Externe Harddisk: Kant en klare of zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

Topicstarter
Ik heb eigenlijk een vraagje over externe hardeschijven. Ik zit er sterk over na te denken er 1 te kopen.

Nu heb ik even rond zitten kijken naar wat de mogelijkheden zijn. Je kunt voor de hapklare brokken gaan of je kunt een behuizing kopen en een harddisks en dan handel zelf in elkaar zetten.

De handel zelf in elkaar zetten heeft als voordeel dat je goedkoper uit bent. Zeker als je voor een wat grotere Harddisk gaat kan het nog wel een aantal tientjes schelen. Ook kun je een leuke behuizing kiezen. De standaard zijn gerust ronduit lelijk te noemen en goedkoop aandoen kwa uiterlijk. Ook kun je kiezen voor een merk HD waar je meer garantie op hebt. Bv seagate krijg 5 jaar garantie op je HD, de behuizing is dan wel 2 jaar maar goed, hoe vaak zal daar wat mis mee gaan? De HD is toch het grootste probleem in veel gevallen en een kant en klare Externe HD is zo goed als altijd 2 jaar.

Dus met zelf bouw heb je voor minder geld:
- groter HD;
- mooiere behuizing;
- meer garantie op je HD, het belangrijkste

Of zie ik nou iets over het hoofd want dat is mijn vraag, het lijkt allemaal beter en goedkoper maar zie ik iets over het hoofd, is het installatie gemak bv niet minder of is het gewoon de handel in elkaar zetten, schijf partitioneren en klaar, want zo ja dan lijkt mij het zelf bouwen van een externe HD mij een stuk beter dan er een kopen.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:58
Ja is makkelijk meestal zetten ze de jumper op cable select met usb behuizingen.
Die garantie voor zo'n kant en klare is wat betreft de harddisk zelf nog steeds fabrieks garantie dus dat maaakt mijn inziens niets uit.
let ook op of je sata of pata schijf neemt er zijn ook externe sata oplossingen. Voor usb/fire wire heb ik eigenlijk alleen pata oplosingen in handen gehad, maar sata zal niet ingewikkelder zijn waarschijnlijk eenvoudiger geen jumpers meer.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:42
Ik heb zowel een zelfgebouwde (Vantec Nexstar3) als een paar kant en klare (WD Essential). Die Vantec case is best okee, alleen het probleem wat ik ermee heb is dat ie niet standby wil gaan. Daar heb ik met de WD's geen last van.

Voor de rest is het meestal een kwestie van smaak en gemak. Ik heb overgens nog niet echt mooie losse behuizingen gezien. Het grootste deel is okkiewokkie taiwan spul met veel bling bling. :/

En ja, zelfbouwen houd meestal alleen in het kiezen van je behuizing en hdd, daarna hdd in de behuizing schroeven, even formatteren en klaar.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

Topicstarter
Voor de rest is het meestal een kwestie van smaak en gemak. Ik heb overgens nog niet echt mooie losse behuizingen gezien. Het grootste deel is okkiewokkie taiwan spul met veel bling bling. :/
Kwestie van smaak heb je helemaal gelijk in maar de meerderheid van de standaard schijven is gewoon lelijk en bij de lossen zitten enkele die leuk bij mijn case en laptop passen, aangezien het goedkoper is zie ik geen probleem om er dan niet voor te gaan.
En ja, zelfbouwen houd meestal alleen in het kiezen van je behuizing en hdd, daarna hdd in de behuizing schroeven, even formatteren en klaar.
Kijk daar heb ik wat aan. Ik doe dit namelijk nooit en met mij waarschijnlijk 99% van de andere gebruikers ook niet dus voor mij is het nieuw.

Bedankt en dan ga ik toch maar voor de optie er zelf 1 in elkaar te zetten. Goedkoper, grotere HD, leukere behuizing ;)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
zorg wel dat je gebruik maakt van een goeie externe behuizing dezen willen het nog wel eens begeven.

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Steffy schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:57:
[...]

Kwestie van smaak heb je helemaal gelijk in maar de meerderheid van de standaard schijven is gewoon lelijk en bij de lossen zitten enkele die leuk bij mijn case en laptop passen, aangezien het goedkoper is zie ik geen probleem om er dan niet voor te gaan.
kijk eens bij conceptronic als je bling-bling lelijk vindt: zijn heel sober en hebt een waaier aan mogelijkheden.

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:21
Volgens mij een van de belangrijkste dingen om op te letten bij het zelf in elkaar zetten is dat de voeding voor de behuizing voldoende vermogen kan leveren voor de gekozen harddisk... Heb zelf ervaring dat de voeding het net niet kon trekken en dan komt de disk niet op toeren...

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Het beste is om een 2,5" schijf te nemen met behuizing, indien je een zelfbouw wilt. Deze zijn wel iets duurder, maar veel compacter en beter bestendig tegen schokken, omdat het laptopharddisks betreft die daar beter op berekend zijn. Een ander voordeel daarvan is dat ze vaak geen externe voeding nodig hebben, ze trekken de begenodigde voeding uit de usb aansluiting. Ik heb gebruik het zelf ook en ben erg tevreden, je zeult tenminste geen log apparaat met losse voeding mee.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1