Toon posts:

Inhoud Business case

Pagina: 1
Acties:
  • 847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb redelijk wat sites afgezocht naar wat nu eigenlijk echt in een business case hoort te staan, en de meningen daarover lijken toch wat verdeeld.
Wat vinden jullie dat in een business case hoort, en met welk doel? Of andersom gezien, er zijn een aantal stappen die ik neem, waarvan ik vermoed dat deze in een business case horen. :)

Bij mijn weten is het doel van een business case, het doel, de haalbaarheid en de kosten en baten van een project te bepalen. Ik kom dan tot de volgende punten:
  • Doelstellingen
  • Eventueel overkoepelende doelstellingen
  • Requirements (hierbij ook denkend aan prioriteiten)
  • Kosten-baten analyse
Of horen bijvoorbeeld de requirements al bij het projectplan (vooraf aan de business case dus) vastgesteld te zijn? Misschien zeggen jullie wel dat een business case bij veel projecten gewoon overbodig is en kun je voldoen aan alleen een requirements overzicht. Zeker wanneer het (zoals nu in mijn geval) om een low-budget project gaat; is een kosten-baten analyse dan wel nuttig?

Graag jullie meningen. :)

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 97% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:02 ]

TweakBlog

Verwijderd

Topicstarter
Ruudjah schreef op zondag 18 maart 2007 @ 18:16:
Het is een kwestie van gezond verstand. Als je een eenvoudig project hebt welke je door middel van ervaring en kennis in kan schatten op haalbaarheid, dan is het schrijven van een business case doc overbodig en onwenselijk.
Op zich mee eens. Zit alleen met het probleem dat het in dit geval nog school gerelateerd is, en ik ook iets wat d.m.v. "gezond verstand" tot stand komt, zal moeten beschrijven. Dit betekent dat ik veel moet documenteren, maar ook geen overbodige stappen wil maken. Als je het op gezond verstand gaat inschatten, maak je dus eigenlijk wel een business case, alleen dan in je hoofd. :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als het voor school is, bestel het boekje 'Kosten, baten en risico's van ict-investeringen' met als ondertitel 'Richtlijnen voor het opstellen van een business case' en het isbn 90-130-0006-1. Onder andere managementboek.nl heeft het boekje.

Om terug te komen op je vraag: in een business case moet je alle informatie zetten die relevant is. In jouw geval kan dat betekenen dat je het investeringskader zeer uitgebreid beschrijft en weinig aandacht schenkt aan de impact en risico's om maar wat voorbeelden te noemen, terwijl dat voor een ander weer anders kan zijn. Het is compleet afhankelijk van je situatie wat je met de business case wil bereiken.