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:25:
Ik deel die mening hoor. Arrogante ventjes zijn het over het algemeen. Net als bij de andere duitse merken trouwens. Best opvallend eigenlijk :)
Ze denken echt van. "Verkoop ik die auto niet aan jou dan wel aan de volgende malloot die binnenkomt."

Om nog maar niet te spreken of je wel of niet in een pak o.i.d binnenkomt.

Als je casual gekleed binnen komt dan zie je ze een beetje dralen omdat je wellicht niet interesant genoeg bent, niet wetende dat je die auto best nieuw kunt betalen.

Maar goed daar gaat dit topic niet over :)

Elect a clown, expect a circus.

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-11 19:39
Volgens mij vergeet TS hier even dat de verkoper ook nog winst moet maken als hij zijn auto opnieuw te koop aanbied. Als hij hem voor 12k in de showroom wil zetten, zal hij er echt niet meer dan 10k inkoop (inruil) voor betalen.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Nee hoor dat was ik niet vergeten. Ik heb wel opgelet tijdens mijn Economie lessen op school.

Verwijderd

Slasher schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:30:
[...]

Ze denken echt van. "Verkoop ik die auto niet aan jou dan wel aan de volgende malloot die binnenkomt."

Om nog maar niet te spreken of je wel of niet in een pak o.i.d binnenkomt.

Als je casual gekleed binnen komt dan zie je ze een beetje dralen omdat je wellicht niet interesant genoeg bent, niet wetende dat je die auto best nieuw kunt betalen.

Maar goed daar gaat dit topic niet over :)
Dat is gewoon stom ook. Ik heb laatst ook een auto gekocht, en ben eerst bij een nissan dealer geweest. Nu ben ik nog maar student en was samen met een vriend van mij, die ook gewoon casual gekleed was. Ten eerste konden we 20 minuten staan wachten op een verkoper, die vervolgens allerlei rare verhalen op ging hangen en eigenlijk geen tot weinig antwoord gaf op vragen die ik stelde. We werden een beetje behandeld alsof we super dom waren en geen idee hadden van wat normaal was bij een tweede hands auto. Een voorbeeldje: de blanke lak van de auto liet los. Ik merkte dat op tegen de verkoper, waarop deze antwoorden "jaja, maar we wassen 'm nog helemaal en dan zie je er niks meer van". Ja, natuurlijk...
Vervolgens zei ik na te gaan denken over of de koop wel zo verstandig was, maar ze wilden perse mijn telefoonnummer noteren. Vervolgens ben ik nog 3 keer gebeld of ik de auto nog wilde hebben.. Echt niet 8)7

Verder zijn ze met verkoopprijzen sowieso ronduit absurd, ik heb mijn auto ingeruild waar ik 'm in eerste instantie ook gekocht had, ik kreeg nog niet de helft terug van wat ik er een jaar eerder voor betaald had... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 12:42 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
ik zie ze op autoscout staan vanaf 10 k... en daar kan je als particulier altijd nog wat vanaf krijgen... garages proberen er altijd veel meer af te halen... echt veeeeeeel meer... maar ja, "used-car salesmen" is niet voor niets een bekende uitdrukking.... :P

U vraagt, wij antwoorden.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:06
Das toch altijd zo... als je een diesel inruilt dan is er spontaan geen vraag naar diesels in de regio. Had je een benzine auto gehad dan wou iedereen spontaan een diesel auto! Het gaat natuurlijk niet om wat je voor je auto terug krijgt maar wat je er bij moet leggen voor een "nieuwe" auto. Maar toch gevoelsmatig is het wel zo prettig als het nog een beetje redelijk is.

Ik heb een paar jaar geleden een Alfa 145 met alles erop en der aan ingeruild voor een 145 standaard. Verkoopargument: alles wat elektrisch is kan alleen maar kapot. Toen ik 2 jaar later daar weer kwam voor een 147 met alles erop en eraan was het van oh oh oh wat mooi, elektrische ramen fantastisch etc. etc. (Wel nog een hele nette prijs voor mijn auto gekregen, dus er niks over gezegd)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

9000 euro voor een golf uit 2002 is niet heel veel maar ook niet achterlijk laag. Zou zelf proberen er 9500 - 10.000 uit te slepen zeker gezien de kmstand.
En tja auto's schrijven hard af, dat is nou eenmaal zo.

Mijn auto is in een jaar tijd ook nog maar de helft van wat ik er destijds voor betaald heb , nu gaat het bij mijn auto niet om enorme bedragen (1500 voor betaald, nu 700-800 bij inruil :P ) maar toch ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Metro2002 op 20-03-2007 11:02 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Zeker gezien de KM stand? Wat is daar mis mee?

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Die is laag. :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Dat is toch juist goed voor de waarde?

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:13

GaMeOvEr

Is een hork.

"Wat? Deze auto heeft zo weinig gelopen voor zijn leeftijd, daar zal wel wat mis mee zijn, die heeft vaak stilgestaan!" :(

Ofzo? :P

(Kortom, ik zou ook geen enkele reden kunnen bedenken waarom een lage km. stand nadelig is. ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door GaMeOvEr op 20-03-2007 11:30 ]

Aannames zijn fataal.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
GaMeOvEr schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:29:
"Wat? Deze auto heeft zo weinig gelopen voor zijn leeftijd, daar zal wel wat mis mee zijn, die heeft vaak stilgestaan!" :(

Ofzo? :P

(Kortom, ik zou ook geen enkele reden kunnen bedenken waarom een lage km. stand nadelig is. ;) )
Of met die auto zijn alleen korte stukjes gereden, en dat is zeker wel nadelig voor de motor... (en de uitlaat)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Zou ik me nog voor kunnen stellen bij een klein auto'tje (boodschappenhok) of een benzine uitvoering, maar dat verwacht je niet bij een diesel, gezien het feit dat die heel onrendabel zijn (kostentechnisch) om die voor weinig kilometers te gebruiken. :)

En het is een lage km. stand, geen belachelijk lage km. stand. :)

[ Voor 12% gewijzigd door GaMeOvEr op 20-03-2007 11:38 ]

Aannames zijn fataal.

• 2bmws
Precies, dus als het een diesel is met een lage km stand, vraag je je toch af hoe er met die auto gereden is...

idd geen belachelijk lage kmstand maar toch laag. nog geen 20k per jaar

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
2bmws schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:41:
idd geen belachelijk lage kmstand maar toch laag. nog geen 20k per jaar
Kan jij rekenen? 118.000/4.5 (jaar) = 26.000 km per jaar.

Vind ik niet verkeerd voor een particuliere diesel.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 20-03-2007 12:00 ]

• 2bmws
Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:48:
[...]

Kan jij rekenen? 118.000/4.5 (jaar) = 26.000 km per jaar.

Vind ik niet verkeerd voor een particuliere diesel.
8)7 jaar abuis

Pagina: 1