[Laptop] Batterij goedkoop vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180544

Topicstarter
de meeste laptoppers onder ons hebben het probleem dat de accu heel even mee gaat of nog erger helemaal niets meer doet

toenet zag ik een filmpje hoe je dat goedkoop kan maken

http://www.metacafe.com/watch/479447/laptop_battery_hack_youll_save/

heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

dit moet voor oude laptops inderdaad kunnen, maar dat zijn (zo goed als zeker) nikkelcadmium / nikkelhydride batterijen die je inderdaad makkelijk zelf kan vervangen (hoewel ik er zelf niet weg van ben om de klepjes van die batterijen te solderen, extreme warmte en batterijen is nog steeds geen ideale combinatie).

Vantegenwoordig werken laptops met Li-ion batterijen, die kan je zelf al heel wat minder makkelijk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:39
Je kan kijken bij jou in de buurt of er niet een zaak is waar je nieuwe cellen in je accu kan laten zetten. Is vaak goedkoper dan een nieuwe batterij. (Kost iets van €30 ofzo om er nieuwe cellen in te laten zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:05
Ik zou eerst je accu openmaken om te kijken of dit verhaal ook voor jou opgaat.....

Verder lijkt het filmpje duidelijk genoeg om dit te reproduceren ;)

(de echte tweakert kan niet zonder soldeerbout ;) )

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 12:58
ik heb er ook wel eens aan gedacht dit te doen, maar ik meen me te herinneren dat er ook een soort chip in de accu zit die bij houdt hoe vol hij zit. Volgens mij moest deze chip ook gereset worden omdat hij anders aan windows doorgeeft dat de accu leeg is wanneer dit niet zo is. Windows gaat dan meteen naar slaapstand.

Het probleem van het repareren van accus zit hem volgens mij dus vooral in dei chip die erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23

Caveman

whahoehaha

Yep, pas op exact dezelfde wijze gedaan... werkt weer uitstekend. Als je een soldeerbout beet kunt houden dan kan je dit ook, even voorzichtig met solderen van batterijen (de lipjes) alhoewel je daar ook weer niet zo bang voor hoeft te zijn, als je maar niet met een 100 watt soldeerbout, 5 min lang op die accu hangt >:) is er nix aan de hand. En ipp maakt het helemaal niet uit wat voor soort accu's erin zitten, je kunt ze altijd vervangen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
en waar zijn die batterijen te vinden? heeft iemand hier typenummers voor zodat ik op ebay kan zoeken? ik wil me accu dmv betere batterijen wel wat verbeteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:09

Theo

moederbord

Dit kan inderdaad makkelijk. In 99% van de li-ion accu's worden 18650 cellen gebruikt. Dit is niet een hoeveelheid, maar een typeaanduiding (18 mm diameter, 65 mm lang)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
maar hoe zit het dan met die eeprom chip die in de accu zit? google maar eens, alleen maar verhalen van mensen die wel de batterijen kunnen vervangen, maar niet de eeprom chip kunnen resetten.

hier op GOT tevens zo'n verhaal:

linkje naar eeprom verhaal

veel info over het vervangen van laptop batterijen kun je hier vinden:
http://forums.batteryspace.com/forums/

staan ook handleidingen..

[ Voor 16% gewijzigd door NitSuA op 18-03-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Voor de mensen met een Toshiba laptop, Ik heb de batterij opengemaakt en wij hebben de Sony Energytec US 17670GR cellen (ze zijn groen) die NERGENS te koop zijn.

Er zitten in die van mij 9 celen, en op het "doosje" staat:
Li-ION battery pack DC 10.8V (streep boven, stippels onder) 4500mAh

Mode No. PA3009U-BAR

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 152007 op 19-03-2007 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-07 14:51
Kickje..

Zijn er nog mensen die dit geprobeerd hebben zelf?

Ik wil dit ook bij mijn accu doen alleen waar kan ik die cellen kopen en hoe reset je de eeprom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180544

Topicstarter
Ik heb het nog niet geprobeerd
omdat ik nu toch wel gewend ben aan het netstroom te zitten
dus ik kan er mee leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 15:54
Hmm zonet mijn thinkpad x23 kapotte batterij(heb wel een nieuwe) opengedaan en ik wil de uitdaging wel eens aangaan. Maar dan met een hoger amperage >:) De specs van mijn batterij nu zijn 10,8 volt en 4,0 ampère, kan dat? Maar als er 1 cel kapot zou zijn, zou ik dan niet met de overige 5 kunnen verderwerken(in de veronderstelling dat die nog goed zijn uiteraard)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:05

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Kickje uit de vergetelheid :P

Ik heb hier een oude notebook liggen met de volgende, compleet dode accu:

NEC Batterypack Li-Ion
Output 14,4 volt, 3200mAh
Type PC-VP-WP19 / OP-570-73701

Nu kan ik voor ruwweg 90 euro een nieuwe krijgen en dat is zo'n oude notebook gewoon echt niet waard, bovendien word Li-Ion sowieso ouder, of je hebt nu gebruikt of niet, dit in tegenstelling tot NiMh accu's. Kans dat de 'nieuwe' accu al een paar jaar onverkocht op de plank ligt is groot bij dit soort oud spul.

Zelf solderen dus, en dan 'gewoon' een NiMh in elkaar plakken, kan dat gewoon, als het origineel een Li-Ion is? Moet ik nog ergens rekening mee houden of kan ik gewoon de accu open slopen en zoveel batterijen erin proppen als mogelijk is, zolang ik het originele voltage maar respecteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
Kijk ook eens op eBay voor een nieuwe accu. Heb daar voor €30,- een goede accu voor een HP laptop vandaan gehaald.

Verder bestaat er laadelectronica, die nodig is om Li-Ion accu's op te laden. Hou daar dus rekening mee. Verder geen domme dingen als vriezers, kortsluiten en hoge spanningen proberen met die Li-Ion dingen, want ze gaan echt knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:05

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Helaas rekenen ze op Ebay (en andere accu verkopers in Nederland) constant de hoodfprijs, vanaf 79 tot over de 1000 euro per accu. Bovendien is zo'n accu vaak alweer ouder dan 2 jaar, waardoor de capaciteit alweer ver is gedaald. Ze zijn op 100% capaciteit de daar gevraagde prijs al niet waard voor deze notebook, laat staan na 2 jaar 'shelf-life' :P

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-05-2010 15:45 ]

Pagina: 1