Toon posts:

HP Compaq nx6125 opstart problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 817 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ongeveer een jaar terug via school een laptop aangeschaft: HP Compaq nx6125
Sinds ongeveer een week of 2 heb ik kleine problemen gehad met het ding. Het begon met geluid wat haperde, algemene traagheid van de laptop en enorm lang doen over opstarten.
Dit probleem heb ik ook wel eens gehad met mijn PC wat dus veroorzaakt werd door de HDD die in PIO mode staat.

Dus ik heb hier opgezocht hoe ik dit kon verhelpen aangezien er geen ultra DMA bij de opties stond op mijn laptop. het hele apparaat dus bij apparaatbeheer er even uitgegooit en gereboot. Liep weer prima.

Dit bleef echter wel terugkomen, en heb dit dus in totaal 2x moeten doen. Ook kreeg ik op een avond spontaan een blue screen of death, echter geen idee meer wat er precies stond. Gelukkig was een reboot hiervoor voldoende om 'm weer werkend te krijgen.

Gisteravond begon het ding weer een beetje te haperen, zonder dat hij in PIO mode stond. Even rebooten en ging weer goed.
Later op de avond gewoon netjes via startmenu de laptop uitgeschakelt en toen ben ik lekker uit gegaan. Toen ik vanmorgen weer keek naar m'n laptop bleek ie nog te draaien. Alleen met een zwart scherm. Dus de powerknop even ingedrukt houden en proberen te rebooten maar dit lukt dus niet meer.

Het enige wat ik zie is het HP logo en de zin F10=ROM Based Setup voor een paar seconden en normaal zou windows dan gaan laden, maar het blijft dus zwart en de laptop blijft gewoon vrolijk draaien.

Als ik op F10 druk krijg ik de computer setup, waar ik iig al een zelftest voor de vaste schijfeenheid en een geheugencontrole gedaan heb, maar daar kwam niks raars uit.

Ik heb net even gezocht op het forum, maar kwam niet echt onderwerpen tegen met dezelfde problemen vooral omdat het om een laptop gaat. Las dat het misschien mogelijk is om te booten via CD/USB maar ben er niet echt bekend mee, dus hulp is heel erg welkom.

En als ik hem dan weer aan de praat krijg, hoe verhelp ik deze problemen?

Groeten,
Sylvain

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zou eerst het geheugen en de HDD eens gaan testen. Ik denk dat er qua hardware gewoon iets niet meer goed is.

Ik zie dat je wel getest hebt met de test van HP zelf maar ik zou Memtest86 en een speciaal HDD tooltje laten draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 18-03-2007 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe test ik zoiets?
de enige tests die ik kon vinden onder het menu in de computer setup waren een zelftest voor de vaste schijfeenheid en een geheugencontrole. Deze heb ik beide laten lopen en daar kwam gewoon een goed resultaat uit.

[add] oke, is dit een kwestie van op usb stick zetten en proberen te booten? of..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 17:52 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gewoon ff op Google zoeken naar Memtest86 en ff lezen hoe het werkt. Voor de HDD ff kijken welke je precies hebt en dan van de fabrikant van die schijf het tooltje opzoeken en die gaan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86, is dit ook mogelijk via USB? ik vind de site wat onduidelijk..nergens een stappenplan hoe te werk te gaan..

Verwijderd

hey

ik heb ook een hp compag nx6125.
echter de ene keer ziet ie wel de hd en de andere keer weer niet.
zelftest werkt prima. maar geeft geen problemen aan.

er zit nu een nieuwe hd in.. dus xp opnieuw geinstalleerd maar die ziet plots geen hd.
heb een externe hd erop gezet xp weer geinstalleerd maar kon hem niet booten.. mistte opstart bestanden.

is er nog een ander bios toegang voor het systeem te zien? of automatische ide harddisk detecteren?

kan deze laptop wel 120 gb harddiks aan?
moet ie op fat32 staan? is nu ntfs geformateerd.

gr
rob
Pagina: 1