Toon posts:

[SBS2003 Group Policy] Problemen met client

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een SBS 2003 R2 (SP2) Server waarop ik Group Policies heb ingesteld. Als ik aanmeld op de clients (Windows XP Prof) dan zie ik in het applicatie logboek de volgende melding:

Type: Fout
Bron: Userenv
Categorie: Geen
Gebeurtenis-id: 1030
Beschrijving: Kan niet zoeken naar de lijst met groepsbeleidobjecten. Een beschrijving van de oorzaak voor deze fout is al eerder door dit beleidsprogramma in het logboek geregistreerd. Zie Help en ondersteuning op Microsoft Help and Support voor meer informatie.

Heb al gezocht en op microsoft site wat dingen gevonden maar tot nu toe werkt het nog steeds niet. Heb onder andere de rechten gecheckt op Sysvol share, gecheckt of DFS en Netlogon zijn gestart, gecheckt of dns ok is, enz

Weet iemand de oplossing?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Volg de aanwijzingen in dat logged event op.
Er staat duidelijk bij dat er naast die 1030 meerdere gerelateerde eventIDs zijn.

En post ook maar even je ipconfigs van je server en je client waarop het niet werkt.
Je zegt dat je ze gecontroleerd hebt, maar niet wat er stond ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
alt-92 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 18:01:
En post ook maar even je ipconfigs van je server en je client waarop het niet werkt.
Je zegt dat je ze gecontroleerd hebt, maar niet wat er stond ;)
Ook in zou deze info graag zien. Als ik het eventnummer zie denk ik Dat die gegevens nog niet op juistheid zijn gecontroleerd.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:54:
[...]

Ook in zou deze info graag zien. Als ik het eventnummer zie denk ik Dat die gegevens nog niet op juistheid zijn gecontroleerd.
Ok, hierbij de IPConfigs

Ipconfig Client:

Hostname : workstation-xxx
Primary Dns suffix :
Node type : hybride
IP Routing Enabled : no
WINS Proxy enabled : no
DNS Suffix Search List: domainname.local

Connection-specific DNS Suffix : domainname.local
DHCP enabled : yes
IP Address : 10.0.0.166
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default gateway : 10.0.0.138
DNS Servers : 10.0.0.150
PRimary WINS server : 10.0.0.150

Ipconfig Server:

Hostname : server-xxx
Primary Dns suffix : domainname.local
Node type : unknown
IP Routing Enabled : yes
WINS Proxy enabled : yes
DNS Suffix Search List: domainname.local

Connection-specific DNS Suffix :
DHCP enabled : no
IP Address : 10.0.0.150
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default gateway : 10.0.0.138
DNS Servers : 10.0.0.150
PRimary WINS server : 10.0.0.150

Het Groepsbeleid werkt op alle clients niet. Ik zie ook eventid1053 en 1054 (Userenv) in het logboek van de clients voorbij komen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 00:23:

Ipconfig Server:

IP Routing Enabled : yes
Zitten er twee netwerkkaarten in je server?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 00:45:
[...]

Zitten er twee netwerkkaarten in je server?
Nee, er zit maar 1 netwerkkaart in de server.

Zie wel dat het probleem veel oorzaken kan hebben: http://www.eventid.net/di...42&source=Userenv&phase=1

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat doet die Routing: Yes dan daar?
Wat heb je zelf al uitgeprobeerd om te achterhalen waar het fout gaat?
Waaruit leidt je af dat je Server "OK" is?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En waar is het antwoord op alt-92's eerste vraag, namelijk: Wat is die andere eventid melding? :)

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:19:
Wat doet die Routing: Yes dan daar?
Wat heb je zelf al uitgeprobeerd om te achterhalen waar het fout gaat?
Waaruit leidt je af dat je Server "OK" is?
Wat betreft de IP-routing, die kan volgens mij gewoon uitgezet worden omdat er namelijk niet veel valt te 'routen'.

Wat ik zelf heb gedaan om de fouten te achterhalen is de eventlogs van de server bekeken. Deze laten zowieso weinig fouten zien en de weinigen errors die ik zie, zijn goed te verklaren. Daaruit leid ik af dat de server redelijk OK is.

Verder heb ik natuurlijk de eventlogs van de clients bekeken. Naast de 1030 userenv melding zie ik 1053 en 1054 userenv meldingen voorbij komen op de clients. Deze errors heb ik gecheckt op eventid.net en gezien dat er eigenlijk veel mogelijk oorzaken kunnen zijn.

Ik heb een aantal mogelijke 'oplossingen' die in de artikelen beschreven worden uitgeprobeerd maar zonder resultaat. Ik merk dat ik iets te weinig kennis heb van het Group Policy proces en dacht laat ik eerst eens kijken of op tweakers.net een meer ervaren persoon misschien voor mij de oplossing heeft.

Ik begrijp nu, gezien de respons, dat ik mij wat verder moet verdiepen in de materie en dat zal ik dan ook gaan doen. In ieder geval bedankt voor jullie tijd. Grtz

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:55:
Verder heb ik natuurlijk de eventlogs van de clients bekeken. Naast de 1030 userenv melding zie ik 1053 en 1054 userenv meldingen voorbij komen op de clients. Deze errors heb ik gecheckt op eventid.net en gezien dat er eigenlijk veel mogelijk oorzaken kunnen zijn.
Ik heb een aantal mogelijke 'oplossingen' die in de artikelen beschreven worden uitgeprobeerd maar zonder resultaat.
En wat waren dat dan voor oplossingen?

gpresult al ingezet als tool?
Wat zie je bijvoorbeeld gebeuren als je gpupdate /target:user doet? Wat zeggen de logs @ client daarna?
error 1054: Windows cannot obtain the domain controller name for your computer network
error 1053: Windows cannot determine the user or computer name
Die fouten lijken me vrij duidelijk.
Klopt je DNS setup wel op de clients bijvoorbeeld; als je client PCs niet de SBS DC kunnen resolven kan je client ook nooit de "server vinden" om die policies op te halen bijvoorbeeld.
En dat geldt natuurlijk ook voor je Server, als daar dingen missen, kan ie ook geen policies uitdelen.
Ik merk dat ik iets te weinig kennis heb van het Group Policy proces en dacht laat ik eerst eens kijken of op tweakers.net een meer ervaren persoon misschien voor mij de oplossing heeft.
Hey, toegeven dat je iets nog niet weet is the way to sysadmin enlightenment toch? :P

Het enige is dat je tot nu toe erg vaag bent gebleven over de errors en wat je zelf hebt gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 20-03-2007 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:40:
[...]

En wat waren dat dan voor oplossingen?

gpresult al ingezet als tool?
Wat zie je bijvoorbeeld gebeuren als je gpupdate /target:user doet? Wat zeggen de logs @ client daarna?

[...]

Die fouten lijken me vrij duidelijk.
Klopt je DNS setup wel op de clients bijvoorbeeld; als je client PCs niet de SBS DC kunnen resolven kan je client ook nooit de "server vinden" om die policies op te halen bijvoorbeeld.
En dat geldt natuurlijk ook voor je Server, als daar dingen missen, kan ie ook geen policies uitdelen.

[...]

Hey, toegeven dat je iets nog niet weet is the way to sysadmin enlightenment toch? :P

Het enige is dat je tot nu toe erg vaag bent gebleven over de errors en wat je zelf hebt gedaan.
Ja, dns setup zou moeten kloppen omdat de clients hiervoor probleemloos draaiden in een Windows 2000 omgeving, ook met Group Policies. Voor de windows 2000 server is nu dus de sbs server in de plaats gekomen, echter wel met dezelfde ip-adressen en domeinnaam.

Gpresult en gpupdate heb ik ook geprobeerd, alleen nog niet die optie die jij beschrijft. Zal morgen de errors wat uitgebreider proberen toe te lichten.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je dan alle machines wel in het nieuwe domein gehangen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kijk, de aap komt steeds verder uit de mouw.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:57:
[...]

Ja, dns setup zou moeten kloppen omdat de clients hiervoor probleemloos draaiden in een Windows 2000 omgeving, ook met Group Policies. Voor de windows 2000 server is nu dus de sbs server in de plaats gekomen, echter wel met dezelfde ip-adressen en domeinnaam.

Gpresult en gpupdate heb ik ook geprobeerd, alleen nog niet die optie die jij beschrijft. Zal morgen de errors wat uitgebreider proberen toe te lichten.
En heb je niet nog ergens een paar oude machines staan die op handmatig ip en handmatige dns staan (dus oude dns-gegevens)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd in "[SBS 2003 Standard] Installatie tips/tru..."

Volgens mij heb je gewoon niet eens verder nagedacht over de consequenties, terwijl ik je toch echt van te voren al gewaarschuwd had over dit soort problemen.

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 23:47:
Heb je dan alle machines wel in het nieuwe domein gehangen?
Ja zeker, ik heb eerst alle clients uit het oude domein gegooid en vervolgens weer aangemeld in het nieuwe SBS domein.

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 07:43:
Verwijderd in "[SBS 2003 Standard] Installatie tips/tru..."

Volgens mij heb je gewoon niet eens verder nagedacht over de consequenties, terwijl ik je toch echt van te voren al gewaarschuwd had over dit soort problemen.
Alle feedback vanuit dit topic heb ik meegenomen in de configuratie van het netwerk.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Ga eens in de eventviewer van zowel client als server spitten opzoek naar foutmeldingen en post die eventid's eens hier. Verder kan je bij www.datacrash.net > reviews kijken daar staat een tool bij die gpo health bekijkt. Kan vanwege problemen hier met de inetpijp niet op datacrash komen helaas om je een directe link te geven. Deze tool kan je 10 dagen gebruiken en is gemaakt door iemand met erg veel kennis van gpo's ;)

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:01:
Ga eens in de eventviewer van zowel client als server spitten opzoek naar foutmeldingen en post die eventid's eens hier. Verder kan je bij www.datacrash.net > reviews kijken daar staat een tool bij die gpo health bekijkt. Kan vanwege problemen hier met de inetpijp niet op datacrash komen helaas om je een directe link te geven. Deze tool kan je 10 dagen gebruiken en is gemaakt door iemand met erg veel kennis van gpo's ;)
Ok thx. Ga de tool zeker uitproberen. Laat wel weten wat er uit komt.
Pagina: 1